problem med opstart af pc
Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 14-02-04 19:31

også postet i dk.edb.hardware

hej alle,

jeg har et mærkeligt problem med pc opstart.
Når den skal starte går alle blæsere i gang, man kan høre harddisken snurre
lidt, men den kommer ikke i gang med POST, på bundkortet lyser en onboard
LED lampe fint.
Hvis jeg re-setter eller trykker start mange gange så kan
den slæbes i gang og derefter genstarter den glad og gerne, så længe den
ikke køler helt ned.
Strømforsyningen er sprit ny købt i går - pc en virker heller ikke med min
meget kraftige (500W) strømforsyning, der fungerer upåklageligt på en anden
computer - desværre - eftersom jeg tolkede tilstanden som et strømforsynings
problem.

Systemet er følgende:
I addtronics 6856 miditower sidder
helt ny chaintec 340 W strømforsyning (der sad en 340W enermax før)
IBM 41 Gb HD 7200 rpm på IDE1
DVDdrev på IDE2
ASUS bundkort A7A266 ATX
ASUS v7100 series grafik
soundblaster 5.1. lydkort
AMD athlon 1200 XP m/ taisol køler 4900 rpm - ca. 50 grader
RAM kingston 256 Mb x 2
floppy
2 pabst blæsere front og bag - 60 mm begge 2.
win98 SE

Er der nogen der har et bud på dette problem - jeg har ikke vurderet
computeren som overlæsset af strømslugende ting. Ovenstående startede efter
der blev installeret en lille canon printer til USB port (egen
strømforsyning).
Det skal siges at computeren ikke er tilsluttet printer p.t.
Har d.d. sat kraftigere blæser/køler på CPU
og testet RAM klodserne hver for sig samt sat en anden RAMklods i og testet
uden held
Er der nogen der har andre forslag - jeg tror det må være et problem på
bundkortet.
Er der evt nogen der kan anbefale et bundkort til ovenst. bestykning - hun
er ikke
interesseret i at opgradere p.t.

Mange hilsener,
ingeborg jacobsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-02-04 20:11

On 2004-02-14, ingeborg jacobsen <ingeborgsFJERNDETTE@post.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> computeren som overlæsset af strømslugende ting. Ovenstående startede efter
> der blev installeret en lille canon printer til USB port (egen

Har du undersøgt bundkortet for dårlige/bulede kondensatorer (de små "siloer")

Thomas, 2720

Fra : Leony

Dato : 14-02-04 21:25

In news:slrnc2ssm7.u06.zensonic@www.zensonic.dk,
Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> typed:

> Har du undersøgt bundkortet for dårlige/bulede kondensatorer (de små
> "siloer")

Det ser sådan her ud:
http://www.motherboardrepair.com/images/BadCaps3.jpg

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 15-02-04 05:54

"> > Har du undersøgt bundkortet for dårlige/bulede kondensatorer (de små

> Det ser sådan her ud:
> http://www.motherboardrepair.com/images/BadCaps3.jpg

tak for råd og ikke mindst den illustrative anvisning - der er en lille
bitte skævhed på en kondensator placering. Men er der noget at gøre ved
det - må man rokke på dem?? Ja jeg spørger dumt inden jeg gør dumt?
mange hilsener,
ingeborg

Fra : Leony

Dato : 15-02-04 10:06

In news:c0mu1e$htm$1@news.cybercity.dk,
ingeborg jacobsen <ingeborgsFJERNDETTE@post.cybercity.dk> typed:

> tak for råd og ikke mindst den illustrative anvisning - der er en
> lille bitte skævhed på en kondensator placering. Men er der noget at
> gøre ved det - må man rokke på dem??

Jeg ved ikke om en lille skævhed på en af kondensatorerne er nok til at
skabe problemer (det kan jo være sådan det begynder).
Som du kan se på billedet, så er alle kondensatorerne rimeligt hårdt
ramt.

Jeg tror ikke det skader at rokke med den, men omvendt så reparerer det
den nok heller ikke, så lad være.

Jeg tror, dit bundkort er nyere end de bundkort der var ramt af dårlige
kondensatorer (jeg siger tror, fordi jeg ikke præcist kan huske hvornår
det var, der var mange dårlige kondensatorer i omløb).

> Ja jeg spørger dumt inden jeg gør dumt?

Det kan godt betale sig.

Fra : Leony

Dato : 15-02-04 10:16

In news:VBGXb.91000$jf4.5676630@news000.worldonline.dk,
Leony <leonyremovethis@tiscali.dk> typed:

> Jeg tror, dit bundkort er nyere end de bundkort der var ramt af
> dårlige kondensatorer (jeg siger tror, fordi jeg ikke præcist kan
> huske hvornår det var, der var mange dårlige kondensatorer i omløb).

Finder lige ud af at det var i perioden 1999-2001.
Denne tråd handler om et K7T266 med dårlige kondensatorer, symptomerne
passer:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&frame=right&rnum=11&thl=1022678666,1022674620,1022673414,1022670029,1022269377,1022714853,1022702418,1022699711,1022686824,1022685481,1022619152,1022679561&seekm=3f7ac797%240%2448910%24edfadb0f%40dtext02.news.tele.dk#link15
Du kan prøve at læse den måske kan du bruge indholdet til at sammenligne
med dine problemer.

Det er dog ikke sikkert at kondensatorerne er problemet, men der er en
chance.
Hvis det er problemet, så er der ikke andet at gøre end at købe et nyt
bundkort.

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 15-02-04 14:20

> [...]
> Du kan prøve at læse den måske kan du bruge indholdet til at sammenligne
bundkortet er købt i sommeren 2001 - jeg kigger på gruppen - tak, leony!
p.s. dine casemods er helt formidable!!