Asus P4P800 Deluxe, Q-fan virker ikke
Fra : JaTak

Dato : 13-02-04 23:49

Hej

Jeg kan ikke få styringen af blæserhastigheden til at virke.

Jeg har installeret programmet ASUS PC Probe, og har som angivet i manualen
(side 4-30) enabled Q-Fan Control i Bios.

Men problemmet er at jeg i PC Probe ikke kan få menuen Fan Control frem som
er vist i manualen side 5-12.
ftp://www.asus.it/pub/ASUS/mb/sock478/p4p800/e1323_p4p800_deluxe.pdf

Bios og PC Probe er opdateret til nyeste version fra ASUS.

Er der nogen som har et bud på hvad der skal gøres for at få det til at
virke?

mvh
Karl Erik

Fra : Hans Harbeck

Dato : 14-02-04 13:21

On Fri, 13 Feb 2004 23:48:58 +0100, "JaTak" <jatak@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Bios og PC Probe er opdateret til nyeste version fra ASUS.
>
>Er der nogen som har et bud på hvad der skal gøres for at få det til at

Jeg har også installeret PC Probe og hentet den nyeste version på ASUS
homepage (V2.22.04) og der er heller ingen menu Fan Control.
Du kan i BIOS indstille Q-fan under Hardware.
Når jeg slår det til stopper CPU fan helt og det kan ikke være
meningen.
Det siges at standard fan til en P4 har en intern regulering der ikke
spiller sammen med Q-fan. Jeg bruger en low-noise Thermaltake TR2 som
IKKE har intern regulering (2600RPM) men det virker stadig ikke.
Andre mener at det kun virker på standard fan der kører 5000RPM???
Jeg har ledt "ud over det hele" men finder kun andre der observerer
det samme, ingen løsninger?????

Mvh Hans

Fra : Karsten Andersen

Dato : 15-02-04 06:27

Sat, 14 Feb 2004 13:20:34 +0100, skrev Hans Harbeck, på 35 linier, i
<g94s201jrvq1mojhs5f5is48ns9gsjvdl2@4ax.com>, :

> [...]
>Andre mener at det kun virker på standard fan der kører 5000RPM???
>Jeg har ledt "ud over det hele" men finder kun andre der observerer

Hvis du giver din blæser mindre strøm kan den ikke køre, så det er nok
derfor

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Allan / Kolding

Dato : 14-02-04 22:40

Mit P4P800 virker nu godt nok.

Enabled Q-fan.
Sat til 14/16.
Der kører Intels egen køler med 2500 omdr.
Hvis Cpuén kommer over 47 grader.
stiger fanen til ca. 2700 omdr.

Har til tit undret mig over at i manualen kan man se at Asus probe
har et sted hvor man kan just. dette.
Det har aldrig været i min probe.

Ej heller på mit P4C800 Deluxe kort.

NB Jeg har aldrig haft at blæseren helt stopper ???
Men jeg kan se at min 92 mm.blæser viser røde tal i bios,
ved 1300 omdr. Bios må jo mene at speeden er for lav.

--
MVH. Allan / Kolding

Fra : JaTak

Dato : 15-02-04 11:30

Jeg har ledt videre efter et svar, ved at se på Winbond som er dem der
fremstiller chippen W83627THF der er monteret på bundkortet til at styre
blæsere mv.
http://www.winbond.com/e-winbondhtm/partner/PDFresult.asp?Pname=925

Når man læser fra afsnit 5.4 til 5.6 (side 27 til 32) i pdf filen så får
man jo det klare indtryk at chippen kan alt det jeg forventer, så fejlen må
jo ligge i selve bundkortet eller at bios ikke understøtter de funktioner.
Jeg har tidligere haft et Aopen bundkort AX45-8X MAX som har en chip
W83697HF fra Winbond til at styre blæsere, her virker det fint med de samme
blæsere feks CPU-fan 0 - 3000 RPM og SYS-fan 0-2600 RPM som kan styres fint
ved blot at anvende det tilhørende program SilentTek hvor man blot angiver
ved hvilken temperatur blæserne skal slå til, så har man en dejlig lydløs PC
når den ikke er belastet.
Jeg har prøvet SilentTek på ASUS men det giver fejl under installation "ikke
kompatibel"

Jeg håber stadig at en af jer læsere kender en løsning
ASUS har jeg stadig ikke hørt svar fra, måske fordi de ingen løsning har!

mvh
Karl Erik