Mercedes skal åbnes med skærebrænder ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-02-04 09:08

Hej alle,
Der er i dag en hyggelig historie i JyllandsPesten om en 3 år Mercedes Benz
SL 500 hvor det elektroniske låsesystem strejkede - eneste løsning var en
skærebrænder og så udskæring af låsetøjet i bagklappen...
Elektronik er en god ting, men man spørger sig selv om al den elektronik der
nu om dage proppes i nye biler er en evig velsignelse.
Een ting man godt kan være en smule bekymret for, er hvordan dagens
fuldelektronificedere biler bliver at eje for gds'eren når de bliver en
10-12 år gamle....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 15-02-04 10:17

Lige den model du der nævner skal nok nå en rimelig alder, men den alm.
3-400kkr familieøses liv er ganske givet ikke så langt som det kunne have
været, bla. fordi de er spækket med elektronisk "skrammel". At folk så idag
ikke passer karrosseriet, så det i mange tilfælde bliver den afgørende
faktor er jo så en anden sag.

En fuldelektronisk bil skal nok blive sjov når den når samme alder, som feks
min gamle 244T.
Mit brændstofpumperelæ er lige brændt af(det er nok det mest avancerede
elektronik der sidder i bilen,hvis vi ser bort fra en radio til 900dkr
og det kunne fikses på 3minutter, ved simpelthen af luse relæet. Jo mere
avanceret teknik man simder i bilen, desto værre bliver det hvis man
_insisterer_ på at lortet _skal_ køre hver _eneste_ dag. Man luser sig jo
ikke lige imidlertidigt ud af et elektrisk problem i en bil der kører med
CAN-BUS kommunikation til stort set alting.

Så nogen evig velsignelse er al den elektronik vist næppe, men det er her
jo, og det er jo lækkert så længe det funker.

Henrik

Fra : alexbo

Dato : 15-02-04 10:56

"Andreas M. Hansen" skrev
> [...]
> SL 500 hvor det elektroniske låsesystem strejkede - eneste løsning var en
> skærebrænder og så udskæring af låsetøjet i bagklappen...

Hmm, skærebrænder?
Der er nemmere måder at pille en lås ud på, for ikke at tale om at baldre en
rude.

> Een ting man godt kan være en smule bekymret for, er hvordan dagens
> fuldelektronificedere biler bliver at eje for gds'eren når de bliver en
> 10-12 år gamle....

Ja, når dagens nye biler bliver veteraner, bliver det vanskeligt for
veteranfolket.

mvh
Alex Christensen

Fra : NIL

Dato : 15-02-04 18:56

> [...]
> SL 500 hvor det elektroniske låsesystem strejkede - eneste løsning var en
> skærebrænder og så udskæring af låsetøjet i bagklappen...

Hmm...mon ikke det er en 'JP-and'? Det ville da unægtelig være nemmere (og
billigere) at slå en siderude ind...
Men det er naturligvis en go' historie.

Hilsen
NIL

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-02-04 19:07

Hej!

NIL wrote:

> Hmm...mon ikke det er en 'JP-and'? Det ville da unægtelig være nemmere (og
> billigere) at slå en siderude ind...

Er en SL500 en hatchback? De skulle vist ned i bagagerummet :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Fra : Peter G C

Dato : 15-02-04 21:49

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hmm...mon ikke det er en 'JP-and'? Det ville da unægtelig være nemmere (og
> billigere) at slå en siderude ind...
> Men det er naturligvis en go' historie.

- jeg ser potten temmelig tit - arbejder meget tæt ved bilejerens bopæl.

DU får lige hele historien her:

"Stjernen blegnede
Af CARL J. BUUS

Når man køber ny Mercedes til 2,5 mio kr, forventer man næppe fejl i
stribevis. Alligevel har ejeren over bare 20.000 km og et par år oplevet, at
tandstangen skal skiftes to gange, og at værkstedet skal skære sig vej ind i
bilen, fordi den dyre elektronik ikke virker.
Jørgen Helle er Silkeborg bilernes grand old man. Manden, der satte den
redelige brugtbilhandel på skinner.
Bilerne er for længst passé. Forretningen drives i dag af Holger Helle,
Jørgens bror. Jørgen Helle har i stedet kastet sig over ejendomme. Som
sandsynligvis er et mindre problem end den private, 2,5 millioners Mercedes
Benz SL 500 fra oktober 2001, som nu har kørt 20.000 km. Med fejl i
stribevis.
En Mercedes i den klasse har ikke tændingsnøgle. Man bruger noget, der
ligner et kreditkort, der åbner døre og startspærre.
Fra begyndelsen havde der været problemer med kortet, og en dag stod bilen
på værkstedet - hvor den så ofte var parkeret. Den korte version er, at man
forgæves forsøgte at få åbnet døren med kortet. Uden held. Til sidst var der
kun én vej - skærebrænderen.
Det eneste sted, man kunne skære sig igennem, var omkring nummerpladen under
bagagerumsklappen. Låsen blev skåret ud og klappen kunne åbnes.
Så blev der svejset, malet og gjort ved, men der var stadig problemer med
kortet. Fem gange var stjerneproduktet på værksted med kortproblemer, og til
sidst satte værkstedet en nøgle et skjult sted under bilen, så man dog i det
mindste kunne åbne dørene, hvis kortet atter skulle gå i baglås.
Først efter, at garantien var udløbet, fandt man fejlen. Den 20. november
2003 blev kort og kode udskiftet. Nu virkede det uden problemer, og så
skulle man jo tro, at den sag var ude af verden.
Men nej. Den 11. december dumper der en regning på 4.872,05 kr. ind ad døren
med en forklaring om, at man nu havde testet kortet, kontrolleret programmet
med af- og påmontering af et eller andet.
Protester til importøren blev afvist, og dagen efter lå der - for at gøre
parodien fuldendt - et langt spørgeskema, der bad kunden svare på
tilfredsheden med værkstedet...
Seneste regning er på over 4000 kr. for en ny sikkerhedssele for
passagersædet. Der kom lidt kulance, men kun en ubetydelig del af
seleprisen.
Savner en Kia-garanti..
Jørgen Helle er uforstående overfor de mange problemer.
»Havde jeg købt en Kia til 1/20 af prisen, havde der sikkert ikke været
noget som helst i vejen. Og på en Kia får man tre års 100 pct. garanti med
på vejen. Hos Mercedes fik jeg 12 måneder, og da de var gået, var al
goodwill forduftet.
Hvordan i alverden kan to tandstænger trænge til udskiftning med 5000 km
mellemrum? Ikke nok med, at jeg kan imødese bunker af regninger, men også
sikkerhedsmæssigt er man da en smule bekymret over at køre i en bil, hvor
tandstængerne tilsyneladende er af en så dårlig kvalitet, at de pludseligt
står af.
Af flere grunde har jeg bedt om at få en kopi af alle 12
reklamationsrapporter. Det kunne der ikke være tale om «, slutter Jørgen
Helle.
JP Motor har talt med importørens serviceafdeling, der har kontaktet
Mercedes-Benz forhandler Ejnar Hessel A/S. Forhandleren vil nu bringe de
økonomiske uenigheder med Jørgen Helle ud af verden.
Om uviljen mod at udlevere kopier af reklamationsrapporterne siger man, at
de kun indeholder det samme som fakturaerne, nemlig forbrugte reservedele,
reparationstider, datoer og andet. Formentlig alt sammen noget, der er uden
interesse for kunden. »Men det er trods alt interne dokumenter, og dem
udleverer man ikke bare«, understreger serviceafdelingen.
PS. Umiddelbart før avisen skulle i trykken, dukkede der en ny regning op.
Denne gang på 6000 kr. for en eller anden kontakt til klimaanlægget... "

/Peter

--
http://www.grauslund.com/