|
| sparnord netbank og linux Fra : Pingvinen |
Dato : 11-02-04 20:01 |
|
kan det lade sig gøre eller er det helt umuligt,
hvis der er en der ved hvordan man får det til at virke ville det bare
være mega fint.
P.
| |
Stig Sørensen (11-02-2004)
| Kommentar Fra : Stig Sørensen |
Dato : 11-02-04 22:22 |
|
"Pingvinen" <pingvinen@webspeed.dk> wrote in message
news:402a7c6e$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> kan det lade sig gøre eller er det helt umuligt,
>
> hvis der er en der ved hvordan man får det til at virke ville det bare
> være mega fint.
Hej Pingvinen.
Prøv at tage et kig her: http://linux.dk/support/bank/?cn=dk
Mvh
Stig Sørensen
| |
Jan Midtgaard (11-02-2004)
| Kommentar Fra : Jan Midtgaard |
Dato : 11-02-04 23:55 |
|
Pingvinen <pingvinen@webspeed.dk> writes:
> kan det lade sig gøre eller er det helt umuligt,
>
> hvis der er en der ved hvordan man får det til at virke ville det
> bare være mega fint.
Hej Pingvin
Jeg bruger selv deres netbank under Linux så det kan lade sig gøre.
<klagesang>
Det har virket for mig under en gammel Netscape version, men det holdt
pludselig op med at virke. Jeg kontaktede deres hotline min. 3 gange
med en udførlig fejlbesked uden nævneværdigt resultat.
Det eneste de kunne fortælle var, at næste version skulle være
Linux-kompatibel.
</klagesang>
Så faldt jeg selv en dag over:
https://www.portalbank.dk/9380/homebanking/logon/logonportalbank/
Den er nu flyttet til:
https://pilot.sparnord.dk/bank/logon/
Det er beta-versionen af deres næste netbank.
Den kan du i hvertfald få til at virke ved:
1) Få netbank til at køre under Windows.
2) Flyt din nøglefil C:\EBJKS.ebjkeystore til dit Linux homedir ~/
3) Gå ind på https://pilot.sparnord.dk/bank/logon/ og konverter.
OBS: Af uvisse årsager kan man blive nødt til at reloade siden før den
opdager din nøglefil, også til daglig.
Hver gang jeg logger på får jeg desuden fejlbeskeden "Fejl ved skift
af brugernavn.. Diskette er ikke fundet, eller kan ikke
benyttes". Netbanken virker dog fint.
Er der nogen der har oplevet det samme, og evt. har et fix?
Det virker i hvertfald her med:
Mozilla 1.5 med
Java(TM) Plug-in Blackdown-1.4.1
Du skal være klar over at det er endnu er en uofficiel version (såvidt
jeg er orienteret), så du står på egne ben. Support på alt andet end
Windows er en by i Rusland. Ved en bugreport kan man kun vælge
OS i Win{95,98,2000,Me,NT,XP}(!)
<endelig klagesang>
Jeg er ikke blevet spurgt om jeg vil beta-teste den for dem. Jeg
skulle selv finde siden på google.
Jeg vil ikke anbefale SparNord til andre Linux-brugere.
</endelig klagesang>
Nogen der kan anbefale en bank med officielt Linux-understøttet
netbank og >0.25% indlånsrente?
/Jan
| |
Steen Suder, privat (12-02-2004)
| Kommentar Fra : Steen Suder, privat |
Dato : 12-02-04 15:31 |
|
Jan Midtgaard wrote:
<KLIP>
> Nogen der kan anbefale en bank med officielt Linux-understøttet
> netbank og >0.25% indlånsrente?
Jyske Bank.
Jeg ved ikke om det er officielt understøttet, men det virker som det
skal med både Mozilla, Netscape og Konqueror. Sidsnævnte faktisk ret
godt; jeg har lige prøvet det for første gang.
Mht. indlånsrenten er det bare at punke din bankmand; det virker
--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder < http://www.suder.dk/>
ICQ UIN 4133803
| |
Jacob Bunk Nielsen (12-02-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 12-02-04 15:47 |
| | |
frank damgaard (12-02-2004)
| Kommentar Fra : frank damgaard |
Dato : 12-02-04 19:42 |
|
Jacob Bunk Nielsen wrote:
.....
> Lige nu har jeg erfaring med Danske Banks netbank (elendig under
> Linux) og Nordeas, som virker ganske godt, men hvor man ikke kan få
> hjælp fra deres support, hvis noget skulle drille. Se evt.
> < http://www.nordea.dk/sitemod/index_001.asp?pid=21951&strcorecontentarea=130>.
og første gang man kommer på Nordea netbank's login siden så får man
altid en tekst-side som man skal trykke "refresh/reload" på
(også ved brug af SOLO/betaling).
Af en eller anden grund er admin på serveren et klumrehovede
og har for 1 år siden sat siden til at få content-type: plain/text
Ingen browser ved sin fulde fem skal udføre kode (html eller javascript)
i tekstfiler...
Browsere der er ligeglade med dette vil straks udføre koden i
tekstdokumentet, dvs. MSIE og vistnok Opera.
Desværre har jeg ikke kunnet overbevise banken om at de har
fejlopsætning af deres webserver.
Gad vide hvor meget (lidt?) dem der vedligeholder netbanken
overhovedet ved
Det kan da ikke være så svært at sætte op så filen
får korrekt content-type?
Jeg har også hørt at Nordea Investering (bla. til køb/salg
af værdipapirer) også vil komme i en version til Sun Java,
og kun MS-Java-VM.
Så der er håb om at man helt kan afskaffe windows ved brug af Nordea :)
--
no signature :)
| |
Kent Friis (12-02-2004)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 12-02-04 19:55 |
|
Den 12 Feb 2004 18:42:29 GMT skrev frank damgaard:
>Jacob Bunk Nielsen wrote:
>
>....
>
>> Lige nu har jeg erfaring med Danske Banks netbank (elendig under
>> Linux) og Nordeas, som virker ganske godt, men hvor man ikke kan få
>> hjælp fra deres support, hvis noget skulle drille. Se evt.
>> < http://www.nordea.dk/sitemod/index_001.asp?pid=21951&strcorecontentarea=130>.
>
>
>og første gang man kommer på Nordea netbank's login siden så får man
>altid en tekst-side som man skal trykke "refresh/reload" på
>(også ved brug af SOLO/betaling).
>
>Af en eller anden grund er admin på serveren et klumrehovede
>og har for 1 år siden sat siden til at få content-type: plain/text
>Ingen browser ved sin fulde fem skal udføre kode (html eller javascript)
>i tekstfiler...
>Browsere der er ligeglade med dette vil straks udføre koden i
>tekstdokumentet, dvs. MSIE og vistnok Opera.
>
>Desværre har jeg ikke kunnet overbevise banken om at de har
>fejlopsætning af deres webserver.
>Gad vide hvor meget (lidt?) dem der vedligeholder netbanken
>overhovedet ved
>Det kan da ikke være så svært at sætte op så filen
>får korrekt content-type?
Naturligvis ikke... Har du prøvet at henvende dig til deres
kundeservice, og gøre opmærksom på at du ikke kan have tillid til
sikkerheden hos en bank der ikke engang kan finde ud af noget
så simpelt?
Selv SWIFT er helt sikkert mere kompliceret, så de kan sikkert ikke
engang lave en ganske alm. overførsel til en anden bank uden at der
forsvinder et par nuller undervejs.
Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/
| |
frank damgaard (13-02-2004)
| Kommentar Fra : frank damgaard |
Dato : 13-02-04 18:52 |
|
Kent Friis wrote:
.....
>>Desværre har jeg ikke kunnet overbevise banken om at de har
>>fejlopsætning af deres webserver.
>>Gad vide hvor meget (lidt?) dem der vedligeholder netbanken
>>overhovedet ved
>>Det kan da ikke være så svært at sætte op så filen
>>får korrekt content-type?
> Naturligvis ikke... Har du prøvet at henvende dig til deres
> kundeservice, og gøre opmærksom på at du ikke kan have tillid til
> sikkerheden hos en bank der ikke engang kan finde ud af noget
> så simpelt?
ja, første gang, negativt svar, med at det virker i MSIE
som banken understøtter.
Næste gang efter at henvise til hvad validator.w3.org svarer på
loginsiden svarede de at de vil se på det
(efterhånden 2½ mdr siden).
Egentlig blot 1-2 liniers rettelse i opsætningsfil
i webserveren det kan laves hurtigere end det tager
at svare på email.
Måske blot nok brugere skal blive ved at spørge indtil de retter fejlen ?
> Selv SWIFT er helt sikkert mere kompliceret, så de kan sikkert ikke
> engang lave en ganske alm. overførsel til en anden bank uden at der
> forsvinder et par nuller undervejs.
ja det kan undre, men netbank må jo være meget nedprioriteret.
Så indtil videre må man huske "reload" i mozilla når man ved login
får kildekode til html/javascript, både i netbank og solo/online-betaling.
--
Frank Damgaard |
| |
Kent Friis (14-02-2004)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 14-02-04 10:56 |
|
Den 13 Feb 2004 17:52:16 GMT skrev frank damgaard:
>Kent Friis wrote:
>
>....
>
>>>Desværre har jeg ikke kunnet overbevise banken om at de har
>>>fejlopsætning af deres webserver.
>>>Gad vide hvor meget (lidt?) dem der vedligeholder netbanken
>>>overhovedet ved
>>>Det kan da ikke være så svært at sætte op så filen
>>>får korrekt content-type?
>
>> Naturligvis ikke... Har du prøvet at henvende dig til deres
>> kundeservice, og gøre opmærksom på at du ikke kan have tillid til
>> sikkerheden hos en bank der ikke engang kan finde ud af noget
>> så simpelt?
>
>ja, første gang, negativt svar, med at det virker i MSIE
>som banken understøtter.
>Næste gang efter at henvise til hvad validator.w3.org svarer på
>loginsiden svarede de at de vil se på det
>(efterhånden 2½ mdr siden).
>Egentlig blot 1-2 liniers rettelse i opsætningsfil
>i webserveren det kan laves hurtigere end det tager
>at svare på email.
>Måske blot nok brugere skal blive ved at spørge indtil de retter fejlen ?
>
>> Selv SWIFT er helt sikkert mere kompliceret, så de kan sikkert ikke
>> engang lave en ganske alm. overførsel til en anden bank uden at der
>> forsvinder et par nuller undervejs.
>
>ja det kan undre, men netbank må jo være meget nedprioriteret.
Pointen var at gøre banken opmærksom på at man som kunde ikke kan have
tillid til bankens evne til at håndtere penge elektronisk, når de
ikke engang kan finde ud af noget så simpelt.
Og det er naturligvis ikke deres IT-nørder man skal gøre opmærksomme
på det på den måde, men en fuldmægtig eller lignende. Sådan nogen
bliver IKKE glade for at høre at man ikke kan have tillid til bankens
evne til at håndtere penge.
Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/
| |
Ivar Madsen (14-02-2004)
| Kommentar Fra : Ivar Madsen |
Dato : 14-02-04 17:53 |
|
frank damgaard skrev i -dk.edb.system.unix:
> Næste gang efter at henvise til hvad validator.w3.org svarer på
> loginsiden svarede de at de vil se på det
> (efterhånden 2½ mdr siden).
Da jeg gjorde min bankmand i Jyskebank opmærksom på en sikkerhedsbrist¹ i
jyskenetbank, 2 timer efter banken var åbnet næste dag prøvede jeg, og fejlen
var rettet.
¹ Hvis man når man var logget ud af netbanken lod browseren være kørende, og
gik tilbage, så kunne man komme online på netbanken uden at indtaste
kodeordet.
Et besøg på et biblotek, glemt at tage nøglekortet med, så vil den næste kunne
tømme kontoerne uden problemmer,,,
--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt
| |
Kent Friis (12-02-2004)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 12-02-04 19:52 |
|
Den Thu, 12 Feb 2004 15:47:01 +0100 skrev Jacob Bunk Nielsen:
>
>Sydbank er også en mulighed. De understøtter Netscape 6.2, Opera 6 og
>nyere og Mozilla under Linux på deres netbank. Check
>< https://portal.sydbank.dk/wps/portal/action/PortalFrame/.reqid/4>.
>
>Jeg overvejer personligt at skifte til Sydbank på grund af den gode
>understøttelse af mit foretrukne operativsystem på deres netbank.
What?
Hvornår er de begyndt på det?
Her gik jeg og overvejede at skifte bank fordi deres "Så nemt er det"
reklame for netbanken krævede Windows og IE...
Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/
| |
Arne Jørgensen (12-02-2004)
| Kommentar Fra : Arne Jørgensen |
Dato : 12-02-04 20:08 |
|
leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:
> Den Thu, 12 Feb 2004 15:47:01 +0100 skrev Jacob Bunk Nielsen:
>>
>>Sydbank er også en mulighed. De understøtter Netscape 6.2, Opera 6 og
>>nyere og Mozilla under Linux på deres netbank. Check
>>< https://portal.sydbank.dk/wps/portal/action/PortalFrame/.reqid/4>.
>>
>>Jeg overvejer personligt at skifte til Sydbank på grund af den gode
>>understøttelse af mit foretrukne operativsystem på deres netbank.
>
> What?
>
> Hvornår er de begyndt på det?
Primo juni 2003.
Det fungerer. Uden problemer.
mvh
/arne
--
Arne Jørgensen
Valby Langgade 272, 1. tv., 2500 Valby
tlf: 36 44 18 03, mobil: 21 65 01 13
e-post: arne@arnested.dk, < http://arnested.dk/>
| |
Jacob Bunk Nielsen (12-02-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 12-02-04 22:12 |
|
frank damgaard <frank_spamtrap1@post.cybercity.dk> writes:
> og første gang man kommer på Nordea netbank's login siden så får man
> altid en tekst-side som man skal trykke "refresh/reload" på
> (også ved brug af SOLO/betaling).
Ja, det har jeg også observeret (jeg bruger Mozilla). Det er vildt
plat.
> Af en eller anden grund er admin på serveren et klumrehovede
> og har for 1 år siden sat siden til at få content-type: plain/text
> Ingen browser ved sin fulde fem skal udføre kode (html eller javascript)
> i tekstfiler...
Det er vi helt enige om. Jeg har i øvrigt også tidligere debugget mig
frem til at det netop var content-typen der var problemet.
> Desværre har jeg ikke kunnet overbevise banken om at de har
> fejlopsætning af deres webserver.
Øv - måske hvis vi er flere der prøver. Jeg har ikke prøvet endnu.
> Jeg har også hørt at Nordea Investering (bla. til køb/salg
> af værdipapirer) også vil komme i en version til Sun Java,
> og kun MS-Java-VM.
.... og IKKE kun MS-Java-VM?
Nu bruger jeg Nordeas netbank i forbindelse med at jeg er kasserer i
en forening, jeg er ikke selv privatkunde hos Nordea, så jeg handler
ikke så mange værdipapirer hos dem at det gør noget for mig.
--
Jacob - www.bunk.cc
If your aim in life is nothing, you can't miss.
| |
Jacob Bunk Nielsen (12-02-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 12-02-04 22:16 |
|
leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:
> Den Thu, 12 Feb 2004 15:47:01 +0100 skrev Jacob Bunk Nielsen:
>
>>Sydbank er også en mulighed. De understøtter Netscape 6.2, Opera 6 og
>>nyere og Mozilla under Linux på deres netbank. Check
>>< https://portal.sydbank.dk/wps/portal/action/PortalFrame/.reqid/4>.
>>
>>Jeg overvejer personligt at skifte til Sydbank på grund af den gode
>>understøttelse af mit foretrukne operativsystem på deres netbank.
>
> What?
Det må du selv læse dig til på ovenstående link
> Hvornår er de begyndt på det?
Det ved jeg desværre ikke. Heldigvis kunne Arne hjælpe her.
Jeg har blot også hørt meget godt om Sydbanks netbank fra en
sønderjysk ven. Hmmm, gad vide om han har aktier i banken eller noget
--
Jacob - www.bunk.cc
You might have mail.
| |
Arne Jørgensen (12-02-2004)
| Kommentar Fra : Arne Jørgensen |
Dato : 12-02-04 22:36 |
|
Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:
> Det ved jeg desværre ikke. Heldigvis kunne Arne hjælpe her.
>
> Jeg har blot også hørt meget godt om Sydbanks netbank fra en
> sønderjysk ven. Hmmm, gad vide om han har aktier i banken eller noget
>
Ud over ros af Sydbanks netbank fortjerner de ros i øvrigt. Jeg har
aldrig haft bøvl med dem. De er ikke nødvendigvis den billigste bank,
men så sandelig heller ikke den dyreste.
Og så er det vist på sin plads at gøre opmærksom på at _jeg_ er
aktionær i Sydbank. Netbanken fortæller mig i øvrigt at de har en
aktuel værdi af 5484,00.
mvh
/arne -- der selv om han er sønderjyde ikke tror det ham der
er Jacobs sønderjyske ven
--
Arne Jørgensen
Valby Langgade 272, 1. tv., 2500 Valby
tlf: 36 44 18 03, mobil: 21 65 01 13
e-post: arne@arnested.dk, < http://arnested.dk/>
| |
Kent Friis (12-02-2004)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 12-02-04 22:46 |
|
Den Thu, 12 Feb 2004 22:36:27 +0100 skrev Arne Jørgensen:
>Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:
>
>> Det ved jeg desværre ikke. Heldigvis kunne Arne hjælpe her.
>>
>> Jeg har blot også hørt meget godt om Sydbanks netbank fra en
>> sønderjysk ven. Hmmm, gad vide om han har aktier i banken eller noget
>>
>
>Ud over ros af Sydbanks netbank fortjerner de ros i øvrigt. Jeg har
>aldrig haft bøvl med dem. De er ikke nødvendigvis den billigste bank,
>men så sandelig heller ikke den dyreste.
Det har jeg så til gengæld.
Jeg konstaterede at deres automat skrev "du kan max hæve 3000 kr", men
rent faktisk kun tillod at man hævede 2000. Det skrev jeg en mail og
gjorde dem opmærksom på.
Jeg fik så et papirbrev! med et telefonnummer jeg skulle ringe på "så
vi kunne tale om mit problem".
1. Hvis man ikke kan finde ud af at besvare en e-mail, så bør man ikke
være ansat i en bank der bruger EDB til at holde styr på pengene.
2. Jeg havde på det tidspunkt ingen telefon.
3. Det var sg* ikke en psykolog jeg havde brug for. "Tale om mit
problem", hvad med bare at få rettet teksten på den elendige automat
i stedet for at tale om det.
4. Det er sg* da deres problem, når deres automat ikke virker korrekt.
Ikke mit.
Sådan en gang hundehoveder.
Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/
| |
|
|