Wireless lan... distance 3 km ???
Fra : Casper

Dato : 13-02-04 16:18

Hejsa alle sammen!
Vi er 2 som har et lille firma. På kontoret har vi en adsl-forbindelse, og
vi er begge bosat mellem 1 og 3 km fra kontoret. (
Vi ønsker at kunne sløjfe vores private adsl, og benytte kontorets netværk
via Wlan.
Hvad er den bedste / billgeste løsning på dette ? og hvad skal vi bruge rent
praktisk (og evt. steder hvor det kan købes)
Vi har fået en engros-pris fra med All-net produkter, men alt i alt løber
det op i 7500,. hvilket jeg vil mene burde kunne laves billigere )
På forhånd mange tak, og god weekend.

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 20:55

"Casper" <hlctas@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Vi har fået en engros-pris fra med All-net produkter, men alt i alt løber
> det op i 7500,. hvilket jeg vil mene burde kunne laves billigere )

Lad os lige starte med og spørge.. er der "line of sight" mellem firma og
begge privat husene ? hvis ikke så kan i godt glemme det..
ellers er det MEGET høje antenner ! og 7500.- lyder ikke dyrt i mine øre..
jeg har da næsten brugt 4000.- bare på et lille lokalt netværk over vejen :)

Fra : Kim S

Dato : 13-02-04 21:33

Hvilket udstyr har du brugt?
Access point, Antenner, Kabel osv.
MVH Kim S

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-04 18:04

"Kim S" <ks-nospam@post.cybercity.dk> wrote in message
> Hvilket udstyr har du brugt?
> Access point, Antenner, Kabel osv.

jeg har brugt en WAP54G linksys AP samt en WET54G (mener den hedder
det)bridge de er så monteret følgende antenner:
Microwave Concepts 9dBi patch Antenne RP-TNC 4m og en RP-SMA 4m..
Jeg har også et linksys wlan pci kort som jeg dog ikke lige nu bruger men
skal bruge hos en anden nabo hvis jeg lige kan finde en antenne jeg kan låne
for at afprøve om signalet er tilstede :)
antennerne kostede 500 stk ap lidt over 1200.- dengang og bridge kostede 800
spir.. netkortet 500 ca.. så der er vi allerede oppe på 3500kr.. så kom lige
at jeg har måtte invistere i at give genboen øl pga han lavede strøm til min
AP (står på loftet) samt jeg måtte købe 2 x1m beskyttelses skinner da den
ene antenne's ledning sider udsat .. så alt i alt.. 4000 bobs.. :) ca. :)
Det ville kunne gøre billigere idag da AP er sunket ca 3-400kr.. prøv og gå
forbi proconsult de har en rigtig god service da ham man skal skrive til
åbenbart tester udstyret af :) de koster lidt mere en andresteder på nettet
men hva gør man ikke for at få lidt god service oven i hatten :)

Fra : Kim S

Dato : 15-02-04 00:42

Sidder antennerne på AP over el. under dit tag?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-02-04 09:37

On Fri, 13 Feb 2004 16:18:15 +0100, "Casper" <hlctas@hotmail.com>
wrote:

> Vi har fået en engros-pris fra med All-net produkter, men
> alt i alt løber det op i 7500,. hvilket jeg vil mene burde
> kunne laves billigere )

Jeg synes, det lyder billigt.

-A

Fra : Jens

Dato : 14-02-04 11:00

"Casper" <hlctas@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi har fået en engros-pris fra med All-net produkter, men alt i alt løber
> det op i 7500,. hvilket jeg vil mene burde kunne laves billigere )
> På forhånd mange tak, og god weekend.

Hvis de 7500 er for 2 bridge der rækker 3 km, lyder det ret billigt.

Mvh Jens

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 14-02-04 11:41

> [...]
> Vi har fået en engros-pris fra med All-net produkter, men alt i alt løber
> det op i 7500,. hvilket jeg vil mene burde kunne laves billigere )

Var det evt. noget at bygge antenner selv?
De skal blot forbindes med standard accesspoint og wireless netværkskort,
dog med connectorer til externe antenner.

Det er meget billigt, så det ku' da ikke skade at se om det virker.
(Det laves faktisk af gamle konservesdåser ell. lign. )

Én af siderne jeg linker til, hævder en rækkevidde på 10 Miles, forudsat der
er line-of-sight.

http://www.saunalahti.fi/elepal/antennie.html
(Finsk, med (gode) målinger på 750m, uden line-of-sight.)

http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html
http://www.turnpoint.net/wireless/has.html
(Den oprindelige "Cantenna" plus målinger på ca. 330m.)

http://www.wwc.edu/~frohro/Airport/Primestar/Primestar.html
(10 Miles l-o-s, ved brug af gammel Sat-disk.)

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-02-04 13:26

On Sat, 14 Feb 2004 11:41:04 +0100, "Henrik Stavnshøj"
<helian@nospam.dk> wrote:

> Én af siderne jeg linker til, hævder en rækkevidde på 10 Miles,
> forudsat der er line-of-sight.

Det er værd at huske, den tilladte sendestyrke er 40x højere i
USA end herhjemme (4 W EIRP derovre mod 100 mW herhjemme).

Omkring 5-6 km er mere realistisk, hvis man holder sig indenfor
lovens rammer (og bruger godt udstyr). Hvis man er ligeglad med
reglerne om sendestyrke, kan man naturligvis nå *meget* længere,
selv med crappy udstyr.

-A

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 15-02-04 00:37

> [...]
> lovens rammer (og bruger godt udstyr). Hvis man er ligeglad med
> reglerne om sendestyrke, kan man naturligvis nå *meget* længere,

Kunne faktisk være spændende at prøve...
Nogen der er bosiddende i Aalborg SV som kunne tænke sig at være med til
sådan et projekt, og se hvor langt det kan række?

--
Mvh Klaus Thuesen
www.ToyotaSupra.dk

Fra : Mads Bahrt

Dato : 15-02-04 05:30

Klaus Thuesen wrote:

> Kunne faktisk være spændende at prøve...
> Nogen der er bosiddende i Aalborg SV som kunne tænke sig at være med til
> sådan et projekt, og se hvor langt det kan række?

http://www.oreillynet.com/pub/a/wireless/2001/05/03/longshot.html

Jeg læste nogle der nåede væsentligt længere på et tidspunkt - over 100
km - men det var også en ulovlig installation, da de brugte nogle
kraftige forstærkere.

MVH
Mads

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-02-04 01:13

On Sun, 15 Feb 2004 05:29:44 +0100, Mads Bahrt
<mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> Jeg læste nogle der nåede væsentligt længere på et tidspunkt - over 100
> km - men det var også en ulovlig installation, da de brugte nogle
> kraftige forstærkere.

Jeg har hørt historier herhjemmefra, hvor folk har brugt vilde
forstærkere og store paraboler til at braldre tværs gennem en
skov. Men det er ikke noget, jeg ville sætte min underskrift på.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 15-02-04 13:24

Klaus Thuesen wrote:
> [...]

Snip

> Kunne faktisk være spændende at prøve...
> Nogen der er bosiddende i Aalborg SV som kunne tænke sig at være med til
> sådan et projekt, og se hvor langt det kan række?

Det må på det kraftigste frarådes at overskride den tilladte sendestyrke.

Når i sender kraftigere forstyrreres mange flere uskyldige brugere i
området, der er i forvejen ikke for mange kanaler at give af, så hvis
nogle mener at de kan optage en kanal samt sidekanalerne i et flere
kilomeret lang bælte igennem en by har man misforstået noget.

Hele kunsten med trådløst net og antenner er at kun anvende nødvendige
kanaler og sendestyrke for at løse opgaven, retningsbestemte antenner
begrænser udbredelsen til det nødvendige område.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 15-02-04 14:15

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Snip

> Det må på det kraftigste frarådes at overskride den tilladte sendestyrke.

Hov ... - det kom vist til at fremstå som om jeg havde planer om at
overstige den tilladte sendestyrke... det var IKKE det jeg ville have
besvare!! Trætheden kom vist bag på mig - det jeg hentyder til at
prøve, var at bygge sin egen antenne, og se om man måske kunne nå hinanden -
ikke at overstige max sendestyrke
(kan godt huske hvordan ens mor opførte sig, når man smed sit PA trin efter
sin 27mhz walkie talkie og halvbølge antennen - så var der ikke meget TV
tilbage i huset hehe....)

/Klaus

Fra : Arne Keller

Dato : 15-02-04 15:20

Klaus Thuesen wrote:

> [...]
> sin 27mhz walkie talkie og halvbølge antennen - så var der ikke meget TV

Jeg syntes at det er en dårlig ide at bygge egne antenner, man ved
ingenting om forstærkning og udbredelse.

Det virker ofte som at dem som skriver om at installere og udbygge deres
trådløse net ikke forstår at der findes ganske få kanaler som kan
anvendes og uhæmmede "forsøg" kan medføre store gener for andre i området.

Derfor bør man inden man installere skabe sig et overblik over hvike net
der findes i området og hvilke kanaler, derefter planlægger man sit eget
net så det ikke forstyrrer andre, og håber på at alle andre er lige så
professionelle i deres optræden.

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 15-02-04 15:38

> Jeg syntes at det er en dårlig ide at bygge egne antenner, man ved
> ingenting om forstærkning og udbredelse.

Desuden er udgangs effekten EIRP svjh den maksimale UDSTRÅLEDE effekt,
dvs. hvis du får lavet en antenne med et gain 3dB højere end standard
antennen,
er din udstrålede effekt dobbelt så høj.

Husk samtidig at hvis du bygger en antenne til en sender,
skal den være tilpasset frekvensen / bølgelængden, ellers kan du brænde
senderen af.

MvH
Søren Steinmetz

Fra : SS