Planter, vandskift og en tosset ide.
Fra : Morten Guldager

Dato : 14-02-04 11:31

Hejsa,

Mine fisk (2 sugemaller, 2 slørhaler, 5 guldbarber og 5 gubbier) æder mine
planter.

Jeg synes det er træls at skulle spendere 30 kr om måneden på nye planter
hos dyrepusheren.

Så tænkte jeg om det var en ide med et akvarie uden fisk, og så lade mine
planter formere sig der. Så kunne jeg vel blive selvforsynede.

Men hvad skal planterne leve af i deres akvarie? Nu er der jo ingen fisk
til at gøde dem. En luft sten og en lampe kan jeg nok godt finde tl dem.

Så var det jeg fik den ide at når jeg alligevel skifter vand hos fiskene,
at så hælde det over til planterne.

Dumt? spild af tid? smart?

/Morten

Fra : Tim Sørensen

Dato : 14-02-04 12:57

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote
> [Klip]

Jeg syntes at det lydder til at være en rigtig god ide.
På den måde vil dine planter jo trives lige så godt som hvisder var fisk i.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-02-04 16:15

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse
> Så tænkte jeg om det var en ide med et akvarie uden fisk, og så lade mine
> planter formere sig der. Så kunne jeg vel blive selvforsynede.

Sådan en tank bliver også kaldt for et hollandsk akvarium eller dutch
aquarium. Det er et akvarium kun med planter, eller hvor planterne er det
primære med nogle få fisk.

> Men hvad skal planterne leve af i deres akvarie? Nu er der jo ingen fisk
> til at gøde dem. En luft sten og en lampe kan jeg nok godt finde tl dem.

Så må du selv gøde dem Lys er godt, men luft er nok ikke så vigtigt -
nærmere co2. Planterne udskiller ilt til vandet om dagen alligevel, så der
burde være nok til dem om natten - eller lad være med at slukke lyset.

> Så var det jeg fik den ide at når jeg alligevel skifter vand hos fiskene,
> at så hælde det over til planterne.
>
> Dumt? spild af tid? smart?

Hmm.... Ved du hvad? Det lyder faktisk rigtig smart. Lad det hollanske
akvarium lave den sidste vandrensning. Du skal selvfølge tage vand fra fisk
til planter, og vand fra planter til fisk. Den største grund til vandskift
er netop pga. Nitrat, og det er gødning til dine planter Så kunne man
måske også bruge det, som karantæne-akvarium til et par nyindkøbte fisk i ny
og næ, og for at være helt ærlig, så har jeg aldrig haft et
karantæne-akvarium. Jeg er altid sluppet godt fra, med at hælde nye fisk ned
i tanken.

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 15-02-04 14:27

Hej Morten,

Morten Guldager wrote:
> [...]
>
> Så tænkte jeg om det var en ide med et akvarie uden fisk, og så lade
> mine planter formere sig der. Så kunne jeg vel blive selvforsynede.

Jeg synes det er spild af tid og kræfter -medmindre du gerne vil/kan have to
akvarier. Jeg ville i stedet enten købe hurtigtvoksende planter og/eller
prøve at fodre med forskelligt grønt til mallerne.

vh. Jørgen

Fra : Morten Guldager

Dato : 15-02-04 14:43

Sun, 15 Feb 2004 at 13:26 GMT Jørgen Østergaard wrote
> Jeg ville i stedet enten købe hurtigtvoksende planter

Nogen forslag til hurtigvoksende eller hårdføre planter her?

/Morten

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 15-02-04 17:34

Hej Morten,

Morten Guldager wrote:
> Sun, 15 Feb 2004 at 13:26 GMT Jørgen Østergaard wrote
>
> Nogen forslag til hurtigvoksende eller hårdføre planter her?

Hårdføre planter kunne f.eks. være Anubias (i forskellige varianter) -har
haft dem, og det var kun mine krabber, som åd dem...
Jeg læner mig lidt mere mod de hurtigtvoksende, da de også har den gode
egenskab at de omsætter og forbruger næringsstofferne hurtigt i konkurrencen
med evt. algevækst.
Nogle gode hurtigtvoksende, som jeg selv har erfaringer med er Vallisneria
spiralis, Limnophilia sessiliflora og Hygrophila corymbosa. De har alle den
yderligere fordel at de er meget nemme at pleje -du skal faktisk gøre en
indsats for at slå dem ihjel... ;)
Du kan finde dem alle på Tropica's hjemmeside (www.tropica.dk)

vh. Jørgen

Fra : Morten Guldager

Dato : 25-02-04 16:38

Sat, 14 Feb 2004 at 10:31 GMT Morten Guldager wrote

> [...]
> planter formere sig der. Så kunne jeg vel blive selvforsynede.
> Så var det jeg fik den ide at når jeg alligevel skifter vand hos fiskene,

Og det har nu stået der en uge, og alt ser fint ud.

Men hvor ofte skal jeg mon tilføre mine planter nyt vand?

Der er tale om en 20 liters tank med 5-8 små planter i.

De får iøvrigt lys fra en almindelig 11W sparepære fra IKEA. Det virker
tilsyneladende, der kommer ihvertfald små bobler fra planterne.

/Morten