nummerportalitet
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 23-04-01 21:07

Er det korrekt når man iøjeblikket snakker om at man pr. den 1.maj eller
juni, får mulighed for at flytte sit mobilos abbonement fra selskab til
selskab, og stadig beholde sit nummer.

Er der nogle der ved hvordan det går med det?

Vil det f.eks. være muligt at skifte til Telmore, som jo på en eller anden
måde fungerer lidt som et taletidskort eller hyr?

Hilsner

Kim J.

Fra : Mickey

Dato : 23-04-01 21:35

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil det f.eks. være muligt at skifte til Telmore, som jo på en eller anden
> måde fungerer lidt som et taletidskort eller hyr?

det sku det være ja

-. men det ville slet ikke undre mig om teleselskaberne får forhalet det en
gang til...

--
|-|$235-|)k - Mickey
add your link at http://susie.dk/en/links

Fra : Hugotit

Dato : 23-04-01 21:53

Jeg fik at vide af en Sonofon-medarbejder,det bliver ikke i år (tekniske
problemer..bla...bla...)

--
Hugotit
hugotit@hotmail.com

Fra : Peter Rongsted

Dato : 24-04-01 00:48

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Vil det f.eks. være muligt at skifte til Telmore, som jo på en eller anden
>måde fungerer lidt som et taletidskort eller hyr?

Det skulle have været på plads fra 1. januar, men det kom meget bag på
teleselskaberne, at de skulle opfylde et krav, som har været kendt i flere år.
Telestyrelsen gav udsættelse til 1. juli, men de udsætter det næppe en gang
til.

Det skal iøvrigt også være muligt at skifte mellem fastnet og mobil uden at
skifte nummer.

Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 24-04-01 06:47

Peter Rongsted skrev:

>Det skulle have været på plads fra 1. januar

Hmm, jeg mener nu allerede det var meningen det skulle være klart
sidste sommer...

> [...]
>Telestyrelsen gav udsættelse til 1. juli, men de udsætter det næppe en gang

Tja, der er jo vitterligt et problem, hvis teleselskabernes udstyr
ikke kan klare det... [men jeg er enig, det er noget fis fra
teleselskabernes side!]

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia og Siemens-telefoner - kontakt mig.
Har du en Ericsson, så mail mig hvilken, så finder vi nok ud af det.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 24-04-01 07:01

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

>Hmm, jeg mener nu allerede det var meningen det skulle være klart
>sidste sommer...

Nej, det var 1. januar

>Tja, der er jo vitterligt et problem, hvis teleselskabernes udstyr
>ikke kan klare det... [men jeg er enig, det er noget fis fra
>teleselskabernes side!]

Telestyrelsen har mulighed for at give dagbøder, hvis teleselskaberne ikke
overholder kravet.

Peter

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 24-04-01 12:55

Peter Rongsted skrev:

>Nej, det var 1. januar

Sikker? Måske har det været rykket flere gange... jeg er ret
overbevist om, at der også var snak om det sidste sommer... Altså at
det skulle være nu (dengang).

>Telestyrelsen har mulighed for at give dagbøder, hvis teleselskaberne ikke
>overholder kravet.

Fyr løs! :)

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Peter Rongsted

Dato : 25-04-01 01:00

> [...]

>Sikker? Måske har det været rykket flere gange... jeg er ret
>overbevist om, at der også var snak om det sidste sommer... Altså at

Jeg talte tilfældigt med en af direktørerne i det firma jeg arbejder for i
dag. Før han kom til os, var han chef hos Telia. Han fortalte, at han havde
været med til at få nummerportabilitet udsat. Da jeg sagde, at de næppe får
det udsat en gang til, sagde han: "det får de helt sikkert ikke."

Peter

Fra : jan steen sørensen

Dato : 25-04-01 06:14

> [...]
>været med til at få nummerportabilitet udsat. Da jeg sagde, at de næppe får
>det udsat en gang til, sagde han: "det får de helt sikkert ikke."

Problematikken er mere den at alle skal kunne ringe til alle, også efter
nummerporteringen!

Hvis enkelte (helt udenforstående selskaber) ikke vil deltage / tilslutte
sig nummerportering, vil disse selsakbers kunder ikke kunne komme i kontakt
med dem som har porteret numre fra f.eks Sonofon til Teledanmark, der er
også mange teknisk problemer - det er ganske vist...

Hvad ville du sige til at du flyttede dit nummer med til en anden operatør -
og derved mistede opkald fra dem som prøvede at ringe til dig, bare fordi
disse mennesker havde valgt f.eks. et amerikansk teleselskab, som ikke havde
interesse i at tilslutte sig ordningen??

Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-04-01 08:51

"jan steen sørensen" wrote:

> Hvis enkelte (helt udenforstående selskaber) ikke vil deltage / tilslutte
> sig nummerportering....

Er det ikke krav fra myndighederne for at drive teleselskab her i
landet? Dvs. hvis man vil drive teleselskab, så skal man være med i
nummerportabilitet-halløjet. Hvis man ikke vil, så kan man ikke drive
teleselskab her i landet.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-04-01 11:16

Carsten Riis skrev:

> [...]
>landet? Dvs. hvis man vil drive teleselskab, så skal man være med i
>nummerportabilitet-halløjet. Hvis man ikke vil, så kan man ikke drive

Alt andet ville jo være tåbeligt - og det kan ikke passe. Så kunne de
nuværende selskaber jo netop bare sige, at de ikke ville være med.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : jan steen sørensen

Dato : 25-04-01 23:10

Lasse Hedegaard skrev i meddelelsen
<1v8det4krof50kguk1h3cpjabq8ngkfvgt@news.inet.tele.dk>...

>Alt andet ville jo være tåbeligt - og det kan ikke passe. Så kunne de
>nuværende selskaber jo netop bare sige, at de ikke ville være med.

De nuværende største selskaber er enige om at være med!
Det er de meget små eller meget billige selskaber, der ikke vil/kan
inverstere i hardware og software til at sikre at deres kunder kan ringe til
porterede kunder i fremtiden.

Jan

Fra : jan steen sørensen

Dato : 25-04-01 23:07

Carsten Riis skrev i meddelelsen <3AE68200.98E080E2@car_ST_en.dk>...

> [...]
>landet? Dvs. hvis man vil drive teleselskab, så skal man være med i
>nummerportabilitet-halløjet. Hvis man ikke vil, så kan man ikke drive

Jeg mener endnu ikke det er et krav, men se det lidt fra kundens synsvinkel.
"Clearing House" som bla. har til opgave at sikre dette
(sammenslutning/styrret af bla. TDC, Sonofon, Mobilix og Telia) kan ske uden
gener for abonnenter i DK. De har endnu ikke accept fra samtlige selskaber
(heriblandt et amerikansk selskab der mener at det er ganske unødvendigt)
repræsenteret i DK (undskyldninger som tekniske som økonimiske) og derved
kan det være meget farligt at "ødelægge" en kundes forretning ved at andre
ikke kan ringe til denne porterede kunde.

Jan

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 25-04-01 22:16

Hej

"jan steen sørensen" <jss@private.dk> wrote:

> [...]
>med dem som har porteret numre fra f.eks Sonofon til Teledanmark, der er
>også mange teknisk problemer - det er ganske vist...

Teoretisk er ovenstående jo rigtigt, men, ville det ikke være det samme
som selvmord for det pågældende selskab som ikke vil være med ? - De
ville antagelig i løbet af meget kort tid kunne tælle alle deres kunder
på een hånd.

--
M.v.h. Ole®

Fra : jan steen sørensen

Dato : 25-04-01 23:13

> [...]
>som selvmord for det pågældende selskab som ikke vil være med ? - De
>ville antagelig i løbet af meget kort tid kunne tælle alle deres kunder

Nej ikke nødvendigvis, det går jo ud over de kunder der har porteret deres
telefonnummer - jeg vil ikke risikere at nogen ikke kan ringe til mig, så
hellere blive hos nuværende operatør - men vi får se om de kan løse de
tekniske og praktiske hindringer i fremtiden.
Jan