/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
TDi med slam i indsugningen...
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-04 17:04

Hej rødder!

Jeg blev nysgerrig og pillede tryk-sensoren ud af indsugningsrøret på min
turbo-diesel (en Mitsubishi Carisma DI-D fra 2002, med 59.500 km på
klokken). Den sidder på stykket mellem intercooleren og
indsugningsmanifolden, og jeg opdagede til min skræk at den var helt
indsølet i olie.

Så tog jeg slangen fra intercooleren af (den der går hen til
indsugningsmanifolden), og konstaterede at der i bunden af slangen ligger
nogle mm slam - jeg vurderer at der er både vand og olie i det (ligner vand
og olie der er godt og grundigt pisket sammen).

Vandet kan jeg forklare - det er der jo i luften, men olien - den kan jeg
næsten kun gætte mig til hvor kan komme fra. Og det eneste gæt jeg synes kan
forklare det, er turbo'en (gys).

Men før jeg nu begynder at have mareridt om det, vil jeg lige høre: Er det
normalt, at der er sådan en olie/vand-grød/emulsion/slam i indsugningen på
en knap 2 år gammel TDi? (Måske bliver jeg endnu engang glad for mine 3 års
garanti....)

Jeg har lagt et billede i dk.binaer under subj. "Olieslam i indsugningen".

Mvh
Michael




 
 
Ukendt (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-04 17:10


> Vandet kan jeg forklare - det er der jo i luften, men olien - den kan jeg
> næsten kun gætte mig til hvor kan komme fra. Og det eneste gæt jeg synes
kan
> forklare det, er turbo'en (gys).

Jeg tror ikke du skal gå i panik
Nu om stunder må man ikke lade oliedampe komme ud i fri luft defor
recirkulere man udluftningen ind i indsugningen så det kan bilve brændt af
under forbrændingen istedet. Derfor er de fleste nyere biler helt fedtet til
i indsugningen.
De giver så nogle andre problemer VW døjer f.eks med at deres MAF sensore
fedter til pga "olietågen" de kan dog renses med motorrens (selvom
værkstederne skifter dem fra en side).


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===





Ukendt (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-04 17:22

[snip]
> Jeg tror ikke du skal gå i panik

Nææ, det gør jeg heller ikke (med garanti

> Nu om stunder må man ikke lade oliedampe komme ud i fri luft defor
> recirkulere man udluftningen ind i indsugningen så det kan bilve brændt af
> under forbrændingen istedet. Derfor er de fleste nyere biler helt fedtet
til
> i indsugningen.
> De giver så nogle andre problemer VW døjer f.eks med at deres MAF sensore
> fedter til pga "olietågen" de kan dog renses med motorrens (selvom
> værkstederne skifter dem fra en side).

EGR-ventilen (den der lukker udstødningsgas ind i indsugningen) sidder efter
(i flow-retning) både tryk-sensor og MAF-sensor. MAF'en sidder faktisk helt
ude ved luftfilteret - længe før turbo og intercooler.

Så udstødnings-recirkulation kan ikke være årsagen (havde selv samme tanke
først).

Mvh
Michael

PS: Den bruger iøvrigt ingen olie - ikke noget der kan ses på oliepinden i
hvert fald.



Ukendt (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-04 18:32


"Michael T. Jørgensen" <spamkillerSNABELAwebhiker.dk> skrev i en meddelelse
news:402cf8e1$0$27459$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [snip]
> > Jeg tror ikke du skal gå i panik
>
> Nææ, det gør jeg heller ikke (med garanti
>
> > Nu om stunder må man ikke lade oliedampe komme ud i fri luft defor
> > recirkulere man udluftningen ind i indsugningen så det kan bilve brændt
af
> > under forbrændingen istedet. Derfor er de fleste nyere biler helt fedtet
> til
> > i indsugningen.
> > De giver så nogle andre problemer VW døjer f.eks med at deres MAF
sensore
> > fedter til pga "olietågen" de kan dog renses med motorrens (selvom
> > værkstederne skifter dem fra en side).
>
> EGR-ventilen (den der lukker udstødningsgas ind i indsugningen) sidder
efter
> (i flow-retning) både tryk-sensor og MAF-sensor. MAF'en sidder faktisk
helt
> ude ved luftfilteret - længe før turbo og intercooler.
>
> Så udstødnings-recirkulation kan ikke være årsagen (havde selv samme tanke
> først).

Nu sagde jeg ikke udstødning, men UDLUFTNING - i en motor hvor olien bliver
meget varm vil olien dampe, disse dampe har man tidliger bare ladet gå ud i
luften, men det går altså ikke mere pga. miljøhensyn.

Man lader simpelthen udluftningen gå op i indsugningen og så forbrænder
dampene.

Det har altså ikke en disse med EGR ventilen at gøre.

Når du kører påløb (lukket gasspjæld) f.eks ned ad bakke uden gas, flyver
luften turbulent rundt på hele indsugningssiden.

Jeg har set det på flere biler, f,eks min egen (tidliger bil) Golf 1,8T den
var også fedtet i hele indsugningen.
Min nuværende Bora er også ret fedtet i spjældhuset.

You can take that to the bank.


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===





Ukendt (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-04 19:06

[snip]
> Nu sagde jeg ikke udstødning, men UDLUFTNING - i en motor hvor olien
bliver
> meget varm vil olien dampe, disse dampe har man tidliger bare ladet gå ud
i
> luften, men det går altså ikke mere pga. miljøhensyn.

Sorry - det så jeg ikke. Men udluftningsslangen fra krumtaphus går også på
væsentlig senere end tryksensoren.

>
> Man lader simpelthen udluftningen gå op i indsugningen og så forbrænder
> dampene.

Nemlig!

>
> Det har altså ikke en disse med EGR ventilen at gøre.

Nej da

>
> Når du kører påløb (lukket gasspjæld) f.eks ned ad bakke uden gas, flyver
> luften turbulent rundt på hele indsugningssiden.

Nu er der bare ikke rigtig noget gasspjæld på sådan en diesel-hakker... Der
pumpes luft i store mængder af motoren, uanset påløb eller acceleration
(selvfølgelig flere kg/min ved acceleration pga. turboen, men ellers).

>
> Jeg har set det på flere biler, f,eks min egen (tidliger bil) Golf 1,8T
den
> var også fedtet i hele indsugningen.

Men der er dog forskel på om der er fedtet (ville være ok), eller om der
decideret er en mindre flod af slam (suspekt, synes jeg) :-\

> Min nuværende Bora er også ret fedtet i spjældhuset.

Nu er det jo også en VW - de er ret fedtede

Mvh
Michael



Leif Nielsen (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Leif Nielsen


Dato : 13-02-04 20:29

Hej.

Du kan være rimelig rolig.
Det er ganske normalt med lidt oliefedteri her.
Jeg har en Citroen XM turbo. Den kører perfekt, og har altid haft det
sådan.
De andre XM turboejere jeg kender, og det er vel 15-16 stykker, har
også oliefilm i turbosystemet.

Leif Nielsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408689
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste