Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Print vs fremkaldelse
Fra : TC

Dato : 13-02-04 22:50

Hej Gruppe

Jeg har lige et par ting der undrer mig, omkring hardcopy af digitale
billeder:

1) Har ladet mig fortælle, at det er billigere at få sine billeder
fremkaldt ude i byen, i stedet for selv, at printe dem ud. Er det sandt,
eller kommer det an på printeren?

2) Har et lille 1,3 Mpix kamera, som laver billeder, der er gode nok til
mit forbrug (Hjemmeside og mail).
Hvis jeg selv printer dem ud, kan jeg få ganske pæne A4 udskrifter, men
hvis jeg bestiller ude i byen, kan jeg kun få dem i 10x15. Er der en logisk
forklaring på det? Håber da at foto laboratorierne har en bedre printer en
min HP´er

Tommy

Fra : KNL DtP

Dato : 13-02-04 23:13

"TC" <calstrup@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg selv printer dem ud, kan jeg få ganske pæne A4 udskrifter, men
> hvis jeg bestiller ude i byen, kan jeg kun få dem i 10x15.

Du kan vel få dem fremkaldt i den størrelse du vil. Du vil muligvis få
advarsler ved at vælge de store størrelser, men ligefrem at bliver nægtet
muligheden...

Jeg har prøvet at forstørre et billede fra et 2 MegaPixel kamera op i 20 x 30
cm, og resultatet var ... okay. Ikke voldsomt skarpt eller detaljeret, men på
lidt afstand var det ganske pænt.

> Håber da at foto laboratorierne har en bedre printer en
> min HP´er

Jo bedre printer, desto mere afslørede er det. Hvis du kun har 1,3 MegaPixels
at gøre godt med (~1300 x 1000 pixels), så giver det kun en output opløsning
på cirka 110 PPI, og det er bestemt ikke ret meget, når printet kun er 20 x 30
cm. Havde det været en plakat i A1-format ville betragtningsafstanden være
betydelig længere og dermed ville de manglende detaljer og synlig pixelering
ikke være det store problem.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : TC

Dato : 14-02-04 14:29

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kan vel få dem fremkaldt i den størrelse du vil. Du vil muligvis få
> advarsler ved at vælge de store størrelser, men ligefrem at bliver nægtet
> muligheden...

Det var ham der solgte mig kameraet nede hos Japan foto, der sagde det!
Tror nok han hellere ville sælge mig et der var ca. dobbelt så dyrt

Tommy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-02-04 00:17

On 2004-02-13, TC <calstrup@pc.dk> wrote:
> [...]
> forklaring på det? Håber da at foto laboratorierne har en bedre printer en

http://www.pixum.com giver dig gerne 20x30cm for lige under 1 euro
til og med i dag lørdag. Ellers er prisen 1.49 Euro for den størrelse.

Fra : Bent M

Dato : 14-02-04 08:30

> 1) Har ladet mig fortælle, at det er billigere at få sine billeder
> fremkaldt ude i byen, i stedet for selv, at printe dem ud. Er det sandt,

Ja det tror jeg man må sige, blæk til printeren er jo dyrt.
De situationer hvor det er billigere selv at lave billederne på
papir, er nok hvis man vil ændre størrelse,redigere i billedet,
retuchere osv, så vil det være billigere selv at gøre det på grund
af den arbejdsløn de jo skal have for det, og så er det jo også
sjovt selv at gøre det

Håber da at foto laboratorierne har en bedre printer en
> min HP´er
Nu har du en HP forstår jeg ? Hvilken model `?
HP er kendt for at være meget dyre i drift med blæk, (har selv HP)
Men Canon laver nogle super printere som får ros overalt, og som
er langt billigere i drift hvad blæk angår, og hvor du hvis du
printer på det rigtige papir ikke kan se forskel på billedet fra
fotohandleren og det du selv laver.

Mvh Bent

Fra : TC

Dato : 14-02-04 14:26

"Bent M" <bomx@skovparknet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> retuchere osv, så vil det være billigere selv at gøre det på grund
> af den arbejdsløn de jo skal have for det, og så er det jo også

Man kan vel selv lige køre billederne igennem photoshop inden man sender
dem til fremkaldelse, eller hvad?

> Håber da at foto laboratorierne har en bedre printer en
> Nu har du en HP forstår jeg ? Hvilken model `?

Det er den billige Deskjet 3550, som blev valgt fordi patronerne var
billigere end til min gamle Lexmark 3200!
> [...]
> er langt billigere i drift hvad blæk angår, og hvor du hvis du
> printer på det rigtige papir ikke kan se forskel på billedet fra

Men er Canons ikke dem der heder bublejet? Min første printer var en Canon
BJ, og den havde den uheldige egenskab, at patronerne skulle tømmes
indenfor en uge, ellers tørede de ud! derfor har jeg holdt mig fra dem
siden *S*

Tommy

Fra : Peter K Hansen

Dato : 15-02-04 17:25

Det problem er Canon heldigvis kommet over for nogle år siden. Det er
desværre et rygte de har svært ved at komme af med.

Mvh
Peter

Fra : TC

Dato : 17-02-04 21:33

ÆV!!!! Skulle jeg bare lige have vidst, havde kik på en der var på tilbud,
med en FANTASTISK opløsning og god pris

Men så kan jeg måske lære, at spørge fagmændene inden jeg investerer
sparepengene!! *S*

Tommy

Fra : Anders pedersen

Dato : 14-02-04 12:07

On Fri, 13 Feb 2004 22:49:38 +0100, TC wrote:

> [...]
>
> 1) Har ladet mig fortælle, at det er billigere at få sine billeder
> fremkaldt ude i byen, i stedet for selv, at printe dem ud. Er det sandt,
Det er billeder og få dem printet uden i byen og de er
jo os vandfaste det er dem du printer selv ikke.

> [...]
> forklaring på det? Håber da at foto laboratorierne har en bedre printer en

Du kan få dem lavet i den størelse du vil det er kun begrænsning af antal
pixel.

--
Med venlig Hilsen
Anders B Pedersen

Fra : TC

Dato : 14-02-04 14:32

Takker for den hurtige respons! Tror jeg er blevet en lille smule klogere
nu!

Tommy