Siden i er så dygtige i dag!;-) K7SOM og P~
Fra : N´far

Dato : 13-02-04 10:28

Mit ram kunne her ved mig (ASUSP4B266, med 845D chipset) køre omkr.
2000mb/s "memory bandwith". Ved min kamerats K7SOM kører samme ram klodser
dog kun 1000mb/s.
Fik så en forklaring på, at det skyldes sin onboard AGP grafik v. K7SOM, som
benytter sig af system-ram.Passer det? Skal han købe sig et billigt PCI
grafikkort måske ( ingen AGP port...)? Vil det hjælpe?
Mvh.

Fra : JK

Dato : 13-02-04 13:21

On Fri, 13 Feb 2004 10:28:08 +0100, "N´far" <nomail@herepls.dk> wrote:

> [...]
>benytter sig af system-ram.Passer det? Skal han købe sig et billigt PCI
>grafikkort måske ( ingen AGP port...)? Vil det hjælpe?

Det k7som kan både køre med sdram eller DDRram.

Der er ca. en forskel på 2x i hastighed imellem de 2 typer. Jeg tror
snarere, at det er det.

DDR står jo for double data ram. Det er noget med at data overføres på
både opadgående og nedadgående sinus-flanke, i modsætning til for
sdram. Det 845D chipset bundkort bruger jo DDR ram.

Samtidig understøtter K7SOM ikke dual ram band på nogen måde. Så det
skulle ikke hjælpe med 2 stænger.

K7SOM kan køre lidt bedre, hvis man giver det DDR ram. Det er enten
det ene eller det andet. Ikke begge dele.

Downlaod aida32 og se hvilken ram der sidder på K7SOM.

Jeg har iøvrigt set med sådan et, at det kører udmærket med een DDR
ram stang på 256 Mb. Bedst i windows xp. Drivere er meget ringe til
windows98. Det er nogle problemer med irq'er. Kunne ikke slukke, og
onboard net virkede ikke.
Jeg prøvede med 2 ramstænger, men så ingen forskel.

hilsen

John

Fra : N´far

Dato : 13-02-04 21:20

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse

> Det k7som kan både køre med sdram eller DDRram.
>
> Der er ca. en forskel på 2x i hastighed imellem de 2 typer. Jeg tror
> snarere, at det er det.

Det er altså mine 2x256MB Samsung SDDDR Ram, som jeg har prøvet med i K7SOM
maskinen.

> DDR står jo for double data ram. Det er noget med at data overføres på
> både opadgående og nedadgående sinus-flanke, i modsætning til for
> sdram. Det 845D chipset bundkort bruger jo DDR ram.

K7SOM maskinen burde da også kunne gøre DDR Ram - som DDR Ram - siden den
har 2 sockler til DDR Ram ud over de 2 til SD Ram.

> Samtidig understøtter K7SOM ikke dual ram band på nogen måde. Så det
> skulle ikke hjælpe med 2 stænger.

Øhh... ??

> K7SOM kan køre lidt bedre, hvis man giver det DDR ram. Det er enten
> det ene eller det andet. Ikke begge dele.
>
> Downlaod aida32 og se hvilken ram der sidder på K7SOM.

Da jeg prøvede, var der kun mine 2x 256MB SDDDR Ram i . Ikke andet...

> hilsen
>
> John
Test med Sandra viste mine DDR Ram men gav kun1000mb/s mem bandw..

Fra : JK

Dato : 14-02-04 15:54

On Fri, 13 Feb 2004 21:20:21 +0100, "N´far" <nomail@herepls.dk> wrote:

Det forstod du vist ikke meget af ?

Bemærk at K7SOM skal have enten sdram eller ddr ram. Ikke begge dele
på een gang !

Ja sdram er halvt så hurtige i memory benchmarks som ddr ram.

hilsen

John

Fra : N´far

Dato : 14-02-04 18:25

"JK" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 13 Feb 2004 21:20:21 +0100, "N´far" <nomail@herepls.dk> wrote:
>
> Det forstod du vist ikke meget af ?
>
> Bemærk at K7SOM skal have enten sdram eller ddr ram. Ikke begge dele
> på een gang !

Mig ?

Igen : Der er ikke noget SDRAM i maskinen og har aldrig været !!

vh

Fra : JK

Dato : 15-02-04 01:22

On Sat, 14 Feb 2004 18:24:39 +0100, "N´far" <nomail@herepls.dk> wrote:

>"JK" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

>Mig ?
>
>Igen : Der er ikke noget SDRAM i maskinen og har aldrig været !!

I forrige mail skrev du SDDDR ram: det er sdram

Du benævner ikke ram på normal vis. Det sd ram eller ddr ram.

mvh

John

Fra : N´far

Dato : 15-02-04 03:21

> snip

Jaja, min fejl så....
Så er problemet bare det, at i denne K7SOM er PC2100 RAM installeret, men
kører kun som SDRAM...og så sidder der ellers en 1300Mhz Duron CPU og
CPU/MEM divider er indstillet til 100/133.