Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus 5060 _ Canon EOS 300D
Fra : Gonzo

Dato : 14-02-04 22:43

Hej.
Er der nogen der har erfaring med Olympus 5060 og Canon EOS 300D så hører
jeg gerne fra jer

Fra : fam. Ager

Dato : 15-02-04 06:52

hej

har ikke erfaring med 5060,men har et 300d..
jeg har kun rosende ord til 300d.Som næsten nybegynder af slr-kameraer
dækker det mere end fuldt ud mit behov.
Har en meget meget hurtig auto-fokus,tager mange børne og dyre billeder.Og
det er meget sjældent faktisk har jeg ikke oplevet at 300d ikke har kunne
fange motivet indnu..
Ligesom det er meget lysstærkt,tager også gode bilder i sportshaller og til
familiefesten...
Også er der raw-filerne,som giver dig total "magt"over dit negativ,Jeg
mener at du har mulig for at du bestemmer alle farver,såsom farve temp.
hvidbalance osv..

Vi har haft vores 300d i snart 2mdr. og er 110% tilfredse med det...
Men er du proff, så skal du jo nok op i mindst 10d,men så er prisen jo også
en anden..

torben

"Gonzo" <6264@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Er der nogen der har erfaring med Olympus 5060 og Canon EOS 300D så hører
> jeg gerne fra jer

---
T-man

Fra : Deaster

Dato : 15-02-04 12:25

"fam. Ager" <dsl134977@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fange motivet indnu..
> Ligesom det er meget lysstærkt,tager også gode bilder i sportshaller og

Mender du at selve kameraet er lysstærkt eller ?

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Morten Bested

Dato : 15-02-04 15:45

> Mender du at selve kameraet er lysstærkt eller ?

ISO'en (lysfølsomheden) kan sættes kraftigt op uden det resultere kornede
billeder. Det giver i hvert fald en kæmpefordel under svære lysforhold. Man
kan selvfølgelig også købe meget lysstærke objektiver, hvilket jo hjælper
endnu mere.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 15-02-04 07:33

On Sat, 14 Feb 2004 22:43:06 +0100, "Gonzo" <6264@ofir.dk> wrote:

>Hej.
>Er der nogen der har erfaring med Olympus 5060 og Canon EOS 300D så hører
>jeg gerne fra jer

Jeg har Canon EOS 300D. Hvad vil du vide?

MVH Tommy

Fra : Knud Bonke

Dato : 15-02-04 08:21

"Gonzo" <6264@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:402e9666$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
: Hej.
: Er der nogen der har erfaring med Olympus 5060 og Canon EOS 300D så hører
: jeg gerne fra jer
:
:

Jeg har også et 300D (
Du skal sætte dig ind i det grundlæggende om fotografering,
før du gi'r dig i lag med slr-kameraer. I hvert fald hvis du vil
udnytte alle mulighederne. Det har jeg ikke indtryk af at du har,
siden du kan sammenligne de to.
Hilsen Knud

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-02-04 08:28

Hej

Knud Bonke wrote:
> [...]
> før du gi'r dig i lag med slr-kameraer. I hvert fald hvis du vil
> udnytte alle mulighederne. Det har jeg ikke indtryk af at du har,

Hvorfor egentlig? Mit A70 har ligeså mange manuelle
indstillingsmuligheder som et 300D. Omvendt kan 300D automatiseres
ligeså meget som mit A70.

Kan du så forklare mig hvorfor man skal kende grundlæggende begreber
inden man går i gang med et SLR-kamera? Uanset hvad bør man vel kende
til de grundlæggende begreber, hvis man da ikke bare vil stole på en
eventuel sælger?

Et DSLR kamera i dag er for mig blot næste skridt ad kvalitetsstigen (og
vægtlisten) i forhold til et godt kompaktkamera.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Knud Bonke

Dato : 15-02-04 08:49

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse news:c0n6vg$jvl$1@sunsite.dk...
: Hej
:
: Knud Bonke wrote:
[...]
: --
: Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
: Karsten Feddersen
:
: http://www.feddersen.dk

Først og fremmest går sammenligningen på Olympus 5050 og 300d.
Jeg synes det er synd at ofre en masse penge på et dslr (300d i mit
tilfælde), og så ikke lære dets muligheder at kende, samt at udnytte
dem. Hvis man kun vil bruge automatikindstillingerne, synes JEG ikke
(d)slr er nødvendigt. For at bruge (d)slr-kameraet, skal man vide det
grundlæggende, såsom ISO, blænde, brændvidde, farvetemperatur...osv
Det er ikke nødvendigt hvis man lader apparatet bestemme alligevel!
Som du nævner, et skridt ad gangen, du er sikker mere erfaren end "Gonzo"
Hilsen Knud

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-02-04 09:07

Hej

Knud Bonke wrote:
> Først og fremmest går sammenligningen på Olympus 5050 og 300d.

Ja, men jeg formoder at Olumpus'n har de samme manuelle indstillinger.

> Jeg synes det er synd at ofre en masse penge på et dslr (300d i mit
> tilfælde), og så ikke lære dets muligheder at kende, samt at udnytte
> dem.

Det kan vi kun vræe enige om. Omvendt kan man sige "Køb det dyre og lær
funktionerne hen ad vejen". Så slipper man for at investere i et
kompaktkamera først og derefter investere i et (D)SLR. Et 300D kan jo
sagtens bruges som et begynderkamera og det medfølgende Objektiv er jo
heller ikke helt tosset til hverdagsbrug.

> Hvis man kun vil bruge automatikindstillingerne, synes JEG ikke
> (d)slr er nødvendigt.

Her er jeg delvis enig. Kvaliteten af billederne på et 300D sat til fuld
automatik er stadig en klasse bedre end hvad du kan opnå med et
kompaktkamera. Du har også renere billedet ved højere ISO osv.

> For at bruge (d)slr-kameraet, skal man vide det
> grundlæggende, såsom ISO, blænde, brændvidde, farvetemperatur...osv

De ting gør sig egentlig også gældende for et kompaktkamera, det er bare
de færreste der skænker det en tanke. Måske fordi det reelt set forholdt
sig sådan da det kun var analoge kameraer, men da min chef og jeg sad og
sammenlignede han 300D med mit A70 var det forbløffende hvilke ligheder
der var i indstillingsmulighederne for de to kameraer.

> Det er ikke nødvendigt hvis man lader apparatet bestemme alligevel!

Jeg vil sige det sådan. Begge kameraer er gode til at fungere som
fuldautomatiske kameraer, men når det kommer til de manuelle muligheder,
så er 300D'eren væsentlig lettere at håndtere. At man har muligheden for
at indstille et kompaktkamera manuelt er ikke ensbetydende med at det er
let at gøre.

> Som du nævner, et skridt ad gangen, du er sikker mere erfaren end "Gonzo"

Muligvis, men jeg vil nu nødig kalde mig erfaren. Jeg synes dog, at det
er svært at opnå et bedre resultat med de manuelle indstillinger end med
de automatiske, men når det så endelig lykkedes, så er resultatet til
gengæld også værd at vente på / arbejde med. Jeg bruger selv en del tid
på akvariefotografering og glem *alt* om automatiske indstillinger.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Knud Bonke

Dato : 15-02-04 09:22

Det ser ud som om vi skilles som venner (
Netop i de sidste ugers snelandskaber, og mht. dine akvariebilleder,
er det håbløst at bruge automatikken.
Et lille greb og lidt overbelysning løser i første tilfælde problemet
med manglende detaljer og blåstik, men man skal vide hvad man
piller ved. Du har sikkert også dine egne fiduser.
Knud

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-02-04 10:06

Hej

Knud Bonke wrote:
> Det ser ud som om vi skilles som venner (

Vi er såmænd slet ikke uenige, men forholdene mellem digtial kompakt
og SLR er anderledes en forholdene mellem analog kompakt og SLR var for
blot 5-10 år siden.

> Du har sikkert også dine egne fiduser.

Ja, jeg lader bestemt ikke kameraet bestemme for at fange fisk.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : nyhedsgrupper

Dato : 15-02-04 09:23

Jeg takker for de indlæg der foreløbelig er kommet, der er meget godt
imellem.
Jeg er bare en alm. amatørfotograf der tager billeder både ude og inde.
Jeg sammenligner ikke 5060 og EOS 300D men er i tvivl om jeg vil få noget ud
af de ekstra penge en EOS 300D koster

Hilsen Gonzo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-04 09:43

On 2004-02-15, nyhedsgrupper <6264@ofir.dk> wrote:
> [...]
> Jeg sammenligner ikke 5060 og EOS 300D men er i tvivl om jeg vil få noget ud

Du vil få lyst til at købe flere objektiver. Du kan købe de objektiver
du ønsker, herunder også lange zooms, eller objektiver med
billedstabilisering. Så kamerahuset er kun starten :)

Billedkvalitetmæssigt har 300D langt mindre støj end de kompakte
digicams. Du skal op i ca. 800 ISO for at få lige så meget støj som
digicams normalt har i 100 ISO.

DSLR lægger lidt mere op til at man skyder i raw, og laver
efterbehandling af billederne, selvom 300D fra fabrikken kommer med
ekstra skarphed og mætning så man kan printe direkte. Men personligt
retter jeg hvidbalance på alle billeder, og highlight/shadow
punktet inden billedet kommer ind i Photoshop som et 8-bit/pixel billede.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-02-04 10:11

Hej

nyhedsgrupper wrote:
> [...]
> Jeg sammenligner ikke 5060 og EOS 300D men er i tvivl om jeg vil få noget ud

Du skal måske overveje om du gider slæbe det store kamera afsted hver
gang du vil have et billede. Selvfølgelig får du noget ekstra ud af at
have et 300D, men vil du virke tage 2-3 kilo udstyr med på skovtur fordi
der måske/måske ikke dukker et flot motiv op? Eller kan du nøjes med det
indskrænkede muligheder et kompaktkamera har med hensyn til blitz og
objektiver?

Køb begge. Så er der til det hele. Jeg kender mange som har et
kompaktkamera og som egentlig er tilfreds med det, men jeg kender ikke
nogen som kun har et SLR kamera uden at have et kompaktkamera ved siden
af. Et SLR putter du nemlig ikke bare lige i inderlommen, det tager du
med når du har besluttet dig for at gå ud og tage billeder.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Deaster

Dato : 15-02-04 12:24

> [...]
> kompaktkamera og som egentlig er tilfreds med det, men jeg kender ikke
> nogen som kun har et SLR kamera uden at have et kompaktkamera ved siden

Det gør du så nu

Fra : Thomas Corell

Dato : 15-02-04 09:25

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> fuldautomatiske kameraer, men når det kommer til de manuelle muligheder,
> så er 300D'eren væsentlig lettere at håndtere.

Du kender ikke 5050/5060, men kan udtale dig om at 300D er nemmere at
indstille ?

--
Don't waste space

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-02-04 10:03

Hej

Thomas Corell wrote:
> Du kender ikke 5050/5060, men kan udtale dig om at 300D er nemmere at
> indstille ?

Jeg sammenlignede A70 og 300D, men derudover, så har jeg haft et Olympus
4000/4040 i hænderne og softwaren er næppe anderledes. Så ja, 300D er
stadig lettere at håndtere når det drejer sig om manuel indstilling af
blænde, lukketid og fokus.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : emj

Dato : 15-02-04 21:12

On Sun, 15 Feb 2004 10:02:55 +0100, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

> [...]
>4000/4040 i hænderne og softwaren er næppe anderledes. Så ja, 300D er
>stadig lettere at håndtere når det drejer sig om manuel indstilling af

Der er himmelvid forskel på betjening af Olympus C4040 og C5050
C4040 er noget af det mest bøvlede at indstille manuelt, hvorimod
C5050 er usædvaligt let at indstille.
Hilsen emj