Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nogen bud på et spejlrefleks, med oblektiv~
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-04-01 21:28

Hej Gruppe...

Jeg skal til at ahve mig et nyt Kamera.. Jeg har en gammelt Olympus
IS-100s Som med den faste linse,,, er veldig dum... Den sætter sig fast
3 ug af 4 gange... Og den er ikke lysstærk nok... Og mange andre ting er
der i vejn..

er der nogen der kan komme med et seriøst bud på et kamera. i pris lejet
omkring 7000 kroner. inkl. oblektiv.

Jeg havde set lidt på Nikons F80

Men jeg ved ikke lige hvilket oblektiv. Det skal være et zoom, som går
fra mindst 28 mm, og så op over 100 mm

Det må helst godt være på under 3 i lystyrke i 28 mm. Indstillingen.

Nogen gode bud?

Takker, Bjarke

Fra : Rune Baess

Dato : 24-04-01 02:50

> [...]
> omkring 7000 kroner. inkl. oblektiv.
>
> Jeg havde set lidt på Nikons F80
>
> Men jeg ved ikke lige hvilket oblektiv. Det skal være et zoom, som går

Nu du nævner det, er Nikons (og for den sags skyld også Canons) 28-105mm
(f3,5-4,5)et af de absolut bedst consumer level zooms på markedet, optisk
væsentligt bedre end fx. 24-85 eller 28-200, og prismæssigt til at komme i
nærheden af..

Der er også den mulighed at gå efter et brugt F70 el. F90(x) nogle manuel
fokus (AIS) optikker, fx. 24 el. 28mm f2.8 / 50mm f1.8 / 105mm f2.5 og på
den måde opnå en væsentlig mere lysstærk løsning, og ca 10 gange bedre
optisk performance til de samme penge... Ulempen er selvfølgelig at skulle
skifte optik i tide og utide...

> Det må helst godt være på under 3 i lystyrke i 28 mm. Indstillingen.
>
> Nogen gode bud?

Ikke til under 7000

Rune

Fra : Kim Østrup

Dato : 24-04-01 16:24

Rune Baess <rune@(removethisthing)baess.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9c2m35$apa$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
optisk
> væsentligt bedre end fx. 24-85 eller 28-200, og prismæssigt til at

Du skriver at 28-105/3,5-4,5 optisk er væsentlig bedre end 24-85. Hvis
du her tænker på Nikons egen 24-85/2,8-4,0, så er det jo tankevækkende -
for det første i lyset af den bedre lysstyrke, men også da prisen på
24-85 er tæt på det dobbelte af 28-105. Hvordan er du nået frem til
konklussionen - har du selv prøvet begge ? Jeg har set tyske tests hvor
24-85 får 8,8 optisk mens 28-105 får 9,0 - close race, men alligevel
tankevækkende.

Og så er jeg iøvrigt fuldstændig enig i at 28-105 er suverænt gode
alsidige objektiver - de får gode anmeldelser og så er det en meget
brugbar brændvidde de spænder over - nogen savner dog de første 4 mm.

Jeg selv overvejer at skille mig af med min Sigma 28-70/2,8 EX AF-D
(5.000 i nypris) mod at købe en Nikon 28-105 - det er dog primært pga.
størrelsen på objektivet, da Sigmaen optisk er mindst ligeså god som
Nikon og så endda bedre lysstyrke. Med Sigma´en monteret på min F100
bliver jeg meget ofte spugt hvilken avis jeg arbejder for.. og nogen
gange kunne det være dejligt at kunne optræde bare en smule diskret.

<SNIP>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-04-01 17:47

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> wrote in message

> Ikke til under 7000

heh,,, Det kommer vel lidt an på hvilket spektrum af foto verdenen man
er I

Men Hvad med Nikons f80 og Sigma´s 28-105 mm 2,8-4,0

som rammer lige på de 7000 kroner, hos www.discountfoto.dk ?

Men hvis det nu skal gå for sig,, hvad så med Minolta´s Dynax 7, og så
Sigma 28-105 mm 2,8-4,0 ?

Fra : Rune Baess

Dato : 24-04-01 22:21

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> wrote in message

> heh,,, Det kommer vel lidt an på hvilket spektrum af foto verdenen man
> er I
>
> Men Hvad med Nikons f80 og Sigma´s 28-105 mm 2,8-4,0

Det er ikke hvad jeg forstår som værende *under* f 3 ...
et lille tip: du har mere brug for de f2,8 ved 105mm end ved 28mm.

Desuden er Sigmaen et dårligt valg, og er på trods af sit brug af asfæriske
elementer stadig en skidt linse... Hvis du vil have et nikon kamera, så køb
dog et nikon objektiv.

Det *er* objektivet der er afgørende for billedkvaliteten, og et Sigma vil
tage ligeså dårlige billeder på et Nikon F5, som på et Nikon F65 eller et
Canon EOS 30.

Når det er sagt så laver Sigma et *par* gode objektiver, såsom deres 24mm
f2.8, og deres 105mm Macro...

Rune

Fra : Kim Østrup

Dato : 25-04-01 06:56

Rune Baess <rune@(removethisthing)baess.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9c4qn4$92r$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
asfæriske
> elementer stadig en skidt linse... Hvis du vil have et nikon kamera,

Sludder.... Nævnte Sigma 28-105/2,8-4 opnår 9,2/9,2 point i optisk/mek.
test, mens Nikon 28-105/3,5-4,5 "kun" opnår 9,0/9,0, så medmindre du har
din egne tests at henvise til, så forstår jeg ikke hvorfra du finder
begrundelsen for disse bombastiske udsagn.

Selvfølge er det som udgangspunkt at foretrække med originale
objektiver - men når priser og kvalitet tages i betragtning, så går
handlen ofte til andre end husfabrikanten.

> [...]
vil
> tage ligeså dårlige billeder på et Nikon F5, som på et Nikon F65 eller

Har du da taget mange dårlige billeder med Sigma??? Eller hvad er din
begrundelse for disse udsagn ?

> Når det er sagt så laver Sigma et *par* gode objektiver, såsom deres
24mm
> f2.8, og deres 105mm Macro...

24/2,8 - hmm, så må det være Sigma II´er du taler om eller hvad ? Og med
hensyn til 105 macro - ja så er Nikon´s egen altså bedre.

> Rune

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-04-01 19:47

> Det er ikke hvad jeg forstår som værende *under* f 3 ...
> et lille tip: du har mere brug for de f2,8 ved 105mm end ved 28mm.

Tja, det er vel rigtigt nok..

Men hvilke arfaringer har du så med Tamrons objektiver?

Hvad med Tamron´s Tamron SP 2,8/28-105 C/AF 82 ?

Koster ca. 3800 Dkr i Tyskland

> [...]
asfæriske
> elementer stadig en skidt linse... Hvis du vil have et nikon kamera,

Ok, Men hvad er grunden til det så? Er glaset ikke behandlet ordenligt,
eller hvad er der galt.. Eller er det bare dårlige arfaringer du har med
Sigma?

Hvad kan du komme med forslag til en Nikon, når det stadig skal være en
zoom, fra mindst 28 mm til 100 mm?

Og samtidigt have en god lysstyrke, og ikke være for dyr!

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 26-04-01 20:03

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad kan du komme med forslag til en Nikon, når det stadig skal være en
> zoom, fra mindst 28 mm til 100 mm?
>
> Og samtidigt have en god lysstyrke, og ikke være for dyr!

F.eks AF Zoom-Nikkor 28-105 f/3.5-4.5D IF

Rimeligt godt allround objektiv.

Mvh HAA

Fra : Rune Baess

Dato : 26-04-01 22:37

> [...]
>
> Tja, det er vel rigtigt nok..
>
> Men hvilke arfaringer har du så med Tamrons objektiver?
>
> Hvad med Tamron´s Tamron SP 2,8/28-105 C/AF 82 ?

Jeg har ikke praktisk erfaring med Tamron, men efter hvad jeg hører (læser)
varierer kvaliteten (hvad angår billigere zooms) sig rundt i nogenlunde det
samme område som sigma... (ikke så godt)

> Ok, Men hvad er grunden til det så? Er glaset ikke behandlet ordenligt,
> eller hvad er der galt.. Eller er det bare dårlige arfaringer du har med
> Sigma?

Jeg har haft et Sigma 70-200 f2.8, som efter prisen at dømme skulle være et
"Pro" objektiv.
Det havde bare et par downsides:
-det var ikke særligt skarpt, slev ved f8 var den stadig ret ulden, selv ved
mindre forstørrelser, og kunne ikke tilnærmelsesvist måle sig med mit Nikon
180mm f2.8...
Det skal siges at jeg prøvede 2 forskellige obj. med samme resultat.
- Det havde også problemer med farvetegningen, og må betegnes som et "varmt"
objektiv, jeg bestemte mig til at købe et B+W kb3 (let blå) for at få en
realistisk daglys farve...
- Det var var dårligt bygget, og begyndte efter få måneders brug at føles
'løst i ledene'.

Det skal siges at jeg ikke har prøvet det omtalte sigma 28-105, men efter
hvad jeg har hørt er det bestemt en nødløsning, og med sikkerhed en linse du
hurtigt vil af med igen, men ikke kan få krone for brugt...

En (ikke perfekt) med da udmærket guideline kan evt. være www.photodo.com
men husk at objektiverne her kun er testet på uendelig fokus, og intet
hensyn tager til objektivernes samlekvalitet...

> Hvad kan du komme med forslag til en Nikon, når det stadig skal være en
> zoom, fra mindst 28 mm til 100 mm?
>
> Og samtidigt have en god lysstyrke, og ikke være for dyr!

Det er lidt svært at anbefale en zoom objektiv med fast blænde 2.8, når de
alle sammen koster +10.000... MEN

Se fx. www.scandinavianphoto.se - der sælger de en combo bestående af
- F65 (det med DOF-Preview)
- Nikon 28-105mm f3.5-4.5 IF (et af de bedste zooms i den klasse)
+ MB17 vertikalgreb/batteripakke
For 7495 svenske kr... (cá. 6200 danske)

Det vil give dig en god Optik (det vigtigste), samt et fornuftigt hus der
hvad features angår ikke undlader noget du kommer til at savne, førend du
alligevel er parat til at købe et F5 ...

Jeg nævner iøvrigt Nikon da det er det jeg selv bruger, men jeg er da sikker
på at en tilsvarende kombination er til at få i Canon EOS ... (300 ?)

Rune

Fra : Kim Østrup

Dato : 27-04-01 17:39

Rune Baess <rune@(removethisthing)baess.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ca4cp$51c$1@news.inet.tele.dk...
SNIP
> [...]
> varierer kvaliteten (hvad angår billigere zooms) sig rundt i
nogenlunde det
> samme område som sigma... (ikke så godt)

Men nu skal man jo ikke tro på alt man læser (hører). "Ikke så godt" ?
Er Nikon´s 70-300 da god ? Alle producenter laver såvel gode som
dårlige - og prisen kan nogen gange være en indikator - men bestemt ikke
altid. Jeg er ikke fortaler for at Nikon laver dårligere objektiver end
Sigma - men Sigma laver altså nogle der optisk er på linie eller enddog
bedre end Nikons - uanset hvad man måtte høre på nettet. Tests foretaget
af anerkendte blade er ikke optimalt men vel en af de mere troværdige
hearsayings - det er mere end man kan sige om nettet!!

> [...]
selv ved
> mindre forstørrelser, og kunne ikke tilnærmelsesvist måle sig med mit

!!! Du sammenligner en Sigma zoom med en fast Nikon ? Det er næsten
videnskabligt grundlag det her

> Det skal siges at jeg prøvede 2 forskellige obj. med samme resultat.

Jf. ovenstående kan det næppe overraske ret mange i verden.

> [...]
"varmt"
> objektiv, jeg bestemte mig til at købe et B+W kb3 (let blå) for at få

Stort set alle objektiver har et "farveregningsproblem" - og det fremgår
som regel også af tests - selv Nikon´s har forskellige grader af
ubalance.

> - Det var var dårligt bygget, og begyndte efter få måneders brug at
føles
> 'løst i ledene'.

Nikon´s byggekvalitet er i særklasse - men det koster ofte mere end de
fleste amatører kan/vil investerer - og man har heller ikke altid brug
for at kunne slå søm i med sit objektiv

> [...]
linse du
> hurtigt vil af med igen, men ikke kan få krone for brugt...

Hmm...

> En (ikke perfekt) med da udmærket guideline kan evt. være
www.photodo.com
> men husk at objektiverne her kun er testet på uendelig fokus, og intet
> hensyn tager til objektivernes samlekvalitet...

Du skriver selv hvorfor det ikke kan bruges - det er en lettere
akademisk sammenligning - omend særdeles objektiv.

> [...]
> - Nikon 28-105mm f3.5-4.5 IF (et af de bedste zooms i den klasse)
> + MB17 vertikalgreb/batteripakke
> For 7495 svenske kr... (cá. 6200 danske)

Det lyder som en god kombination - og glasset er ret skarpt af en zoom
at være.

> [...]
du
> alligevel er parat til at købe et F5 ...

Mindre (færre kilogram) kan vel gøre det for en amatør F100 - eller
til den tid en F100x kunne måske gøre det - for ikke at nævne D1xyz

> Jeg nævner iøvrigt Nikon da det er det jeg selv bruger, men jeg er da
sikker
> på at en tilsvarende kombination er til at få i Canon EOS ... (300 ?)

Mon

> Rune

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Jan Jespersen

Dato : 24-04-01 07:32

Jeg kan anbefale Canon EOS 30. Kiggede selv på Nikon F80, men har ikke
fortrudt at jeg valgte Canon. Især den øje-kontrollerede autofokus-funktion
har overrasket mig positivt.

Derudover kan nævnes at den har en knap til kontrol af dybdeskarphed og der
er mulighed for spejllås. Dette er et must hvis du tager f.eks. nat-billeder
eller billeder med tele-objektiv på stativ.

En anden grund til at jeg valgte Canon, var deres IS funktion ("Anti-ryste"
funktion) på tele-objektiver. Jeg bruger mest mit kamera til at fotografere
fugle. Derfor købte jeg en brugt Canon 300mm f/4. Den var 1 år gammel og
brugt 5 gange. Nypris ca. 17.000, jeg fik den for 7500-. Derudover har jeg
købt en 1,4X teleconverter. Du kan se lidt indledende forsøg på fugle-foto
på :
http://home.worldonline.dk/~jjesp/
under Billeder. Alle billeder er taget uden stativ med IS funktion slået
til. (Dog er scanningerne ikke de bedste, da jeg ikke har så meget erfaring
med min scanner)

Objektivet som følger med Canon EOS 30 her i Danmark er en 28-90mm USM, som
er ganske udemærket. Skarphed, farve og kontrast er fin, men det er ikke
særligt lysstærk. Så derfor har jeg købt en 50 mm f1,8, som er superskarp og
kan klare de fleste situationer uden blitz. Denne koster ca. 1100 kr. (Jeg
mener at det er nogenlunde det samme hvis du vælger Nikon)

Når man køber Canon og Nikon har du gode muligheder for senere at købe
brugte objektiver, da der er mange som bruger tilsvarende mærke. Og det er
jo især på udvalg og kvalitet af objektiver du bør vælge kamera-mærke!

Mvh
Jan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-04-01 16:28

"Jan Jespersen" <jjespNOSPAM@worldonline.dk> wrote in message
> Jeg kan anbefale Canon EOS 30. Kiggede selv på Nikon F80, men har ikke
> fortrudt at jeg valgte Canon. Især den øje-kontrollerede
autofokus-funktion
> har overrasket mig positivt.

ok,, lyder spændende med Øje-kontrollerende fokus... Nu er Canonen jo
også ca. 1300 kroner dyrere end f80´eren

Fra : Rune Baess

Dato : 24-04-01 17:08

> "Jan Jespersen" <jjespNOSPAM@worldonline.dk> wrote in message
> autofokus-funktion
>
> ok,, lyder spændende med Øje-kontrollerende fokus... Nu er Canonen jo
> også ca. 1300 kroner dyrere end f80´eren

Et lille ekstra tip vil måske være at bruge pengene på optikken, og spare på
kamerahuset.
Det er trods alt objektivet (og ikke huset) der laver billederne !

Rune

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 24-04-01 19:21

> [...]

> kamerahuset.
> Det er trods alt objektivet (og ikke huset) der laver billederne !

Nemlig. Du (Bjarke) kunne købe et Canon EOS 3000 eller 300 og bruge de
sparede penge på en billig, men god, 50 mm 1.8. De billige standard-zooms er
ikke ligefrem lysstærke. De lider også under større forvrængning (især ved
28 mm).

Et EOS 300 med en 50 mm 1.8 burde ikke koste mere end 5.000 kr. i Danmark -
og det er væsentligt billigere i Tyskland.

Senere kan du så købe en god zoom eller flere linser med fast brændvidde.
Efter min mening er zoom-evnen mindre rar at have end evnen til at få lys på
filmen.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
www.mellon.dk

Fra : Jan Jespersen

Dato : 24-04-01 20:16

> [...]

> kamerahuset.
> Det er trods alt objektivet (og ikke huset) der laver billederne !

Helt enig. Brug hellere lidt mere på optikken. Hvis du har anskaffet dig en
masse gode objektiver kan du altid, når økonomien tillader det, opgradere
til et nyt og bedre kamerahus.
Mvh
Jan

Fra : Jan Jespersen

Dato : 24-04-01 20:13

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> wrote in message
> ok,, lyder spændende med Øje-kontrollerende fokus... Nu er Canonen jo
> også ca. 1300 kroner dyrere end f80´eren

Ja lidt dyrere er den nok. Jeg gav 6500.- for min Canon EOS 30 med 28-90mm
hos Bingo Foto. Den er vistnok lidt dyrere idag.. Men jeg ville stadigvæk
give de 1300 mere hvis jeg skulle...
Mvh
Jan

Fra : Kim Østrup

Dato : 24-04-01 20:34

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9c4610$32l$1@news.inet.tele.dk...

> "Jan Jespersen" <jjespNOSPAM@worldonline.dk> wrote in message
> autofokus-funktion
>
> ok,, lyder spændende med Øje-kontrollerende fokus... Nu er Canonen jo
> også ca. 1300 kroner dyrere end f80´eren

Og så gi´r Canon heller ikke adgang til gode gamle (billige) manuelle
objekiver (Sorry - jeg ved den var billig)

Det lyder spændende med øjekontrolleret fokus - jeg prøvede engang med
en Eos5 men faldt ikke rigtig for den gimmick. Der er mange og delte
meninger om funktionen - den kan selvfølgelig være forbedret på Eos30,
men en del brillebrugere havde vist lidt besvær med Eos5. Hvis jeg var
dig vil jeg vælge system - og først derefter kamera, for det er nærmest
religion at vælge mellem C og N.

De er begge rigtig gode og deles om at vende stort set samtlige test -
så for mig at se må spørgsmålet være hvem der tilbyder det for dig
bedste assecory. C tilbyder relativt billigt USM - men man kan til
gengæld ikke bruge gamle manuelle da der blev skiftet bajonet. Nikon
tilbyder fantastiske (og dyre) AF-S og adgang til gamle billige manuelle
objektiver.

Rent blitzmæssigt er Nikon meget fremme med D linser (Minolta er nu også
med) mens C nogle gange blive klantret for ikke at være helt på forkant
med udviklingen på det punkt. Da C frigav Eos30 måtte der en ny blitz
til for at alle funktioner skulle kunne bruges. SB-28 virker på så nye
kamerahuse som F100, F80 med samtlige funktioner på trods af at SB 28
kom ud nogen tid før F100.

Som det nok fremgår er jeg mest til Nikon (nu) men for ikke lang tid
siden var jeg selv på nippet til at købe en EOS30 eller EOS3 - De er nu
også CANON

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Jan Jespersen

Dato : 24-04-01 21:03

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote in message news:tykF6.269>

> Og så gi´r Canon heller ikke adgang til gode gamle (billige) manuelle
> objekiver (Sorry - jeg ved den var billig)

Næh billig var den ikke. Det er helt rigtigt!
Men Nikon F80 kan heller ikke bruge gamle Nikon objektiver. Jo, fatningen
kan, men lysmåleren duer ikke. Og hvad er et kamera værd uden dette?

> [...]
> men en del brillebrugere havde vist lidt besvær med Eos5. Hvis jeg var
> dig vil jeg vælge system - og først derefter kamera, for det er nærmest

Ja det er nok en religion. Øjefokus er betydeligt forbedret på EOS 30. Den
virker endda bedre en på den dyrere model EOS 3. Og husk på at EOS 5 er
snart 10 år gammel.

> Som det nok fremgår er jeg mest til Nikon (nu) men for ikke lang tid
> siden var jeg selv på nippet til at købe en EOS30 eller EOS3 - De er nu
> også CANON

Og Pentax og Minolta laver forøvrigt også gode spejlreflekskameraer! Så
Bjarke: Held og lykke med dit valg af kamera. Og lad høre fra dig med dine
erfaringer.

Mvh
Jan

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 24-04-01 08:26

> Det må helst godt være på under 3 i lystyrke i 28 mm. Indstillingen.

Sigma laver en 28-105 (eller er det 28-70) med 2.8 som største blænde.

Tue

Fra : Kim Østrup

Dato : 24-04-01 16:38

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9c237g$m4h$1@news.inet.tele.dk...
> Hej Gruppe...

Hej Bjarke

> [...]
er
> der i vejn..
>
> er der nogen der kan komme med et seriøst bud på et kamera. i pris

Med et budget på 7000 kr. efterlader F80 dig med kun 2000 kr til
objektiv - så må du enten gå på kompromis eller købe et brugt objektiv.
Du kunne måske se dig om efter en brugt F90x eller brugt F80 til omkring
3500-4000 og så bruge 3000-3500 på objektiv - så bliver det enten brugt
Nikon eller et Sigma, Tokina eller Tamron.

> Men jeg ved ikke lige hvilket oblektiv. Det skal være et zoom, som går
> fra mindst 28 mm, og så op over 100 mm
>
> Det må helst godt være på under 3 i lystyrke i 28 mm. Indstillingen.
>
> Nogen gode bud?

Med lysstyrke under 3 på 28mm og en pris på omkring 3000-3500 kan jeg
kun komme i tanke om Sigma 28-105/2,8-4 til 620 DM. En efter sigende
ganske god linse. Nikon har en 35-70/2,8, men den er ret dyr - over 6000
i Tyskland, eller en Nikon 24-85 til over 5000. Jeg selv har en Sigma
28-70/2,8 EX som fra ny har kostet omkring 5000 kr. i DK - på
brugtmarkedet sælges den vistnok til omkring halv pris - så det er også
en mulighed.

> Takker, Bjarke

Men lad os høre hvad du beslutter dig for - det er altid spændende

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : TN

Dato : 24-04-01 22:05

Jeg har et Pentax MZ-5n som jeg er utrolig glad for. Det er utroligt
brugervenligt (letbetjent), meget kompakt og har et stort antal features.
Jeg ved ikke om jeg er den eneste her i gruppen der bruger Pentax; det
handler næsten kun om Canon eller Nikon. (Hvorfor egentlig gruppe?)
Pentax er desuden bagudkompatibelt, hvilket gør at man kan købe spændene
linser brugt. Jeg har selv en Sigma 28-70 EX 2.8 den er lidt dyr, men jeg
har haft en Sigma 28-105 2,8-et eller andet, hvilket også var ok og kan fås
for under 7000. Jeg ville klart undersøge Pentax hvis jeg var dig.

TN

Fra : Kristian Amby

Dato : 24-04-01 22:49

On Tue, 24 Apr 2001 23:04:45 +0200, "TN" <terje.nedergaard@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>har haft en Sigma 28-105 2,8-et eller andet, hvilket også var ok og kan fås
>for under 7000. Jeg ville klart undersøge Pentax hvis jeg var dig.

Det er jeg fuldstændig enig i. Nu er jeg ganske vist gammel
Pentax-mand, og alle disse nymodens kameraer interesserer mig ikke
synderlig, men skulle det være, er Pentax da de eneste, der kunne
interessere mig bare en lille smule. Jeg aner simpelthen ikke, hvad
jeg skal stille op med alle de knapper og programmer der er på SLR
kameraer nu om stunder.

Om Pentax så er lige så gode, som de var en gang aner jeg ikke, med i
de gode gamle dage, lavede de godt udstyr.

Mvh
Kristian Amby