MS Windows
briani 27239
Master og slave
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 12-02-04 00:05

En "underlig" (synes jeg da) fejl er opstået på min PC.

Jeg har 2 harddiske, hvoraf den ene bruges til Windows XP, den anden
"leger" jeg med noget Linux på.
Den første skulle sidde som master, med en LiteOn CD-brænder som slave,
på IDE0 - Det er i hvert fald den opsætning jeg er temmelig sikker på.
Efter at have prøvet at installere en ny linux distribution (den ville
slet ikke installeres), kan jeg pludseligt ikke komme i kontakt med min
WinXP HD.
Og i BIOS kan jeg se, at HD'en pludseligt er sat som slave og brænderen
som master, hvilket jeg er temmelig sikker på det ikke skulle være.

Kan der være programmer der via software kan bestemme master/slave, og
som kan 'overrule' indstillingerne på hardwaren?

Eller er det mig der husker galt, at master/slave altid har været som nu,
og at der derfor er en anden grund til at jeg ikke kan komme i kontakt med
min WinXP HD?

Mvh. Jan

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 12-02-04 00:40

Du kan jo åbne og se om jumper indstillingen er rigtigt på HD´er: Sæt den
til Master, så bestemmer du jo - er den sat til cabel-select kan det måske
give problemer!
Så af med kabinet låget og spar dig selv for en masse spekulationer om det
ene og det andet! Så må du prøve at komme videre derfra!

Jeg mener iøvrigt ikke det er smart med en harddisk og et CD-drev på samme
ide-kabel (sænker overførselshastigheden på HD´en)

Lars

Fra : Thomas Madsen

Dato : 12-02-04 00:50

Lars Holm Thomsen skrev:

> Jeg mener iøvrigt ikke det er smart med en harddisk og et CD-drev
> på samme ide-kabel (sænker overførselshastigheden på HD´en)

Hvis bundkortet er en 4-5 år gammelt eller mere. Ellers ikke.
Alle moderne bundkort kan køre med independent device timing.

Madsen.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 12-02-04 09:07

Den Thu, 12 Feb 2004 00:39:34 +0100. skrev Lars Holm Thomsen:

> [...]
> Så af med kabinet låget og spar dig selv for en masse spekulationer om det
> ene og det andet! Så må du prøve at komme videre derfra!

Problemet er jo bare, at da jeg ved at hverken jeg eller nogen som helst
anden, har været inde og rode med jumpere, og det altid har fungeret
ellers, så må jumperne jo lis'som stå som de altid har gjort.

Mit reelle problem er jo også, at jeg lige pludseligt ikke kan komme i
forbindelse med min WinXP HD. Derfor tænkte jeg, hvor langt ude jeg så
end selv syntes det er, om noget program software-mæssigt kunne
omdefinerer hvem der er master og hvem der er slave?

Hvis ikke, hvad hulen kan så evt. være grunden til at jeg har mistet
forbindelsen til WinXP HD'en?

Mvh. Jan

Fra : Søren Nielsen

Dato : 12-02-04 17:14

Jan Allan Andersen wrote:

> [...]
> end selv syntes det er, om noget program software-mæssigt kunne
> omdefinerer hvem der er master og hvem der er slave?

Nej, det findes ikke (mig bekendt), det styres udelukkende af brugeren i
BIOS.

> Hvis ikke, hvad hulen kan så evt. være grunden til at jeg har mistet
> forbindelsen til WinXP HD'en?

IDE-kabler? Strøm-stik? Afgået ved døden? Afhængig af mærket på disken,
findes der ofte på producentes side et lille program til at teste en
harddisk med - hvis du kan få forbindelse til den. Prøv evt også at teste
disken i en anden computer, for at udelukke fejl som dårlige stik,
strømforsyning etc. Men find først ud af, præcist hvordan jumper-settings er
på disken.

Fra : Edmund

Dato : 14-02-04 14:30

Jan Allan Andersen skrev:

> Hvis ikke, hvad hulen kan så evt. være grunden til at jeg har mistet
> forbindelsen til WinXP HD'en?

Du har vel fået ødelagt din MBR (master boot record) ved den mislykkede
Linux installation.

Boot på en Win98 startdiskette og skriv
fdisk / mbr

eller boot på din XP cd og gå ind i genoprettelseskonsol og skriv
fixboot

Du havde vel ikke ved en fejl hele tiden bootet på den anden harddisk,
hvor har du din boot.ini fil.
Så skriv fixboot D: i genoprettelseskonsol eller evt begge dele
fixboot
fixboot d:

Har du stadig din boot.ini NTLDR og NTDETECT.com fil i roden på din disk
(hvilken)

--
Mvh Edmund

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 18-02-04 15:10

Edmund wrote:

> Du har vel fået ødelagt din MBR (master boot record) ved den mislykkede
> Linux installation.

Se, det er jo lige netop der den var
Må nok hellere fremover lade være med at installere flere forskellige
linux-distributioner "oven på" hinanden - De sletter nemlig ikke helt
hinanden har jeg også måttet konstateret.

Men mange tak for hjælpen, både til dig og til alle jer andre der svarede

Mvh. Jan