Hvad betyder Compt
Fra : Jan Hansen

Dato : 12-02-04 13:50

Ordet eller forkortelsen er jeg stødt på i en fogedprotokol.

Mvh.
Jan Hansen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 12-02-04 14:01

"Jan Hansen" <jan-kirsten@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ordet eller forkortelsen er jeg stødt på i en fogedprotokol.

Kan være en forkortelse for Comptoir = Kontor
eller måske Comptoirebetjent = Kontorbetjent.
Eller noget helt tredie?

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Per Nermo

Dato : 12-02-04 14:09

On Thu, 12 Feb 2004 14:01:21 +0100, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

> [...]
>>

>Kan være en forkortelse for Comptoir = Kontor
>eller måske Comptoirebetjent = Kontorbetjent.

Eller "greve" (fr: comte) (eng: count) ?

Per Nermo

Fra : allan madsen

Dato : 12-02-04 15:13

nu kender jeg ikke sammenhængen men kunne det være consumption, f.eks.
som consumptionsforpagter

mvh allan

Fra : Else Holm

Dato : 12-02-04 16:13

"Jan Hansen" <jan-kirsten@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Ordet eller forkortelsen er jeg stødt på i en fogedprotokol.
>
> Mvh.
> Jan Hansen

Det betyder sandsynligvis Comparenten (eller Comparentinde) = Vidne -
google er din ven - se f. eks.
http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/hjaelp/liste2.htm

--
Else

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 12-02-04 16:55

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jan Hansen" <jan-kirsten@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det betyder sandsynligvis Comparenten (eller Comparentinde) = Vidne -
> [...]

Joh, men det link fortæller, at forkortelsen er uden "t", altså "Comp".
Jeg ønsker slet ikke at afskrive dit forslag Else, men Jan,- hvad siger
konteksten?

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 12-02-04 17:29

Hej Jan.

http://poul.hoej.hjem.wanadoo.dk/poulfam/com00880.htm
fandt jeg nedennævnte som måske kunne være svaret, dog staves det med K og
ikke C, men det kan vist komme ud på et.

Altså Kompt. = anmelderen :

Kær Herreds Arkiv Skifteprotokol 1866-1870 (B36-93 side 423a)
Dødsanmeldelse: Aar 1869 den 13. Marts anmeldte Morten Christian Jensen af
Ø. Hassing at hans Fader Husmand Jens Christensen er død den 9. Januar.
Efterlader Enke og 5 myndige Børn, nemlig Kompt. (=anmelderen), Christen
Peter Jensen i Østerhassing, Christine Jensen i Romdrup, Ane Johanne Jensen
gift med Husmand Søren Markussen i Ø. Hassing og Nielsine Jensen i Ø.
Hassing. Attest meddelt.
Hilsen Jean

Fra : aafe

Dato : 12-02-04 20:17

On Thu, 12 Feb 2004 13:49:45 +0100, "Jan Hansen" wrote:

>Ordet eller forkortelsen er jeg stødt på i en fogedprotokol.

Et ord man ofte støder på i fogedprotokoller og retlige dokumenter
iøvrigt er komparent - hvad enten det så er stavet med k eller c.

En komparent er en fremmødt - evt. et vidne.

mvh
Arne

Fra : Norma Nielsen

Dato : 12-02-04 21:57

Er en komparent ikke en person, der er anholdt?
mvh Norma

Fra : aafe

Dato : 13-02-04 02:05

Norma Nielsen wrote:

> Er en komparent ikke en person, der er anholdt?

Nej, en komparent er, som jeg skrev, en person der er mødt frem.

Det kan vel sagtens være, du i en politirapport eller i et retligt
dokument har set en anholdt person betegnet som en komparent. Men, så
har det blot ikke været i dennes egenskab af at være anholdt, men
derimod i dennes egenskab af at være fremmødt.

Hvis der derimod refereres til en person i dennes egenskab af at være
anholdt/anklaget eller simpelthen forbryder, så hedder det en
delinkvent.

mvh
Arne

Fra : K. Thidemann

Dato : 13-02-04 15:48

On 13 Feb 2004 01:04:32 GMT, "aafe" <intet@svar.dk> wrote:

>Nej, en komparent er, som jeg skrev, en person der er mødt frem.

Hej Arne E

Ja du har ret.
Iflg. Vejledning om retsbetjentarkiver ved Niels H. Frandsen.

Comparent - comp.: Vidne. Ordet kan staves med c og k
Comparentinde: Kvindeligt vidne

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : aafe

Dato : 14-02-04 02:48

On Fri, 13 Feb 2004 15:47:41 +0100, K. Thidemann wrote:

>Ja du har ret.
>Iflg. Vejledning om retsbetjentarkiver ved Niels H. Frandsen.

Hej Ketty

Ja, benævnelsen er helt almindeligt forekommende i de københavnske
forseglingsprotokoller, der jo lige godt omfatter fallitboer som
dødsboer.

mvh
Arne

Fra : K. Thidemann

Dato : 14-02-04 11:49

On Sat, 14 Feb 2004 02:48:19 +0100, aafe <intet@svar.dk> wrote:

>mvh
>Arne

Håber ellers det går godt Arne E.
Jeg har lige holdt et lille foredrag om 'vor' soldat i Ballehus.

Ellers går det godt både her og i Århus.

Mvh
Ketty

Fra : aafe

Dato : 14-02-04 12:14

On Sat, 14 Feb 2004 11:49:01 +0100, K. Thidemann wrote:

>Jeg har lige holdt et lille foredrag om 'vor' soldat i Ballehus.

Det er søreme også en enestående historie, jeg også lejlighedsvis
disker op med, når jeg vil give udenforstående en fornemmelse af, hvor
fascinerende slægtsforskning kan være. Og det på trods af, at det jo
først og fremmest er din historie.

Men, hvad det private angår, sender jeg dig lige en privat mail, så vi
undgår at trække for store veksler på gruppens tålmodighed

mvh
Arne

Fra : Norma Nielsen

Dato : 14-02-04 09:32

Du har ret m.h.t. at jeg kender ordet fra politirapporter. Man kan så
diskutere hvorvidt de er fremmødte - ikke altid af egen fri vilje.

Fra : aafe

Dato : 14-02-04 10:33

On Sat, 14 Feb 2004 09:31:59 +0100, "Norma Nielsen" wrote:

>Du har ret m.h.t. at jeg kender ordet fra politirapporter. Man kan så
>diskutere hvorvidt de er fremmødte - ikke altid af egen fri vilje.

Der er ingen grund til at diskutere, hvorvidt der er tale om et
fremmøde af egen fri vilje, idet benævnelsen nemlig ikke forholder sig
til fri vilje eller ej.

Hvis du kigger på det af Jean fremlagte eksempel, ser du der, en
person som ikke er arresteret, benævnes som en komparent.

I de københavnske forseglingsprotokoller, er der tale om, at
skiftekommissionens repræsentanter tager ud, og så at sige forsegler
et bo, der så ligevel kan være et fallitbo, som et dødsbo.

I sådanne tilfælde vil der ofte være en person, der lukker
skiftekommissionens repræsentanter ind, og som ofte citeres for en
eller anden udtalelse, hvor retsskriveren så benævner vedkommende som
komparenten.

Der vil naturligvis være et vist spillerum i, hvorledes man kan
udlægge ordet. Det væsentlige må være, at ordets udlægning ikke
medfører en meningsforstyrrelse, og jeg synes f.eks. det er okay, som
Jean gør, at udlægge det som anmelderen, idet anmelderen jo er mødt
frem. Havde anmelderen derimod sendt anmeldelsen i et brev, kunne
benævnelsen komparent ikke bruges.

Gyldendals fremmedordbog beskriver det således:

"*kompa'rent* -en, er [-'ren't] (lat. com'parens, prsp af compa'rere
indfinde sig) person som møder for retten, is. som vidne."

Hvis du mener ordet betyder arrestant, er det helt okay med mig, når
blot du så tilsvarende vil bære over med, at jeg har en anden
forståelse af ordet.

Der er sat FUT til: dk.kultur.sprog.klassisk

med venlig hilsen
Arne
ps. "prsp" betyder præsens participium, eller nutids tillægsform.