Intel HyperTherding Technology
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 13-02-04 00:26

Hvad er ovenstående for en funktion på selve bundkort og P4-CPU med FSB800
og hvad det bruges til altså hvad kan jeg få ud af denne funktion??

For jeg har ikke kunnet finde ud af det eller få svar på det.

Kan I svare på det??

Venlig hilsen Bart

Fra : JK

Dato : 13-02-04 09:30

On Fri, 13 Feb 2004 00:25:30 +0100, "Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>og hvad det bruges til altså hvad kan jeg få ud af denne funktion??
>
>For jeg har ikke kunnet finde ud af det eller få svar på det.

Hyperthreading er en teknik som delvist erstatter det at have 2
cpu'er. Der findes bundkort med 2 cpu sokler. Fra Intel er det for
tiden med Xeon cpu'er.

Hyperthreading kan give 25% mere ydelse end uden. Forudsat at
programmet er skrevet, så det kan udnytte det. Jeg tænker ikke her kun
på styresystem (kun xp eller windows 2000, linux dur til
hyperthreading, - ikke win98 og ME). Men også på at kun visse
programmer udnytter 2 cpu'er. De store grafik programmer f.eks. burde
gøre det. Quake kan også.

mvh

John

Fra : Anders Forst

Dato : 13-02-04 09:48

Det kræver bl.a 2 helt ens ram moduler
F.eks. 2x256 MB DDR Ram 168 pins PC2700 Apacher.

Venligst
Anders

Fra : Jesper Laursen

Dato : 13-02-04 10:46

"Anders Forst" <anfo@stofanet.dk> wrote in message
> Det kræver bl.a 2 helt ens ram moduler
> F.eks. 2x256 MB DDR Ram 168 pins PC2700 Apacher.
>
> Venligst
> Anders

Næh, det kræver ikke 2 ens ram-moduler at køre HyperThreading. Jeg har lige
samlet en pc med en stang 512 mb. Ifølge joblisten i WindowsXP, så
forefindes der 2 cpu'er.

Tænker du ikke på dual ddr ?

Venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Mikkel

Dato : 13-02-04 14:28

Anders Forst wrote:
> Det kræver bl.a 2 helt ens ram moduler
> F.eks. 2x256 MB DDR Ram 168 pins PC2700 Apacher.

Så skal jeg måske have 4 helt ens ram moduler i min dual HT

Du blander det vist sammen med Kingston s Hyper X memmory kits.

Mikkel

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-02-04 20:43

On Fri, 13 Feb 2004 09:30:23 +0100, JK wrote:

<snip>

>Hyperthreading er en teknik som delvist erstatter det at have 2
>cpu'er. Der findes bundkort med 2 cpu sokler. Fra Intel er det for
>tiden med Xeon cpu'er.

Der oprettes to virtuelle processorer - resultatet er således at
processoren parallelt kan afvikle to tråde. Der er en primær virtuel
processor, der næsten er "normal" og en nummer to der får lov til at råde
over de enheder der i øjeblikket ikke bliver benyttet af den første!

>Hyperthreading kan give 25% mere ydelse end uden.

De 25% kan du vist kun hive ud hvis du har kompileret hele skidtet med HT
support - dvs ved brug af fri software ...

AFAIK er der er to måder at repræsentere en sådan HT konfiguration på.
Enten ses kun en processor, her kræves direkte HT understøttelse - eller
begge virtuelle processorer ses og maskinen opfører sig som en regulær SMP
maskine ...

SMT er simpelthen en metode til at krænge en højere udnyttelsesgrad ned
over hovedet på processoren. Alternativet er CMT, der kører på
hardwareniveau - det er fx den vej AMD kører med K8 i dette år. Her har
processoren flere fysiske kerner, der så uddeles tråde til (Så har vi
PowerV og UltraSPARC-IV der benytter begge fremgangsmåder)

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Insert Witty Remark Here -->