geu 12469
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 15-02-04 22:17

Kære NG

Hvis man nu kommer kørende på en 2 sporet vej og man ser en langsomt
kørende bilist i venstre vognbane, er det så sikkert at antage at man
"bare" skal ligge sig ud bagved den langsomt kørende bilist og så

For vi ved jo allesammen at det er forbudt at smutte indenom.

Men hvis man ikke må lave tricket med at blinke til venstre, hvordan
klarer man så lige den benævnte situation i følge færdselsloven.

JFTR så er den langsomt kørende billist en der kører 40 Km/t i en 80
Km/t zone.

På forhånd tak for hjælpen.
Flemming Jacobsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-02-04 23:13

On Sun, 15 Feb 2004 22:17:01 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

> [...]
>kørende bilist i venstre vognbane, er det så sikkert at antage at man
>"bare" skal ligge sig ud bagved den langsomt kørende bilist og så

På motorvej er det strengt forbudt at presse forankørende med den
slags. Nu ser jeg at det ikke drejer sig om motorvej, og så bliver jeg
i tvivl.

>--

>For vi ved jo allesammen at det er forbudt at smutte indenom.

>--

Ja, såfremt der ikke ernærmest fyldt op i begge vognbaner, så er det
også lige til tugt- rasp- og forbedringshus.

>--

>Men hvis man ikke må lave tricket med at blinke til venstre, hvordan
>klarer man så lige den benævnte situation i følge færdselsloven.

>--

Nogen gange må man bare smøre sig med tålmodighed. Skal vi tænke
positivt må vi gå ud fra at den forankørende har skønnet at den fart
er den forsvarlige for ham/hende. Man har jo ingen rettigheder i
trafikken, kun pligter.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-02-04 01:17

On Sun, 15 Feb 2004 23:12:53 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>På motorvej er det strengt forbudt at presse forankørende med den
>slags. Nu ser jeg at det ikke drejer sig om motorvej, og så bliver jeg
>i tvivl.

Også selvom at fx den forankørende kører 55 Km't på motorvejen?.

> [...]
>positivt må vi gå ud fra at den forankørende har skønnet at den fart
>er den forsvarlige for ham/hende. Man har jo ingen rettigheder i

Min personlige tålmodighed står ikke magt til at ligge med sådan en
hastighed.

Men mit spørgsmål var netop dukket op i forbindelse med en samtale med
"ven" der netop smuttede inden om denne "langsomme" billist og fik en
bøde på 1000 kr. 500 for at smutte indenom og 500 for at dytte af den
langsomme trafikant da personen bremsede umotiveret.

At den langsomme bilists bil så havde flere mangler som også burde have
inkasseret en bøde er så en anden side af sagen
Flemming Jacobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-02-04 12:02

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Også selvom at fx den forankørende kører 55 Km't på motorvejen?.

Hvis den anden bil kører over minimumshastigheden på motorvejen,
så må du ingenting.
Du må forresten heller ikke hvis den anden kører under.
At den anden bil bryder færdselsloven giver ikke dig ret til også at bryde
samme lov.

> Min personlige tålmodighed står ikke magt til at ligge med sådan en
> hastighed.

Tålmodighed er en dyd.

> [...]
>
> At den langsomme bilists bil så havde flere mangler som også burde have
> inkasseret en bøde er så en anden side af sagen

Om den anden bil så var faldet fra hinanden ved stopmanøvren, er sagen
uvedkommende.
Det lyder som om der ikke blev holdt tilstrækkelig bremseafstand.
Igen det er kun op til dig at sørge for tilsrækkelig bremseafstand.

Alt dette er hvad loven siger.

At jeg selv ikke altid er enig, med nævnte lov, er en helt anden snak.
Men hvis der så er nogen, der observerer mig midt i en 'løs fortolkning' af
færdselsloven,
så vil jeg nok også ærgre mig.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 19-02-04 00:38

Uffe Bærentsen <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> Hvis den anden bil kører over minimumshastigheden på motorvejen,
> så må du ingenting.

Der er ikke noget der hedder minimumshastighed på motorvejen..
Dog skal man for at måtte køre på motorvej være et motorkøretøj der KAN
køre minimum 40 km/t, men der er ingen regler for hvor hurtigt man
minimum SKAL køre...

--
-Lasse-

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-02-04 23:56

"Lasse Leegaard" <Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dog skal man for at måtte køre på motorvej være et motorkøretøj der KAN
> køre minimum 40 km/t, men der er ingen regler for hvor hurtigt man

Hvorfor må en knallert 45 så ikke bevæge sig på motorvej ?
De kan jo køre minimum 45 km/t.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-02-04 00:05

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Hvorfor må en knallert 45 så ikke bevæge sig på motorvej ?

Fordi den ikke lovligt kan køre der

>De kan jo køre minimum 45 km/t.

Det gør den ikke til et motorkøretøj, det er stadig en cykel med
hjælpemotor

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 20-02-04 00:37

> Hvorfor må en knallert 45 så ikke bevæge sig på motorvej ?
> De kan jo køre minimum 45 km/t.

Men en knallert 45 er ikke et motorkøretøj - det er en knallert...
(Jeg kan ikke huske den præcise definition på et motorkøretøj, men en
knallert er ihvertfald IKKE med...)

-Lasse-

Fra : anders majland

Dato : 16-02-04 13:52

> Hvis man nu kommer kørende på en 2 sporet vej og man ser en langsomt
> kørende bilist i venstre vognbane, er det så sikkert at antage at man
> "bare" skal ligge sig ud bagved den langsomt kørende bilist og så

Bruger sit "overhalingsblink" - altså et kort blink med fjernlyset. til
at markere at man ønkser at kommer forbi. Reagerer vedkommende ikke er
det bare at væbne sig med tålmodighed ....

Men er det egenligt lovligt at bruge det som sådant ?

--
/A

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 17-02-04 09:59

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:c0qg17$jif$1@sunsite.dk

> [...]
> det bare at væbne sig med tålmodighed ....
>
> Men er det egenligt lovligt at bruge det som sådant ?

I Station 2 var der netop noget om sindssyge bilister, hvor en
politimand i en civil bil signalerede med fjernlyset til en sløv
forankørende.
Så mon ikke den er lovlig? Hvis ham foran ikke flytter sig, er der til
gengæld ikke så meget at gøre.

Mvh. JIB

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 18:35

> [...]
> forankørende.
> Så mon ikke den er lovlig? Hvis ham foran ikke flytter sig, er der til

Du skal ikke lægge så meget i det med politifolk - lys og - kendskab til
lovgivning. )))

Husker stadig da politiet stoppede mig ved grænsen, på en klar sommmerdag:

P "må jeg set dit pas og kørekort?"
T "Ja"
P "Tom du står til en bøde på 500 kr"
T "hva´mit pas og kørekort er da ok"
P "du har tændt dine tågelygter sammen med positionslys og det er ikke
lovligt"
T "Jeg må da gerne bruge mine forreste tågelygter som kørelys i dagtimerne"
P "Tom, jeg gider ikke diskuttere det med dig....hvis du ikke tænder lyet NU
så får du en bøde"
T "øhhhh....ok"

Da jeg så var kørt igen blev der skiftet til tåbelygter igen.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-02-04 12:22

On Tue, 17 Feb 2004 18:34:57 +0100, Tom wrote:

> [...]
> P "Tom, jeg gider ikke diskuttere det med dig....hvis du ikke tænder lyet NU

Jeg husker noget af det samme da jeg kørte rundt med en (ikke-ulovlig)
streamer i forruden.

Det "kostede" mig 2 timer ved grænsen da jeg holdte fast i, at han da
bare kunne give mig en bøde, men han kunne da forresten lige finde
paragraffen inden han begyndte at skrive...

Han måtte opgive selv efter opkald til diverse kolleger, synshaller osv.
Den var _ikke_ ulovlig.

Hold fast han så flov ud da han ønskede mig en fortsat god weekend
(blikket ned i bordet, fravigende). Jeg har sjældent moret mig SÅ meget!! )

Til mit held tjekkede han så ikke bagagerummet ))

> Da jeg så var kørt igen blev der skiftet til tåbelygter igen.

Klart, det var jo ikke ulovligt.

Jeg havde nok bare bedt ham om, at skrive den bøde hvis han da virkelig
mente det var ulovligt. Betalt var den sq ej blevet.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 19-02-04 11:01

)

> [...]
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
> "Gør hele usenet en tjeneste - Kend din netikette"

ang din streamer hvor stor var den og hvad får dig til at tro den ikke var
ulovlig?
Er der nogen steder på nettet man kan læse om diverse regler med streamere
og tågelys brug?

-MA

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 16-02-04 18:07

> [...]
> klarer man så lige den benævnte situation i følge færdselsloven.
>
> JFTR så er den langsomt kørende billist en der kører 40 Km/t i en 80

Kort blink med det lange lys. Hvis det ikke hjælper så indenom og lige ind
foran med et kort dab på bremsen for at vække spaden!

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-04 18:39

> Kort blink med det lange lys. Hvis det ikke hjælper så indenom og lige ind
> foran med et kort dab på bremsen for at vække spaden!

hold da fast.......
Nu synes jeg, jeg kan genkende de trafikmønstre jeg oplever så ofte

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Kasper Ø.

Dato : 16-02-04 19:02

> hold da fast.......
> Nu synes jeg, jeg kan genkende de trafikmønstre jeg oplever så ofte

Måske fordi der er for mange idioter på vejen!!

Mvh

Kasper

Fra : Verner Johnsen

Dato : 16-02-04 23:19

On Mon, 16 Feb 2004 19:01:56 +0100, "Kasper Ø."
<hdregnskab@hotmail.com> wrote:

>Måske fordi der er for mange idioter på vejen!!

Ja, man skal virkeligt passe på; der er noget, der tyder på, at det
kan være smitsomt.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-02-04 18:29

On Mon, 16 Feb 2004 18:07:00 +0100, "3140 Bagdad Bob"
<wholesome@ofir.dk> wrote:

>Kort blink med det lange lys. Hvis det ikke hjælper så indenom og lige ind
>foran med et kort dab på bremsen for at vække spaden!

Bøde på 500-1000 kr!
Flemming Jacobsen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 17-02-04 09:52

Mon, 16 Feb 2004 18:29:22 +0100, skrev "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk>, på 25 linier, i
<1fv13052iset7jvk7f53tvv5hf0vprkki1@4ax.com>, :

Og ny køreprøve

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 17-02-04 09:55

"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> wrote in message

> Kort blink med det lange lys. Hvis det ikke hjælper så indenom og lige ind
> foran med et kort dab på bremsen for at vække spaden!

En bekendt af mig smadrede røven på en spasser, der netop lavede det der
korte dab på bremsen. Heldigvis var der vidner, så idioten havde meget
svedig flip da han rullede sin møgspand ud i rabatten og afventede
politiet. Jeg tvivler på, at han slap med 1000 penge, da han havde bragt
andres liv i fare.

Vi griner stadig af situationen.

Mvh. JIB

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 17-02-04 19:12

> [...]
> svedig flip da han rullede sin møgspand ud i rabatten og afventede
> politiet. Jeg tvivler på, at han slap med 1000 penge, da han havde bragt

Din klaphat af en bekendt kan bare holde til højre. Det er mindst 1000
bananer og en orienterende værd!

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 17-02-04 19:34

"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> ind

> Din klaphat af en bekendt kan bare holde til højre. Det er mindst 1000
> bananer og en orienterende værd!

Hmm ja det lyder mere til at det er den bekendte der er "klaphatten"...

/Carsten

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 17-02-04 23:53

"Carsten Hjorth" <carstenhjorth@yahoo.dk> wrote in message

> Hmm ja det lyder mere til at det er den bekendte der er "klaphatten"...
>
> /Carsten

Jep, Kloge-Åger - som altid har I fuldstændig ret.

Min bekendt var med 120 km/t ved at overhale en stribe lastbiler, der lå
i inderbanen. Det gik ikke hurtigt nok for Svendbent, der kom bagfra
med 160 og blinkende lygter. Desværre var yderbanen også blokeret.

Det lykkedes Svendbent at finde et hul i yderbanen, fræse forbi min
bekendt, og derefter kaste sin møgspand ind igen ca. 21 cm foran hans
kofanger. Min bekendt måtte bremse i forskrækkelse, hvorefter han
blinkede en gang med lygterne.

Det brød Svendbent sig ikke om, så han dabbede lidt for hårdt
til bremsen. Lastbilchaufføren og 2 personbiler vidnede. Min bekendt fik
ikke antydning af reprimande for sin kørsel.

Så vidt jeg ved sparkede begge politimændene Svendbent i bollerne.

Mvh. JIB

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-02-04 09:01

Jørn Ibsen wrote:

> [...]
> ikke antydning af reprimande for sin kørsel.
>
> Så vidt jeg ved sparkede begge politimændene Svendbent i bollerne.

Velfortjent.

--
Roberto Saldo

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 18-02-04 11:47

> Jep, Kloge-Åger - som altid har I fuldstændig ret.

Rolig nu! Vi prøver jo at se det fra begge sider!

> [...]
> ikke antydning af reprimande for sin kørsel.
>
> Så vidt jeg ved sparkede begge politimændene Svendbent i bollerne.

Jep! Så er klaphatten vist placeret! Altid rart at få hele historien...

/Carsten