parring af universalhund
Fra : la_dk

Dato : 13-02-04 12:30

Hej!
Jeg er i den situation at min halvgamle hund (en ener) måske ikke lever
lige så længe som jeg. Det jeg ønsker er en tæve "universal" som evt. har
lyst til en parring. Min " Schæffer" er en bla. af ægte Flatcold retiver og
ægte Schæffer.Jeg kan godt starte med at opremse alle de goder som vores
hund er i besiddelse af, men det bliver for omfattende, Det jeg vil er en
seriøs parring, helst med en stambogsført og rigtig klog hund ,som vil
matche min.. Selvfølelig kan der blive et økonomisk mellemværende, som jeg
er helt på det rene med. Hunden er den bedste som vi har haft .Den er også
rigtig smuk (min mand må finde ud af at sende billede) Please contact me....
Mvh La.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 13-02-04 20:57

Hej

Jeg må sige at jeg ikke synes om ideen med at parre en hund fordi man
synes den er sød og rar - hvad med sygdomme der er arvelige, hvordan
vil du kunne sikre dig mod dette? Har du tænkt på den slags ting?
Jeg forstår godt at man gerne vil have noget fra sin gamle hund, men
tænk lidt længere frem og tænk på andre hvalpekøbere der måske kan
ende med at stå med en meget syg hund pga arvelige sygdomme.

Og så en anden ting, jeg mener at DKK har lavet regler for parringer
af stambogsførte hunde hvor der står noget i retning af at hvis man
parrer en hund med stambog med en ikke stambogført hund kan koste
diciplinærsag, udelukkelse mv fra deres arrangementer, så jeg tvivler
på en ejer med en stambogsført hund vil turde risikere dette..

Jeg ville ikke selv men det er også fordi jeg ved hvor mange arvelige
sygdomme der er ved at være blandt racerene hunde og hvor svært det er
at slippe af med disse sygdomme fordi man har avlet på hunde der jo
bare var søde at se på..
Og man har slet ingen mulighed for at følge arvelige sygdomme når man
avler på blandinger. Og lige for ingen skal misforstå, så synes jeg at
blandinger er søde og dejlige, men taler vi avl og arvelige sygdomme
er der vist ikke nogen tvivl om at man ikke kan følge sygdomme hos
blandinger som man har større muligheder for ved racerene hunde.

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko
http://www.lemanszone.dk/jeannette

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 13-02-04 21:10

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> diciplinærsag, udelukkelse mv fra deres arrangementer, så jeg tvivler
> på en ejer med en stambogsført hund vil turde risikere dette..

Ja, du ved jo at jeg helt igennem er enig med dig!
Angående regler for parring med hund uden papirer gælder her det samme som
parring af 2 DKK (FCI) registrerede hunde der (endnu) ikke er avlsgodkendt
eller krydsparring. Kan det bevises at denne parring er udført med fuldt
overlæg kan man i princippet køre sag på det, men der kan også ske hændelige
uheld. Derfor er det så tricky netop det emne da alle kan påstå at Brutus
fra Nordjylland tilfældigvis kom forbi Rønne og hoppede på Pulle der hovsa
var i højeste løbetid.

Det er rigtig surt man ikke kan gøre noget, men det bedste man kan gøre er
at appelere til folks sunde fornuft og nok aller bedst deres samvittighed,
for hvem ved i virkeligheden, hvad hundene kan bære på af arvelige sygdomme,
men os der trods alt ofre den lille-bitte smule mere på hunde med papirer og
fører det videre gør trods alt hvad vi kan. Vi har også det "net" at hvis en
lidelse indtræffer ved en bestemt race for mange gange vil dette som regel
blive undersøgt i samarbejde med raceledelsens sundhedsudvalg og kompetente
dyrlæger, det net har hunde uden papirer heller ikke og helt ærligt, hvad er
prisen for en hvalp med papirer i forhold til det man kommer til at ofre på
hunden i dens levetid?!

Nå, nu kammede jeg lige over, men det er en hjertesag for mig!

Og i øvrigt mener jeg for at tale direkte fra hjertet, at det er at skide
højt og flot på en seriøs opdrætters koncentrerede arbejde at producere
hvalpe uden papirer på noget af deres afkom! Vis dog lidt respekt for folk
der lægger et stort arbejde i at holde en race - ja, hunde generelt, sunde
og lad være at hoppe på den vogn der spreder hunde af ukendt helbred!!!

(Jaja ved godt stamtavle ikke er en 100% garanti, men hvis nu hvalpekøbere
også så sig godt for inden de købte og ikke støttede de dårlige kenneler
(bevidst) ville vi måske oven i købet slippe af med noget af det ral der
også desværre er i opdrætter-verdenen!)

Bla bla bla!

Rinnie
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Brian Olesen

Dato : 13-02-04 23:58

Hejsa Jeannette
Hmmm der er måske den lille krølle, at blandingshunde er betydelig sundere
og raskere end højavlen.
Når dyrlægerne kan fremkomme med statistikker, der ikke underbygger dette
handler det vist lige så meget om penge som om realiteter.
Forstå mig ret. Blandingshunde bliver næppe holdt så godt som dem, der har
kostet mange tusinde kroner, så derfor kan billedet være forvrænget.
Jeg kender mange hunde og jeg må sige, at blandingshundene ofte er af bedre
fysisk kvalitet end de racerene.
Forskellen består vel mest i, at man med en racehund næsten på forhånd kan
sige hvad den kommer til at lide af. Men det er jo også så dejlig
bekvemt. Schæfer 53% chance for at den har hd, eller hvordan er det nu
det nu at det er???
Samojede katarac og sådan kan man blive ved. Tror faktisk at det var bedst,
at hundene blev avlet på af ikke kompetente hundeejere frem for pengegriske
hundeproducenter.

Mvh. Brian

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 14:20

"Brian Olesen" <tester@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hejsa Jeannette
> Hmmm der er måske den lille krølle, at blandingshunde er betydelig sundere
> og raskere end højavlen.

Jeg gik og funderede lidt over netop det da jeg syslede i køkkenet i går...
Det er umuligt at lave en statistik over hvilken typer der er sundest, dem
med eller dem uden papirer. Grunden til dette er at HD feks. sjældent bliver
opdaget ved krydsninger med mindre hunden viser synlige tegn på det hvor
race-hunde bliver fotograferet inden de skal avle. En anden ting er at det
er vidt forskelligt fra race til race hvordan helbredet er. Ta' Flatcoat
feks. der har en enormt god HD og AA statistik. Desuden er øjenproblemer en
sjældenhed!

Jeg tror de racer der er dårligt stillet ved en af de ting er de racer hvor
moden har overgået helbredet og dette er man heldigvis ved at rette op på.

Man skal også huske at det mentale går ind under helbredet og her har jeg
mødt betydeligt flere krydsninger med mentale tvister end jeg har mødt
racehunde.

Det er umuligt at sammenligne da kontrollen med dem er så forskellig, så man
må, i følge mig, bruge sin sunde fornuft og tænke på at med papirer har man
selv større mulighed for at undersøge linierne tilbage.

Der er inden for papir-opdræt også dårlige hunde, men de er der kun fordi
der til stadighed er folk der støtter de dårlige opdrættere. Så længe der er
købere til deres hvalpe kan de jo desværre blive ved at avle noget lort!

Jeg glemmer aldrig 2 hold bekendtes dejlige hunde. Blandinger så det
battede, men utrolig søde! Begge blev aflivet inden de blev et år fordi de
var stærkt plaget af HD. Så var der min venindes hund der var så mentalt
forstyrret, det slo' simpelthen klik for ham, at han blev aflivet, igen en
krydsning og jeg kunne desværre blive ved! Her har jeg desværre hørt om
flere papir-løse hunde der endte deres dage på de evige jagt-marker end
hunde med papirer og det' til trods for at kun max. 1/4 af de hunde jeg
kender er uden papirer, resten er med.

Rinnie

Fra : Tobias K. Tobiasen

Dato : 14-02-04 14:31

Rinnie Ilsøe wrote:
> [...]
> flere papir-løse hunde der endte deres dage på de evige jagt-marker end
> hunde med papirer og det' til trods for at kun max. 1/4 af de hunde jeg
Hejsa

Hvis det holder generelt så må det være utrolig let for DKK at lave en
undersøgelse der viser at racehunde er sundere.
Ved I om en sådan undersøgelse er lavet?

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-02-04 14:54

"Tobias K. Tobiasen" <news1@dont.remove.nospam.tobiasen.dk> wrote in message
> [...]

> undersøgelse der viser at racehunde er sundere.
> Ved I om en sådan undersøgelse er lavet?

Både det ene og det andet ville være utrolig let. Alle undersøgelser kan
desværre bøjes som man vil. Jeg tror ikke der er lavet en sådan
undersøgelse, men jeg ved at specialklubben flatcoat.dk har skrevet på siden
om HD inden for Flatcoat og at der er blevet foretaget en undersøgelse om
kuglehjerte ved flatcoat.

Jeg indrømmer da blankt at der er racer der er noget skravl og hvor jeg
helbredsmæssigt til enhver tid hellere ville vælge et gadekryds, men
heldigvis forholder det sig ikke sådan ved flatcoat!

Så vidt jeg ved har DKK ikke lavet nogen undersøgelse.

Rinnie

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-02-04 15:16

> Hejsa
>
> Hvis det holder generelt så må det være utrolig let for DKK at lave en
> undersøgelse der viser at racehunde er sundere.
> Ved I om en sådan undersøgelse er lavet?

Heheh det har dkk slet ikke råd til at lave.
Desuden skulle det for troværdighedens skyld være en uvildig instans, som
lavede undersøgelsen og ikke en med så stor interesse i sagen, at de kunne
finde på at påvirke udfaldet. Der er altså virkelig mange hr. og fru Jensen
hunde uden papire, som går rundt derude og stortrives.

Mvh. Brian

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 15-02-04 21:15

> Heheh det har dkk slet ikke råd til at lave.

Med de priser de tar' på en udstilling...!?

> [...]
Jensen
> hunde uden papire, som går rundt derude og stortrives.

Der er altså også virkelig mange hr. og fru jensen hunde med papirer der
render rundt der ude og stortrives. Tror måske lige at man skal tage med at
man rent faktisk hører om de "usunde" hunde med papirer fordi netop de
bliver tjekket om de er sunde eller ej (HD, AA, Øjne osv.) i modsætning til
dem uden papirer.

Rinnie

Fra : Brian Olesen

Dato : 16-02-04 14:38

Hej igen
> [...]
> man rent faktisk hører om de "usunde" hunde med papirer fordi netop de
> bliver tjekket om de er sunde eller ej (HD, AA, Øjne osv.) i modsætning

Vi må nok desværre erkende, at der her må erklæres dødt løb. Vi har ingen
videnskabelige undersøgelser, der underbygger nogle af vore meninger i denne
snak.
Og begge har jo nok ret et eller andet sted. Nu kunne det godt se ud som om
jeg er direkte modstander af ægte hunde, hvad jeg bestemt ikke er. Det min
modstand og modvilje går på er, når en hundeejer vælger at betale ekstra for
en hund med papire, så er der rigtig mange, som ender op med et skravl med
store skuffelser og dyrlægeregninger til følge. Kig på dkks statistikker for
hd på d populære racer og det ser sgu sort ud synes jeg. Jeg tror, at
opdrætterne ville tænke sig lidt bedre om, hvis garantireglerne blev skærpet
yderligere. Men det ville først rykke noget, hvis det skete på et mere
globalt plan, eller i det mindste i hele Europa.

Jeg har en søster, som avler på et lille gadekryds. Hendes hvalpe er nogle
søde små vovser, som i de fleste tilfælde ikke har haft sygdomme af nogen
tænkelig art i hvert fald hverken hd eller øjnsygdomme og de børnefamilier,
som ahr fået hvalpene er utrolig glade for dem og det synes jeg også vejer
tungt. Altså hvad skal man bruge sin hund til osv.

Mvh. Brian

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 16-02-04 20:24

> [...]
> en hund med papire, så er der rigtig mange, som ender op med et skravl med
> store skuffelser og dyrlægeregninger til følge.

Der er vi enige! Hvordan man kommer det til livs ved jeg ikke, men man kan
håbe på at kommende hvalpekøbere snart begynder at benytte sig af alle de
gode muligheder for at søge information på nettet, at de ikke er for nærrige
til at køre på tværs af landet efter den rette hvalp, at de kigger flere
steder før de køber deres hvalpe og at sælger er ærlig og fortæller hvilken
linier det er de har og hvad de kræver. Eksempelvis en kennel der opdrætter
ikke videre udstillings-egnede hunde der sælger en hvalp som
udstillings-hund!! Skuffende! hvalpekøberen var nok ikke dumpet i hvis de
tjekkede forældre-dyrenes resultater, viste hvad de skulle kigge efter og
turde spørge flere til råds. Sådan noget sker hele tiden!

Ærlighed er vejen frem, men ikke alle er lige ærlige!

> Kig på dkks statistikker for
> hd på d populære racer og det ser sgu sort ud synes jeg.

Hvor er de statistiker henne?

> [...]
> yderligere. Men det ville først rykke noget, hvis det skete på et mere
> globalt plan, eller i det mindste i hele Europa.

Ja!! Det er FCI der skal stramme reglerne. Man skal bare også passe på ikke
at stramme dem så meget at man helt mister dem man i virkeligheden skal
holde øje med... De kunne rykke over i en anden klub!

> [...]
> som ahr fået hvalpene er utrolig glade for dem og det synes jeg også vejer
> tungt. Altså hvad skal man bruge sin hund til osv.

Det er dejligt at høre!
Ja, det vejer enormt tungt! Hvad hunden skal bruges til og helbred ligger
lige højt på vigtig-listen i følge mig!

Rinnie
-Der er glad for at vi endelig har en fornuftig debat om papir eller ej!

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 16-02-04 11:36

Hej Brian

Øhm, så er det så lige at jeg ? hvor er den statistik der bekræfter
dette - det kræver jo at ALLE blandingshunde HD fotograferes mv.

For hvor mange blandinger bliver HD fotograferet?? - det er der jo
ikke en grund til så hvorfor skulle man det?
Samt undersøgt for div arvelige sygdomme og hvordan skulle man kunne
undersøge for disse ting på blandinger, hvis man ikke hved hvem
forældredyrene er?

Jeg ser nu også mange blandinger der er bygget helt forkert og derfor
ikke bevæger sig uden at kompensere et sted i kroppen, men igen bliver
disse hunde jo sjældent undersøgt og checket så meget som racerene
gør..

Og det er da rigtig at man næsten kan forudse hvad visse racer vil
lide af, men hvad så når du blander disse racer - her har du jo så
også en "garanti" for at de blandinger vil videreføre de sygdomme
flere racer har...men ingen gider jo ofre så mange penge på
fotografering af hofter el andet på blandinger så derfor ser det jo ud
som om at blandinger er sundere, jeg tror bare billedet ville se
anderledes ud hvis alle blev undersøgt ens for de samme skavanker.

Og jeg er på ingen måde enig med dig i at det var bedre at mennesker
uden kompetance for avl videreførte dette - der FINDES faktisk
opdrættere der har brugt ÅR på at sætte sig ind i deres race hvor det
IKKE handler om økonomi men netop AVL på de bedste og sundeste dyr. -
? er om man gider bruge tid selv på at sætte sig ind i avl og finde
netop DE opdrættere.

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko
www.lemanszone.dk/jeannette

Fra : Brian Olesen

Dato : 16-02-04 15:13

Hejsa Jeannette

> Øhm, så er det så lige at jeg ? hvor er den statistik der bekræfter
> dette - det kræver jo at ALLE blandingshunde HD fotograferes mv.

Hvorfor dog det? Er det ikke nok at reagere, hvis hunden bliver syg? Det er
jo langt fra alle hunde med papire, som bliver fotografereti forvejen. Jeg
tipper, at det er under halvdelen, som bliver hd-fotograferet men ok de
indgår jo så heller ikke i avlen.

> [...]
> Samt undersøgt for div arvelige sygdomme og hvordan skulle man kunne
> undersøge for disse ting på blandinger, hvis man ikke hved hvem

Hvad så med at nøjes med at undersøge for reelle sygdom og ikke fokuserer så
meget på om hunden er bære?

> [...]
> ikke bevæger sig uden at kompensere et sted i kroppen, men igen bliver
> disse hunde jo sjældent undersøgt og checket så meget som racerene

Nu for lige at snuppe mit ynglingsemne schæferhunden. Jeg synes, at
standarden for den hund har ødelagt dens fysiske og psykiske robusthed så
meget, at den snart ligner en skilpade i fasonnen. heh eller et pindsvin.
Den starter med en lav snude. Så går ryggen helt vildt op i vejret og
bagkroppen skråner helt vildt nedad. For 20 år siden var en schæfer næsten
en kvadratisk hund med en næsten lige ryg. Nu ligner den en hund, der
konstant kryber for sin ejer og det er værst med tæverne.
Det er sikkert rigtigt nok, at nogle af blandingerne ser herrens ud. Det kan
jeg godt give dig ret i. Men hunden kan jo af den grund saggtens have et
godt og sjovt hundeliv.

> [...]
> som om at blandinger er sundere, jeg tror bare billedet ville se
> anderledes ud hvis alle blev undersøgt ens for de samme skavanker.

Jo det vil det muligvis, men jeg vil også vende den om og sige, hvad så hvis
du pare en hund med en sygdom med en, som ikke har den. Det må da
efterhånden også udligne det lidt? Nu tror jeg faktisk også, at mange
gadekrydslinjer har levet side om side med d renracede. Jeg mener der er en
meget stor gruppe af hundeejere, som faktisk foretræker det lidt særprægede
og ofte charmerende udseende en sådan hund har. Derfor kan det jo være, at
mange af de racerene hundes sygdomme slet ikke har forplantet sig ud til
gadekrydsene endnu - hvem ved?

> [...]
> IKKE handler om økonomi men netop AVL på de bedste og sundeste dyr. -
> ? er om man gider bruge tid selv på at sætte sig ind i avl og finde

Ja nu er vi så bare over i et ganske betændt emne synes jeg, for hvordan vil
du ærligtalt sikre dig imod det. Jeg mener tag følgende eksempel, som med
garanti ikke er skudt helt ved siden af.
vi har 4 dybt seriøse opdrætere og 1 svinsk klamphukker, for nu at sige det
lidt hårdt.
Denne ene har så måske held til at få fremavlet en hund, som vinder en masse
udstillinger og måske endda også internationalt. Du ved ligesom jeg, at der
er præstige i at få hvalpe fra en vinder, så upåagtet denne hund måske
kommer af nogle værre skravl af nogle forældre vil der være en masse, som
ta'r chancen og hopper på limpinden. Disse viderefører nu de usunde gener og
så kører ruletten jo igen. 5 - 6 generationer senere er der ikke en eneste,
der tænker på, at denne dårlige hund faktisk ligger og lurer i arvemassen
bare ganske få generationer tilbage. Min pointe er bare, at der er ingen
garanti for noget som helst i denne verden, hvor let tjente penge går hånd i
hånd med dygtigt og seriøst opdræt.

Mvh. Brian

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 16-02-04 20:35

> [...]
> tipper, at det er under halvdelen, som bliver hd-fotograferet men ok de

Okay hvis det er nok at reagere hvis hunden bliver syg så ville man i langt
de fleste tilfælde ikke opdage hunde med HD grad C og D! Måske putter man så
hvalpe på en hund med D eller E hofter og så kan du tro man pludselig skal
til at reagere hurtigt!!

> Hvad så med at nøjes med at undersøge for reelle sygdom og ikke fokuserer

> meget på om hunden er bære?

Jammen bærer er næsten mere farligt end hvis hunden direkte har HD!
Ofte springer lidelser og gode sider 1 generation over...

> Nu for lige at snuppe mit ynglingsemne schæferhunden. Jeg synes, at
> standarden for den hund har ødelagt dens fysiske og psykiske robusthed så
> meget, at den snart ligner en skilpade i fasonnen. heh eller et pindsvin.

Ja jeg synes de lignede nogen svage skravl dem i Odense! Desuden var
mange af dem agrassivt anlagt over for vores stakkels godtroende hunde! De
sprang imod dem når vi gik fri og de ejere med deres potens-forlænger-hunde
to' altså ikke hensyn, næh hundene var i lang snor så vi rigtig kunne få lov
at hoppe over i kød-maskinen på den anden side, nemlig de Rhodesian
Ridgeback der rent faktisk var lige så slemme til at hoppe efter vores
(gøende og savlende) som schæferene på den anden side!! (Må indrømme mit
indtryk af RR virkelig er blevet ødelagt på det groveste!!!)

> Den starter med en lav snude. Så går ryggen helt vildt op i vejret og
> bagkroppen skråner helt vildt nedad. For 20 år siden var en schæfer næsten
> en kvadratisk hund med en næsten lige ryg.

Ja, de var pæne synes jeg.

> Nu ligner den en hund, der
> konstant kryber for sin ejer og det er værst med tæverne.

Ja, de ligner nogen der får høvl!!

> Det er sikkert rigtigt nok, at nogle af blandingerne ser herrens ud. Det
kan
> jeg godt give dig ret i. Men hunden kan jo af den grund saggtens have et
> godt og sjovt hundeliv.

Skide vær' med hvordan de ser' ud, bare de er sunde!!

> Jo det vil det muligvis, men jeg vil også vende den om og sige, hvad så
hvis
> du pare en hund med en sygdom med en, som ikke har den. Det må da
> efterhånden også udligne det lidt?

Så har du ret gode odds for at få en skjult bærer der giver syge hvalpe.

> [...]
særprægede
> og ofte charmerende udseende en sådan hund har.

Haha... Kan nævne mange racehunde med et yderst særpræget udseende!

I øvrigt for lige at ta' en hund mere som jeg har ondt af så er det Am.
Cocker! De er oprindeligt jagthunde, men med den pusse-nusse pels de har
fået kan de jo ikke lave en apport i en skov uden at komme ud med 5 træer og
37 buske i pelsen?!

> Derfor kan det jo være, at
> mange af de racerene hundes sygdomme slet ikke har forplantet sig ud til
> gadekrydsene endnu - hvem ved?

Det har de nok efter som folk der vælger at lave hvalpe uden stamtavle på
hunde der har stamtavle gør det fordi de ikke kan få dem avlsgodkendt af den
ene eller den anden grund! (sind, helbred eller andet).

Rinnie

Fra : bettinaP

Dato : 17-02-04 10:16

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> (gøende og savlende) som schæferene på den anden side!! (Må indrømme mit
> indtryk af RR virkelig er blevet ødelagt på det groveste!!!)

her må ridgeback ejeren jo lige ind og kommentere *G*
det er da trist at høre, men jeg vil give dig helt ret. Min erfaring fra de
4-5 udstillinger jeg har været på, har også været, at mange af de
"professionelle" RRudstillernes hunde er enormt dygtige til at stå flot inde
i ringen, men så har de fleste af ejerne desværre ikke brugt tid på at lære
dem noget som helst andet. Noget så banalt som en dæk-kommando bliver
overhovedet ikke udført konsekvent, og når man kender lidt til en RR ved man
godt, at så er det RR der bestemmer (altså uden konsekvent træning)
Jeg har til gengæld oplevet en del af dem andre steder end udstillinger, og
der er de søde og omgængelige hunde. Så snart de er på udstilling skal man
bare ikke komme for tæt på. Jeg tænkte om det er noget med, at hunden kan
mærke ejerens stres eller spænding siden de opfører sig så aggressivt mange
af dem, men det er kun en teori og jeg synes jo ikke ligefrem det
retfærdiggører det på nogen måde.
Hvor er jeg dog glad for, at min RR aldrig hopper ud after noget som helst
og at jeg ikke behøver rende på flere udstilinger

BettinaP

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-02-04 11:28

"bettinaP" <bep@bep.dk> wrote in message

> her må ridgeback ejeren jo lige ind og kommentere *G*

Dejligt! Kunne ikke huske om her var nogen, men er glad for at få en RR's
besyv med!

> [...]
inde
> i ringen, men så har de fleste af ejerne desværre ikke brugt tid på at

Der foregik desværre også overfald inde i ringen RR indbyrdes! De hoppede ud
efter hinanden, snerrede, var virkelig agrassive! Jeg var målløs! Nu ved
jeg at hunde i følge DKK's udstillingsreglement skal udvises hvis de
fremviser agrassiv adfærd, men alle fik lov at fortsætte! Jeg skal så
retfærdighedsvist sige at tæverne generelt var fredelige! Bed specielt mærke
i en RR ført af en ung fyr på vel 20-25 år som han absolut ikke havde styr
på! Jeg er lidt ked af at mit indtryk af racen ufrivilligt er blevet drejet
180 grader for har altid synes det virkede som en skøn race.

> [...]
man
> godt, at så er det RR der bestemmer (altså uden konsekvent træning)

Ja, det kan måske forklare noget af adfærden ved den RR fremført af ham den
unge... Det er da også muligt der var en højløbsk tæve der gejlede hundene
op men derfor mener jeg stadig ikke det burde ha' været så slemt!!

> [...]
mange
> af dem, men det er kun en teori og jeg synes jo ikke ligefrem det

Ja, måske har du ret i at de kan mærke ejerens stress. Vi snakkede med en af
ringassistenterne på et tidspunkt hvor han holdt pause og det skal så siges
at han og alle andre jeg snakkede med om det var forbløffede, men samtidig
sagde at de trods alt aldrig før havde set RR opføre sig så slemt i ringen.

> Hvor er jeg dog glad for, at min RR aldrig hopper ud after noget som helst
> og at jeg ikke behøver rende på flere udstilinger

Ja, det må være en lettetlse!

Er der nogen RR-ejere i Sydjylland eller på næste DKK-udstilling der vil
præsentere mig for deres hund(e) ville jeg blive lykkelig så jeg måske kan
få noget af den dårlige smag over racen væk igen!

Rinnie

Fra : bettinaP

Dato : 17-02-04 13:08

> "bettinaP" <bep@bep.dk> wrote in message

> Dejligt! Kunne ikke huske om her var nogen, men er glad for at få en RR's
> besyv med!

vi er da i hvert fald et par stykker, selvom det ikke er så tit vi hører
noget fra Jo-Ann herinde mere.

> [...]
> jeg at hunde i følge DKK's udstillingsreglement skal udvises hvis de
> fremviser agrassiv adfærd, men alle fik lov at fortsætte!

ok, det har jeg så ikke oplevet på nogen af de udstillinger jeg har været
med til, men det er som sagt kun 4-5 stykker. Det lyder ret voldsomt. De
gange jeg har været med, har jeg bare kunne se, at man hilser tilsyneladende
ikke på de andre ridgebacks, eller bare kommer for tæt på dem, så udløser
det nemt knurren.-..og jeg har undret mig lige meget hver gang, da det som
sagt aldrig er den oplevelse jeg har når jeg møder andre ridgebacks alle
andre steder end på udstillinger...underligt

snip

> Er der nogen RR-ejere i Sydjylland eller på næste DKK-udstilling der vil
> præsentere mig for deres hund(e) ville jeg blive lykkelig så jeg måske kan
> få noget af den dårlige smag over racen væk igen!

Måske kan du lokke Michael Hjort med en tur på udstilling med Dina ?
Ellers skal du være velkommen en tur til København , jeg er sikker på Mocka
ville elske at styrte rundt sammen med Jenna

BettinaP

Fra : Brian Olesen

Dato : 17-02-04 15:35

Hej Rinnie

> [...]

> hvalpe på en hund med D eller E hofter og så kan du tro man pludselig skal

Det er muligt du har ret. Jeg er edb-mand ikke biolog, men der er godt nok
mange, der tjener penge på denne business. Man skulle have været
dyrlæge. *gg*

> Jammen bærer er næsten mere farligt end hvis hunden direkte har HD!
> Ofte springer lidelser og gode sider 1 generation over...

Ja jeg synes nu, at de udsatte racer ikke springer meget over. Hold op
stetistikkerne ser skræmmende ud.

> [...]
> (gøende og savlende) som schæferene på den anden side!! (Må indrømme mit
> indtryk af RR virkelig er blevet ødelagt på det groveste!!!)
Det var da en ubehagelig oplevelse. Ja mange schæfere er i dag nogle sociale
undermålere, men ok hvis de har stået overfor nogle hidsige krabater, så kan
de jo hurtigt allesammen få pisket en stemning op. Men ja alt for mange
schæfere og andre racer får lov at skabe sig som de vil. Det er det jeg i en
tidligere tråd mener med at avle på venlighed. Ikke mange af dagens
schæfertæver kan tåle at gå sammen uden at flæske hinanden. Super ærgerligt!
RR kender jeg godt lidt. Den ene jeg har kendskab til er utrolig omgængelig
synes jeg.

> Ja, de var pæne synes jeg.
Jeps opretstående vagtsomme øre og et rovdyrs smukke udstråling osv.

> Ja, de ligner nogen der får høvl!!
Jeps og især tøverne. *ggg* Sørgeligt at en race så hurtigt kan ændre sig så
markant.

> kan
>
> Skide vær' med hvordan de ser' ud, bare de er sunde!!

Rart at vi osse kan være enige

> hvis
>
> Så har du ret gode odds for at få en skjult bærer der giver syge hvalpe.

Hmmm tror at alt det sygdomshalløj bliver overestimeret. Synes udvælgelsen
burde være mere naturlig du ved ala den stærkeste overlever, men ved da
godt, at det er utopisk i denne menneskestyrede verden.

> en
> særprægede
>
> Haha... Kan nævne mange racehunde med et yderst særpræget udseende!

Heheh nu var det ikke lige det jeg mente men ja - Der er nogle, der ser
underlige ud.
Men er bange for, at vi ikke kommer det nærmere.

> [...]
> fået kan de jo ikke lave en apport i en skov uden at komme ud med 5 træer
Hihih så skal de vist hales ud med en traktor. *ggg* Men tror det ændre sig,
hvis de fik lov at stå ude noget mere end det er tilfældet.

> [...]
den
> ene eller den anden grund! (sind, helbred eller andet).

Helt ærligt, så tror jeg, at det for det meste handler om, at der er en lile
exteriøremæssig ting de falder på. Det er jeg faktisk ret sikker på er
tilfældet langt de fleste gange fordi det jo er det eneste man kigger på til
en udstilling.

Mvh. Brian

Fra : LG

Dato : 14-02-04 00:23

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sygdomme der er ved at være blandt racerene hunde og hvor svært det er
> at slippe af med disse sygdomme fordi man har avlet på hunde der jo

..
> [...]
> er der vist ikke nogen tvivl om at man ikke kan følge sygdomme hos
> blandinger som man har større muligheder for ved racerene hunde.

Hvis man bare kunne overføre alt dette skriveri / forståelse for arvelige
sygdomme til mennesker.
så var der mange mennesker der ikke skulle have børn, at dømme udfra dette..
Sjov tanke ik´
Men egoisme er vel bare det som at det handler om, meget meget synd for
børnene.

Sorry det blev OT, Men pointen var, hvis man ønsker at få efterkommere af
sin øjesten.. er det vel ok,
mht.. til rene racer (altså dyr) Så kan jeg lange flere eks, over disken
hvor man bla´ har skønnet avlen for en god udstillingshund først, fremfor at
fjerne et halv dårligt HD tal.. ved ikke at bruge hunden i avl-
Men sådan er der jo´så meget´´

Mvh. LG