Hjælp til korrekt tolkning af skifteuddrag
Fra : Bent Jørgensen

Dato : 15-02-04 21:43

Hej
er der et venligt menneske der kan hjælpe mig til en større forståelse.
Nedenstående et uddrag af notater med spørgsmål i paranteser.
Med venlig hilsen
Bent

skanderborg, Gjern, Røgen, Røgen Bye, , , 13, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jørgen Rasmusen, 50, Gift, Manden, Skowfoged,
Maren Sørensdatter, 44, Gift, Hustruen, ,
Søren Jørgensen, 8, Ugift, Deres Børn i første ægteskab, ,
Ane Jørgensdatter, 19, Ugift, Deres Børn i første ægteskab, ,
Framlev herreds godsers skifteuddrag. Wedelslund og Søbygård godser
1790-1828. G 319-10
15 Jens Rasmussen, hyrde i Herskind. 3.4.1792, fol.17, 30B.
E: Karen Jørgensdatter. LV: Thomas Nielsen Smed sst. B: Else 14, Jørgen 13,
Rasmus 2.
FM: Niels Pedersen Skrædder sst, født værge Jørgen Rasmussen, skovfoged i
Røgen.
(Hvad betyder FM?__________________________)
(hvad er en født værge? _______________________)
Enken døde i Skivholme under Frijsenborgs jurisdiktion.
40 Poul Sørensen i Herskind. 29.5.1797, fol.69.
E: Karen Bertelsdatter. LV: far Bertel Mikkelsen i Skovby. B: Johanne 8,
Søren 5.
FM: fars svoger Jørgen Rasmussen, skovfoged i Røgen, Jens Sørensen i
Herskind.
(betyder det at Jørgen Rasmussen er gift med en søster eller halvsøster til
afdøde Poul Sørensen?_________________________________)
(Kan man sige noget sikkert eller formodet om Jens Sørensen, Herskind`s
familiære tilknytning?__________________________________)
G 341-381 A 4/16
159, 9 oktober 1792, Skivholme
200, 27. Juli 1793 (G 341-381 A 5/16)
Karen Jørgensdatter, død
enke efter Jens Rasmussen, hyrde i Herskind
Deres børn:
Jørgen Jensen, 14 år, tjener i Terp Mølle
Else Jensdatter, 16 år
Rasmus Jensen, 3 år
Farbroder, skovfoged Jørgen Rasmussen af Røgind
Der er side 160, nederst reg. Efter hyrden Jens Rasmussen
aarhus, Framlev, Skivholme, Skivholme, Husfolk og Inderste, , , 6, FT 1787
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jens Rasmussen, 52, gift, , , Kommentarer: "Hyrde og fattig"
Karen Jørgensdatter, 34, gift, Hustru, ,
Else Jensdatter, 11, -, Barn, ,
Jørgen Jensen, 8, -, Barn, ,
***************************************

begin 666 BENT JØRGENSEN.vcf
M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..DK84D=%3E-%3CM"14Y4#0I&
M3CI"14Y4($K84D=%3E-%3@T*14U!24P[4%)%1CM)3E1%4DY%5#IB:F]E0&4M
I8F]X+F1K#0I2158Z,C P-# R,354,C T,C,Q6@T*14Y$.E9#05)$#0H`
`
end

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-02-04 23:11

"Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> skrev Sun, 15 Feb 2004 21:42:31 +0100

> [...]
>Rasmus 2.
> FM: Niels Pedersen Skrædder sst, født værge Jørgen Rasmussen, skovfoged i

Formynder / Formyndere.

> (hvad er en født værge? _______________________)

En myndig mandsperson af afdødes nærmeste familie. Her sansynligvis hans
bror.

> [...]
>Herskind.
>(betyder det at Jørgen Rasmussen er gift med en søster eller halvsøster til

Det er ivhertfald børnenes fars svoger. Svoger kunne vel også betyde een
der er gift med konens søster, men i det her tilfælde er det
sansynligvis som du nævner.

>(Kan man sige noget sikkert eller formodet om Jens Sørensen, Herskind`s
>familiære tilknytning?__________________________________)

Nej. Det er sansynligvis en respekteret nabo som partene er enedes om at
opfordre til at påtage sig hvervet.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : BENT J?RGENSEN

Dato : 17-02-04 14:14

Hej Arne
jeg siger tak for svaret.