Hvide pletter
Fra : Lars Stigaard

Dato : 14-02-04 23:45

Der er kommet "hvidepletter" på mine pragtsmerlinger, men kun på dem, de har
nu haft dem i et par dage og ser ikke ud til at være blevet værre eller
bredere. Kan det passe at de andre fisk ikke vil få pletter hvis det er
"hvidepletter" ? eller kan det være noget mere specifik med
pragtsmerlingerne ? har både plet medicin og svampe medicin til at stå men
er ikke meget for at fylde det stas i tanken da jeg lige har opdaget at mine
maller har lagt æg , og ved ikke hvordan de vil sige til det

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-02-04 01:25

Lars Stigaard skrev:

> eller kan det være noget mere specifik med pragtsmerlingerne ?

Smerlinge er meget sarte overfor fiskedræber (som på latin hedder
Ichthyopthirius multifilis) og er derfor ofte de første fisk man
ser sygdommen på. Hvis du ikke behandler det, så spreder det sig
før eller siden til resten af dine fisk, så jeg ville straks få
hældt noget Faunamor derned. Det er ikke sikkert dine sugemalle-
æg tager skade af medicinen og hvis de gør, så skidt med det.
De skal nok lægge æg igen. Det vigtigste er at få fiskedræberen
udryddet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Stigaard

Dato : 15-02-04 03:07

Feeerk de er svære og fange så´n nogle pragtfættere der i en 325 L , men det
lykkedes og har nu hældt den i en 45 L og har givet dem noget plet
medicen.... må lige holde skarpt øje med de andre fisk i 325´eren om de
skulle udvikle pletter oxo :/ med lidt held klækker malle ægene i dette
døgn. vil være træt af at midste det første yngel jeg har fået inden det er
klækket jo ;)

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-02-04 13:37

Lars Stigaard skrev:

> Feeerk de er svære og fange så´n nogle pragtfættere der i en
> 325 L , men det lykkedes og har nu hældt den i en 45 L og har
> givet dem noget plet medicen....

Det er nok værd at bemærke, at hvis det er fiskedræber, så findes
parasitten som forårsager sygdommen i dit 325L, så man gør oftest
klogest i at behandle sygdommen i det akvarium, hvor de syge fisk
går til daglig.

Læs evt.:
<http://www.cichlidecentret.dk/common/goderaad.htm#sygdom>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Stigaard

Dato : 15-02-04 15:06

øv da :(
Men oki , mallerne er klækket nu , så de får en tur oxo . Tror nu jeg
beholder , pragtsmerlingerne i den lille tank ind til videre, da det er dem
der er hårdest ramt , der er vel ingen grund til at øge smitte presset i
325´eren , mener når cysterne springer er der vel ingen grund til at der er
andre fisk i nærheden..