abs problemer
Fra : tb

Dato : 15-02-04 13:09

Hvordan er det lige en abs virker?. Der er en føler der måler om hjulet
drejer og hvis ikke så løsner den bremsen, men hvad når bilen stopper, så
skal den jo ikke løsne?

Mit problem. Efter en mek. satte nye fornav på, starter absen når feliciaen
er nået ned på ca 2km i timen. Indtil da virker den fint, og ingen abs
lamper der lyser.
Altså alt i alt ikke noget stort problem, men blot irriterende,. Hvad kan
være galt?

Mvh Tb

Fra : alexbo

Dato : 15-02-04 14:21

"tb" skrev

> Hvordan er det lige en abs virker?. Der er en føler der måler om hjulet
> drejer og hvis ikke så løsner den bremsen, men hvad når bilen stopper, så
> skal den jo ikke løsne?
ABSèn virker ikke under ca.10 km/t.
Så kunne bilen jo, som du selv siger, ikke stoppe.

> Mit problem. Efter en mek. satte nye fornav på, starter absen når
feliciaen
> er nået ned på ca 2km i timen. Indtil da virker den fint, og ingen abs
> lamper der lyser.

Med "absen starter", mener du da at lampen lyser, eller mener du at den slår
til?
Med "indtil da virker den fint", mener du da, at du kan få ABS effekt hvis
du bremser på glat underlag?

Hvis en af følerne på fornavet ikke har fat, burde lampen lyse hele tiden,
men jeg er ikke helt sikker på hvad der egentlig sker med din bil.

mvh
Alex Christensen
mvh
Alex Christensen

Fra : tb

Dato : 15-02-04 15:16

> [...]
> til?
> Med "indtil da virker den fint", mener du da, at du kan få ABS effekt hvis

Den aktiverer sig hvis der er glat, og den lader være hvis hjulene har fat.
Så det er jo som det skal være.

Ved meget langsom (dvs ved nedbremsning til 0) pumper det ude i motorrummet,
pedalen hopper og jeg kan mærke at den løsner bremsen.
Det der med "virker indtil 10km/t" må den jo ha et sted fra. Det er denne
del jeg forestiller mig er defekt?

Fra : Stein

Dato : 15-02-04 15:24

> [...]
> pedalen hopper og jeg kan mærke at den løsner bremsen.
> Det der med "virker indtil 10km/t" må den jo ha et sted fra. Det er denne

check pulshjulet.det kan enten være udformet som hakker eller som huller i
en skive.har selv prøvet det samme på en 95' passat som jeg skiftede
forhjulsnav og leje på.det nye pulshjul manglede et hul som ikke var trykket
ud hvilket resulterede i nøjagtig det samme problem som du beskriver.

efter et check med scoope kan man tydeligt se hvorfor det sker.

mvh steen - vw.mekker

Fra : alexbo

Dato : 15-02-04 15:55

"tb" <no@mail.dk> skrev

> Det der med "virker indtil 10km/t" må den jo ha et sted fra. Det er denne
> del jeg forestiller mig er defekt?

Stein har givet en god mulighed som bør tjekkes først, selv har jeg ikke
været ude for den fejl, men den lyder rigtig.
Det der forvirrede mig er sætningen.
"Indtil da virker den fint, og ingen abs lamper der lyser".
Det gav mig indtrykket at lampen lyste under andre omstændigheder, men det
er måske forkert forstået.

Et manglende hul eller lign. får ABSèn til at tro, at hjulene kører med
forskellig hastighed, men jeg mener alligevel at den bør "vide" når
hastigheden
er under ca.10.
Nogle sensorringe er løse og kan sættes skævt på, så vil føleren slippe på
et stykke, men ikke nok til at den melder fejl, det er også en mulighed.
Umiddelbart vil man jo regne med, at fejlen opstod som direkte følge af
navudskiftningen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper

Dato : 15-02-04 17:01

> [...]
> et stykke, men ikke nok til at den melder fejl, det er også en mulighed.
> Umiddelbart vil man jo regne med, at fejlen opstod som direkte følge af

Hvad nu hvis man forestillede sig ringen med huller sidder løs, så når man
starter op, kommer ringen ligeså stille med op i fart, men når man bremser
ned, så sker det med en hurtig ændring og ringen bliver ved med at dreje med
højere hastighed og tror bilen køre stærkere / eller tror hjulet spinder
rundt og aktivere abs'en ???

Tjae bare en mulighed

Kasper (E-mekaniker)

Fra : alexbo

Dato : 15-02-04 18:25

"Kasper" skrev

> Tjae bare en mulighed

Ja, muligt er det, men at det skulle kunne sidde så løst virker
usandsynligt.
Men der findes mange usandsynlige, men alligevel sande ting.

mvh
Alex Christensen

Fra : tb

Dato : 15-02-04 18:06

> Stein har givet en god mulighed som bør tjekkes først, selv har jeg ikke
> været ude for den fejl, men den lyder rigtig.

Jeg hiver forhjulene af næste weekend og tjekker

> Det der forvirrede mig er sætningen.
> "Indtil da virker den fint, og ingen abs lamper der lyser".
> Det gav mig indtrykket at lampen lyste under andre omstændigheder, men det
> er måske forkert forstået.

ABS lampen lyser aldrig (udover lige et sekund når bilen tænder altså

Fra : alexbo

Dato : 15-02-04 18:21

"tb" skrev

> Jeg hiver forhjulene af næste weekend og tjekker

Det må være vejen frem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stein

Dato : 16-02-04 17:32

> Stein har givet en god mulighed som bør tjekkes først, selv har jeg ikke
> været ude for den fejl, men den lyder rigtig.

jeg har kun været ude for det med det manglende hul en gang på 10 år !
ellers har jeg været ude for at der sidder en lille sten i skiven et par
gange som giver den samme fejl.
hvis det er et pulshjul med hakker på,kan en enkelt hak være knækket af
hvilket igen giver den samme fejl.
grunden til at den ikke melder fejl er nok den at der somregel er ca 25-30
huller eller hakker som,når bilen kommer
op i fart ikke kan registreres af abs'en fordi pulserne kommer så
hurtigt.derimod når bilen når ned på under 10-5 km/t
tror den at hjulet står stille og slår derfor pumpen til.

mvh steen. vw-mek.

Fra : tb

Dato : 16-02-04 21:21

> [...]
> gange som giver den samme fejl.
> hvis det er et pulshjul med hakker på,kan en enkelt hak være knækket af

Nu er narvet jo helt nyt, men desværre er det et kopi nav der er sat på.
Fra samme firma (TWA) fik jeg også to sæt skiver som viste sig at være skæve
fra start af. Dem har jeg fået ombyttet så ingen kritisk af TWA, men jeg
frygter jo nu noget med at hullerne sidder de forkerte steder eller sådan
noget. Det er ikke SÅ fedt at skulle skifte hvis noget driller.
Det korte af det lange er nok, at jeg går efter OEM dele fremover....

Nå, men lad os se næste weekend og det bare er en sten. Det ville sgu være
skønt .

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 16-02-04 23:47

"tb" <no@mail.dk> wrote in message

> [...]
> lamper der lyser.
> Altså alt i alt ikke noget stort problem, men blot irriterende,. Hvad kan

Det lyder som om føleren ikke er helt tæt nok på de tænder der sidder på ABS
ringen.
Der sidder en føler til hvert nav. Signalerne sammenlignes og hvis et af
hjulene drejer for langsomt sammenlignet med de andre vil ABS´en løsne
grebet om dette hjul en smule.
Følerne er induktive, hvilket bl.a. betyder, at signalet bliver mindre
tydeligt (mindre amplitude) ved lavere hastigheder. Afstanden mellem føler
og tænder har også stor betydning for signalets amlitude.

Når han har skiftet nav er denne mulighed nærliggende.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : tb

Dato : 17-02-04 16:58

> [...]
> og tænder har også stor betydning for signalets amlitude.
>
> Når han har skiftet nav er denne mulighed nærliggende.

åh frygte. mek'en skiftede en af følerne fordi denne gik til under arbejdet.
frygter at der nu er forskel i den inducerede strøm de giver. (ER de
induktive når det er en hul-ring?)

kan man måle på sådan en fætter?