DAB Antenne eller ej.
Fra : Rasmus Trenskow

Dato : 13-02-04 16:40

Hejsa allesammen.
Har postet en nogenlunde tilsvarende i dk.teknik.lyd.bilstereo

Mit spørgsmål er:
Nogen der har nogle link, til hvorhenne på nettet jeg kan købe DAB antenne
til bilen, gerne i den billigere ende, og ikke til samme pris som pioneers
egen antenne til næsten 1100,-...

Næste spørgsmål er så...
Jeg ringede til antennelageret i min søgen efter sådan en antenne, men det
havde de ikke, men de mente da, at DAB også blev modtaget i min bilradio,
med den almindelige FM antenne på bilen. Er det nu også korrekt.. for så
gider jeg ikke lede efter en DAB antenne mere.

Min bilradio er en Pioneer DEH-P90DAB købt på tilbud syd for grænsen, og kan
næsten ikke vente med at få smidt den i bilen.

Mvh
Rasmus

Fra : John Sahl

Dato : 13-02-04 18:32

Rasmus Trenskow wrote:
> [...]
> min bilradio, med den almindelige FM antenne på bilen. Er det nu også
> korrekt.. for så gider jeg ikke lede efter en DAB antenne mere.

Du skal have en speciel DAB antenne, så de har desværre
ikke ret. Jeg ved dog ikke om du skal have den originale
eller der findes billigere løsninger.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-02-04 03:25

"Rasmus Trenskow" <rasmus@trenskow_fjernes_.dk> skrev

> [...]
> med den almindelige FM antenne på bilen. Er det nu også korrekt.. for så
> gider jeg ikke lede efter en DAB antenne mere.

Hvis din FM antenne er en teleskopantenne, og du skubber den sammen til ca.
30cm. har du i princippet en udemærket DABantenne.

Mvh.

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 10:29

Uffe Ravn wrote:
> Hvis din FM antenne er en teleskopantenne, og du skubber den sammen
> til ca. 30cm. har du i princippet en udemærket DABantenne.

Det vil jeg da meget gerne høre lidt mere om?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-02-04 12:26

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev

> Det vil jeg da meget gerne høre lidt mere om?

Gerne John.

DAB i Danmark sender på ca. 224Mhz. Det giver en bølgelængde på 1,34m. og
dermed en kvart bølgelængde på 33cm.

De tilsvarende tal for 100Mhz. er: 3m. og 75cm. derfor har de fleste
bilantenner ca. den længde.

At der så kan være problemer i forbindelse med antenneforstærkere placeret i
eller i forbindelse med antenne. Det er nemlig ikke sikkert at de også
forstærker i området omkring 224Mhz.

Mvh.

Fra : John Sahl

Dato : 14-02-04 14:44

Uffe Ravn wrote:
> DAB i Danmark sender på ca. 224Mhz. Det giver en bølgelængde på
> 1,34m. og dermed en kvart bølgelængde på 33cm.
>
> De tilsvarende tal for 100Mhz. er: 3m. og 75cm. derfor har de fleste
> bilantenner ca. den længde.

Tak for info, rart at lære lidt ind i mellem

> At der så kan være problemer i forbindelse med antenneforstærkere
> placeret i eller i forbindelse med antenne. Det er nemlig ikke
> sikkert at de også forstærker i området omkring 224Mhz.

Så du er reelt enig med mig i at han skal have en rigtig
DAB antenne, ikk?

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-02-04 19:47

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev

> Tak for info, rart at lære lidt ind i mellem

Er det ikke derfor vi er her?

> Så du er reelt enig med mig i at han skal have en rigtig
> DAB antenne, ikk?

I praksis ja, dem der køber DAB vil jo også gerne have fuldt udbytte af den,
men han kan jo prøve at se hvordan det går med en kort pisk.

Mvh.

Fra : Rasmus Trenskow

Dato : 14-02-04 22:54

Hejsa
Tak for inputtet....
Nu er der bare en lille hurdle... der er en særskilt indgang bag på radioen
til DAB antenne, så jeg tror ikke radioen tager dab signalerne på fm
indgangen i radioen....
Gør jeg mig forståelig?

mvh
Rasmus

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-02-04 23:00

> [...]

>Nu er der bare en lille hurdle... der er en særskilt indgang bag på radioen
>til DAB antenne, så jeg tror ikke radioen tager dab signalerne på fm

Du har tænkeligtvis ret.

>Gør jeg mig forståelig?

Det kan næppe skæres bedre ud i pap, eller hugges i runer.

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-02-04 00:26

> [...]

radioen
> til DAB antenne, så jeg tror ikke radioen tager dab signalerne på fm

Meget tydeligt, det jeg så vil foreslå er at du prøver med en kort antenne
på ca. 30cm. og bliver resultatet tilfredsstillende, kan du så nøjes med at
montere en ekstra antenne til et tiendedel af prisen.

Mvh.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-02-04 12:24

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev

> DAB i Danmark sender på ca. 224Mhz. Det giver en bølgelængde på 1,34m. og
> dermed en kvart bølgelængde på 33cm.

Jeg kommer til at rette mig selv igen, da mine oplysninger var lidt
unøjagtige.

DAB sender i Danmark på 227.36Mhz.

Hvilket dog stadig giver en kvart bølgelængde på 33cm.

Mvh.

Fra : Carsten

Dato : 16-02-04 22:48

"Rasmus Trenskow" <rasmus@trenskow_fjernes_.dk> skrev i en meddelelse
news6Xb.3749$Gk4.2130@news.get2net.dk...
> [...]
kan
> næsten ikke vente med at få smidt den i bilen.

Tag en tur over grænsen igen og køb en Blaupunkt DAB antenne - stikket
passer og den koster væsentlig mindre ( kender ikke prisen - desværre)

Carsten H