Netværksproblem med server
Fra : peter hansen

Dato : 14-02-04 02:15

http://213.237.36.247/netvaerk/prob.pdf har jeg skitseret opstillingen.
Problemet er serveren der skal konfigureres så følgende tre ting kan lade
sig gøre:

* LAN-netværket skal fungere så den ene Windows XP skal kunne se den anden
Windows XP
* LAN-netværket skal fungere så begge Windows XP'ere kan dele filer med
serveren
* Internettet skal løbe af den rute den grønne linje viser

Hvordan konfigureres serveresn to netkort så overstående fungere?
Jeg har prøvet mig en del frem men det lykkedes ikke ræddi

// Peter

Fra : Lars Hansen

Dato : 14-02-04 10:53

"peter hansen" <wont@tell.you> wrote in message

> [...]
>
> Hvordan konfigureres serveresn to netkort så overstående fungere?
> Jeg har prøvet mig en del frem men det lykkedes ikke ræddi

Hvis de to XP computere skal kunne komme i kontakt med hinanden, så skal der
være noget routing på windows 2003 serveren. Men da dine XP workstation står
i samme logiske netværk (subnet), men ikke i samme fysiske net, vil du ikke
kunne route imellem dem.

Jeg ser 2 løsningsmodeller:

1) 2 Subnet - W2003 serveren sættes op som router

Sæt de to internetroutere op på hvert sit subnet, sæt routing op på W2003Srv
mellem de 2 netværk, og læg en statisk route ind på XP maskinerne der peger
på det modsatte subnet (via W2003SRV som Gateway)

2) 1 Subnet

Sæt det hele på samme fysiske netværk. Dvs. nøjes med 1 netkort i serveren,
og smid den på switchen. Forbind også netværk 2 via switchen. Konfigurer
IP-adresserne manuelt på XP maskinerne, så de får den rigtige default
gateway.

Det hele står nu på et netværk, og du slipper for bøvlet med routing. Til
gengæld skal du konfigurere IP-adresser manuelt.

Der er dog en ting jeg undrer mig over - hvis man har råd til en W2003
Enterprise server til hjemmebrug, har man så ikke også råd til en
netværkskonsulent?

Lars

Fra : peter hansen

Dato : 14-02-04 11:43

[CUT]

> [...]
peger
> på det modsatte subnet (via W2003SRV som Gateway)

Gider du ikke komme med detaljer til denne mulighed for forslag 2 har vi
kørt med før og der var en del problemer med internettet

> [...]
>
> Det hele står nu på et netværk, og du slipper for bøvlet med routing. Til
> gengæld skal du konfigurere IP-adresser manuelt.

Det er gjort før - det gav problemer med internettet

> Der er dog en ting jeg undrer mig over - hvis man har råd til en W2003
> Enterprise server til hjemmebrug, har man så ikke også råd til en
> netværkskonsulent?

Jeg er CPP'er for Microsoft (Customer Preview Program) og havde derfor
adgang til BETA1 og BETA2 af den server-version jeg havde tilmeldt mig
(Enterprise Edition)... Det er BETA-version 2 jeg kører nu...

// Peter