Trådløst - Flere AP ?
Fra : Allan Pedersen

Dato : 15-02-04 09:02

Hej..
Nu har jeg brug for lidt hjælp..
Jeg har fået en opgave at kople et par PC på et eksisterende kablet netværk,
og de nye skal køre trådløst, da der er ganske langt, og ikke muligt at
trække et kabel. Talt med D-Link og købt 4 stk. DWL-900AP+, som kan køre TP
LAN AP-To-AP/AP-To-Multipoint/Client, Repeater.
Og nu har jeg så monteret det.. men virker det.. nej.. Fået det til en gang,
hvor jeg kom i kontakt med det eksisterende netværk.. men efter en restart
på den lokale maskine, var det væk igen..

Det er sat op på følgende måde :

AP1 : 192.168.0.180, koplet til eksisterende netværk på kabel. Sat til
standard AP.
AP2 + AP3 + AP4 (ip 181,182,183) er satt op med ca 40 meters afstand, med
fri sigt, så det skal jo ikke være noget problem med forbindelsen.
men hvordan skal de 3 konfigureres. Nu er de sat op som repeater de 3 andre
AP, med MAC adressen på AP1.
har også prøvet, at ændre MAC adressen til den der er 1 foran, så ap2 går
til ap1, ap3 til ap2 og ap4 til ap3, men nej.. heller ikke det går. Også
prøvet som AP -> Ap, Ap -> Wireless client m.v. men intet går som
forventet.. :(
Og på de trådløse netkort, hvilken AP skal jeg connecte ? Får til tider alle
4 op..
Har talt med D-Link teknisk, men ikke meget hjælp at få der..

Nogen her som kan hjælpe med det opsæt ??

Fra : Jan Bachman

Dato : 15-02-04 10:00

>Nogen her som kan hjælpe med det opsæt ??
Hvad er de fysiske forhold? Det lyder som om du har dit LAN i en villa
og ønsker at koble omkringliggende naboer på trådløst.

Kan AP1 se de andre AP'er trådløst, eller står de på linje, så f.eks.
AP1 ikke kan se AP4?

Står hvert AP hos en klient?

Min sparsomme erfaring med repeatere er, at hvis de står for tæt, så
har klienterne svært ved at vælge det AP bedst signal. Det kan
afhjælpes med MAC filtrering, hvor man guider en bestemt klient hen
til et bestemt AP. Lettere besværligt.

Hvis du har den optimale situation, at AP1 kan se AP2-4, så overvej at
bridge AP2-4 på AP1, i stedet for at repeate. Du taber det trådløse
aspekt omkring AP2-4, men det vil være stabilt. Brugt det evt. til at
teste.

/Jan

Fra : Allan Pedersen

Dato : 15-02-04 10:27

Det er 2 bygninger der skal forbindes, og den bygning med 3 AP er en lager
hal.
De står ganske tæt de 3 AP, ca. 40 m fra hinanden.. og de kan uden problem
se hinanden..
Men det vil sige hvis jeg skal brigde de 3 AP, skal de ha MAC adressen på
det første AP ?
Og hvilken AP skal jeg så connecte på de trådløse netkort ? Det med mest
signal, eller det første AP der står med kabel ?
Hmm.. mange muligheder..

Allan

Fra : Jan Bachman

Dato : 15-02-04 11:20

> [...]
>Og hvilken AP skal jeg så connecte på de trådløse netkort ? Det med mest
>signal, eller det første AP der står med kabel ?
Glem mine ide med at køre 3 x Bridge. Det passer ikke i din situation.

Hvor langt kan du komme med to AP'er?

AP1 i bygning 1, AP mode.
AP2 i bygning 2, Repeater mode.

Hvor mange af dine trådløse klienter i lagerhallen kan nå AP2?

/Jan

Fra : Allan Pedersen

Dato : 15-02-04 11:43

Her en oversigt over som jeg har monteret det i dag.net1 og net2 er de
trådløse netkort.

Bygning 1 Bygning 2
---------- --------------
AP1 AP2
AP3 AP4

Net1 Net2

Net1 kan så vidt få kontakt med AP2, 100% på Ap3, og en smule kontakt med
AP4, og net2 kan få kontakt med AP3 og AP4.
AP står i en åben hal, mens PC står i små kontorer inden i hallen.

Hjælper det ?

Fra : Jan Bachman

Dato : 15-02-04 13:30

> [...]
>AP4, og net2 kan få kontakt med AP3 og AP4.
>AP står i en åben hal, mens PC står i små kontorer inden i hallen.

Din figur røg i vasken, så den hjalp ikke meget.

Er du sikker på at du har behov for fire AP'er?
Har du prøvet at klare dig med to? f.eks. AP1 og AP3.
Hvis AP1 kan se AP3 100%, og alle dine klienter i lagerhallen kan se
AP3, så er du jo kørende!

Overflødige AP'er fungerer ikke som helgardering. Der er større chance
for at de forstyrrer.

/Jan

Fra : Allan Pedersen

Dato : 15-02-04 18:58

Nej.. 3 er måske nok.. men har sat 4 op for at være sikker på de kan nå
hinanden..
Men, tilbage til starten.. Hvordan skal de konfigureres ?
Som repeater, Bridge, AP -> AP, eller AP -> Wireless client, og mac
adresserne ? Hvme skal de refere til ?

Fra : Jan Bachman

Dato : 15-02-04 20:05

>Men, tilbage til starten.. Hvordan skal de konfigureres ?
>Som repeater, Bridge, AP -> AP, eller AP -> Wireless client, og mac
>adresserne ? Hvme skal de refere til ?

Hvis dine AP'er står i nogenlunde lige linje, så vil jeg mene at de
skal konfigureres flg:

AP1: AP mode
AP2: Repeater (MAC fra AP1).
AP3: Repeater (MAC fra AP2).
AP4: Repeater (MAC fra AP3).

Jeg ved dog ikke om du kan slippe afsted med at repeate en repeater,
for ikke at tale om båndbreddefordeling. Jeg har haft rigeligt bøvl
med at have bare én repeater (svinet lægger periodisk hele nettet
ned).

Husk at et trådløst netværk med mange "hot spots", som man kan bevæge
sig rundt i, som regel underliggende er forbundet med kabel. De mange
AP'er er på samme fysiske LAN/WAN.

/Jan