Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor frygteligt mon dette objektiv er ? ;o~
Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-02-04 21:31

Jeg sad jo og surfede lidt omkring på ebay, og faldt over det her
Exakta Varioplan 650-1300mm objektiv ..

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2984540402&category=4687

Er der nogle her der kender til det ?

Jeg er naturligvis klar over at det helt sikkert er ganske
frygteligt, men det kunne nu være sjovt at se billeder taget med
sådan et...

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Tommy Jensen

Dato : 15-02-04 21:58

On 15 Feb 2004 20:31:10 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg er naturligvis klar over at det helt sikkert er ganske
>frygteligt, men det kunne nu være sjovt at se billeder taget med

Jeg har tænkt over det sammem og har da også prøvet at erhverve mig et
til måske 20-30 euro. De går som varmt brød så noget må de jo kunne
yde ?

MVH Tommy

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-02-04 22:00

Tommy Jensen wrote:
> Jeg har tænkt over det sammem og har da også prøvet at erhverve mig et
> til måske 20-30 euro. De går som varmt brød så noget må de jo kunne
> yde ?

Tæt på kan man jo ihvertfald nok komme..
Jeg skrev lige til sælgeren for at høre om han måske har nogle
samples man kan få lov til at se.

// Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-04 22:11

On 2004-02-15, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg er naturligvis klar over at det helt sikkert er ganske
> frygteligt, men det kunne nu være sjovt at se billeder taget med

Det er rent manuel fokus, og er reelt lidt lig en stjernekikkert.
Jeg har selv en stjernekikkert der er 1250mm f/14, og der skal
meget lys til.

Fungerer bedre når man selv kigger i det, da man så har et okkular
der er eksempelvis 25mm, og noget mindre end T2. Dvs noget
mere lysstærkt.

Det er noget længere end min stjernekikkert (som er et
spejlteleskop af Maksutov typen). 1/2 meter er vel sammenklappet.

Måske skulle du lede efter noget billigere og mere håndterligt,
som et spejlobjektiv. En 500mm kan fås for ca. $69.
http://www.popphoto.com/article.asp?section_id=2&article_id=687

Jeg så nogle billeder, og det er en smule bedre end at forstørre
et billede fra en 28-135mm IS USM der er med fuld zoom.

Så sådanne er ikke helt i top. Mine månebilleder med min ellers
rimelige stjernekikkert blev heller ikke specielt skarpe.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 16-02-04 08:57

On 2004-02-15, Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Måske skulle du lede efter noget billigere og mere håndterligt,
> som et spejlobjektiv. En 500mm kan fås for ca. $69.
> http://www.popphoto.com/article.asp?section_id=2&article_id=687

Hvis man skal have en spejltele man kan bruge til andet end bare leg,
skal man dog holde sig fra dem til $69, og i stedet kigge efter brugte
objektiver på f.eks. ebay.

Følgende er taget med et Vivitar 500/8;

http://lnx.dk/photos/test/IMG_0779.JPG

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-02-04 23:41

> [...]
>
> Jeg er naturligvis klar over at det helt sikkert er ganske
> frygteligt, men det kunne nu være sjovt at se billeder taget med

Må jeg være grov?
et paprør med en hinkesten i. Har du tænkt over hvad det kan bruges til? Med
en 400 ASA film og bl 16 rækker det vel til 1/500 sek i skarp sol.

Læg mærke til lysstyrken. Mellem bl. 8 og 16. Og det er til manuel fokus. Du
kan ikke se noget som helst gennem den, med mindre det har være solskin i
flere dage. Omvendt vejer det ikke ret meget, og prisen kan ikke skræmme
nogen. Uden stativ er den dog værdiløs, og det koster vel ca 3.000kr for
noget, der er stabilt til den brændvidde. Desuden skal du være klar over at
spejl/lukker vibrationer er et problem for mange kamerahuse.

Dit spm indeholder ordet "frygteligt". Det ord har jeg kun brugt een gang i
forb. med objektiver. Det var da jeg anskaffede en 600mm bl.4 original
Nikon. Den er frygtelig. Ca 6.5kg. Læg dertil et godt kamerahus med
motortræk og et solidt stativ, og man runder de ca 12 kg + madpakke og
termokande. Men den tegner skarpt som en ragekniv. Under 100 meter er
dybdeskarphed ikke eksisterende. Det har kostet mig rigtigt MANGE ruller
film at skyde mig ind på den, og være sikker på at få skarpe velbelyste
billeder med hjem i bare 50% af skuddene....

BBj //

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-02-04 12:22

Bo Bjerre wrote:
> Må jeg være grov?

Naturligvis .. det var der jo lagt op til :)

> [...]

> film at skyde mig ind på den, og være sikker på at få skarpe velbelyste
> billeder med hjem i bare 50% af skuddene....

Hm, jeg er nu meget glad for at jeg er digital ..

// Hans, der knipser en del, og smider det meste væk..
--
Leveret af http://enterprise-server.dk