Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
geometrien på en Samsung syncmaster 959 NF
Fra : jesper

Dato : 13-02-04 23:06

Jeg har været så uheldig at købe en syncmaster 959 NF i går.
Desværre fordi billedet er skævt og det har efter utallige forsøg,
ikke været muligt at få nogle helt firkantede vinduer.
Jeg kan rette op på det meste men ikke på at åbne vinduer er mere
brede i den ene side end i den anden.
Dette forvrænger hele billedet. Jeg har ikke mulighed for at
rette på lige netop dette punkt i menuen. Foroven/forneden men
ikke i siderne.
Og jeg ser ikke andet nu end hvor skævt det er :-/

Jeg regner med at det er en fejl på skærmen, eller kan det være
grafikkortet der ellers virkede upåklageligt med den forrige skærm?

Findes der en form for kalibreringsprogram der ved hjælp af
streger eller lignende, kan fortælle mig hvor skævt billedet
egentlig er? Så ville jeg have noget mere konkret at gå til forhandleren
med.
Freeware/shareware altså, jeg skal ikke ha smidt flere penge efter den
skærm.

Øv skulle ha købt en fladskærm.

Hilsen fra Jesper

Fra : Thomas Madsen

Dato : 14-02-04 01:40

jesper skrev:

> Jeg regner med at det er en fejl på skærmen, eller kan det
> være grafikkortet der ellers virkede upåklageligt med den
> forrige skærm?

Har du prøvet med andre opløsninger og opdateringsfrekvenser?
Jeg har set skærme, som er svære at rette op på ved f.eks.
80 Hz, men står klart bedre ved 75 Hz, eller du kører måske
allerede i Samsungs anbefalede opløsning og opdateringsfrevens
for din skærm?

> Findes der en form for kalibreringsprogram der ved hjælp af
> streger eller lignende, kan fortælle mig hvor skævt billedet
> egentlig er?

Nokias testprogram er ret velegnet til formålet.
Du kan hente det her:
<http://www.construnet.hu/nokia/Monitors/TEST/monitor_test.html>

--
Hilsen
Madsen

Fra : jesper

Dato : 14-02-04 09:26

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 80 Hz, men står klart bedre ved 75 Hz, eller du kører måske
> allerede i Samsungs anbefalede opløsning og opdateringsfrevens

Ja jeg har prøvet div. opløsninger/opdateringsfrekvenser.
Fejlen er der og kan ikke rettes op i nogle af dem.

> Nokias testprogram er ret velegnet til formålet.
> Du kan hente det her:
> <http://www.construnet.hu/nokia/Monitors/TEST/monitor_test.html>

Mange tak for linket. Jeg vil prøve at teste det hele igennem i aften.
Umiddelbart bekræfter en lille hurtig prøve at billedet er skævt.

Hilsen fra Jesper

Fra : ct

Dato : 16-02-04 10:10

> Mange tak for linket. Jeg vil prøve at teste det hele igennem i aften.
> Umiddelbart bekræfter en lille hurtig prøve at billedet er skævt.
>
> Hilsen fra Jesper

de står vist aldrig helt lige jeg købte én, fik den byttet da den var
skæv, og fik en der var skæv et andet sted. opgav og beholdt skærmen, som
jeg i øvrigt var meget tilfreds med indtil jeg for nyligt hoppede på
tft-bølgen.

claus

Fra : jesper

Dato : 16-02-04 19:13

"ct" <clausFJERN@kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skæv, og fik en der var skæv et andet sted. opgav og beholdt skærmen, som
> jeg i øvrigt var meget tilfreds med indtil jeg for nyligt hoppede på

Tak for responsen
Det er også lidt det jeg frygter! At det ikke kan betale sig
at få den byttet, da den næste vil være dårlig på en anden
måde. Dog syntes jeg at denne nyindkøbte skærm er for
dårlig da jeg ikke kan få 3 rette vinkler på samme tid.
Samsung og mig har vist haft vores første og sidste monitor-
komsammen.
Jeg giver den lige 7 dage mere inden jeg brokker mig til forhandleren.
Man vænner sig måske til skæve vinkler.
Det har hjulpet lidt at sætte skærmen så den vender lidt nedad.

Farverne er gode, opdateringensfrekvensen fantastisk, men geometrien
er den dårligste jeg endnu har mødt. Jeg savner min gamle afdankede
"17" proview der afgik ved døden. Den kunne lave lige linier.
Meeen som min kone siger : "det er kun et stykke hardware"

Hilsen fra Jesper

Fra : jesper

Dato : 16-02-04 21:24

Ups jeg glemte også lige at nævne at Call of Duty
aldrig har været smukkere, lige eller ej

Fra : Thomas Richter

Dato : 16-02-04 16:42

Hvis du bytter din skærm via deres onsite service, skal du være påpasselig
med den skærm du får igen. Det er tit nogle godt brugte sataner som er godt
slidt. Snakker af bitter erfaring med min gamle Sony G420 :(

Hvis du får muligheden, så få dem til at rep. din nuværende skærm!

Mvh Thomas

Fra : jesper

Dato : 16-02-04 19:22

"Thomas Richter" <hohoho@hoe.fake> skrev i en meddelelse
> [...]
> slidt. Snakker af bitter erfaring med min gamle Sony G420 :(
>
> Hvis du får muligheden, så få dem til at rep. din nuværende skærm!

Det skal jeg huske. Jeg regner med at det er forretningen hvor jeg har
købt den der skal have den retur. (det første år)
Ved du hvordan det fungerer med onsite servicen ?? ringer man til
Samsung Sverige eller hvad. Kommer de og henter skærmen inde
for en overskuelig tid eller hvordan forgår det?
Tak for dit svar.

Hilsen fra Jesper

Fra : Thomas Richter

Dato : 17-02-04 14:28

Min skærm var defekt fra da jeg købte den (smadret chassis) og butikken
nægtede at tage den retur. Det var noget Sony tog sig af, sagde de. Det
gjorde de så også, bare på en dårlig måde. Der går ca 1 dag, fra man
fejlmelder til de henter din gamle og har en "ny" brugt skærm med. Jeg
fejlmeldte min skærm på sonys hjemmeside så, mon ikke om det er på samsungs
side? Ellers kan forhandleren sikkert henvise til et tlf nr eller lignende.