Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fra EOS 300 til 300D
Fra : Thomas

Dato : 15-02-04 18:10

Hej Alle,

Jeg overvejer at skifte til digitalt udstyr, men er lidt i tvivl om det skal
være Nikon eller Canon vejen. Muligheden for genbrug af gammelt udstyr er
naturligvis et plus. Til min EOS 300 har jeg et standard Canon objektiv
(28-80 mm), samt to Sigma blitz.

Kan jeg genbruge både objektiv og mine blitz på et 300D - og er mit gamle
objektiv reelt et alternativ til det der følger med 300D?

Mvh.
Thomas

Fra : Deaster

Dato : 15-02-04 19:09

"Thomas" <fasdsa@adsad.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være Nikon eller Canon vejen. Muligheden for genbrug af gammelt udstyr er
> naturligvis et plus. Til min EOS 300 har jeg et standard Canon objektiv

Objektivet kan du helt sikkert bruge, det er nok meget tvivlsom om du kan
brug blitzene.

> Kan jeg genbruge både objektiv og mine blitz på et 300D - og er mit gamle
> objektiv reelt et alternativ til det der følger med 300D?

Det der følger med er noget mere vidvinklet end dit eget. Under alle
omstændigheder ville jeg nok lige vente lidt og tage et Nikon D70 med i
overvejelserne, det ser godt nok lækker ud.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Maria Fabricius

Dato : 15-02-04 19:14

Hej Thomas.

Jeg har selv lige købt et 300D. Havde selv samme overvejelser ang. Nikon
contra Canon, men har efter flere undersøgelser kommet frem til, at Canon er
længere fremme med digitale kamerear end Nikon i samme prisklasse.

Du kan sagtens bruge dit objektiv, men da chippen i det digitale kamera har
en anden størrelse end et normalt negativ, skal du gange med 1,6. Dit
objektiv bliver derfor et 45-128 mm. Du kan her godt komme til at mangle
hvidvinkel, men sammen med kameraet kan man købe et 18-55 mm (=29-88 mm) til
ca 500-800 kr. ekstra. Dette er ikke noget super objektiv, men ganske
udemærket til pengene (kan ikke købes seperat senere).

Ang. blitzen kan der være problemer, men prøv dig frem. De nye Canon blitz
til digitale kameraer kan bruges både til digitalt og anologt, men det er
desværre ikke så nemt den anden vej rundt.

Held og lykke med kamerakøbet.

Mvh Maria Fabricius

www.mf-foto.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-02-04 19:21

"Thomas" <fasdsa@adsad.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan jeg genbruge både objektiv og mine blitz på et 300D - og er mit gamle
> objektiv reelt et alternativ til det der følger med 300D?

Til 300D følger der ikke som standart et objektiv med, så du kan købe det
uden objektiv. Men hvis du har mage ting til Canon skal du måske holde dig
til det. Canon har i hvert fald med dere 300D sørget for bagudkompatebilitet
så du kan godt bruge dine gamle ting på det.

Alternativt, Sælg alt hvad du har af Canon gear og kig på Nikon D70 eller
D100. D100 er selvfølgelig bedre men også lige et par tusind dyrere, men der
får man også en del bedre billede.

Men mit bud er at enten køb et 300D og så behold dit gamle 300 hus og sæt på
hylden og hvis ungerne det om 30 år, det har jeg da i sinde at gøre med mine
gamle kameraer. Ellers så sælg alt hvad du har og køb et Nikon D100. Med
tilhørende objektiv og en blitz til. Så har du et lækkert kamera og du kan
gøre det til D100 Pro ved at sætte en MB-D100 vertikalgreb på den med nogle
enkle dejlige ekstra funktioner, det kan man vist ikke med 300D'eren

Mvh
Simon

Fra : Deaster

Dato : 15-02-04 19:35

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> D100. D100 er selvfølgelig bedre men også lige et par tusind dyrere, men

Hmm, jeg vil da godt nok håbe at D70 bliver bedre, ihvertfald når vi snakker
billedkvalitet, end D100.

> [...]

nogle
> enkle dejlige ekstra funktioner, det kan man vist ikke med 300D'eren

Han kunne også et købe et Canon 10D, og jo du kan også få vert. greb til
300D.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 15-02-04 19:42

On Sun, 15 Feb 2004 19:21:19 +0100, "Simon Nielsen"
<news@REMOVETHISsiho.dk> wrote:

>Til 300D følger der ikke som standart et objektiv med, så du kan købe det
>uden objektiv. Men hvis du har mage ting til Canon skal du måske holde dig

Dette er ikke korrekt. Man kan købe 300D med eller uden objektiv.
Nemlig et EF-S 18-55 mm. Hvis man IKKE køber dette med kan det ikke
købes senere hen (ud over brugt, via ebay eller lignende).

MVH Tommy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-04 20:54

On 2004-02-15, Tommy Jensen <toj@worldonline.dk> wrote:

> Dette er ikke korrekt. Man kan købe 300D med eller uden objektiv.
> Nemlig et EF-S 18-55 mm. Hvis man IKKE køber dette med kan det ikke
> købes senere hen (ud over brugt, via ebay eller lignende).

Det handles sjældent til mere end 150% af nyprisen på eBay.
Så man burde kunne finde det til 150 Euro på eBay Tyskland hvis
man er lidt tålmodig.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-02-04 22:21

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> Dette er ikke korrekt. Man kan købe 300D med eller uden objektiv.
> Nemlig et EF-S 18-55 mm. Hvis man IKKE køber dette med kan det ikke
> købes senere hen (ud over brugt, via ebay eller lignende).

Det har jeg heller ikke sagt at det kan, Jeg sagde bare at man kan købe det
uden objektiv også.

Mvh
Simon

Fra : Peter K Hansen

Dato : 15-02-04 22:12

Det tror jeg bestemt ikke du skal regne med! Se eksempelvis
http://www.kenrockwell.com/nikon/d70.htm

Det lavere prispunkt er blot en naturlig udvikling, og der er ingen tvivl om
at d70 kommer til at afløse d100...

Mvh
Peter

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-02-04 22:23

"Peter K Hansen" <pkhNOSPAM@stud.ku.dk> wrote in message
> [...]
> http://www.kenrockwell.com/nikon/d70.htm
>
> Det lavere prispunkt er blot en naturlig udvikling, og der er ingen tvivl

Nej sorry jeg mente det omvendt, at man skulle købe et D70 med lidt ekstra
ting til. Undskyld misforståelsen. Selvfølgelig skal D70 være bedre end
D100. Men D70 er stadig et plastik kamera ligesom i 300D

Mvh
Simon

Fra : Tommy Jensen

Dato : 15-02-04 22:59

On Sun, 15 Feb 2004 22:22:45 +0100, "Simon Nielsen"
> [...]

>ting til. Undskyld misforståelsen. Selvfølgelig skal D70 være bedre end
>D100. Men D70 er stadig et plastik kamera ligesom i 300D

Du får det til at lyde som om 300D er noget billigt bras. Men det
"plastik" kamera kan faktisk holde til en hel del. Flere brugere har
berettet at det har overlevet diverse flyveture med hårde landinger på
beton. Ikke at jeg vil anbefale at man forsøger noget lignende selv.

MVH Tommy

Fra : Peter K Hansen

Dato : 18-02-04 11:33

Ikke flere plastik diskutioner, please