Lakering/fenderlister/kofangere
Fra : Niels Krøyer

Dato : 13-02-04 09:35

Hej alle i gruppen!

Jeg har en Fiat Stilo rødmetallic (men dette gælder vel for alle biler) og
vil gerne have lakeret (indfarvet) fenderlisterne på siden og på kofangerne,
da de er sorte og "grimme".

Spørgsmål:

Kan man gøre det selv og hvordan (der er noget med at listerne skal have en
slags primer først inden selve lakeringen)?

Eller....

Må man give op og bede en autolakerer om at gøre det? Hvad kan det mon cirka
koste? Afmonterer man listerne, eller kan arbejdet udføres, når de sidder på
vognen?

Håber "et klogt hoved" i gruppen kan komme med et bud.

På forhånd tak

Niels fra Faxe

Fra : Anders Møller

Dato : 13-02-04 12:33

"Niels Krøyer" <kroeyer@fakse-net.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man gøre det selv og hvordan (der er noget med at listerne skal have
en
> slags primer først inden selve lakeringen)?

Uanset om du vælger at lakere selv, eller benytter en fagmand, er det meget
svært at lakere gummidelene som listerne er lavet af. Jeg synes da også at
listerne giver lidt kontrast til alle de ellers indfarvede dele der er på en
bil. Jeg vil nemlig vædde med at både sidespejle, kofangere og diverse er
lakeret på din Stilo, for den fås nemlig kun med lakerede sidespejle og
kofangere i Danmark ;)

--
Anders Møller
Uno Racing, nu med MegaSquirt programmerbar indsprøjtning.

Fra : Hit

Dato : 14-02-04 00:16

>Kan man gøre det selv og hvordan (der er noget med at listerne skal have en
>slags primer først inden selve lakeringen)?

Hvis det på noget tidspunkt har fået noget indeholdende silikone, så
er det ikke så let at få lak til at "klistre sig fast".

Når det er sagt, så kan man godt selv gøre det, og jeg ville afmontere
delene, da du derved slipper for afdækning af bilen.

Det er korrekt, at der skal grundes, med en speciel grunder, og da det
er en metallak, så skal den klare lak også tilsættes noget blødgør, så
den ikke bliver alt for hård, og får den til at krakelerer for ingen
ting.

Men kan det svare sig?
Grunder, farvelak, klarlak, hærder og blødgør er ikke just billig.

Inden du går igang, så ville jeg spørge et autolakeri hvad de skal
have for at gøre det, evt. hvis du afmonterer delene.
Jeg tror ikke der er så dyrt.

Niels

Fra : hamselv

Dato : 14-02-04 09:39

Du kan jo evt også vælge at få dine lister og fender opfrisket i orginal
farve
så de bliver som nye
det vil ikke være særligt dyrt

--