Foder
Fra : Ann Nielsen

Dato : 12-02-04 23:36

Jeg har fundet ud af via opdrætteren til min hvalp at racen bedst kan tåle
Royal Canin. Han virker ikke så begejstret for smagen, og kaster sig ikke
ligefrem over det, som han gjorde med Hill's (men der begyndte han at fælde
og klø sig meget). Nu ved jeg godt at han nok skal spise når han er sulten,
men det er trods alt en hvalp, der gerne skulle have noget at gro for osv.
osv. Man er vel altid lidt bekymret for de små ;) Men kan man evt. få noget
til at dryppe på maden, så det smager af noget han måske hellere vil have?

Er der nogle her der kender til at tørre sine egne frugter? Min lille Gizmo
er fuldstændig vild med frugt, især banan. Og det kunne jeg jo blande i hans
foder, men det er jo knap så lækkert med "rå" banen, der ligger måske en
dags tid før at det bliver spist!

Med venlig hilsen

Ann

Fra : JSC

Dato : 13-02-04 08:22

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fundet ud af via opdrætteren til min hvalp at racen bedst kan tåle
> Royal Canin.

Sælger din opdrætter Royal Canin - Jeg mangler endnu at se videnskabelige
beviser (som ikke er lavet af foderproducenten selv) for at noget foder er
specielt egnet til en specifik race.....

Hvilken race har du??

Mvh.
Jørgen

Fra : x Vuf x

Dato : 14-02-04 03:52

Fri, 13 Feb 2004 08:21:47 +0100, JSC wrote:
> [...]

>beviser (som ikke er lavet af foderproducenten selv) for at noget foder er
>specielt egnet til en specifik race.....

Mine har det altså også bedst med Royal Canin.

>Hvilken race har du??

Jeg har opdrættet papillon i snart 14 år.

--
Mvh Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien
http://www.sonpet.dk

Hunde har ejere...Katte har personale.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 13-02-04 08:55

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> wrote in message
> Jeg har fundet ud af via opdrætteren til min hvalp at racen bedst kan tåle
> Royal Canin.

Selvom jeg bruger RC og er stor tilhænger af det vil jeg retfærdighedsvist
sige at alle hunde er forskellige så man kan ikke sige at en race bedst kan
tåle RC, men når det så er sagt...!
Der er også Lone Star som er et helt forrygende produkt eller Nutra
Nuggets... Der findes mange gode produkter. Det gælder om at finde det i har
det bedst med!

> [...]
noget
> til at dryppe på maden, så det smager af noget han måske hellere vil have?

Jeg havde samme problem med min Robin. Han nægtede at spise de første dage,
kiggede med afsky på maden og tabte sig naturligvis noget! Jeg var ved at gå
ud af mit gode skind da jeg er vandt til hunde der kaster i sig!

De første par dage tilbød jeg ham mad i 15-30 minutter af gangen op til 10
gange om dagen af ren desperation, men efter at ha' snakket med opdrætteren
gjorde jeg på råd fra hende det at jeg kun lod maden stå i 15 minutter,
havde han ikke spist inden da fjernede jeg den og så fik han først tilbudet
igen til næste måltid (3 måltider om dagen)! Ikke noget med lige at prøve af
og til. De skal nemlig lære at når der er mad så spiser man! Desuden skar
jeg hans ration ned til hvad jeg var sikker på han kunne spise. Han skulle
ha' 180 g. pr. måltid men jeg gik helt ned på 50 g. og når han så havde
spist det op blev han tilbudt lidt mere til næste måltid, feks. 75 g. På den
måde blev han vandt til at spise op og efter 2 dage på den måde var han på
fuld ration og spiste helhjertet! Han er nu en madglubsk lille rod der
elsker sin RC så meget at vi også kan benytte det til godbidder.

Hvad er din hvalp for en race?

> [...]
hans
> foder, men det er jo knap så lækkert med "rå" banen, der ligger måske en

Jeg ved ikke om frugter indeholder lige så mange proteiner som grøntsager,
men gør de skal han ha' dem blendede i maden og ikke for meget. Du skriver
at det kan stå en dags tid før det bliver spist, det må det, som skrevet
over, ikke!
Prøv evt. at blød det ½ af hans mad op og giv ham resten tørt. Ikke noget
med at putte lidt lækkert i, for de kan sagtens spise det som det er. Jeg
tror på han bare skal se hvor meget han kan få dig til at hoppe og danse!

Det jeg har skrevet er bare gode råd. Det er selvfølgelig op til dig om du
vil følge dem og gi' ham RC rent, om du vil gi' ham mad 3x dagligt eller
lade det stå hele dagen. Jeg har bare foreslået det jeg har bedst erfaring
med!

Held og lykke med din hvalp.

Rinnie
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Claus Hemmingsen

Dato : 13-02-04 22:16

Tjaaa ud fra testen i det sidste Tænk og test skulle der ikke være den store
forskel på foderet..

Jeg forslår at du smutter på biblioteket og læser den 6 siders artikel..

mvh
claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-02-04 19:08

On Fri, 13 Feb 2004 22:16:26 +0100, "Claus Hemmingsen"
<Gider@ikkehave.spam> wrote:

> [...]
>forskel på foderet..
>
>Jeg forslår at du smutter på biblioteket og læser den 6 siders artikel..

har du selv læst det hele ? jeg har ikke kun de brudstykker der lå på
nettet, men efter hvad jeg har forstået så havde alle foddertyper en
god nok fordeling imellem fedt protein osv

men forskellen på dem var kvaliteten af aminiosyrene/proteinet og når
man sammenligner de fleste af de dyre med de billige så er kvaliteten
af aminiosyrene lige god/dårlig

som jeg hele tiden har ment at eksempelvis hills er lige så
godt/dårligt som nettofodret, og at man spilder sine penge totalt på
at købe hills i forhold til nettofodder da de begge indeholder
biprodukter med de dårligste proteiner !?

men at der findes et par af de dyre som proplan nutro olivers hvor der
ingen biprodukter er i og derfor langt bedre proteiner i forhold til
hills og netto er det ikke forstået rigtigt ? hvis du altså har læst
det hele ?

desuden gik de ud fra at det skulle være en voksen normalt fungerende
hund der var mål for undersøgelsen. Men hvis man har en der ikke er
voksen eller stadig vokser eller en superaktiv hund vil undersøgelsen
ikke dække, så derfor vil jeg stadig fortsætte med mit måske lidt for
dyre men stadig bedre Nutro.