oliespild - helt ny bil
Fra : Lars Detlef

Dato : 14-02-04 12:10

HJÆLP....

Jeg hentede min helt nye Octavia 1,9 Tdi igår (næsten helt ny - kørt 1500
km)... Her til morgen da den så skulle ud af garagen så jeg til min skræk at
der var en olieplet på gulvet.... ikke ret meget - et tyndt lag - en cirkel
på omkring 30 cm i diameter...

Skal jeg nu til, at være rigtigt bekymret eller spilder nye biler lidt olie
indtil alt er "kørt til" ?

venlig hilsen

lars d

Fra : Mogens...

Dato : 14-02-04 12:34

On Sat, 14 Feb 2004 12:10:09 +0100, "Lars Detlef" <lars@detlef.dk>
wrote:

> [...]
>der var en olieplet på gulvet.... ikke ret meget - et tyndt lag - en cirkel

èr det olie - eller er det vand fra din aircon/klima?

>Skal jeg nu til, at være rigtigt bekymret eller spilder nye biler lidt olie
>indtil alt er "kørt til" ?

De spilder aldrig og må ikke spilde.
Det er jo derfor, man har pakninger...

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-02-04 12:35

Lars Detlef wrote:
> [...]
> der var en olieplet på gulvet.... ikke ret meget - et tyndt lag - en cirkel

Nej den skal ikke spilde noget som helst, slet ikke sådan en pøl.
Måske har de ikke spændt bundproppen korrekt da de skiftede olien?

> Skal jeg nu til, at være rigtigt bekymret eller spilder nye biler lidt olie
> indtil alt er "kørt til" ?

Hmm 1500km, er det en demobil??

Kør straks (når han åbner mandag) ned til forhandleren og fortæl ham
om lækken.

Mvh
Roberto

Fra : Kent Nielsen

Dato : 14-02-04 12:46

Hej,
"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
>Kør straks (når han åbner mandag) ned til forhandleren og fortæl ham
>om lækken.

Ikke tilrådeligt IMO.
Hvis det er en "løs" bundprop og den falder helt af på vejen, kan han stå i
et totalt motorhaveri i stedet.
Undersøg først om det er tilfældet med en løs bundprop.

Kent Nielsen

Fra : Lars Detlef

Dato : 14-02-04 12:53

Tak for svarene...

Spild fra aircon.... hhmmm det er noget tyndt fedtet stads ... jeg synes
det lugter af olie...

Nej - jeg kan ikke se hvor det kommer fra .... Nu er jeg ej heller den
store "gør det selv" mekaniker ... ville knapt vide hvad jeg skulle kigge
efter

>Hmm 1500km, er det en demobil??

Ja. en der blev indregeistret 29.12 - og som han selv har kørt i...

Men som jeg forstår på jer er der grund til bekymring... Og vil straks tage
fat i ham i morgen øv v øv og 3 gange øv..

/lars d

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-02-04 13:02

Lars Detlef wrote:
> Tak for svarene...
>
> Spild fra aircon.... hhmmm det er noget tyndt fedtet stads ... jeg synes
> det lugter af olie...

A/C taber kun kondensvand fra affugteren.

> [...]
> efter

> Ja. en der blev indregeistret 29.12 - og som han selv har kørt i...

Ja ja hvis bare der er skiftet olie ofte nok på den skulle det jo ikke
kunne bekymre andet end den sædvanlig snak med mange
prøveture/chaffører med kold motor osv. Det er selvf slemt nok med en
dieselvogn men har næppe noget med A/C'en at gøre :)

> Men som jeg forstår på jer er der grund til bekymring... Og vil straks tage
> fat i ham i morgen øv v øv og 3 gange øv..

Hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt.

Efter min opfattelse bør en moderne bil ikke tabe noget som helst på
garagegulvet med mindre noget er utæt!

Mvh
Roberto (gulvet i min garage skal være med tæppe på)

Fra : Kent Nielsen

Dato : 14-02-04 12:35

Hej
"Lars Detlef" <lars@detlef.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
cirkel
> på omkring 30 cm i diameter...
>
> Skal jeg nu til, at være rigtigt bekymret eller spilder nye biler lidt

NEJ !
Der skal ikke ligge olie under en ny bil, er det motorolie, diesel eller
gearolie ?
Kan du se hvor det kommer fra, tjek om bundproppen i bundkaret er spændt (
har den fået skiftet olie ?) tjek også om det kommer fra pakninger ved div.
oliefiltre.

Kent Nielsen

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 14-02-04 19:06

> [...]
at
> der var en olieplet på gulvet.... ikke ret meget - et tyndt lag - en

Hej

Kan det være noget "rustbeskyttelsesolie" ?

--
Venlig hilsen / Best regards