Linux eller Win til filserver ??
Fra : @(none)

Dato : 14-02-04 18:39

Hey jeg er ved at samle en lille filserver som jeg vil have mine
billeder, film osv. til at ligge på... den skal kunne læse og skrives
til fra både windows og Linux... men hvilken type server er at fortrække
?? og evt. hvilket program... Kan godt finde ud af linux så det er ikke
en hæmsko.

MVH Jeppe

Fra : @(none)

Dato : 14-02-04 19:00

none wrote:
> [...]
> til fra både windows og Linux... men hvilken type server er at fortrække
> ?? og evt. hvilket program... Kan godt finde ud af linux så det er ikke

Ska lige siges at jeg ved godt at man kan bruge normal fildeling over
netværksteder i Windows og Samba i linux og de sagtens kan finde
hinanden, men villle lige høre om man kunne bruge nogle programmer så
det måske kørte bedre...

MVH Jeppe

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-02-04 21:06

"@(none)" <""paseo\"@(none)"> wrote:

>Kan godt finde ud af linux så det er ikke en hæmsko.

Så har du selv givet svaret, linux selvfølgelig

Alternativet, hvis du ikke gider ha' besværet med at vedligeholde en
server, ku' være en USB-disk og en bredbåndsrouter som ASUS WL-500b
med indbygget ftp-server....

<mlr>

Fra : Michael

Dato : 15-02-04 00:45

"@(none)" <""paseo\"@(none)"> skrev i en meddelelse
> [...]
> til fra både windows og Linux... men hvilken type server er at fortrække
> ?? og evt. hvilket program... Kan godt finde ud af linux så det er ikke

E-smith, ubetinget! Linux-pakkeløsning m. bl.a. filserver, ftp, mal, webmail
m.m.m. Måske lidt overkill til dit projekt, men nemt at installere - og
udbygge.

ISO-billede kan hentes kvit og frit - se mere på www.e-smith.org

Brænd installations-cd'en ud fra ISO-billledet - og smæk CD'en i - og boot.
Bemærk: alt andet på HD'en ryger - så vent lige med billeder osv. til
bagefter.

Du kan downloade WinSCP (http://winscp.sourceforge.net/eng/) til din
Windows-klient. Programmet er lidt som Norton Commander og lignende
programmer: venstre vindue = Windows, højre vindue = Linux-serveren. Jeg
bruger det mest til overførsel - og hvis jeg skal ind og pille ved nogle
filer/mapper - f.eks. til at sætte rettigheder.

Hvis du logger dig ind som 'admin' i Windows med samme kodeord som til din
E-smith server, har du fuld adgang til de delte mapper (i-bays) på serveren.

E-smith'en kan udbygger (næsten) i det uendelige via forskellige
'contributions' - se f.eks.
http://contribs.org/contribs/dmay/mitel/contrib/

Held & lykke!

Hilsen Michael

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-02-04 13:49

In article <402eb2e3$0$225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
cybermike@ofir.dk says...

> E-smith, ubetinget! Linux-pakkeløsning m. bl.a. filserver, ftp, mal, webmail

E-smith er for folk der aldrig har set Linux før. E-smith ser jeg ikke
som en seriøs løsning til folk med styr på Linux.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael

Dato : 15-02-04 16:44

> E-smith er for folk der aldrig har set Linux før. E-smith ser jeg ikke
> som en seriøs løsning til folk med styr på Linux.

Korrekt! I hvert fald mht. at den er nem at bruge. Og det er da et godt
kriterie at gå efter
Jeg har prøvet RedHat 7 -> 9, Knoppix - og snuset lidt til andre
Linux-distributioner. Hvis jeg har forstået spørgeren rigtigt, er E-smith et
oplagt valg. Den er let at sætte op - og udbygge efter behov.
Administrationen med web-interfacet er enkelt - uden at det på nogen måde er
'useriøst'. Men det er vel en smagssag

Hilsen Michael

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 15-02-04 21:45

"Michael" <cybermike@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Administrationen med web-interfacet er enkelt - uden at det på nogen
måde er
> 'useriøst'. Men det er vel en smagssag

Den er fin til hurtigt at sætte noget op,
samtidig er det en udemærket begynder server dist.
Efter lidt tid begynder "man" (jeg gjorde ihvertfald) hurtigt at benytte
ssh + mc til 90% af administrationen.

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-02-04 13:15

In article <402f93ac$0$260$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
cybermike@ofir.dk says...

> Korrekt! I hvert fald mht. at den er nem at bruge. Og det er da et godt
> kriterie at gå efter

Nej, for du har ikke læst Jeppes indlæg. Han ved netop godt hvordan
Linux er skruet sammen, så han har ikke behov for E-smith. Han har
behov for det han kender, nemlig samba.

> Administrationen med web-interfacet er enkelt - uden at det på nogen måde er
> 'useriøst'. Men det er vel en smagssag

Det er useriøst i den grad at det ikke virker på alle linux-distro'er.
Og Jeppe skrev intet om den foretrukne distro.

Fra : Lars Hansen

Dato : 15-02-04 22:16

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message
> In article <402eb2e3$0$225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> cybermike@ofir.dk says...
>
>E-smith er for folk der aldrig har set Linux før.

.....eller bare for folk der vil have en server der er billig (ved ikke om
den stadig er gratis?), nem at sætte op og nem at administrere, og iøvrigt
dækker brugerens behov.

>E-smith ser jeg ikke som en seriøs løsning til folk med styr på Linux.

E-smith er et glimrende eksempel på at IT i højere og højere grad vil ende
som hyldevarer, der bliver målt mere på funktionalitet og pris, og mindre på
teknik. Under de kriterier synes jeg ærligt taget at E-smith er et oplagt
valg. If it gets the job done.....

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-02-04 13:15

In article <JkRXb.8393959$Id.1391014@news.easynews.com>,
nospam@atthis.com says...

> teknik. Under de kriterier synes jeg ærligt taget at E-smith er et oplagt
> valg. If it gets the job done.....

Ikke et oplagt valg til folk der ved hvad Linux er.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 15-02-04 23:02

Led efter en Ximeta netdisk.

Det er en ekstern harddisk der udover USB også har netværksstik.
Så fåes det hverken mindre, billigere eller nemmere

Rune

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 08-03-04 12:13

Som Rune skriver ville jeg nok også kigge efter en Ximeta NetDisk...

Jeg har 2 x 160GB..

Ximeta NetDisk kan købes hos www.colortrust.dk (det er dem der er
distributør af Ximeta NetDisk i skandinavien)

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 16-02-04 09:34

Jeg ville helt klart vælge Linux da det ikke er ligeså processorkrævende som
Windslows......

--
Alle flammer er født med lige ret og lige værdighed.
Enhver flamme vidrefører erindringen om at overleve, vidrefører og