Carina II 1,6 1989 5-dørs hatchback - hvil~
Fra : Henning

Dato : 13-02-04 22:30

Hej

Der er givet nogle her i gruppen, der ved hvad denne bil kan
anvende med hensyn til alu fælge og dæk.

Pt. er der kun stålfælge m. vinterdæk 165/80-13, hvad der vist er
bilens std. dimension. Der er tale om en 4-huls montering.

Hvad er der plads til uden problemer? 14", 15"??

Jeg går efter en løsning der er moderat lavprofil, og som vil
klæde bilen. Jeg er ikke interesseret i den ultimative
'Brian-løsning'!!

Et kvalificeret forslag vil være herligt.

TIA

Henning

Fra : John Sahl

Dato : 13-02-04 23:40

Henning wrote:
> Hvad er der plads til uden problemer? 14", 15"??

205/45-16" vil passe nærmest perfekt i omkredsen.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Henning

Dato : 14-02-04 00:52

Hej John, tak for dit hurtige svar.

On Fri, 13 Feb 2004 23:39:53 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

> [...]

Jeg er vist lidt mere til den gyldne middelvej! ;)
Er 205/45-16" ikke 'lidt for barskt mht. lavprofil' til en pæn
ældre herre, der sætter pris på det behagelige - og som bor på en
hullet grusvej?

Hvad mener du om fx

185/65-14"
195/60-14"
205/60-14"

185/60-15"
195/55-15"

Venlig hilsen

Henning

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 10:27

Henning wrote:
> Jeg er vist lidt mere til den gyldne middelvej! ;)

Så skidt da

> Er 205/45-16" ikke 'lidt for barskt mht. lavprofil' til en pæn
> ældre herre, der sætter pris på det behagelige - og som bor på en
> hullet grusvej?

Jo, så er det nok for lav en profil. Men er du helt sikker på
størrelsen af standarddækkene?

195/55-15" passer også perfekt i forhold til den størrelse du
har oplyst. 185/65-14", 195/60-14" og 205/60-14" lige så..

P.S. Jeg føler godt nok det er svært at vejlede når mine egne
sommerhjul kører på 195/40-16" og jeg føler det er perfekt

Fra : Peter Weis

Dato : 14-02-04 09:57

"Henning" <helst@paa.net> wrote in message
> [...]
> bilens std. dimension. Der er tale om en 4-huls montering.
>
> Hvad er der plads til uden problemer? 14", 15"??

Jeg havde en 2.0'er fra 88, som standard kørte på 185/65 og uden problemer
fik 190/60. Så vidt jeg husker var det på 14" fælge.
Det så ikke Brian-agtigt ud.

mvh
Peter

Fra : Mogens...

Dato : 14-02-04 10:04

On Sat, 14 Feb 2004 09:56:59 +0100, "Peter Weis"

>Jeg havde en 2.0'er fra 88

Dejlig vogn

> som standard kørte på 185/65 og uden problemer fik 190/60.
>Så vidt jeg husker var det på 14" fælge.

OK - det var en usædvanlig størrelse.... :)
www.sicherbestellen.de/reifendirekt/Reifen.html -> ???

/Mogens

Fra : Peter Weis

Dato : 14-02-04 10:30

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> OK - det var en usædvanlig størrelse.... :)
> www.sicherbestellen.de/reifendirekt/Reifen.html -> ???

Du har ret, sådan en hukommelse er en mærkelig størrelse.
Jeg retter omgående til 15" fælge.

mvh
Peter

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 10:49

Peter Weis wrote:
> Du har ret, sådan en hukommelse er en mærkelig størrelse.
> Jeg retter omgående til 15" fælge.

Jeg tror egentlig mere det var bredden på de 190 der
fik Mogens op af stolen, jeg mener dog at BMW i al
fald tidligere har leveret biler med den størrelse.

Fra : Mogens...

Dato : 14-02-04 12:27

On Sat, 14 Feb 2004 10:48:57 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Jeg tror egentlig mere det var bredden på de 190 der
>fik Mogens op af stolen

Jep

> jeg mener dog at BMW i al fald tidligere har leveret biler med den størrelse.

Næppe...
TRX-fælge du tænker på? (millimeterdæk/-fælge)

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 14:40

Mogens... wrote:
> On Sat, 14 Feb 2004 10:48:57 +0100, "John Sahl"
>
> Næppe...
> TRX-fælge du tænker på? (millimeterdæk/-fælge)

Ja, det var dem jeg tænkte på..?

Fra : Mogens...

Dato : 14-02-04 15:25

On Sat, 14 Feb 2004 14:40:20 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Ja, det var dem jeg tænkte på..?

OK - de hed nu 230/55ZR390 til f.eks. M5 som Mark's
www.xpediatyre.co.uk/tyres_m.html

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 15:39

Mogens... wrote:
> OK - de hed nu 230/55ZR390 til f.eks. M5 som Mark's
> www.xpediatyre.co.uk/tyres_m.html

Det var vist en gammel 525'er jeg har set det på. Men det
er et stykke tid siden

Fra : Peter Weis

Dato : 14-02-04 13:30

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message

> Jeg tror egentlig mere det var bredden på de 190 der
> fik Mogens op af stolen, jeg mener dog at BMW i al
> fald tidligere har leveret biler med den størrelse.

Nåja ... men det var en trykfejl, ikke en huskefejl.

mvh
Peter - der nu vil gå en tur og få klaret hjernen.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-02-04 10:36

Henning wrote:
> [...]
> bilens std. dimension. Der er tale om en 4-huls montering.
>
> Hvad er der plads til uden problemer? 14", 15"??

15 tommer er max uden at hakke i bilen.

Det bliver så til 195/55R15 eller den billigere golf-størrelse 195/50R15.

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 10:44

Roberto Saldo wrote:
> 15 tommer er max uden at hakke i bilen.

Passer i al fald ikke.

> Det bliver så til 195/55R15 eller den billigere golf-størrelse
> 195/50R15.

Begge størrelser holder sig indenfor det tilladte.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-02-04 11:03

John Sahl wrote:

> Passer i al fald ikke.

Jamen dog, bigwheels fex sælger intet større til en II'er.

<http://www.bigwheels.dk/Nye_Alu/Biler.html#Toyota>

Og jeg skulle tro de ville pushe det største de kunne presse på bilen!

> Begge størrelser holder sig indenfor det tilladte.

Nemlig.

Mvh
Roberto (der nok monterer et sæt 205/45R16 på Yodaen om ikke så længe).

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 11:59

Roberto Saldo wrote:
> Jamen dog, bigwheels fex sælger intet større til en II'er.
>
> <http://www.bigwheels.dk/Nye_Alu/Biler.html#Toyota>

Men de solgte heller ikke mere end 14" til Fiat Uno og jeg kender
flere der kører 15" uden problemer og jeg selv køer med 16", dog
med modifikationer i sidstnævnte tilfælde.

Så de tabeller kan ikke bruges til noget, faktisk minder det meget
om noget der er "lånt" fra OZ's katalog og guidelines.

> Og jeg skulle tro de ville pushe det største de kunne presse på bilen!

Nix, de er som firma lidt nødt til at holde sig lidt på den sikre
side, går du dem lidt på stålet kan man selvfølgelig godt købe
størrehjul, på eget ansvar.

> Roberto (der nok monterer et sæt 205/45R16 på Yodaen om ikke så
> længe).

Bliver sikkert nice.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-02-04 12:32

John Sahl wrote:

> [...]
>
> Så de tabeller kan ikke bruges til noget, faktisk minder det meget
> om noget der er "lånt" fra OZ's katalog og guidelines.

Kan man bebrejde dem?

Det løber mig koldt ned ad rykken når jeg hører lyden af gummiet der
går på indersiden af en for lille bil med for store hjul og det er
noget der sker oftere end man skulle tro :(

Når det ene forhjul taber luften med 140 i timen er det knapt så tjekket.

> Nix, de er som firma lidt nødt til at holde sig lidt på den sikre
> side, går du dem lidt på stålet kan man selvfølgelig godt købe
> størrehjul, på eget ansvar.

Joe tak, det er der desværre mange der ikke kan styre.

> Bliver sikkert nice

Jeg går lidt efter komfort *og* god vejbeliggendhed.
205/40R17 er jo godt nok en discount størrelse der passer prima men
jeg er lidt bange for at det bliver for bumpende.

Mvh
Roberto (ved at være træt af at se på 185/65R14 vinterballonerne)

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 14:57

Roberto Saldo wrote:
> Kan man bebrejde dem?
>
> Det løber mig koldt ned ad rykken når jeg hører lyden af gummiet der
> går på indersiden af en for lille bil med for store hjul og det er
> noget der sker oftere end man skulle tro :(

Netop derfor kan det være nødvendigt med mindre
modifikationer, det har jeg personligt intet imod, men
det er jo ikke alle der vil gøre sådan.

> Når det ene forhjul taber luften med 140 i timen er det knapt så
> tjekket.

Så har man i al fald dummet sig gevaldigt og finder ud af
det på den hårde måde.

> Jeg går lidt efter komfort *og* god vejbeliggendhed.
> 205/40R17 er jo godt nok en discount størrelse der passer prima men
> jeg er lidt bange for at det bliver for bumpende.

205/45-16" er da vist heller ikke den dyreste størrelse så
vidt jeg husker.

> Roberto (ved at være træt af at se på 185/65R14 vinterballonerne)

Forståeligt, selv om jeg mindes lidt om nogen udtalelser da du
købte bilen. Udtalelser der ikke pegede mod så lavprofildæk
som du nu taler om ,-)

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-02-04 17:04

John Sahl wrote:

> 205/45-16" er da vist heller ikke den dyreste størrelse så
> vidt jeg husker.

Jeg synes det er overkill når dækkene er til 270km/t på en ganske alm
familiebil og fælgene står i 12.000kr. Men jeg vil dog gerne ha
ordentlige hjul på og stadig uden at de ligner hestevognshjul.

Jeg har heller ingen umiddelbare planer om at sænke øsen.

> Forståeligt, selv om jeg mindes lidt om nogen udtalelser da du
> købte bilen. Udtalelser der ikke pegede mod så lavprofildæk
> som du nu taler om ,-)

Jeg var ude og køre en tur i en anden Carina, en 1.6 XLi med 16" på,
dvs skrabemodellen uden kræfter, udstyr eller støjdæmpning som GLi,
det var *ikke* noget succesoplevelse.

Mvh
Roberto

Fra : Jonas R.

Dato : 14-02-04 11:06

SNIP

Hvis det skulle have interresse har jeg et sæt Enzo O 15x6.5" fælge med
BFGoodrich Profiler G i størrelse 185/55/R15 V82
Det er 4x100 ET38

Dæk og fælge har kørt 1000 km

Det er dine for 2500 kr

lidt billeder: