Skal jeg vælge et alm. controller card til~
Fra : N´far

Dato : 13-02-04 09:14

Hej,
mit bundkort understøtter kun op til ATA100.
Nu har jeg en ATA133 HD ( og en anden ATA100 ) installeret.
Seer, at der er kun 50Kr. forskel, imellem et ATA133 controller kort og en
RAID ATA133 controller kort. Skal jeg købe mig det RAID kort mht. senere
opdatering?
Mvh.

Fra : JK

Dato : 13-02-04 09:41

On Fri, 13 Feb 2004 09:14:09 +0100, "N´far" <nomail@herepls.dk> wrote:

> [...]
>RAID ATA133 controller kort. Skal jeg købe mig det RAID kort mht. senere

Der er næsten ingen hastighedsgevinst fra ata100 til ata133, så jeg
synes da ikke, du skal ofre penge på det. Ata133 startede hos Maxtor,
som havde en salgssuccess ud af. Men det er mest salgsgas.
Western Digital er altid blevet ved ata100.

Raid0 kan give en hastighedsgevinst, der er mærkbar. Princippets ide
er, at man ikke kan skrive hurtigere til magnetpladerne end man gør
allerede i et alm. system: men man kan bygge en bredbåndet controller
der kan skrive dobbelt hurtigt på 2 harddiske på een gang. Resultat:
næsten 2 gange hurtigere harddisk-system. Men Raid0 er risikabelt
derved, at 2 harddiske er formatteret sammen i striber, og står den
ene harddisk af, mister man alle data på begge.

Så når man lægger styresystemet på et raid-par, får man et hurtigt
system, men det kan føre til tab.
Bruger man derimod et raid-par som sekundær harddisk, kan man måske
bedre leve med risikoen, og man kan udnytte det til f.eks.
video-redigering.

Så indtil videre har jeg gået uden om raid0. Så er der raid1, som er
en spejling. Hermed har man altid en backup.
Raid0+1 kræver 4 harddiske, og herved får man både hurtighed og
sikkerhed.

mvh

John

Fra : N´far

Dato : 13-02-04 10:10

Tak for alle jeres hurtige svar.
Vil ikke købe noget kort så.
Ved benchmark havde jeg 12000kb/s med min ATA66, 34000kb/s får jeg nu med
min ATA100... så begynder man jo at regne %..

Fra : Leony

Dato : 13-02-04 09:44

In news:402c874f$0$95019$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
N´far <nomail@herepls.dk> typed:

> [...]
> Seer, at der er kun 50Kr. forskel, imellem et ATA133 controller kort
> og en RAID ATA133 controller kort. Skal jeg købe mig det RAID kort

Personligt er jeg ret sikker på at du ikke får nogen mærkbar
hastighedsforøgelse ud af et ATA133 controllerkort, i forhold til ATA100
på dit bundkort. Det kan måske måles, men spørgsmålet er om du kan mærke
det.
Så jeg ville helt spare pengene og sætte ATA133 disken på ATA100
controlleren.

Hvis der er chancer for at du kommer til at køre RAID, så køb det kort.
Hvis der ikke er chancer for at du kommer til at køre RAID, så køb det
alligevel, det vil sikkert være nemmere at komme af med (hvis du
nogensinde skal sælge det).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Anders Forst

Dato : 13-02-04 09:53

Raid Controller...Klart
Du kan faktisk få begge dele på samme kort.
Promise lavede en kontroller for nogle år siden
Kan ikke lige huske modellen, men mener den noget
i stil med TX-2 (ikke sikker)

Venligst
Anders