MS Windows
briani 27239
Driverproblemer - Windows 98
Fra : Kim Larsen

Dato : 15-02-04 13:42

Driverproblemer.

Jeg har en gammel computer, ikke den jeg bruger normalt, men én jeg gerne
vil have til at fungere.

Maskinen er en 166 Mhz og styresystemet er Windows 98. Efter en lille
mislykket flirt med Windows 2000 på den, har jeg geninstalleret Windows 98
og det er her det går galt.

Jeg kan ikke finde en skærmdriver der fungerer. Jeg har downloadet SIS 6215
drivere (skærmkortet skulle være af den type) til den men de ser ikke ud til
at de vil fungere sammen med skærmkortet.

Det er lidt trist for det betyder at computeren kun kører med 16 farver og
en meget lav opløsning på skærmen.

Hvad gør jeg galt? Jeg håber at nogen kan hjælpe mig da jeg er kørt helt
fast nu.

Med venlig hilsen
Kim Larsen

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Mogens

Dato : 15-02-04 13:57

On Sun, 15 Feb 2004 13:41:56 +0100, "Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>drivere (skærmkortet skulle være af den type) til den men de ser ikke ud til
>at de vil fungere sammen med skærmkortet.

Start med at finde ud af om det virkeligt er det skærmkort der sidder
i den. Om nødvendingt, så luk kassen op og kik på kortet.

mvh Mogens

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-02-04 14:11

"Mogens" <moveng@XgXvXdXnXeXtX.dk> skrev i en meddelelse

> Start med at finde ud af om det virkeligt er det skærmkort der sidder
> i den. Om nødvendingt, så luk kassen op og kik på kortet.
>
> mvh Mogens

Det har jeg gjort og på kortet står der SIS 6215.

Mvh.
Kim

Fra : Laziter [9440]

Dato : 15-02-04 14:23

"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg gjort og på kortet står der SIS 6215.

Står der noget mere efter 6215, se evt. på selve chippen hvis den ikke er
dækket af en køler?

Der findes nemlig 3 udgaver

6215A0
6215B0
6215C

Du kan nok finde din driver her:
http://download.sis.com/

Der findes kun drivere til Win95 (og nogle andre Win-versioner, bare ikke
Win98) men den skulle også gerne virke til Win98.

Mvh
Benjamin
laziter@NOSPAMgyxi.dk (fjern NOSPAM)

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-02-04 14:35

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der findes kun drivere til Win95 (og nogle andre Win-versioner, bare ikke
> Win98) men den skulle også gerne virke til Win98.

Det ved jeg godt jeg har prøvet dem alle 3 samt et par stykker til.

Det er de downloads jeg forsøger at få det til at fungere ud fra.

Det som jeg nærmere søger en forklaring på er når jeg har downloadet dem.
Hvad gør jeg så? Jeg har selvfølgelig gjort det jeg mener er rigtigt men det
kan jo være en forkert fremgangsmåde. Hvad gør man helt præcist for at få
det til at fungere?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 15-02-04 15:00

"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det ved jeg godt jeg har prøvet dem alle 3 samt et par stykker til.

Prøv evt. med denne her:
http://members.driverguide.com/driver/detail.php?driverid=124251

Du skal nok lige logge ind:
User: drivers
Pass: all

Mvh
Benjamin

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-02-04 18:14

> Prøv evt. med denne her:
> http://members.driverguide.com/driver/detail.php?driverid=124251
>
> Du skal nok lige logge ind:
> User: drivers
> Pass: all
>
> Mvh
> Benjamin

Tak for hjælpen.

Problemet er løst med skærmdriveren. Det lykkedes mig til sidst at få den
rigtige sat ind til sidst. Nu er der til gengæld problemer med driveren til
lydkortet. Her har jeg prøvet at downloade forskellige drivere ind men lige
lidt hjælper det.

Lydkortets model skulle være Ma5asound og jeg tror det er fra Asound. Er der
nogen som har en ide om hvilken driver der passer til det.

Jeg har en meddelelse fra ALS100 Media Audio controller som fortæller at der
er fundet ny hardware og jeg har prøvet at installere et par drivere uden
succes.

Er der nogen som ved noget om det ?

Med Venlig hilsen
Kim Larsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 15-02-04 18:41

> [...]

der
> er fundet ny hardware og jeg har prøvet at installere et par drivere uden

ALS stammer fra Avance Logic
Så det er nok nærmere der du skal starte din søgen ud fra

Mvh
Benjamin

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-02-04 20:45

> [...]
> der
> >

> ALS stammer fra Avance Logic
> Så det er nok nærmere der du skal starte din søgen ud fra

Jeg har nu fået driveren til lydkortet til at virke også. Det var en strid
omgang med de 2 drivere (inklusive skærmdriveren), så de drivere er nu gemt
godt og grundigt

Mange tak for hjælpen

Fra : Mogens

Dato : 15-02-04 16:19

On Sun, 15 Feb 2004 14:34:50 +0100, "Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>kan jo være en forkert fremgangsmåde. Hvad gør man helt præcist for at få

Normalt er det altid en god ide at skifte til Windows standard VGA
driver inden man forsøger at installere en ny skærmdriver.

Om så de drivere du har downloadet er selvinstallerende ved jeg
ikke. Nogen gange er der et installer program med. Andre gange
må man gøre det via Windows egen driver installation.

mvh Mogens

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-02-04 18:07

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-02-04 21:09

> [...]

der
> er fundet ny hardware og jeg har prøvet at installere et par drivere uden

Hej
Jeg har et ALS100 lydkort, sidder med det her. Der står ALS100 på den store
kakkelak.
Driveren til det kort skulle ikke være svær at finde. Ellers kan jeg maile
den til dig.
Hilsen
Michael

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-02-04 22:23

"Michael Rasmussen" <1HXmiclis@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kakkelak.
> Driveren til det kort skulle ikke være svær at finde. Ellers kan jeg maile

Hej Michael.

Tak for tilbuddet. Jeg har fundet driveren og min gamle reserve-PC fungerer
nu igen som den skal. Men det har været lidt af et helvede at finde de 2
drivere (jeg har også måttet lede efter en skærmkortdriver). Heldigvis er
der hjælp at hente her i nyhedsgruppen og det er jeg meget taknemmelig over.