Skattebøger.
Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 11-02-04 10:59

Er der nogen, der ved, hvornår udgivelse og salg af skattebøger begyndte, og
hvornår den ophørte? Var udgivelsen styret og organiseret centralt - evt. af
et autoriseret forlag, eller var det noget, den enkelte kommune stod for?

Som et kuriosum kan jeg nævne, at man var hurtige dengang før edb-alderen.
Esbjerg Avis trykker den 11. januar 1900 en liste over hvad samtlige knapt
1900 skatteydere i kommunen er pålignet i skat for år 1900 med navns
nævnelse. For de ca. 150 skatteydere, der tjente 4.000 kroner og derover er
endvidere angivet indtægten.

Skattelisterne er et interessant supplement til vurdering af personens
situation, men det er jo en trang vej at læse aviserne på film. I øvrigt
ophører avisen med trykke oversigten efter et år eller to. Er det mon fordi
skattebøgerne er kommet i stedet?

Med venlig hilsen
Jørgen Ladegaard

Fra : strid

Dato : 11-02-04 12:55

Jeg ved ikke med direkte skat, men jeg har nogen bøger over
forskellige tiende betalt 1765 ved 2 godser i jylland. Der står alle
navne og hvad de har betalt og alting. Det er faktisk meget sjov at
læse.

Astrid Alstrøm

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-02-04 09:47

"Jørgen Ladegaard" <leneladegaard@SLETmail.tdcadsl.dk> skrev Wed, 11 Feb
2004 10:59:10 +0100

> [...]
>et autoriseret forlag, eller var det noget, den enkelte kommune stod for?

Jeg kan ikke give dig konkrete årstal, det svinger måske også lidt fra
egn til egn. Men de skattebøger jeg kender til starter allerførst i 1900
tallet og slutter engang omkring 1950.

Og igen, de skattebøger jeg kender til var udgivet af et forlag og
omfattede en række kommuner - et herred tror jeg faktisk

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Hugh Watkins

Dato : 13-02-04 11:53

I have just been asking for them at the Kongeligt bibliotek

and they cannot find any which is very strange

they said try Rigsarkiv
has anybody got time to have a look there please ?

just a general enquiry

Hugh W

from Birmingham UK on a grey day
--

Danish genealogy - dansk genealogi
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/index.html

Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 13-02-04 14:44

"Jørgen Ladegaard" <leneladegaard@SLETmail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> et autoriseret forlag, eller var det noget, den enkelte kommune stod for?

Jeg kan sels besvare noget af mit spørgsmål med, at jeg netop fra Esbjerg
Lokalarkiv (det var bl.a. en person i Esbjerg, jeg søgte) har modtaget
meddelelse om, at man der har skattebøger fra 1899 til 1956, hvor de
ophørte. Jeg har samtidigt fået at vide, at til grund for skattebøgerne
ligger "skattemandtalslister", som rummer endnu flere og mere detaljerede
personoplysninger. Og endnu bedre, man kopierer oplysningerne om vedkommende
person for mig i løbet af en uges tid. Fornem service og i øvrigt tak for
svarerne.

Med venlig hilsen
Jørgen Ladegaard

Fra : Norma Nielsen

Dato : 13-02-04 15:15

Her er et link som kan bruges direkte til skattelisterne fra Esbjerg for
1899+1904+1909. http://www.esbjergbyhistoriskearkiv.dk/borgerdatabasen.htm
Der er en søgeside, hvis man søger noget indenfor de perioder. mvh. Norma
Nielsen

Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 13-02-04 16:03

"Norma Nielsen" <FJERNDETTEnorma@nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er en søgeside, hvis man søger noget indenfor de perioder. mvh. Norma

Tak for linket. Det kender jeg godt. Det er glimrende, og det var der, jeg
fandt personens adresse. Men listen giver ikke oplyninger om indtægt og
skat.

Jørgen Ladegaard
NB fjern SLET i e-mailadressen