MS Windows
briani 27239
Formater c: i XP home ????
Fra : Claus Erskov

Dato : 10-02-04 21:17

Hjælp jeg er ved at blive sindsyg, jeg kan ikke finde ud af hvordan man
formaterer crevet og systemdrevet i XP-home.

Jeg har en Fujitsu-Siemens PC, efter at jeg på amatør agtig vis skulle pille
i regedit (desværre uden back-up), er jeg begyndt at få nogle fejlmeddelser
i Explorer 6.0. Noget med intern server fejl 500 ???

Nå, jeg har en product recovery cd-rom fra F-S, der er ikke mulighed for at
formatere disken, jeg har haft lagt XP ind igen, det har ikke rettet
fejlen..... Så jeg vil gerne starte forefra, med en helt ren system disk,
partitioner mm.

Men hvordan gør man, jeg kan ikke på gammeldags maner med DOS-promten skrive
format c:, og jeg har ikke kunne finde noget i hjælpe filerne i XP.

Skulle nogen være så venlige at forklare mig hvad jeg skal gøre..... vil jeg
være meget taknemmelig......

Hilsen Claus.

Fra : Jens Jensen

Dato : 10-02-04 21:20

Du kan naturligvis ikke formatere et drev, der styrer et kørende system.
Længere er den ikke.

Fra : Claus Erskov

Dato : 10-02-04 21:29

Tak til Jens,

Men i Windows 98, Millineum har jeg før formateret Crevet, det må da være
muligt at slette den gamle partion og starte igen....

Fra : Jens Jensen

Dato : 10-02-04 21:34

Du har næppe formateret crevet, mens 98/Me kørte fra dét drev...

/jj

Fra : Edmund

Dato : 10-02-04 21:41

Claus Erskov skrev:

> [...]

Virker din recovery cd-rom ikke som en rigtig XP cd, det gør min fra
Fujitsu-Siemens

Når du i installationer vælger hvor XP skal være, så står der for over
at du skal trykke på en tast for at slette partition.
Hvis du vil slette en anden partition også flytter du bare markeringen
længere ned.
Husk at boote direkte på Xp cd, starter du den op inde fra windows kan
du ikke slette C- drev

Hvis din recovery cd-rom virker som en XP cd som kan installere, men
muligheden for at vælge drev ikke er der, kan du bruge bootdisketter.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q310994
Husk at vælge om din XP er med eller uden SP1
Filen fra siden laver 6 disketter, og alle skal bruges for at boote.
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 10-02-04 22:42

Edmund skrev:

> Hvis din recovery cd-rom virker som en XP cd som kan installere, men
> muligheden for at vælge drev ikke er der, kan du bruge bootdisketter.
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q310994
..
Med bootdisketterne kan du også vælge at gå i genoprettelses konsol
og der vælge at formatere med denne komando
format c: /FS:NTFS
eller format c: /Q /FS:NTFS for hurtig formatering

Hvis du så ikke har en rigtig XP cd i med mappen i386
vil den spørge efter autofmt.exe når du skriver formater

Har du ikke denne, kan du finde den i mappen windows\system32 og så
kopiere den over på en diskette eller d-drev, ikke på C for så vil den
ikke formatere
--
Mvh Edmund

Fra : hcma

Dato : 11-02-04 01:33

"Jens Jensen" <hansemannæluchter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan naturligvis ikke formatere et drev, der styrer et kørende system.
> [...]
Selvfølgelig kan du formatere og installere igen:
vejledning her: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair
m v h
hcma

Fra : Edmund

Dato : 11-02-04 02:01

hcma skrev:

> http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair

Du skriver L = formatering
Er L ikke = Slette partition

Den eneste mulighed for at formatere, er da at man sletter partition
først, eller er der noget jeg har misforstået.

Eller kan der være forskel på Pro og Home versionen

--
Mvh Edmund

Fra : Dieter Lauff

Dato : 11-02-04 20:53

> Selvfølgelig kan du formatere og installere igen:
> vejledning her: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair
> m v h
> hcma

Ved at følge ovenstående velbeskrevne råd kan du sikkert opnå det ønskede.
Vær bare opmærksom på at det ikke altid vil være tilfældet. Visse
pc-producenter
med forudinstalleret software har lavet skjulte partitioner på deres diske
og de kan
være meget vanskelige at komme af med. I visse tilfælde er det nødvendigt at
hente et værktøj på harddisk-producentens hjemmeside for at slette alt.
mvh
Dieter

Fra : Mig

Dato : 10-02-04 22:10

> [...]
> format c:, og jeg har ikke kunne finde noget i hjælpe filerne i XP.
>
> Skulle nogen være så venlige at forklare mig hvad jeg skal gøre..... vil

Sæt i bios til at boote fra cd-rom.
Sæt din win XP i og vælg "Slet partition" og vælg bagefter "opret partition"
og til sidst vælg at installere Win XP på den nyoprettede partition.Så kan
du formatere og installere win XP...

Fra : Claus Erskov

Dato : 11-02-04 17:00

Vil bare sige tak til alle, jeg har fået noget at arbejde med......

MVH

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-02-04 19:19

In article <40293c54$0$17639$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
taurus@mail1.stofanet.dk says...

> i regedit (desværre uden back-up), er jeg begyndt at få nogle fejlmeddelser
> i Explorer 6.0. Noget med intern server fejl 500 ???

Det var da en oplagt årsag til at finde sig en bedre browser (idet jeg
går ud fra at du mener Internet Explorer 6.0)...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Claus Erskov

Dato : 12-02-04 09:19

> Det var da en oplagt årsag til at finde sig en bedre browser (idet jeg
> går ud fra at du mener Internet Explorer 6.0)...

Hvilken browser kunne være bedre at bruge end IE 6.0 ???

MVH

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-02-04 12:24

In article <402b36d6$0$178$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
135erskov@refcon.dk says...

> Hvilken browser kunne være bedre at bruge end IE 6.0 ???

Der er en tråd om dette i dk.edb.internet.software.browser - her er
linket: