GPS i bilen
Fra : J W Nielsen

Dato : 14-02-04 13:09

Hej...
Kunne godt tænke mig at få GPS i vores bil.
Hvad er anbefalelsesværdigt:
For mig at se er der to muligheder - en regulær GPS-navigator (som kun kan
det) eller en PDA med noget program til.
Jeg hælder nok mest til sidstnævnte løsning - så kan man vel også bruge
PDA'en til andre ting.
Hvad kan I anbefale (jeg har ikke uanede midler til rådighed) - hvad med
software ?
Hvad skal der monteres i bilen ?
Her i løbet af dagen kommer ugens reklamer- Citroën har et tilbud: En HP
iPaq 1940, TomTom software, trådløs TomTom GPS-modtager, TomTom car-kit til
4.999,-.... Er det noget ?

Mvh
Jørgen

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 14-02-04 13:36

"J W Nielsen" <jwnsletdette@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
> Jørgen
>
>Bilka har i næste uge en ipaq med div kort til 3399
MVH
Henrik

Fra : H.S.

Dato : 16-02-04 10:21

"Henrik G Nielsen" <HLT2FJERN@HUSKES.DK> skrev i en meddelelse
HP
> til

Bilka's produkt er med ledning mellem gps og ipaq.
1940'ere med Tomtom er med trådløs (bluetooth) forbindelse.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-02-04 10:23

H.S. wrote:
> Bilka's produkt er med ledning mellem gps og ipaq.
> 1940'ere med Tomtom er med trådløs (bluetooth) forbindelse.

Det er mange penge ekstra blot for at undgå en ledning...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-04 17:32

> Det er mange penge ekstra blot for at undgå en ledning...
ja der skal alligevel ledning til power !! )

Mvh
Morten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-02-04 19:23

Morten Juel wrote:
> ja der skal alligevel ledning til power !! )

Nemlig.
jeg har netop købt sættet fra Bilka/A-Z....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens...

Dato : 16-02-04 20:15

On Mon, 16 Feb 2004 19:23:18 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>jeg har netop købt sættet fra Bilka/A-Z....

HP?
Ram-blok?
Hele Western Europe?
GPS-model?
Holder?

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-02-04 21:29

Mogens... wrote:
> HP?

Ja, 2210.

?

> Hele Western Europe?

Dk, S, N, SF, F, D, I, østrig, Schweiz,

> GPS-model?

Ja

> Holder?

Ja

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens...

Dato : 16-02-04 21:45

On Mon, 16 Feb 2004 21:29:27 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>?

Hvor mange Ram får man med nu om stunder? (SD/CF)

>Dk, S, N, SF, F, D, I, østrig, Schweiz,

OK - en reduceret udgave altså.

>Ja

jow, jow - men sugekop eller anden? (Brodit)

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-02-04 05:40

Mogens... wrote:
> Hvor mange Ram får man med nu om stunder? (SD/CF)

64 mb indbygget. Plads til både SD og CF, men medfølger ikke.

> OK - en reduceret udgave altså.

Ja, men jeg har jo resten...

> jow, jow - men sugekop eller anden? (Brodit)

En sugekop i foruden med en arm, med en magnet i enden samt en lille
metalplade på bagsiden af Ipaq'en, og det sidder fint.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morgan Jones

Dato : 14-02-04 13:35

Jeg syntes personligt at PDA løsningerne er meget søde, men den bedste
oplevelse er klart på VDO udstyr - eller lignende. Specielt TFT'ens kontrast
i sollys er lidt skidt på Ipaq løsningerne.

Morgan

Fra : Jacob

Dato : 15-02-04 21:20

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg syntes personligt at PDA løsningerne er meget søde, men den bedste
> oplevelse er klart på VDO udstyr - eller lignende. Specielt TFT'ens
kontrast
> i sollys er lidt skidt på Ipaq løsningerne.

Så har du da ikke prøvet Ipaq - for de er suveræne under aller lysforhold. I
hvertfald Ipaq 3780

Jacob

Fra : Neser

Dato : 14-02-04 14:30

> Her i løbet af dagen kommer ugens reklamer- Citroën har et tilbud: En HP
> iPaq 1940, TomTom software, trådløs TomTom GPS-modtager, TomTom car-kit
til
> 4.999,-.... Er det noget ?

Har dog ikk enogen erfaringer med PDA løsningen, kun VDO's udstyr.

Men jeg ville dog hellere gå i A-Z/Bilka og købe deres HP 2210 med TomTom
Navigator, til 3499,- (mener jeg det er..) Frem for den iPaq 1940 til 4999,-

Personligt kan jeg godt lide det jeg har set Alpine har lavet, dog er det
ALT for dyrt! VDO er også lækkert, dog koster det stadig ca. 3-4 gange så
meget som en PDA (kan ikke huske priserne på VDO)

- Neser

Fra : J W Nielsen

Dato : 14-02-04 14:42

> Men jeg ville dog hellere gå i A-Z/Bilka og købe deres HP 2210 med
> TomTom Navigator, til 3499,- (mener jeg det er..) Frem for den iPaq
> 1940 til 4999,-

Hej igen...
Tak for info til jer alle
Jeg kan da godt se, at HP2210 er langt at foretrække frem for 1940 til den
pris....
Inkluderer det Bilka-tilbud både PDA, GPS-modtager samt kort ?
Hvordan lægger man iøvrigt kort/programmer ind i en PDA - via PC/Bluetooth,
USB eller ?

/Jørgen

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 14:50

J W Nielsen wrote:
> Inkluderer det Bilka-tilbud både PDA, GPS-modtager samt kort ?
> Hvordan lægger man iøvrigt kort/programmer ind i en PDA - via
> PC/Bluetooth, USB eller ?

Ja, det inkluderer det hele og du tilslutter PDA'ens lader/holder
til din USB-port og installerer programmer og kort via Microsoft
Activesync/Stifinder

Man kan dog også installere kortene via sin kortlæser, det er
nemlig væsentligt hurtigere

Du skal dog formentligt investere i et større ramkort hvis du
forventer at smide flere lande på af gangen.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 15-02-04 12:06

"J W Nielsen" <jwnsletdette@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Inkluderer det Bilka-tilbud både PDA, GPS-modtager samt kort ?
> Hvordan lægger man iøvrigt kort/programmer ind i en PDA - via

Jeg har lige købt en HP2210+navi til 3499 i Merlin, og så så jeg det i bilka
til 3399 :( anyway, de 100kr klarer jeg nok, jeg er ovenud tilftreds med
det, jeg havde et VDO MS5000 system i den gamle bil, men det solgte jeg med
i sidste uge da jeg ikke gad rode med at installere det i den nye :)

Mvh
Jacob, der nu har skiftet fra BMW E36 til E46 :)

Fra : Neser

Dato : 15-02-04 15:28

> [...]
med
> i sidste uge da jeg ikke gad rode med at installere det i den nye :)

Hvordan er PDA'en så at bruge i forhold til VDO'en?

- Neser

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 14:37

J W Nielsen wrote:
> Kunne godt tænke mig at få GPS i vores bil.
> Hvad er anbefalelsesværdigt:

Sørg for at få fingre i de HP iPaq 2210'ere som Bilka får
på tilbud fra mandag til 3399,- det er virkelig lækkert.
Der er så vidt jeg ved kort med til det meste af Europa i
de tilbud.

Jeg har selv en tilsvarende løsning fra Dell og kender mange
der har iPaq'en og er svært tilfredse.

> Hvad skal der monteres i bilen ?

Holder, GPS-mus og lader, men du kan sagtens montere
det så det er flot at se på. Kig eventuelt monteringerne på
http://www.tomtom-user.dk/section/cases/car/default.asp

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-04 14:45

> Holder, GPS-mus og lader, men du kan sagtens montere
> det så det er flot at se på. Kig eventuelt monteringerne på
> http://www.tomtom-user.dk/section/cases/car/default.asp

sjovt som man kan have forskellig opfattelse
Jeg synes det ´ser utrolig grimt ud. Min egen montereing er også grim.

Sådan en PDA er slet ikke designet til at sidde i en bil (min mening)

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 14:53

Tom wrote:
> sjovt som man kan have forskellig opfattelse
> Jeg synes det ´ser utrolig grimt ud. Min egen montereing er også grim.

Du har ret så langt at man ikke kan integrere det i bilen, holderen
er jo lige som en mobiltelefonholder, men jeg synes nu alligevel
godt det kan laves ordentligt, ikke dermed sagt at alle gør det.

> Sådan en PDA er slet ikke designet til at sidde i en bil (min mening)

Det har du så ret i. Men er alle kabler, lader og GPS-mus gemt
væk synes jeg nu det er helt ok.

Fra : J W Nielsen

Dato : 14-02-04 14:58

Hej John...

> Sørg for at få fingre i de HP iPaq 2210'ere som Bilka får
> på tilbud fra mandag til 3399,- det er virkelig lækkert.
> Der er så vidt jeg ved kort med til det meste af Europa i
> de tilbud.

OK- jeg formoder I som bor mere "sydover" end jeg, har fået noget
Bilka-katalog...
Nu bor jeg nordligst muligt på Sjælland, så Bilka er ikke lige en første
butik vi støder på, når vi handler. Kan man satse og køre til Hundige eller
Ishøj og regne med at få noget med hjem eller har de sædvanligvis kun fået 2
stk. pr. butik ???

> Holder, GPS-mus og lader, men du kan sagtens montere
> det så det er flot at se på. Kig eventuelt monteringerne på
> http://www.tomtom-user.dk/section/cases/car/default.asp

Mange tak for det fine link - det er absolut brugbart og kan give fin
inspiration.

Mvh
Jørgen

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 15:11

J W Nielsen wrote:
> OK- jeg formoder I som bor mere "sydover" end jeg, har fået noget
> Bilka-katalog...

Det nye katalog er ikke kommet her endnu, jeg har hørt om
bilkatilbuddet "andetsteds"

> [...]
> Hundige eller Ishøj og regne med at få noget med hjem eller har de
> sædvanligvis kun fået 2 stk. pr. butik ???

Faktisk kan du sagtens ringe til dem og høre dem om de er
på lager, men ellers er der vist flere der er blevet skrevet op
til fremtidig leverance, dog ved betaling forud så vidt jeg
husker.

Fra : Søren Christensen

Dato : 14-02-04 15:49

> Det nye katalog er ikke kommet her endnu, jeg har hørt om
> bilkatilbuddet "andetsteds"

Jeg har modtaget bilka kataloget (Slagelse) Og der har de den 2210.
Incl kort over Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Østrig, Schweiz, Frankrig
og Italien.
Der står i anoncen bla:
Har lagerplads til hele Danmark
Ekstra ram kræves for indlæsning af visse lande.

Venligst

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-04 16:33

> [...]
> Der står i anoncen bla:
> Har lagerplads til hele Danmark
> Ekstra ram kræves for indlæsning af visse lande.

Skal man bruge det på ferieturen i europa skal man også have et stort RAM
modul, med mindre man har en bærbar PC med som man kan bruge til at overføre
nye kort til PDA'en.
Et org. 512MB HP/Compaq SDRAM kort koster knapt 2.000 kr. uorginale fåes fra
ca. 1200 kr.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-02-04 10:07

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message news:<402e3f97$0$18981$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...

> [...]
> nye kort til PDA'en.
> Et org. 512MB HP/Compaq SDRAM kort koster knapt 2.000 kr. uorginale fåes fra

Jeg vil nu anbefale et par 256MB SD-kort istedet. De kan fås for under
kr 600 og der er ingen af Tomtom-kortene der fylder mere end 256 MB.

Iøvrigt vil jeg da lige gøre opmærksom på
news://dk.teknik.satellit.navigation hvor dette emne retteligen hører
hjemme - og nej, Claus, det var ikke møntet specielt på dig

Ebbe

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-02-04 10:37

Ebbe Kristensen wrote:

> Jeg vil nu anbefale et par 256MB SD-kort istedet. De kan fås for under
> kr 600 og der er ingen af Tomtom-kortene der fylder mere end 256 MB.

Hvis prisen pr. mb eller er nogenlunde den samme, så vil jeg personligt
hellere have eet kort.
Det kan udnyttes bedre samt det kan sidde i PDA'en hele tiden...

> Iøvrigt vil jeg da lige gøre opmærksom på
> news://dk.teknik.satellit.navigation hvor dette emne retteligen hører
> hjemme - og nej, Claus, det var ikke møntet specielt på dig

Det har også noget med bil at gøre, hvorfor det også kan debateres i denne
kaffeklub under problemer.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-04 18:02

> Jeg vil nu anbefale et par 256MB SD-kort istedet. De kan fås for under
> kr 600 og der er ingen af Tomtom-kortene der fylder mere end 256 MB.

NÅ???
Jeg kan ellers ikke få lagt tyskland ind på mit 256 MB SD kort på grund af
pladsmangel.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-04 20:14

> NÅ???
> Jeg kan ellers ikke få lagt tyskland ind på mit 256 MB SD kort på grund af
> [...]

Næh jeg havde samme problem med tyskland i destinator sidste sommer, jeg
måtte fravælge nogle regioner i det sydlige tyskland for at have plads til
det hele.

512 MB er et minimum for at køre rundt i Euroland.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Mogens...

Dato : 16-02-04 20:15

On Mon, 16 Feb 2004 18:02:01 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Jeg kan ellers ikke få lagt tyskland ind på mit 256 MB SD kort på grund af
>pladsmangel.

Du må være en klovn

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-04 20:26

> Du må være en klovn

Ja det er nok det, for selv med et nyformateret kort er brokker den sig over
for lidt plads

Fra : Mogens...

Dato : 16-02-04 20:30

On Mon, 16 Feb 2004 20:25:59 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Ja det er nok det, for selv med et nyformateret kort er brokker den sig over
>for lidt plads

Hvad "måler" PDA'en kortet til?

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-04 20:39

> Hvad "måler" PDA'en kortet til?

238.50 MB

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-02-04 08:56

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message news:<4030f750$0$152$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> Jeg kan ellers ikke få lagt tyskland ind på mit 256 MB SD kort på grund af
> pladsmangel.

Så er det fordi du har et eller andet andet skrammel liggende på
kortet. Tyskland-Østrig-Schweiz fylder 229 MB og jeg har iøvrigt haft
det installeret på et af mine 256 MB kort uden problemer.

Se iøvrigt:

http://www.tomtom-user.dk/section/faq/content_by_cat.asp?contentid=5&catid=8

Ebbe

Fra : Bent M

Dato : 17-02-04 14:30

> Så er det fordi du har et eller andet andet skrammel liggende på
> kortet. Tyskland-Østrig-Schweiz fylder 229 MB og jeg har iøvrigt haft
> det installeret på et af mine 256 MB kort uden problemer.

Det samme her ,Tykland -Østrig Schweitz Fylder kun 229 Mb
og også jeg har det på 256 Mb kort, ingen problemer:))

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 18:26

> Så er det fordi du har et eller andet andet skrammel liggende på
> kortet. Tyskland-Østrig-Schweiz fylder 229 MB og jeg har iøvrigt haft
> det installeret på et af mine 256 MB kort uden problemer.

Nå....jammen så er der da pludselig ingen problemer når du siger at du kan
installere det på din

Jeg kan citere mig selv igen:
" for selv med et nyformateret kort er brokker den sig over for lidt plads
"

Det gavner jo ikke mig at DU eller andre har fået det til at ligge på Jeres
kort. Der er STADIG ikke plads nok på mit 256 MB kort.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-02-04 18:31

Tom wrote:
> Det gavner jo ikke mig at DU eller andre har fået det til at ligge på
> Jeres kort. Der er STADIG ikke plads nok på mit 256 MB kort.

Skod kort... :-|

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : John Sahl

Dato : 17-02-04 19:25

Tom wrote:
> Det gavner jo ikke mig at DU eller andre har fået det til at ligge på
> Jeres kort. Der er STADIG ikke plads nok på mit 256 MB kort.

Har du prøvet at kopiere det over på kortet vha din kortlæser?

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 19:31

> Har du prøvet at kopiere det over på kortet vha din kortlæser?

husker jeg ikke lige.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-02-04 08:45

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message news:<40324e80$0$150$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
>
> Det gavner jo ikke mig at DU eller andre har fået det til at ligge på Jeres
> kort. Der er STADIG ikke plads nok på mit 256 MB kort.

Det vi prøver at fortælle dig er, at hvis du ikke kan få plads til 229
MB på et nyformatteret 256 MB kort, må der være noget galt med kortet.
Og da dine andre skriverier ikke tyder på manglende åndsevner, troede
jeg sådan set at det havde du regnet ud på egen hånd

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 15:00

> [...]
> Og da dine andre skriverier ikke tyder på manglende åndsevner, troede
> jeg sådan set at det havde du regnet ud på egen hånd

Så skal man vist læse MEGET mellem linierne i det du har svaret før dette
indlæg.
Men jeg tror du har ret med at kortet kan være i stykker. Ved nærmere
eftertanke så har jeg engang fyldt kortet op med jpg billeder og da kunne
jeg ikke læse de sidste af dem igen

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-04 16:30

> Holder, GPS-mus og lader, men du kan sagtens montere
> det så det er flot at se på. Kig eventuelt monteringerne på
> http://www.tomtom-user.dk/section/cases/car/default.asp

Kønne er der ikke nogen af dem der er, ham med Golf III'eren har gjort det
godt så der ikke hænger ledninger mere end højst nødvendigt desværre har han
klasket 2 andre holdere til mobilos og X så det stort set er umuligt at
betjene luftdyserne.

Efter min mening er det grimt, jeg ville til enhver tid vælge en radio med
navi i (det har jeg så gjort).

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Søren Christensen

Dato : 14-02-04 18:48

> [...]
han
> klasket 2 andre holdere til mobilos og X så det stort set er umuligt at

Ja jeg overvejede også om han ikke skulle have nogle flere... Gg

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-04 16:37

> [...]
> PDA'en til andre ting.
> Hvad kan I anbefale (jeg har ikke uanede midler til rådighed) - hvad med

Der er ingen tvivl om at PDA systemet virker som det skal.
Jeg har hjulpet et par stykker med det, eneste ankepunkt jeg har er den
svage højtaler der er i PDA'en.
Det kan være lidt besværligt at høre hvad der bliver sagt når der køres på
motovej.
Jeg har prøvet det på en Dell ting og en Ipaq 1950 måske er der andre der
har bedre lyd.

Bilradioer med navi er efter min mening de bedste, de har ofte indbygget
gyro element i som mærker bilens påvirkning ved sving og kørsel i
rundkørsel. Yderemere har mange af dem mulighed for tilkobling til ABS
følerne således at den kan tælle afstand på dem når der køres i tæt høj
bebyggelse eller under tunneler, derudover bruges ABS føleren også til at
føle hvilken vej bilen drejer. Dette gør at radio/navier reagere hurtigere
end PDA'en. f.eks i rundkørsler kan de have svært ved at følge med.

Jeg har selv monteret en org. VW navigation i min vogn med tilhørende FIS
instrument.
Det virker fantastisk godt, med god reaktions evne - dog ville dansk tale
være ønskeligt.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 14-02-04 17:03

> [...]
> svage højtaler der er i PDA'en.
> Det kan være lidt besværligt at høre hvad der bliver sagt når der køres på

Det problem har jeg løst ved at købe en Arkon Powered PDA Mount:
http://www.arkon.com/pdapower.html

Den har indbygget forstærker, oplader og højttaler, så du får klar og
tydelig lyd ud i hele bilen. Holderen er ikke videre køn, og heller ikke
blandt de mindste i verden, men de fås til stortset alle PDA'er, og kan
monteres med et hav af forskellige "monteringsbeslag" (svanehals m. sugekop
f.eks.)

Jeg bruger min til en Dell Axim X5 m. 400 mhz processor og både SD og CF
memory-slots.

/Kasper Hansen

Fra : Mogens...

Dato : 14-02-04 17:11

On Sat, 14 Feb 2004 17:03:05 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote:

> [...]

Nej, de har 2 fejl:
1) modellen uden storskærm giver intet samlet view over turen
2) din eksempelvis (med skærm) er for lavt placeret

>Jeg bruger min til en Dell Axim X5 m. 400 mhz processor og både SD og CF
>memory-slots.

Samme hér - virker fortrinligt.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 17:40

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, de har 2 fejl:
> 1) modellen uden storskærm giver intet samlet view over turen

Det er rigtigt, men man kan nu sagtens finde frem uden at have kortet.
De fleste Blaupunkt (jeg er blaupunkt fan) har dog et rigtigt godt piktogram
system der illustrere vejkryds og rundkørsler meget fint. Så man ikke er i
tvivl om hvlken vej man skal.

> 2) din eksempelvis (med skærm) er for lavt placeret

Ja måske, jeg synes nu ikke det er noget problem (og skærmen kan drejes lidt
så vinklen til chaufføren passer fint), man skal jo ikke sidde at glo på
skærmen hele tiden.
Netop derfor har jeg også investeret i FIS instrumentet, så har man de
nødvendige informationer og instruktioner lige for.
Men den nyeste mode med skærmen på toppen af instrumentbordet er fin-fin.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Henry

Dato : 14-02-04 16:47

> [...]
> Her i løbet af dagen kommer ugens reklamer- Citroën har et tilbud: En HP
> iPaq 1940, TomTom software, trådløs TomTom GPS-modtager, TomTom car-kit

Personligt ville jeg aldrig vælge en PDA da jeg også skal bruge den på min
MC, men det er jo bare mig

Du skal også huske at tænke på at risikoen for indbrud mange dobbles hvis
der bare lugter lidt af GPS o.kign. i bilen, så husk ALTD at tage udstyret
med dig. Jeg mistede selv min sidste torsdag da jeg som første (og nu
eneste) gang have ladet min streetpilot III ligge i bilen i de 2 år jeg
nåede at have den.

mvh
En bitter Henry

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 17:47

Henry wrote:
> [...]
> tage udstyret med dig. Jeg mistede selv min sidste torsdag da jeg som
> første (og nu eneste) gang have ladet min streetpilot III ligge i

En tom holder indbyder ikke til noget, og PDA'en tager man
naturligvis med sig, man bruger den jo til andet end navigation.

Trist at du mistede din Streetpilot.....

Fra : J W Nielsen

Dato : 14-02-04 18:22

Jøsses - det indlæg fik da gang i den... fedt

Måske nærmer vi os en anden gruppe - jeg vover dog lige et spørgsmål:

Så vidt jeg kan se er den "født" med 64Mb RAM, men een citerede fra
annoncen, at det kunne være nødvendigt med mere RAM.
Til sommer begiver vi os sydover - Danmark > Tyskland > Frankrig >
Spanien... Så forstår jeg det sådan, at alle de lande kan jeg ikke ha' på
een gang. Til mit digitalkamera har jeg 2 x 128 Mb kort... Kan jeg så ikke
lægge danmark/Tyskland ind fra en start, lægge Frankrig hhv Spanien på de to
andre kort og så bare bytte kort undervejs ?

Er man iøvrigt nødt til at lægge hele landets kort på kortet - I Spanien
eksempelvis kommer jeg kun i den nordlige halvdel - jeg synes at forstå på
TomTom's hp at landene ofte er delt op - 16Mb / 32 Mb...

/Jørgen

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 19:04

J W Nielsen wrote:
> Så vidt jeg kan se er den "født" med 64Mb RAM, men een citerede fra
> annoncen, at det kunne være nødvendigt med mere RAM.

Det vil det næsten altid være.

> [...]
> jeg så ikke lægge danmark/Tyskland ind fra en start, lægge Frankrig
> hhv Spanien på de to andre kort og så bare bytte kort undervejs ?

Yup, bortset fra at Tyskland fylder 229Mb

> Er man iøvrigt nødt til at lægge hele landets kort på kortet - I
> Spanien eksempelvis kommer jeg kun i den nordlige halvdel - jeg synes
> at forstå på TomTom's hp at landene ofte er delt op - 16Mb / 32 Mb...

Her kan du se hvor meget de enkelte kort fylder..

http://www.tomtom-user.dk/section/faq/content_by_cat.asp?catid=8

Fra : J W Nielsen

Dato : 14-02-04 19:14

> Yup, bortset fra at Tyskland fylder 229Mb

Jamen, er det ikke delt på i "segmenter" ???

> Her kan du se hvor meget de enkelte kort fylder..
>
> http://www.tomtom-user.dk/section/faq/content_by_cat.asp?catid=8

Det var også der jeg havde set det med "segmenterne"...

Og så lige een mere:
Hvordan indtaster man start- og slutpunkt...
Det der undrer mig lidt er, at jeg et sted så at TomTom tilbød en
routeplanner - skal man også ha' den for at få "vejvisningen" ?

/Jørgen

Fra : Martin Kiefer

Dato : 15-02-04 08:56

> Jamen, er det ikke delt på i "segmenter" ???

Både og, du kan installere Tyskland i segmenter á 16, 32 eller 64MB. Du kan
dog også vælge at installere hele skidtet hvis du har plads nok.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : Bent M

Dato : 15-02-04 08:57

?

> Yup, bortset fra at Tyskland fylder 229Mb

Nej John, Tyskland allene fylder ikke 229 Mb, de 229 Mb
er det Tyskland- Østrig - Schweitz tilsammen fylder, det
betragtes rent kortmæssigt af Tomtom som en region !
De enkelte lande kan dog sagtens installeres hver for sig hvis man
ønsker det
Et Cf kort som også bruges til digi fotocamera kan fås til
ca 1000 kr for 512 Mb, priser varierer meget .

Ja Mange af landene kan installeres i sergmenter som du skriver.

> Her kan du se hvor meget de enkelte kort fylder..
>
> http://www.tomtom-user.dk/section/faq/content_by_cat.asp?catid=8

Mvh Bent

Fra : John Sahl

Dato : 15-02-04 10:51

Bent M wrote:
> Nej John, Tyskland allene fylder ikke 229 Mb, de 229 Mb
> er det Tyskland- Østrig - Schweitz tilsammen fylder, det
> betragtes rent kortmæssigt af Tomtom som en region !

Det har du helt ret i..

> De enkelte lande kan dog sagtens installeres hver for sig hvis man
> ønsker det

Det har jeg så ikke prøvet.

> Et Cf kort som også bruges til digi fotocamera kan fås til
> ca 1000 kr for 512 Mb, priser varierer meget .

Yup.. Det gør kvaliteten og hastigheden på kortene dog også.

Fra : phk

Dato : 14-02-04 20:19

"Henry" <henry@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> med dig. Jeg mistede selv min sidste torsdag da jeg som første (og nu
> eneste) gang have ladet min streetpilot III ligge i bilen i de 2 år jeg

Du kan da købe en af mig. Jeg har en SP III Deluxe til salg med extern
antenne ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Kenneth T

Dato : 15-02-04 09:06

> Du kan da købe en af mig. Jeg har en SP III Deluxe til salg med extern
> antenne ...

Hvad er prisen ?

-
MVH
Kenneth T

Fra : phk

Dato : 17-02-04 16:10

"Kenneth T" <ken_t@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er prisen ?

kr. 4.000 inkl. batterier 2A opladelige med hele Europa-kortet
Alle koder m.m. følger naturligvis med, original kasse haves også endnu.

Så billigt der kan tjenes penge på det ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Bent M

Dato : 15-02-04 08:46

> [...]
> Her i løbet af dagen kommer ugens reklamer- Citroën har et tilbud: En HP
> iPaq 1940, TomTom software, trådløs TomTom GPS-modtager, TomTom car-kit

Hej Jørgen.
Jeg ville skynde mig at købe det sæt bilka har på tilbud 3399 kr.
Det er meget billigt, jeg har selv sættet og det fungerer aldeles
upåklageligt, lige til at sætte til og bruge.
Jeg har selv haft VDO navigations radio MS4200 og en
Blaupunkt Travel pilot DX, det var ikke bedre rent navigationsmæssigt, de
blev begge stjålet fra bilen, Langfingrede
tyveknægte blev fristet, og så blev jeg træt af det, da Pda Løsningen
så kom frem købte jeg den, den kan jeg tage med mig når den ikke
er i brug, plus det at den kan bruges til en masse andre ting også
foruden Navigation.

Mvh Bent

Fra : J W Nielsen

Dato : 15-02-04 09:51

Hej Bent...

Ok, jeg vil måske kigge på det Bilka-tilbud - som du skriver kan man jo
bruge PDA'en til andet...
Tidligere i tråden nævnte jeg dette spørgsmål:

Hvordan indtaster man start- og slutpunkt...
Det der undrer mig lidt er, at jeg et sted så at TomTom tilbød en
routeplanner - skal man også ha' den for at få "vejvisningen" ?
Mao - hvad er forskellen på et kort og en routeplanner - kortet kan vel ikke
guide fra et punkt til et andet uden at være en form for planner ?

- Nu har du det jo - kan du kommentere på ovenstående ?

/Jørgen

Fra : Bent M

Dato : 15-02-04 10:31

> [...]
> guide fra et punkt til et andet uden at være en form for planner ?
>
> - Nu har du det jo - kan du kommentere på ovenstående ?

Hej Jørgen.
Ok jeg skal prøve:)

Det normale Tomtom navigator kan ikke navigere over landegrænser,
Det vil sige hvis du fx Skal hjemmefra og til et sted i tyskland, så
er du nødt til først at navigere til en grænseovergang, køre over
grænsen og så skifte kort og så navigere derfra og til det sted du
vil hen, hvis du nu har alle de forskellige kort liggende på fx et Cf card
i Pda'en, så er det kun et par "prik på Skærmen" og du kan så
køre videre, du bliver guidet med Dansk stemme og samtidig kan
du jo se landkortet på skærmen, hvor det tydeligt bliver vist hvor
du skal dreje osv.
Tomtom route planner er lidt anderledes den kan planlægge en
rute overlandegrænser, men til gengæld er der ikke alle veje med,
kun de vigtigste store veje gennem landet og byer osv, og det er
IKKE en du behøver, den kan fx ikke bruges hvis du Fx skal til
en specifik adresse i Hamburg !

Navigatoren, om man kan kalde det en planner? Jae jo jae det kan
man jo gøre som man vil :)

Tomtom navigator som er den du nok er intereseret i, og den som
fungerer som en Navigator, ja der fungerer det sådan at du fx
holder hjemme i din indkørsel og sætter strøm til Pda'en og Gps
modtageren, den får så kontakt til sattelitterne og derved ved den
jo hvor den er, så du taster bare Den By ind du vil til, derefter
gadenavnet, og derefter hus nummer og trykker ok, den beregner så
ruten, og du kører så bare og følger de instruktioner der gives på
skærmen og stemme, det er faktisk meget nemt.
Du har også mulighed for at sætte et sted som du vil starte fra,
ingen problem i det, men som regel vil man jo begynde derfra
hvor man er, og det ved systemet automatisk når den bliver tændt
og får forbindelse med Sattelitter.

Mvh Bent M
fjern x i adressen

Fra : Mogens...

Dato : 15-02-04 11:17

On Sun, 15 Feb 2004 10:31:03 +0100, "Bent M" <bomx@skovparknet.dk>
wrote:

>Det normale Tomtom navigator kan ikke navigere over landegrænser,

Jow, jwo - dét kan den nu godt. Hvis du installere dé kort, der har
flere områder med (København eksempelvis - dækker Fyn, Sjælland og
Sydsverige), er ruteplanlægning på tværs af grænser mulig.

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 15-02-04 11:25

Mogens... wrote:
> Jow, jwo - dét kan den nu godt. Hvis du installere dé kort, der har
> flere områder med (København eksempelvis - dækker Fyn, Sjælland og
> Sydsverige), er ruteplanlægning på tværs af grænser mulig.

Så kan man så sige det på en anden måde. Tomtom Navigator
kan ikke navigere på tværs af regioner

Fra : John Sahl

Dato : 15-02-04 11:00

J W Nielsen wrote:
> Hej Bent...

Jeg prøver lige på en anden måde end Bent.

> Hvordan indtaster man start- og slutpunkt...
> Det der undrer mig lidt er, at jeg et sted så at TomTom tilbød en
> routeplanner - skal man også ha' den for at få "vejvisningen" ?

Nej nej, det du får med i pakken er Tomtom Navigator 2,
og det er selve navigationsprogrammet hvor du kan indtaste
fra og til. Dertil får du så alle de nævnte kort som man
installerer efter behov.

> Mao - hvad er forskellen på et kort og en routeplanner - kortet kan
> vel ikke guide fra et punkt til et andet uden at være en form for
> planner ?

Route Planner er noget helt andet navigationssoftware som
i Tomtoms tilfælde er til at navigere over landegrænser med,
eller rettere regioner, skandinavien er for eksempel en region,
lige som Tyskland, Østrig og Schweitz også er det.

Inden den 1. april kommer Tomtom Navigator 3 og der er
vist flere der håber på lidt forbedringer, blandt andet at man
kan beregne en samlet rute over regionsgrænser.

Dem der ved noget via testarbejde vil selvfølgelig ikke fortælle
hvilke forbedringer der kommer i version 3

Fra : Michael Olesen

Dato : 16-02-04 08:47

> [...]
> For mig at se er der to muligheder - en regulær GPS-navigator (som kun kan
> det) eller en PDA med noget program til.

Jeg har selv overvejet om jeg skulle anskaffe sådan en... med lidt snille
(og køb over nettet , kan den skaffes for ca. 3.500,-

http://www.garmin.com/products/iQue3600/

/mic

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-02-04 09:49

Michael Olesen wrote:
> Jeg har selv overvejet om jeg skulle anskaffe sådan en... med lidt
> snille (og køb over nettet , kan den skaffes for ca. 3.500,-
>
> http://www.garmin.com/products/iQue3600/

Den ser da også smrt ud - med indbygget GPS...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-02-04 10:39

Morten Fruergaard wrote:

> Den ser da også smrt ud - med indbygget GPS...

Men der er jo kun kort med til N, S og DK.

Bilkas har da til mange flere lande.

En bluetooth GPS antenne koster vel omkring 2.000 kr., så....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Michael Olesen

Dato : 17-02-04 08:29

> Men der er jo kun kort med til N, S og DK.

Og med lidt snille, kan du downloade kort til hele verden (+/-) på nettet
til den

> Bilkas har da til mange flere lande.
>
> En bluetooth GPS antenne koster vel omkring 2.000 kr., så....

Som skal bruges til hvad? Jeg set en Garmin PDA i aktion i DK, og det eneste
sted vi lige kunne finde, hvor den havde problemer var igennem
Limfjordstunnelen... men det kan løses ved at kører igennem røret med
110-120 km/h...

/mic

Fra : Michael Olesen

Dato : 17-02-04 08:33

> Og med lidt snille, kan du downloade kort til hele verden (+/-) på nettet
> til den

> Som skal bruges til hvad?

He he... jeg skulle lige læse resten af tråden... Harald Blåtand skal bruges
til Bilka fætteren - så nu er jeg helt med igen

/mic

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-02-04 08:54

Michael Olesen wrote:
> He he... jeg skulle lige læse resten af tråden... Harald Blåtand skal
> bruges til Bilka fætteren - så nu er jeg helt med igen

Godt så.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-02-04 08:33

Michael Olesen wrote:
> Og med lidt snille, kan du downloade kort til hele verden (+/-) på
> nettet til den

Jeg har dem alle, men det er det jo ikke alle der har...

> Som skal bruges til hvad?

Forskellen på de to set er ca. 1.600 kr., mindre kort og en GPS bluetooth
antenne.
HSå hvis man køber Bilkas får man en bedre PDA samt flere kort. Hvis man så
køber en bluetooth GPS antenne giver man 400 kr - det man kan få for den
gamle for en anden PDA og flere kort.

--
Mvh. Morten Fruergaard