IP adresse / statistik
Fra : bo rattenborg

Dato : 23-04-01 20:47

jeg arbejder på en webside hvor jeg ønsker en så fyldestgørende statistik
vedr. de besøgende. I den forbindelse vil jeg høre hvordan man f.eks. kan få
mest ud af en IP adresse.

Er det muligt at se hvilket land vekommende kommer fra ?
Til det anvender jeg nu getenv('HTTP_ACCEPT_LANGUAGE'), men kan det gøre på
en mere 'rigtig' måde evt. via IP adressen ?

Hvad kan gethostbyaddr(getenv('REMOTE_HOST')) bidrage med ? Jeg har brugt
den, men den returnerer intet.

Og er det muligt at se hvorfra en besøende kommer fra (siden før) ?

Mvh
Bo Rattenborg

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 23-04-01 21:07

"bo rattenborg" <bo.rattenborg@[no spam]mail.dk> wrote in
<mA%E6.684$S4.568906@news101.telia.com>:

> Og er det muligt at se hvorfra en besøende kommer fra (siden før) ?

$HTTP_REFERER eller getenv('HTTP_REFERER')

Fra : Niels Andersen

Dato : 24-04-01 06:32

"bo rattenborg" <bo.rattenborg@[no spam]mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad kan gethostbyaddr(getenv('REMOTE_HOST')) bidrage med ? Jeg har brugt
> den, men den returnerer intet.

Reverse DNS er nok den bedste/nemmeste måde at finde ud af hvilket land den
besøgende kommer fra. Hvis gethostbyaddr() og $REMOTE_ADDR ikke giver noget
i nogen tilfælle, så er DNS'en nok konfigureret forkert på serveren.

> Og er det muligt at se hvorfra en besøende kommer fra (siden før) ?

Det har du fået svaret på, jeg vil bare sige at det kan du kun se, hvor de
er kommet til din side via et link.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : bo rattenborg

Dato : 24-04-01 08:11

> [...]
noget
> i nogen tilfælle, så er DNS'en nok konfigureret forkert på serveren.

ahh gethostbyaddr(getenv('REMOTE_ADDR')) ser ud til at 'give' noget. Jeg
have anvendt REMOTE_HOST........

> Det har du fået svaret på, jeg vil bare sige at det kan du kun se, hvor de
> er kommet til din side via et link.

jeps og tak for det.

mvh
Bo

Fra : Danni Finne

Dato : 24-04-01 09:25

Dette er ikke et svar, men et spørgsmål til denne diskussion.

Jeg er nemlig også ved at lave en statistik funktion til nogle sider, og jeg
ville godt høre hvad andre gør, for at få de unikke hits registreret.

/dafa

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 24-04-01 09:37

Hejsa

> Jeg er nemlig også ved at lave en statistik funktion til nogle sider, og
jeg
> ville godt høre hvad andre gør, for at få de unikke hits registreret.

Vi bruger sessions. Ikke den mest sikre løsning, da man ikke kan være
garenteret mod at folk ikke har sessions slået til, eller at websnake
software ikke bliver registeret som N [1] antal hits.

[1] antallet af sider på ens website, som jo kan værer ret stort.

Mvh Emil

--
Emil Rasmussen
http://www.noget.net

Fra : Niels Andersen

Dato : 24-04-01 18:01

"Emil Rasmussen" <4833o41fj001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> software ikke bliver registeret som N [1] antal hits.
>
> [1] antallet af sider på ens website, som jo kan værer ret stort.

Den software jeg analyserer mine logfiler med definerer sessions på en anden
måde, som også tager hensyn til det (men ikke flere personer bag samme
proxy/NAT på samme tid):

Når en ny IP dukker op i loggen, startes der en "session". Når denne IP ikke
har været set i et bestemt stykke tid (vist 20 minutter default), så stopper
sessionen.
Dermed bliver besøg fra robotter kun til 1 visit (som Danni vist mente).

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 24-04-01 18:36

> [...]
ikke
> har været set i et bestemt stykke tid (vist 20 minutter default), så

Noget ligenende skal man selvfølgelig kode i php en dag man får tid

Mvh Emil

--
Emil Rasmussen
http://www.noget.net

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 24-04-01 23:12

In article <JMaF6.57452$o4.4849526@news010.worldonline.dk>, Danni Finne wrote:
> Dette er ikke et svar, men et spørgsmål til denne diskussion.
>
> Jeg er nemlig også ved at lave en statistik funktion til nogle sider, og jeg
> ville godt høre hvad andre gør, for at få de unikke hits registreret.

Vi bruger sessions - cookie-based og session-based. Men vores jakkesæt bruger
webalizer (mener jeg) som udgangspunkt når de skal lave sammenligninger, fordi
de tal er ligeså upræcise som resten af markedets tal - dvs et godt
sammenligningsgrundlag....

tja.. hvad skal man sige. Innovation!

/tlk

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 25-04-01 09:16

> [...]
fordi
> de tal er ligeså upræcise som resten af markedets tal - dvs et godt

Som dette lille web kuriosum siger med et klart sporg, så er statestik noget
utroværdigt noget...

http://www.ario.ch/etc/webstats.html

--
Emil Rasmussen
http://www.noget.net

Fra : Fred Kavli

Dato : 25-04-01 18:10

"bo rattenborg" <bo.rattenborg@[no spam]mail.dk> wrote in message
> jeg arbejder på en webside hvor jeg ønsker en så fyldestgørende statistik
> vedr. de besøgende. I den forbindelse vil jeg høre hvordan man f.eks. kan

> mest ud af en IP adresse.

Det er ikke nødvendig at opfinde krutet på ny. Jeg er meget glad for noget
der hedder Les Visiteurs som jeg har fundet på
http://www.phpinfo.net/applis/visiteurs/.

Fred