Mand/kvinde bøger
Fra : Demix

Dato : 15-02-04 17:54

Hej

Nu kan man vel uden at overdrive godt konstatere, at der i de senere år er
udgivet et væld af bøger omhandlende mænd og kvinders indbyrdes samvær.

Jeg har læst/skimmet noget af det, men synes mildest talt at det virker en
smule overfladisk og generaliserende. Jeg må indrømme at det vender sig i
mig når jeg læser pinlighederne fra forfattere som John Gray, Barbara de
Angelis og for den sags skyld også Martin Østergaard.

Er der nogen af jer der har nogle anbefalinger af nogle lidt mere seriøse
bøger omhandlende emnet?

Med venlig hilsen

Lars

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 16-02-04 09:29

"Demix" <demix@spamspamspam.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen af jer der har nogle anbefalinger af nogle lidt mere seriøse
> bøger omhandlende emnet?

Efter min mening kan litteratur ikke dække emnet særlig godt, da der er
meget, som ikke eller kun vanskeligt kan beskrives med ord. Emnet behandles
i øvrigt også i dette forum med jævne mellemrum, og udover i bøger behandles
det i livsstilsmagasiner.

Desværre tror jeg kun, emnet kan udforskes ved at være opmærksom på det, der
sker i samværet med det modsatte køn.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Demix

Dato : 17-02-04 19:30

"Boerge Rahbech Jensen" <qaasfd@asdf.qø> wrote in message

> [...]
behandles
> det i livsstilsmagasiner.
>
> Desværre tror jeg kun, emnet kan udforskes ved at være opmærksom på det,

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener. Mener du at emnet
kan godt behandles her i gruppen (på skrift), men kan ikke være genstand for
mere udførlige undersøgelser?

Jeg synes f.eks. at du kunne være spændende at finde formidling af
forskningsresultater vedrørende forskellene mellem mænd og kvinder, istedet
for nogle af de tåbelige bøger der ophøjer ligegyldigheder til evige
sandheder, der partout skal hæftes på alle mænd og kvinder.

Og der kunne jo have været nogle andre her i NG, der havde fundet noget
interessant.....

Lars

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 17-02-04 21:23

> [...]
> kan godt behandles her i gruppen (på skrift), men kan ikke være genstand

Noget i den retning...

> [...]
> for nogle af de tåbelige bøger der ophøjer ligegyldigheder til evige
> sandheder, der partout skal hæftes på alle mænd og kvinder.

Jeg formoder, at mange af de omtalte bøger og tidsskrifter formidler
forskningsresultater især fra terapeuter, der har beskæftiget sig med
forholdene mellem kønnene.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 17-02-04 21:41

> [...]

> kan godt behandles her i gruppen (på skrift), men kan ikke være genstand

Noget i den retning... Det er begrænset, hvad man kan beskrive med ord.

> [...]
> for nogle af de tåbelige bøger der ophøjer ligegyldigheder til evige
> sandheder, der partout skal hæftes på alle mænd og kvinder.

Jeg formoder nu, de fleste af de omtalte bøger og blade formidler resultater
fra terapeuter, der har beskæftiget sig med forholdet mellem kønnene. Det
sker bare på en meget populær måde.

Mere videnskabelige forskning kan tilsyneladende findes hos Kvinfo

http://www.kvinfo.dk/side/230/

og Koordinationen for Kønsforskning ved Københavns Universitet

http://www.sociology.ku.dk/sochrc/index.htm

Måske findes også relevante oplysninger i Danmark Statistisks udgivelser.

Med venlig hilsen
Børge

Med venlig hilsen
Børge