Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto og skat
Fra : Hobby-foto

Dato : 14-02-04 10:37

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad reglerne egentligt siger om salg af
foto's, når man er hobbyfotograf.

Jeg har mulighed for at sælge nogle billeder og der skal betales skat af
indtægter, men hvad er indtægten, kan der slet ikke trækkes noget fra for
forbrug ?
Nogen der kender noget til problematikken ?

mvh foto som hobby

Fra : HCS [4000]

Dato : 14-02-04 10:54

Hvis der skal penge med i det, skal du momsregistreres hos told og skat, og
føre regnskab.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : 2rb1

Dato : 14-02-04 11:04

Forkert Hans.

Du må omsætte for op til 50.000,- før du skal momses.

Mvh. 2rb1

Fra : HCS [4000]

Dato : 14-02-04 11:38

Det er jeg klar over. Men her tales også om at trække udgifter fra, og så
undgår man ikke momsregistrering.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : 2rb1

Dato : 14-02-04 11:52

I den pris du tager for billederne skal der selvfølgelig kalkuleres med dine
udgifter.

Fra : Hobby-foto

Dato : 14-02-04 11:05

"HCS [4000]" <hcstune-no-spam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis der skal penge med i det, skal du momsregistreres hos told og skat,
> [...]

Dette er ikke rigtigt, man skal op på en vis indkomst før man overhovedet
kan momsregistreres .

Sælger man for måske et par tusind på årsbasis kan man ikke
momsregistreres.

Fra : H.Kragelund

Dato : 14-02-04 12:58

> Dette er ikke rigtigt, man skal op på en vis indkomst før man
overhovedet
> kan momsregistreres .
Nej!!

> Sælger man for måske et par tusind på årsbasis kan man ikke
> momsregistreres.
Jo man ringer bare til told og skat og beder om et CVR nummer!

mvh
henrik

Fra : Knud Bonke

Dato : 14-02-04 13:21

"H.Kragelund" <hkragelund@xxc.dk> skrev i en meddelelse news:402e0d5a$0$30080$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
:
[...]

Nemli' til Henriks kommentarer, og husk du er regnskabspligtig, både overfor told og skat!
Og så skal momsen du har trukket for ting som er under 5 år gamle, betales tilbage i et eller andet forhold,
hvis du igen vælger ikke at være registreret mere!
God fornøjelse
Knud

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-02-04 14:17

In an article of 14 Feb 2000 Knud Bonke wrote:

> [...]
> Og så skal momsen du har trukket for ting som er under 5 år gamle,
> betales tilbage i et eller andet forhold, hvis du igen vælger ikke at

Lukker man firmaet, skal firmaets værdier afhændes. Det sker vist efter
en eller anden tabel, som Told og Skat har. Tit og ofte sker det
vist ved, at du som firma sælger værdierne til dig selv som privatperson.
Prisen, du som privatperson betaler dit eget firma, er jo pålagt moms,
eftersom firmaet er momsregistreret, og denne moms vil så naturligvis være
en del af det afsluttende momsregnskab. Ligeledes vil indtægten ved salget
af værdierne være en indtægt for firmaet, blive en del af overskuddet
(underskuddet), som du dernæst beskattes af.

Men der er noget med, at værdier under et vist beløb (5.000 kr. måske)
afskrives med det samme og ikke over fem år.

--
Uffe Holst

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-04 17:47

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Men der er noget med, at værdier under et vist beløb (5.000 kr. måske)
> afskrives med det samme og ikke over fem år.

jeg mener det er steget til 7900,-
dog ikke edb-udstyr hvor reglerne blev ændret for få år siden.
køber jeg ny skærm eller harddisk eller anden udstyr
kan jeg ikke trække hele beløbet, men skal afskrive det over flere år
efter regler som jeg har opgivet at følge med i.
Mvh Knud

Fra : Jacob

Dato : 15-02-04 15:33

> [...]
>
> Men der er noget med, at værdier under et vist beløb (5.000 kr. måske)
> afskrives med det samme og ikke over fem år.

10800 excl. moms i 2003 for momsregistrerede.

Jacob

Fra : Uffe Holst

Dato : 14-02-04 14:12

In an article of 14 Feb 2000 Hobby-foto wrote:

> Sælger man for måske et par tusind på årsbasis kan man ikke
> momsregistreres.

Man kan sagtens blive momsregistreret, selvom man tjener under 50.000 kr.

--
Uffe Holst

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-04 15:55

> Man kan sagtens blive momsregistreret, selvom man tjener under 50.000 kr.

Jep.
Jeg har været momsregistreret og sammenlagt solgt for 4.000 Kr i det år jeg
var igang.

Jeg opgav at køre et lille firma ved siden af fordi det skattef*s kan kvæle
selv det bedste initaitiv
Hold da fast jeg skulle bruge mere tid på at sætte mig ind i skatteregler og
lave momsregnskab osv osv end på at skaffe kunder.
Da jeg stoppede firmaet sagde de i skatteafdelingen at det var vel nok en
skam, hvilket jeg kun kunne give dem ret i. Jeg fik nok da jeg glemte at
opgive kvartalsregnskab på told&skat hjemmeside og straks fik en bøde på 500
Kr.
Noget med at man skal huske det inden for en uge og man kan heller ikke
opgive sin indtægt for lang tid i forvejen så er det også galt.

Så foretrækker jeg orange arbejde

--
Tom

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 14-02-04 17:42

> [...]
> forbrug ?
> Nogen der kender noget til problematikken ?

Hej Hobby-foto

Med det navn burde nedenstående ikke være umuligt at forstå ;)

Skattereglerne er som følger:
Du skal betale skat af overskud ved hobbyvirksomhed. Hobbyvirksomhed er
indtægtsgivende virskomhed, der ikke er selvstændig virksomhed, idet
virksomheden ikke er intens eller rentabel nok til at udgøre en selvstændig
virksomhed.

Udgifter, der er afholdt med henblik på at erhverve indtægter ved
hobbyvirksomhed, kan fradrages i disse indtægter efter et
nettoindkomstprincip, således det er nettoindkomsten, som medregnes i den
personlige indkosmt. Fradragsretten er dermed kildebegrænset.

Sondringen mellem hobbyvirksomhed og erhvervsmæssig virksomhed er primært
relevant i det omfang virksomheden har underskud. Er der tale om
erhvervsmæssig virksomhed kan underskud fratrækkes - mens der ikke er
fradrag for underskud af hobbyvirksomhed.

Momsreglerne er som følger:
Momsmæssigt skal der sondres mellem økonomisk virksomhed og hobbyvirksomhed.
For at være omfattet af momspligten skal man drive selvstændig økonomisk
virksomhed - og kun hvis omsætningen er på mere end 50.000 kr. årligt er man
registreringspligtig. Men driver man selvstændig økonomisk virksomhed kan
man sagtens blive registreret selvom omsætningen er lavere end 50.000 kr.

Hobbyvirksomhed anses ikke som økonomisk virksomhed. Hobbyvirksomhed er
kendetegnet ved, at virksomheden typisk er et udslag af en personlig
interesse (hobby), og hvor ejeren ofte selv deltager i virksomheden.
Hobbyvirksomheder kan efter reglerne ikke registreres - omend de ofte gerne
vil.

Mvh Kim (som iøvrigt er fagnørd indenfor skat og moms)
www.naturfotografi.dk