dlsk2 og gps kabel
Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 16:55

Hej Gruppe er der nogen der har et link til en beskrivelse af hvordan man
laver et kabel mellem sin gps og pc seriel
således at det virker på det levende søkort

claus v

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 17:27

har vist selv fundet hvad jeg skal bruge på denne side

http://www.pfranc.com/projects/g45contr/g45_idx.htm

claus v

Fra : Calle.

Dato : 15-02-04 17:33

claus v wrote:
> Hej Gruppe er der nogen der har et link til en beskrivelse af hvordan
> man laver et kabel mellem sin gps og pc seriel
> således at det virker på det levende søkort

Hvilken GPS har du?
Hvis det er Garmin f.eks, virker det med det alm. overførselskabel der
fulgte med.

--
Calle

Fra : Torben Bach

Dato : 15-02-04 17:50

Jeg har en pdf-fil liggende med diagram, så hvis du er interesseret, kan
du maile til mig og få den tilsendt.
Jeg kan ikke lige tyde din adresse ud fra egenskaber.

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 18:56

> [...]
> du maile til mig og få den tilsendt.
> Jeg kan ikke lige tyde din adresse ud fra egenskaber.

jeg tror jeg fandt hvad jeg søgte på nettet
men hvis du har tid så må du godt kigge på linket længere oppe om ikke det
er korrekt det der er vist der

det er til en garminII som jeg desværre har købt brugt uden kabel men det
ser ud til at man kan købe et stik samme sted linket længere oppe

bruger du det levende søkort i båden

mvh claus

Fra : Torben Bach

Dato : 15-02-04 19:32

Hej Claus
Jeg har set på linken. Det ser ok ud, så det er ikke nødvendigt med "min"
pdf-fil.

Jo - jeg bruger Dlsk2 sammen med gps og en gammel bærbar og har meget stor
glæde af systemet, når jeg sejler. Dog kniber det med strøm. Mit batteri
klarer kun drift via en converter af den bærbare på ca. 20 timer. Jeg
producerer ikke strøm undervejs, når jeg går for sejl og har i øvrigt kun et
piskeris, jeg bruger under havnemanøvrer.
Altså skal batteriet oplades jævnligt, men det går fint, så længe der kun
er tale om dagsture.

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-02-04 21:30

Torben Bach wrote:

> [...]
> på ca. 20 timer. Jeg producerer ikke strøm undervejs, når jeg går for
> sejl og har i øvrigt kun et piskeris, jeg bruger under havnemanøvrer.

Lidt uden for emnet, men hvis det er en ældre bærbar, kan det godt være at
den kan køre direkte på 12 V, selv om den typisk skal have 16-20 V for at
oplade korrekt.
Det giver vel 30-40 % flere drifttimer ved at undgå en 12 / 18 V DC/DC
converters uundgåelige tab.

Det er min erfaring med en gammel IBM 760EL PC på hele 133 MHz at det er alt
rigeligt til et navigationssystem, hvis man kan leve med at opstart tiden
for programmet er lidt længere end der hjemme..

--
hilsen Ole Pagh