Erfaring med trørødder og overflade
Fra : Timo Jensen

Dato : 13-02-04 19:58

Jeg flyttede for 1½ år siden til sjælland fra Viborg. Akvarie og indhold
blev vasket, skuret og skrubbet, efteralle kunstens regler, i lunkent vand
(for ikke at ødelægge den naturlige bakteriebalance).

I akvariet er der naturligvis varme, og cirkulation. Spandfilteret filtrerer
vandet 2-3 gange i timen, og det fungerer fint.

Imidlertid gik der ikke lang tid før mit nu nye og pæne akvarie blev "træls"
at se på. Der kom simpelthen en bakterie eller svampe/skimel-hinde på
overfladen. Sådan en rigtig ulækker hinde der hang sammen og kunne trækkes
op i tykke flager. Jeg anede ikke hvad det var. Inden længe dækkede den
totalt overfladen og der belv meget mørkt i akvariet (vedligehold blev udsat
på grund af nyt arbejde der tager tiden). Selvom jeg et par gange fjernede
hele hinden gik der ikke lang tid før den var dækket igen. Akvariet var
fyldt med rødder og, på daværende tidspunkt, halvdøde planter. Fisk var der
ikke i, de går i andre akvarier, så det var ikke foderet.

Der begyndte at komme brunalger i, og trådalger og penselalger... Jubiii,
grønt i akvariet *S*

For et par uger siden fik jeg et ultimatum; gør det rent, eller smid det ud.
Af med låget, væk med hinden, ud med rødderne. Vandet blev tømt af med en
hævert med en slamsuger på, og rødderne blev skrubbet og kogt.
Algerne er nu døde, og der er ikke skyggen af bakterie, svamp/skimlel-hinde
i akvariet. Det er rigtig fint med fisk og et par planter der lige om lidt
bliver til mange planter.

Erfaringen er:
Da rødderne kom op, viste det sig at de dele der stak op over overfladen (og
stof i spænd i rammen), var begyndt at rådne. Nu er alle rødderne under
vand, og der er ikke skyggen af problem.

Jeg håber der er nogen der kan bruge det til noget. Omvendt håber jeg også
der ikke er andre der har problemet, for det er godt nok klamt *S*
--
Timo
Aloe-Shop Danmark http://www.mlm-life.com/