/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Pis! Colt'en ville ikke i morgen...
Fra : ThomasS


Dato : 16-02-04 12:54

Hej folks.


Vores elsekde colt fra 84 ville ikke starte i morges...
Der var masser af strøm på! Starter motoren trak fint hele maskineriet
rundt:

Og, ja der er benzin på!

Når nu jeg en gang får fri skal jeg hjem og checke: Tja, hvad skal jeg
checke?

1. strømfordeleren for fugt?
2. brandstof filter?
3 tja...

Hvad skal jeg egentlig checke?

/ThomasS



 
 
Kenneth Rugaard (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Rugaard


Dato : 16-02-04 13:03

"ThomasS" <TVS@mail.dk> wrote in
news:4030af15$0$1652$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hej folks.
>
>
> Vores elsekde colt fra 84 ville ikke starte i morges...
> Der var masser af strøm på! Starter motoren trak fint hele
> maskineriet rundt:
>
> Og, ja der er benzin på!
>
> Når nu jeg en gang får fri skal jeg hjem og checke: Tja, hvad skal
> jeg checke?
>
> 1. strømfordeleren for fugt?
> 2. brandstof filter?
> 3 tja...

Er du sikker på den ikke har frosset inat, det har været koldt som en
i et eller andet. Så kan kaburatoren godt være frossen, det er ikke
at se. Så er der kun en vej, og det er lidt kaburatorvædske på bilen.

--
Apollo14 aka Kenneth Rugaard
Nyd livet, det er alt for kort.
Fjern no-spam i mailadressen hvis du vil mail direkte.

Kasper Hansen [8270] (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 16-02-04 13:11

> > Vores elsekde colt fra 84 ville ikke starte i morges...
> > Der var masser af strøm på! Starter motoren trak fint hele
> > maskineriet rundt:

Tja, dengang jeg havde en Colt '86, startede den perfekt den første
månede. -20 grader var intet problem.
Så sprang toppakningen, og efter den dag, var det et helvede uden lige.
Karburatorsprit gjorde underværker (læs: gjorde at den *kunne* starte).
Derudover var det lidt forskelligt, hvad der skulle til for at få liv i den.
Nogle gange skulle der "pumpes" på gassen, mens tændingen var på. Andre
gange skulle jeg holde gassen nede, indtil der kom liv i den. Jeg fandt
desværre aldrig rigtig en regel for, hvad der skulle gøres.
Men prøv med en gang karburatorsprit i første omgang.

/Kasper Hansen



ThomasS (16-02-2004)
Kommentar
Fra : ThomasS


Dato : 16-02-04 13:27


"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
news:4030b364$0$253
> Tja, dengang jeg havde en Colt '86, startede den perfekt den første
> månede. -20 grader var intet problem.
> Så sprang toppakningen, og efter den dag, var det et helvede uden lige.
> Karburatorsprit gjorde underværker (læs: gjorde at den *kunne* starte).
> Derudover var det lidt forskelligt, hvad der skulle til for at få liv i
den.
> Nogle gange skulle der "pumpes" på gassen, mens tændingen var på. Andre
> gange skulle jeg holde gassen nede, indtil der kom liv i den.

Nu bliver jeg lidt nervøs... Den har nemlig startet uden problems hele
vinteren (dog med at par "pump" med speederen, før nøglen drejes!).

Er der et endegyldigt tegn på at toppakningen er gået?

Torsk!!! Selvføldelig... Så skulle den jo bruge vand!
Men, det gør det ikke!

/ThomasS



Kasper Hansen [8270] (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 16-02-04 15:24

> Nu bliver jeg lidt nervøs... Den har nemlig startet uden problems hele
> vinteren (dog med at par "pump" med speederen, før nøglen drejes!).
> Er der et endegyldigt tegn på at toppakningen er gået?

Jeg ved ikke så meget om biler, så jeg siger ikke at det er det der er
problemet. Men det kunne da tænkes.
Så vidt jeg ved skulle det jo betyde nedsat kompression, som dermed også
ville gøre at den havde sværere ved at starte?

> Torsk!!! Selvføldelig... Så skulle den jo bruge vand!
> Men, det gør det ikke!

Det må du hellere spørge nogle af de andre i gruppen om :)

/Kasper Hansen



TGD (16-02-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 16-02-04 13:15


"ThomasS" <TVS@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4030af15$0$1652$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

<KLIP>

> 1. strømfordeleren for fugt?

Giv den en gang WD40 hvis det ikke hjælper er det ikke strømfordeleren -
Kadetten går engang i mellem ujævnt eller nægter at starte indtil den har
fået 2 små skud.



ThomasS (16-02-2004)
Kommentar
Fra : ThomasS


Dato : 16-02-04 13:24


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse news:ov2Yb.91545
> > 1. strømfordeleren for fugt?
>
> Giv den en gang WD40 hvis det ikke hjælper er det ikke strømfordeleren -
> Kadetten går engang i mellem ujævnt eller nægter at starte indtil den har
> fået 2 små skud.
>

Af med låget til fordeleren og giv den et par pust?

OK, det skal prøves...

Takker.



TGD (16-02-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 16-02-04 13:27


"ThomasS" <TVS@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4030b622$0$1635$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

<KLIP>

> Af med låget til fordeleren og giv den et par pust?

Har aldrig gjort det indeni... Tror ikke du skal prøve det...

Gør det ved ledningssamlingerne, også på tændspolen...

Hvornår har du sidste skiftet fordeler?

<KLIP>



ThomasS (16-02-2004)
Kommentar
Fra : ThomasS


Dato : 16-02-04 13:35


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:7G2Yb.91549$jf4.5719959@news000.worldonline.dk...
>
> <KLIP>
> Hvornår har du sidste skiftet fordeler?
>
> <KLIP>

Jeg har en fæl mistanke om at det måske kan være den original fordeler der
sidder der!
Jeg købte den af en ældre herrer i sommers, han havde haft den fra ny!

Han havde kun køret 103.000 km på 19 år!!!



TGD (16-02-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 16-02-04 13:48


"ThomasS" <TVS@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4030b8a0$0$1665$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

<KLIP>

> Jeg har en fæl mistanke om at det måske kan være den original fordeler der
> sidder der!
> Jeg købte den af en ældre herrer i sommers, han havde haft den fra ny!

Ja ok tag pløggerne ud og tjek for gnist - og evt. skift dem når du har dem
ude.

> Han havde kun køret 103.000 km på 19 år!!!

Lad dig ikke snyde af pensionister 1.103.000 km he he..




ThomasS (16-02-2004)
Kommentar
Fra : ThomasS


Dato : 16-02-04 14:10


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:s_2Yb.91555$jf4.5720651@news000.worldonline.dk...
>
> "ThomasS" <TVS@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4030b8a0$0$1665$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> <KLIP>

> > Han havde kun køret 103.000 km på 19 år!!!
>
> Lad dig ikke snyde af pensionister 1.103.000 km he he..
>

Ja...

Jeg kørte kun til købmanden en gang om ugen efter skrå!!!

Den er sgu go' med dig, bessefar!



Michael Jørgensen (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Michael Jørgensen


Dato : 16-02-04 13:58

> Vores elsekde colt fra 84 ville ikke starte i morges...
> Der var masser af strøm på! Starter motoren trak fint hele maskineriet
> rundt:

Surt!

[snip]
> Hvad skal jeg egentlig checke?

Ud over de ting du selv nævner, så:

4. Ud med et tændrør, på med tændkabel, læg den på noget rent metal på
motoren (evt saks gevindet i den ene ende af et startkabel, den anden ende
på stel et eller andet sted), kør starteren. Er der gnister, er tændingen i
hvert fald så meget ok, at du skal kunne høre at den tænder på mindst 1
cylinder (starter "næsten").

4.1 Hvis der er gnist, men du kan ikke høre den starter "næsten": Skift alle
4 tændrør. De kan virke fint ved 1 bar, men ikke ved 10 bar (under
kompression).

5. Er der ingen gnist, ville jeg checke platiner ("knikser" / kontaktsæt
under strømfordelerdækslet) - kan man se de åbner/lukker, check afstand,
evt. fil en smule med platinerfil. Eller smæk et nyt sæt i (husk at købe
søgerblade også, og find ud af korrekt afstand). Udskift samtidigt
kondensator (kan faktisk sagtens være den der er død...).

5.1 Stadig ingen gnist: Udskift tændkabel fra tændspole til
strømfordelerdæksel. Udskift strømfordelerdæksel (koster ialt under 100
bananer).

5.2 Stadig ingen gnist: Mål formodstand til tændspolen igennem (hvis der er
en). Få tændspolen målt igennem.

6. Var der gnist og starter "næsten": Få lavet en kompressionstest på alle 4
cylindre. Ethvert værksted kan gøre det på ca. 15 minutter, så det koster
ikke en formue. Det vil med sikkerhed afsløre en evt. defekt toppakning.

6.1 Gnist, men slet ingen liv: Brændstofsystem... Sikkert pumpen (check ved
at afmontere slangen til på kaburator, put i en flaske, kør med starter. Der
skal komme benzin omgående). Husk at fjerne evt. løstliggende, gnistende
tændrør inden

Held og lykke
Mvh
Michael



ThomasS (16-02-2004)
Kommentar
Fra : ThomasS


Dato : 16-02-04 14:53


"Michael Jørgensen" <mijo@FJERN.pc.dk> skrev i en meddelelse
news:c0qemd$1a1$1@newstree.wise.edt.ericsson.se...


--> Snip <--

> Held og lykke
> Mvh
> Michael

Mange gange tak for den udførlige vejledning...
Der bliver noget at tage fat på iaften...

/ThomasS



Bjarne Just (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Bjarne Just


Dato : 18-02-04 10:31


"ThomasS" <TVS@mail.dk> wrote in message
news:4030af15$0$1652$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej folks.
>
>
> Vores elsekde colt fra 84 ville ikke starte i morges...
> Der var masser af strøm på! Starter motoren trak fint hele maskineriet
> rundt:
>

Hej Thomas

Jeg havde en Colt fra '86 og der var samme problem - masser af strøm, men
ville ikke starte når det var koldt. Jeg fandt ud af, at det skyldes en mør
vaccum slange fra motoren til et eller andet filter et sted (kan
selvfølgelig ikke huske det præcist længere), og da slangen blev skiftet
startede den som var den ny!

Som jeg husker det var det en ca. 20 cm slange.

Jeg ved ikke, om det også gælder for en '84, men det virkede på min (ære
være dens minde).

mvh Bjarne



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408689
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste