Browser
stl_s 3840
arlet 2470
Firefox og URL uden http
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 13-02-04 10:04

Hejsa

Hvis jeg taster "google.com" ind i adressefeltet på Firefox, så
forsøger den at hente "http://www.google.com.com" - kan man ikke få den
til bare at sætte "http://" foran i stedet for at prøve sådan et vildt
gæt?

.... og kan man evt. få den til at åbne links i en ny fane vha. C-<enter>
frem for M-<enter> (lissom Mozilla)?

Mvh.
/Thomas

Fra : Jacob Riis

Dato : 13-02-04 11:39

Thomas Lindgaard wrote:

> Hvis jeg taster "google.com" ind i adressefeltet på Firefox, så
> [...]

Jeg er ikke helt sikker her så hvis nogen i gruppen ved besked så må de sige
til. Måske har det noget at gøre med at det er et keyword. Du kan få fat i
http://www.google.com ved at skrive g på adresselinjen. Læg mærke til at
gvis du skriver dr.dk så åbner den http://dr.dk og ikke http://www.dr.dk

> ... og kan man evt. få den til at åbne links i en ny fane vha.
> C-<enter> frem for M-<enter> (lissom Mozilla)?

Det nemmeste er at lave et middleclick på et link (altså bruge midterste
knap på musen)

--
Jacob

Fra : Torben Nielsen

Dato : 13-02-04 12:18

Jacob Riis wrote:
> Jeg er ikke helt sikker her så hvis nogen i gruppen ved besked så må de sige
> til. Måske har det noget at gøre med at det er et keyword. Du kan få fat i
> http://www.google.com ved at skrive g på adresselinjen.

Tænker du ikke på Opera? Eller har du ændret ved opsætningen i
Firefox? For hvis jeg skriver g i adresselinjen får jeg:

http://www.komen.org/intradoc-cgi/idc_cgi_isapi.dll?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=298

Det svarer til resultatet af en googlesøgning på g, men skriver
jeg fx "g whois", som jeg ville gøre i google, får jeg:

http://www.glocksoft.com/download.htm (som tilbyder whois)

hvor jeg i Opera ville have fået en googlesøgning på whois.

Og her løber jeg lige ud af tangenten for at finde ud af hvad der
sker for Firefex:
Af ren nysgerrighed prøvede jeg derfor en googlesøgning på whois
for at se om www.glocksoft.com ville optræde som første link
("jeg føler mig heldig"-muligheden), det gør det ikke i stedet er

http://www.networksolutions.com/en_US/whois/index.jhtml

første link.

Så der må være tale om et forsøg på at lave et intelligent gæt på
hvad brugeren mener med sin indtastning, eller også bruger den en
ikke oplyst prioritering i søgemaskinen. Jeg har ikke ændret
noget i opsætningen af Firefox, den er "lige fra fabrikken af".
Og nej, jeg har ikke læst deres dokumentation igennem, da jeg
synes den er ineffektiv til at finde svar på noget, der er bare
/lidt/ indviklet.

Er der nogen der har et godt bud på hvad Firefox foretager sig?

Mvh.
Torben

Fra : Jacob Riis

Dato : 13-02-04 12:31

Torben Nielsen wrote:

> Tænker du ikke på Opera? Eller har du ændret ved opsætningen i
> Firefox? For hvis jeg skriver g i adresselinjen får jeg:

http://www.komen.org/intradoc-cgi/idc_cgi_isapi.dll?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=298

My bad. Jeg tænkte mig ikke lige om. Det er google (og ikke g) der giver
http://www.google.com Jeg har blot haft min keyword ændret i så lang tid at
jeg havde glemt at det er google der er keyword. Der er allerede et par
stykker fra starten i Mozilla Firefox. Prøv fx at skrive dict amateur i
adresselinjen. (der laves et opslag i en ordbog på amateur)

--
Jacob

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 13-02-04 12:29

On Fri, 13 Feb 2004 11:38:45 +0100, Jacob Riis wrote:

> Du kan få fat i http://www.google.com ved at skrive g på
> adresselinjen.

Øhh - nej :)

Jeg får fat i den her:

http://www.komen.org/intradoc-cgi/idc_cgi_isapi.dll?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=298

>Det nemmeste er at lave et middleclick på et link (altså bruge
>midterste knap på musen)

Mjaeh - men hvis jeg taster en ny URL ind (og ikke surfer videre fra et
link på siden, så skal jeg bruge M/C-<enter>.

Mvh.
/Thomas

Fra : Jacob Riis

Dato : 13-02-04 13:32

[snip]

> [...]
> et
> link på siden, så skal jeg bruge M/C-<enter>.

Det nemmeste er nok at åbne en ny tab (genvej er Ctrl T) og så skrive
adressen. Hvis du ikke er tilfreds med dettte og stadig ønsker at browseren
åbner et nyt vindue når du skriver noget i adresselinjen så prøv at gå ind
http://forums.mozillazine.org/ og spørg i Mozilla Firefox Support (du
kan skrive uden at være registreret)

--
Jacob