jeg har vist intet forstået
Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 01:56

Hej NG
Nu troede jeg at jeg bare skulle ordentlig i gang med at lære css og har
været en hel del inde på html.dk, men det har vist ikke hjulpet stort.
Resultatet er mildt sagt forfærdeligt.
Er der nogen her med rigtig meget pædagogisk sans der kan fortælle mig hvad
jeg skal gribe og gøre i?
Jeg har lagt noget op så man kan få syn for sagen på www.peter-m-p.dk/ny
Her er både hvad det blev: CSS og hvad det skulle ha' været: Tabeller

--
Hilsen
Mia

--
Hilsen
Mia

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-02-04 11:13

NN skrev:

> [...]
> Er der nogen her med rigtig meget pædagogisk sans der kan
> fortælle mig hvad jeg skal gribe og gøre i?

Der er flere ting at tage fat på.

1) Du benytter SSI-include på en filtype der ikke understøtter
includekommandoer (html). Hvis du kildekoden til style.html i en
browser, vil du se at includekommandoen står urørt:

   <!--#include virtual=" /ny/top.shtml"-->

Hvis includelinjen virker som den skal, kan kommandoen ikke ses i
den genererede html-kode - i stedet ses kun indholdet af
includefilen. Fejlen her er at du har byttet om på filtyperne - det
er den fil der inkluderer (style.html) der skal have endelsen
..shtml for at virke - den fil der inkluderes (top.shtml) er der
ikke særlige krav til.

Jeg vil foreslå dig at omdøbe style.html til style.shtml, omdøbe
top.shtml til top.html og rette includelinjen så der også står
top.html der (du har også et mellemrum for meget nu).

2) Validering. Både din html- og din css-kode har mange fejl. Du
bruger en forkert doctypeerklæring - det er det første du bør
rette. Du kan rette den til en gyldig HTML 3.2-doctype, men det er
der ikke grund til - brug i stedet HTML 4.01 Transitional. Erstat
den øverste linje i dokumentet med denne:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

(NB: Nogle af dine koder er skrevet som xhtml - andre som html.
Beslut dig for om du vil skrive html eller xhtml og hold dig til
den beslutning inden for samme dokument).

Brug derefter valideringsværktøjerne <http://validator.w3.org/> og
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/> til at rette fejl i koden.

Du er velkommen til at bruge gruppen her til at få hjælp til
specifikke problemer - men prøv først at læse de fejlmeddelelser
som validatoren giver. En del af dem forklares ganske udmærket.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 13:51

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev i en meddelelse:
> [...]
> top.shtml til top.html og rette includelinjen så der også står
> top.html der (du har også et mellemrum for meget nu).

Da jeg nåede her til fjernede jeg den oprindelige index-side og den side der
var sat op med tabeller og omdøbte style.html til index.shtml

> [...]
> den øverste linje i dokumentet med denne:
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

De er nu udskiftet, tak

> (NB: Nogle af dine koder er skrevet som xhtml - andre som html.
> Beslut dig for om du vil skrive html eller xhtml og hold dig til
> den beslutning inden for samme dokument).

Må være lidt mere konsekvent, det skulle være rigtigt nu.

> Brug derefter valideringsværktøjerne <http://validator.w3.org/> og
> <http://jigsaw.w3.org/css-validator/> til at rette fejl i koden.

Det kan tilsyneladende slet ikke lade sig gøre. Access denied
Jeg kan heller ikke selv komme ind medmindre jeg skriver
www.peter-m-p.dk/ny/index.shtml

> Du er velkommen til at bruge gruppen her til at få hjælp til
> specifikke problemer - men prøv først at læse de fejlmeddelelser
> som validatoren giver. En del af dem forklares ganske udmærket.

Som det ser ud lige nu vil jeg nok komme til at bruge gruppen flittigt, for
nu VIL jeg lære det.
Foreløbig tak for hjælpen og din tid.

--
Hilsen
Mia

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-02-04 14:00

NN skrev:

> Da jeg nåede her til fjernede jeg den oprindelige index-side
> og den side der var sat op med tabeller og omdøbte style.html
> til index.shtml

Din webserver er ikke sat op til at levere index.shtml som en
default-fil. Det betyder at du ikke kan nøjes med at skrive
<http://www.peter-m-p.dk/ny/>, men er nødt til at skrive
<http://www.peter-m-p.dk/ny/index.shtml>. Du kan evt. prøve at
kalde den default.shtml i stedet.

> Må være lidt mere konsekvent, det skulle være rigtigt nu.

Nja - ikke helt. Du har tilsyneladende rettet de fleste af dem til
xhtml-syntaks. Så skal du også benytte en xhtml-doctype.

Prøv med denne:

<!DOCTYPE html PUBLIC
"-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "DTD/xhtml1-
transitional.dtd">

> Det kan tilsyneladende slet ikke lade sig gøre. Access denied

Giv dem den fulde adresse - så virker det fint.

Du skal dog også lige have sat en tegnsætdefinition ind:

8859-1" />
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 16:18

> [...]
> Din webserver er ikke sat op til at levere index.shtml som en
> default-fil. Det betyder at du ikke kan nøjes med at skrive

Det kunne den heller ikke klare, men det er blevet ordnet nu.

> [...]
>
> Prøv med denne:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC
> "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "DTD/xhtml1-

Det er hermed gjort.

> Brug derefter valideringsværktøjerne

> Giv dem den fulde adresse - så virker det fint.
>
> Du skal dog også lige have sat en tegnsætdefinition ind:

> 8859-1" />

Dette er også gjort.
Nu validerer min topbund.css - der er da en rar fornemmelse
Så kommer alt det jeg ikke forstår:
Når jeg vil ha' validatoren til at kigge på stil.css står der:
Errors
Line: 0 Context: h1
Invalid number: font-size only 0 can be a length. You must put a unit after
your number 26

--
Hilsen
Mia

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-02-04 16:26

NN skrev:

> Nu validerer min topbund.css - der er da en rar fornemmelse

Godt - det går fremad.

> [...]
> Errors
> Line: 0 Context: h1
> Invalid number: font-size only 0 can be a length. You must put

I css er der ikke nogen standard-enhed. Hvis du skriver

   font-size: 26

- er det ikke til at se om du mener 26em, 26pt, 26%, 26px, 26ex,
26cm, 26in, 26mm eller 26pc. Derfor skal du fortælle hvilken enhed
du bruger (medmindre tallet er nul - så er enheden valgfri).

Husk at du også skal kigge på din html-kode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 17:17

> [...]
> 26cm, 26in, 26mm eller 26pc. Derfor skal du fortælle hvilken enhed
> du bruger (medmindre tallet er nul - så er enheden valgfri).

Så er der kun valideret css

> Husk at du også skal kigge på din html-kode.

Hmmmm....... hvorfor gemmer jeg altid det sværeste til sidst. Suk.
Nå, men der skulle være 18 fejl og ud af dem kunne jeg umiddelbart kun rette
1.
Den melder om 11 fejl i Java Script hvoraf de 10 ligger i min counter og det
kan jeg vel ikke rigtig gøre noget ved?!
De resterende 6 fejl må jeg i gang med at søge viden om på html.dk og andre
steder, men hvad gør jeg ved ovenstående?

--
Hilsen
Mia

Fra : jopa

Dato : 13-02-04 17:28

NN <sluddermor> skrev bla:
> Den melder om 11 fejl i Java Script hvoraf de 10 ligger i min counter
> og det kan jeg vel ikke rigtig gøre noget ved?!

Jo da
Brug en counter der laver valid kode så er der kun 1 fejl tilbage

--

Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 18:04

"jopa skrev i en meddelelse:
> Jo da
> Brug en counter der laver valid kode så er der kun 1 fejl tilbage

Okay, det vil jeg se nærmere på
Nu mangler jeg så kun at rette 5 fejl, men.......
Et sted står der:
Document type does not allow element "hr" here; missing one of "object",
"applet", "map", "iframe", "button", "ins", "del" start-tag.
Det forstår jeg ikke.... er <hr /> ikke bare en streg?

--
Hilsen
Mia

Fra : John

Dato : 13-02-04 18:16

NN <sluddermor> skrev bla:
> Okay, det vil jeg se nærmere på
> Nu mangler jeg så kun at rette 5 fejl, men.......

Du skal blot være opmærksom på at counterne måske ikke virker hvis du retter
i koden

--

Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-02-04 18:26

"NN" <sluddermor> skrev

> [...]
> "applet", "map", "iframe", "button", "ins", "del" start-tag.
> Det forstår jeg ikke.... er <hr /> ikke bare en streg?

Det kan jeg ikke lige se, men efter din <hr /> er der stadig et problem med
noget include:

<!--#include virtual='/PgHitCounter.asp'-->

Jeg skulle ikke kunne se den include-kommando. Der skulle i stedet være
inkluderet noget.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 19:09

"Erik Ginnerskov" skrev i en meddelelse:
> [...]
> <!--#include virtual='/PgHitCounter.asp'-->
>
> Jeg skulle ikke kunne se den include-kommando. Der skulle i stedet være

Jeg fandt ud af at der ligger en counter på webhotellet så den er sat i
stedet, men eftersom den sikkert ligger i/peger på hovedmappen og jeg leger
i en undermappe der hedder "ny" så kan den ikke ses. Kan jeg rette det
midlertidigt?

--
Hilsen
Mia

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-02-04 18:07

"NN" <sluddermor> skrev

> Den melder om 11 fejl i Java Script hvoraf de 10 ligger i min counter og
det
> kan jeg vel ikke rigtig gøre noget ved?!

Dine fejl i counterkoden er sandsynligvis forekomster af tegnet & - lav dem
om til &amp; (inklusive semikolon).

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 18:31

"Erik Ginnerskov" skrev i en meddelelse:
> Dine fejl i counterkoden er sandsynligvis forekomster af tegnet & - lav
dem
> om til &amp; (inklusive semikolon).

Nææh, ikke alle, jeg har 2 af dem her:.
<script language="JavaScript">
^
Den her forstår jeg ikke:
<hr />
^
Her må mangle et eller andet, men hvad?
^
Og de næste 3 er jeg også på bar bund.
^
^
<a id="top">
^

--
Hilsen
Mia

Fra : John

Dato : 13-02-04 18:45

NN <sluddermor> skrev bla:

> Nææh, ikke alle, jeg har 2 af dem her:.
> <script language="JavaScript">
> ^
script language="JavaScript" type="text/javascript
--

Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 19:10

"John skrev i en meddelelse:
> script language="JavaScript" type="text/javascript

Tak for det, så kom jeg så langt

--
Hilsen
Mia

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-02-04 22:27

"John" < skrev:

> script language="JavaScript" type="text/javascript

Man kan også tage skridtet fuldt ud og skrive:

   <script type="text/javascript">

- så kan koden også validere i Strict. Languageparameteren er
overflødig, det virker fint med type.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-02-04 22:38

NN skrev:

> <script language="JavaScript">

<script type="text/javascript">

> Den her forstår jeg ikke:
> <hr />

Se andet indlæg.

Fjern align, sæt egenskaben med css. Flere muligheder her:

Ikke en egentlig fejl, men overvej at fremhæve "til toppen" ved
hjælp af css på linket i stedet for en direkte b-kode. Det gør
koden lettere at overskue.

> Og de næste 3 er jeg også på bar bund.

Se ovenfor.

> <a id="top">

Du lukker ikke dit a-element. Som beskrevet i et andet indlæg, er
det bedst helt at undlade a til at lave ankre med - sæt id-værdien
på et andet element i stedet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 19:31

> [...]
>
> Du lukker ikke dit a-element. Som beskrevet i et andet indlæg, er
> det bedst helt at undlade a til at lave ankre med - sæt id-værdien

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/xhtml.asp#id det her er svært at finde
rundt i.
Når jeg kører efter det jeg læser her er der alligevel fejl?

--
Hilsen
Mia

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-02-04 22:34

NN skrev:

> Document type does not allow element "hr" here;

Du bruger hr inde i en kode hvor den ikke må stå.

> Det forstår jeg ikke.... er <hr /> ikke bare en streg?

<hr /> er et blokelement. Derfor må det ikke stå inde i et inline-
element (og heller ikke inde i de blokelementer der kun må
indeholde inline-elementer).

Jeg gætter på at problemet hænger sammen med <a id="top"> - som du
glemmer at lukke. Det er i øvrigt også en dårlig ide at bruge et a-
element til at lave et anker med. Put id="top" på et eksisterende
element på siden - fx <span class="gronboks"> eller <div
align="center">.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-02-04 22:19

NN skrev:

> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/xhtml.asp#id det her er
> svært at finde rundt i.

Øh - hvad mener du med "det her"?

> Når jeg kører efter det jeg læser her er der alligevel fejl?

Der står mange ting på hjemmesideskolens sider. Hvad har du gjort
og hvordan fejler det?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~