Software til visuel fremstilling af person~
Fra : Christian Joensen

Dato : 15-02-04 13:49

Hej

Findes der mon et (godt) freeware/shareware program til indtastning og
visuelfremstilling af personrelationer?

Christian

Fra : aafe

Dato : 15-02-04 13:55

On Sun, 15 Feb 2004 13:49:04 +0100, "Christian Joensen" wrote:

>Findes der mon et (godt) freeware/shareware program til indtastning og
>visuelfremstilling af personrelationer?

Her kan du se min relation til den fra folkevisen så kendte Ebbe
Skammelsøn:

http://eckmann.dk/2652/relationship.php?path_to_find=0&pid1=1I&pid2=15258I&followspouse=1&show_full=1

Jeg ved ikke, om det er sådan noget du tænker på, men det kører på
baggrund af persodata i en gedcomfil, og så er det helt og aldeles
gratis.

mvh
arne

Fra : Christian Joensen

Dato : 16-02-04 17:10

"aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg ved ikke, om det er sådan noget du tænker på, men det kører på
> baggrund af persodata i en gedcomfil, og så er det helt og aldeles

En gedcom-fil hvad er det?

Fra : Mikkel Eide Erisken

Dato : 16-02-04 17:22

On 2004-02-16 17:10:04 +0100, "Christian Joensen"
<christianj@hotmail.invalid> said:
> En gedcom-fil hvad er det?

GEDCOM er et standardiseret filformat til genealogisk data. De fleste
slægtsbehandlingsprogrammer har en tolerabel understøttelse, hvorfor det
skulle være muligt at indtaste et slægtstræ, eksportere det til gedcom og
benytte phpGedView til at vise relationerne grafisk. Flere
slægtsbehandlingsprogrammer (puh langt ord) kan også vise grafik direkte i
programmet, evt. gemme denne til en fil.

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Christian Joensen

Dato : 16-02-04 21:18

"Mikkel Eide Erisken" <carthagtuek@softhome.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> slægtsbehandlingsprogrammer (puh langt ord) kan også vise grafik direkte i
> programmet, evt. gemme denne til en fil.

Ok, tak

Fra : aafe

Dato : 16-02-04 22:19

On Mon, 16 Feb 2004 17:10:04 +0100, "Christian Joensen" wrote:

>En gedcom-fil hvad er det?

Ja, det må du nok spørge om.

mvh
Arne

Fra : torleif haugødegård

Dato : 15-02-04 19:53

<christianjREMOVE@hotmail.com> wrote:

>Hej
>
>Findes der mon et (godt) freeware/shareware program til indtastning og
>visuelfremstilling af personrelationer?

TMGs fullversjon kan brukes gratis i 30 dager, og den har diverse
grafiske trær som viser personrelationer.
Eksempel:
http://www.tha.no/anetre.htm

Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 15-02-04 22:32

> [...]
<christianjREMOVE@hotmail.com> wrote:

>Hej
>
>Findes der mon et (godt) freeware/shareware program til indtastning og

Hvis det drejer sig om multiple aner og andre indviklede relationer
findes programmet KSTableau. Du kan se et par prøver på output på min
hjemmeside: http://www.geocities.com/bjarne_damsgaard/index.html,
under 'slægtstræ', og 'Se en grafisk fremstilling' - samt en link til
programmets hjemmeside. Det er freeware...

mvh
Bjarne Damsgaard
Sognetræf: http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 15-02-04 23:29

Bjarne Damsgaard skrev:

> [...]
> under 'slægtstræ', og 'Se en grafisk fremstilling' - samt en link til
> programmets hjemmeside. Det er freeware...

Vil anbefale deg å forsøke KStableau. Har benyttet det selv i 2 år og er
særs godt fornøyd. Programmet har alt hva du trenger for å vise
relasjoner, dog har det ikke en "surname"-visning

--
Kjell Henry Skåden
http://home.c2i.net/born39/

Fra : JB

Dato : 16-02-04 00:21

GEDHTanc. kan lave GEDCOM fil om til html fil
til fremvisning på ens hjemmeside.
kontakt Jens Olsen http://home6.inet.tele.dk/jvo/jvo_gene.htm

Jørgen

Kjell Henry Skåden <old.navy@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:TmSXb.4277$_c4.57706@news4.e.nsc.no...

Fra : Christian Joensen

Dato : 16-02-04 17:12

"Bjarne Damsgaard" <bjarne@fjerndette_damsg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> under 'slægtstræ', og 'Se en grafisk fremstilling' - samt en link til
> programmets hjemmeside. Det er freeware...

Det ser flot ud, men hvordan klarer den relationer på kryds og tværs? -
eksempelvis relationerne i et netværk af ungdomsbander?

Tak

Chr

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 16-02-04 22:23

On Mon, 16 Feb 2004 17:12:16 +0100, "Christian Joensen"
<christianj@hotmail.invalid> wrote:

>Det ser flot ud, men hvordan klarer den relationer på kryds og tværs? -
>eksempelvis relationerne i et netværk af ungdomsbander?

Der kommer KSTableau til kort. Programmet henter data fra en
GEDCOM-fil, hvor personerne er relateret som forældre/børn (i det
uendelige, omtrent).

De relationer du tænker på kan vel opstilles i en matrix - det er så
den du gerne vil have visualiseret. Det er en lidt anden boldgade. se
f.eks. en oversigt over forskellige værktøjer her:
http://www.sfu.ca/~insna/INSNA/soft_inf.html eller søg på Google efter
f.eks: social network visualization

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Christian Joensen

Dato : 17-02-04 21:12

> [...]
> den du gerne vil have visualiseret. Det er en lidt anden boldgade. se
> f.eks. en oversigt over forskellige værktøjer her:

Tusinde tak!

Fra : torleif haugødegård

Dato : 18-02-04 06:13

On Mon, 16 Feb 2004 22:23:27 +0100, Bjarne Damsgaard
<bjarne@fjerndette_damsg.dk> wrote:

>Der kommer KSTableau til kort. Programmet henter data fra en
>GEDCOM-fil, hvor personerne er relateret som forældre/børn (i det
>uendelige, omtrent).

TMGs grafiske slektstavler kan enkelt koples til hverandre med
klipp-og-lim på vanlig windowsmåde.
Det er bare å produsere flere tavler for aktuelle grener, og kopiere
og redigere disse sammen på skjermen.
Boksene kan også flyttes rundt manuelt, og det kan legges inn ekstra
streker/linjer og tekst.

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 16-02-04 23:52

Sun, 15 Feb 2004 22:31:56 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
> [...]

>under 'slægtstræ', og 'Se en grafisk fremstilling' - samt en link til
>programmets hjemmeside. Det er freeware...

en meget artig sak. Men kartet er vel det vanskeligste eller ?

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 17-02-04 00:28

On Mon, 16 Feb 2004 23:52:17 +0100, Otto Jørgensen
<otjoerge%øføø%@online.norway> wrote:

>en meget artig sak. Men kartet er vel det vanskeligste eller ?

Du har helt ret. Kortet er en Flash-animation jeg engang arbejdede på,
og som jeg aldrig nåede at gøre færdig - fordi jeg på et tidspunkt
indså at den fra starten skulle have været lavet på en helt anden
måde. Og som du har gættet, har det ikke været ligetil at fremstille
animationen, den har ingen sammenhæng med GEDCOM-formatet.

De allerfleste af mine aner boede i samme område, så hvis alle var med
ville der være fyldt med farvede pletter omkring 1700.

Men jeg har lagt den på siden som inspiration for andre...

mvh
Bjarne Damsgaard