Soldat Steen Nielsen fra Sevel
Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-02-04 09:15

Steen Nielsen, der omkring 1810 er soldat og indsidder i Snejbjerg, er
iflg. senere folketællinger født i Sevel omkring 1883 og må altså være
identisk med den 4 årige her:

Fkt-1787; Sevel - Trandum; 12;
537; Niels Steensen; ; 47; enke,1; Mand / Husm. [Får sognets almisse.]
538; Steen Nielsen; ; 4; ugift; Søn
539; Zidsel Nielsdatter; ; 2; ugift; Datter

Nu er Steen jo ikke et helt almindeligt navn, og netop kombinationen af
Steen og Niels bringer jo tankerne hen på Aunsbjerg og Vium Præstegaard
mv. - men så alligevel.?

Er der nogen her i gruppen der kender denne families oprindelse, og evt.
er interesseret i høre lidt om hvordan det går den unge Steen Nielsen
senere i livet, så er jeg meget interesseret i at udveksle oplysninger.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Bent Mortensen

Dato : 13-02-04 09:37

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Hej Arne

Prøv at se Gjellerup 1834-1840- 1850 der er han med Kone og Barn
men der en slem rod med alder, i 1850 stammer han fra Sevel
jeg tror bestemt det er ham

v/h Bent

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-02-04 10:04

"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev Fri, 13 Feb 2004 09:37:24
+0100

>Prøv at se Gjellerup 1834-1840- 1850 der er han med Kone og Barn
>men der en slem rod med alder, i 1850 stammer han fra Sevel
>jeg tror bestemt det er ham

Ja det er ham, og der flere spøjse ting i den forbindelse.

Han bliver feks. gift med en datter fra Store Albæk i Snejbjerg sogn i
1811 - samme dag som deres første barn bliver døbt(!).

Nu skule man jo så tro at en sådan begivenhed i 1811 i Vestjylland var
lidt sådan tys-tys. Men tværtimod, det er sognets største gårdmænd der
står faddere og som givetvis også har været med til bryllupsgildet.

Paret flytter derefter til Gjellerup, men det nævnte barn bliver i Albæk
hos en moster, og er der indtil hun bliver gift i 40års alderen.

Men det er mere hans (Steen Nielsens) ophav jeg mangler oplysninger om.