Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken film til skifotos
Fra : Nikolaj

Dato : 12-02-04 20:40

Hej med jer

Jeg skal snart på skitur til østrig og det er jo alle tiders.
I den forbindelse har jeg lovet at tage nogle billeder af min lillebrors
snowboard-bedrifter. Jeg har et canon 300v slr til rådighed og en 28-90 mm
zoomlinse (standard) og en 70 - 300 telelinse med.

To spørgsmål:

Hvilken film (hastighed osv.) skal jeg bruge for at få billeder der ikke
tværer ud selvom motivet er i fart kontra at nogle af billederne evt. skal
kunne forstørres? (Der er forhåbentlig høj sol og masser af sne, så lys er
der nok af). Hvis der er nogen der har gode erfaringer med specielle film
hører jeg også gerne det.

Hvad har jeg af muligheder med de to linser og hvad ville i gøre for at få
nogle "fede" snowboard-billeder?

På forhånd tak!

Nikolaj

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 12-02-04 21:12

Hej Nikolaj

Du har masser af muligheder for fede billeder med dine linser. Jeg ville
foreslå et ISO 200 film, hvis du ikke skal lave de helt store forstørrelser
så køb f.eks. Fuji Superia eller noget lignende. Hvis du skal i gang med de
store forstørrelser, kunne du bruge f.eks. Fuji Reala Iso 100...

Du skal jo tage billeder mest i dagslys, så der vil du formodentlig ikke
komme i de store problemer med manglende lys...

Du kan overveje om du vil bruge et pol filter, det vil gøre himlen mere blå,
og du vil undgå nogle af de kraftige reflekser i sneen...

Hvis du er intereseret har jeg nogle Fuji Superia ISO 100 liggende, som du
kan købe til en rimelig pris (tjek evt. annonce i dk.marked.privat.foto)

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Sune Kjærgård

Dato : 12-02-04 21:28

Hej Nikolaj...
Jeg er netop selv vendt hjem fra skiferie....
Du kan se de bedste af mine billeder her. Der står også hvilke indstillinger
der er brugt.
http://www.foto-basen.dk/?page=15&author=308
Der er i hvert fald lidt inspiration.

> [...]
> snowboard-bedrifter. Jeg har et canon 300v slr til rådighed og en 28-90 mm
> zoomlinse (standard) og en 70 - 300 telelinse med.
Hmm... Nu siger du har til rådighed. Hvad vil det sige? Er du vant til at
bruge det, eller andre SLR kameraer. Det er vigtigt at du er fortrolig med
dit kamera!
Og hvad med almene fotografiske principper (blænde/lukketid, lysmåling osv)
kender du dem?
(Det vil jeg gå ud fra at du gør i det følgende). Hvis ikke du gør har du
indtil du skal afsted til at lære dem, for de er nødvendige at kende!

> [...]
> der nok af). Hvis der er nogen der har gode erfaringer med specielle film
Det kommer lidt an på om du bruger negativ eller Diasfilm. Hvis ikke du er
vant til Diasfilm, vil jeg anbefale negativfilm, da de har et større
eksponeringsspillerum. en iso 200 ville være et rigtig godt valg. Skal du
helt ned og have lukketider omkring 1/4000 sekund, skal du nok have en
hurtigere film (alt afhængig af forholdene selvfølgelig)
Hvis du fotograferer meget har du sikkert en film du er vant til at bruge.
Har du en sådan, så brug den! Den kender du. Selv bruger jeg Fuji Superia
som har en ret høj farvemætning.

Specielle film kræver kendskab.... Det skal ikke opbygges på en skitur, men
hjemme.

> Hvad har jeg af muligheder med de to linser og hvad ville i gøre for at få
> nogle "fede" snowboard-billeder?
Regel nr 1: Du skal tæt på!
Regel nr 2: Du skal tæt på!
Get the point? en prik på en hvid baggrund er ikke noget pænt billede. Ved
mit drop! billede var der dog en ide i at få omgivelserne med, for at give
en ide om højden, men det havde nu heller ikke lidt under at Boarderen havde
fyldt lidt mere i billedet.
MEN det kommer selvfølgelig også an på hvor god/ frygtløs din lillebror er
på et snowboard! Skal i i parken og lege på hop og rails, i offpisten eller
holder i jer på pisterne? I parken skal du som udgangspunkt bruge din
standard zoom i området 28-50mm og så ellers bare gå tæt nok på. Den kan
også lukke meget mere lys ind end din tele (sandsynligvis), og derved kan du
opnå hurtigere lukketider. I hop skal du fryse din bror i billedet, så det
er helt skarpt, gerne med noget sne hængende i luften til at underbygge
ideen om fart.

På pisten kan du med fordel bruge en lidt langsommere lukketid, og så
panorere (så din bror bliver skarp og baggrunden får fartsstriber.

Vær ikke nærig! Tag masser af billeder. Brug altid continuous shutter mode,
så den bare fyrer løs, og følg så din bror. Begynd gerne før han er i
søgeren. Hvis du har mulighed for det så brug en hjælper, der kan fortælle
dig, hvornår han nærmer sig hoppet. Inden fokuserer du på noget, der kommer
til at være i ca. samme afstand som din bror, så kameraet hurtigt kan
indstille fokus.

Jeg brugte næsten ikke min tele på min tur. Et sted du kunne bruge den kunne
dog være i halfpipen, så du kan følge ham hele vejen. Men igen! Det er bedre
at komme tættere på med din standardzoom i vidvinkelområdet.

Så er der jo også multieksponeringer! Det kommer lidt an på hvor godt dit
kamera er (jeg kender det ikke). Men du skal i hvert fald bruge et stativ.

Mht eksponering. Har du et gråkort, så brug det! Jeg gjorde det at jeg enten
tog en spot måling på en person eller noget andet, som i hvert fald ikke var
sne, eller at jeg satte den til at overeksponere 1½ EV. Lysmåleren går efter
at få billedet 18% gråt. Dvs. hvis ikke man kompenserer for det, får du gråt
sne på billederne. Det gør IMØ ikke noget hvis sneen bliver lidt udbrændt,
det vigtigste er at boarderen er eksponeret korrekt!
Tag og få den første film fremkaldt på destinationen, selvom det er
hundedyrt, så kan du om dine eksponeringer er i orden. Det er bedre at finde
ud af evt. problemer efter en film, end efter 20.

Når du skal have fremkaldt filmene her hjemme, så vælg den dyre udgave, hvor
fotohandleren kigger efter og justerer billeder selv. Fremkaldemaskinerne
går nemlig også efter 18% grå

Det var hvad jeg lige kunne komme på.
Har du flere spørgsmål, eller vil du have uddybet noget, så spørg bare løs.

Læs også her... Der står nogle nyttige ting

http://www.nyip.com/tips/topic_skiing2001.html

God tur....

Og vis os lige billederne når du kommer hjem

--
Mvh Sune

Udskift nejtaktilspam med indbakke hvis du vil maile!

Fra : Nikolaj

Dato : 12-02-04 22:56

"Sune Kjærgård" <sune@nejtaktilspamkjaergaard.com> skrev i en meddelelse
> Hej Nikolaj...

Hejsa! Sikke en lang post! Alle tiders! Jeg har nogle spørgsmål og
kommentarer som kommer ned gennem dette indlæg.

> Jeg er netop selv vendt hjem fra skiferie....
> Du kan se de bedste af mine billeder her. Der står også hvilke
> [...]

Der er sgu fede billeder! Jeg troede at man skulle op i langt højere
lukkertider for at undgå udtværede billeder og fartstriber. Derfor
spørgsmålet om hurtigere film osv. Jeg tror at ISO 200 kan klare mosten hvis
vi får godt vejr.

> Hmm... Nu siger du har til rådighed. Hvad vil det sige? Er du vant til at
> bruge det, eller andre SLR kameraer. Det er vigtigt at du er fortrolig med
> dit kamera!

Ja, jeg har måske underdrevet lidt. Kameraet er min kærestes. Det er 3/4 års
tid gammelt og jeg har leget en del med det, men jeg er ingen ekspert,så jeg
kender det godt og er med på de fleste fuktioner. Jeg glæder mig meget til
at prøve continuous - Det har jeg ikke før!

> [...]
> (Det vil jeg gå ud fra at du gør i det følgende). Hvis ikke du gør har du
> indtil du skal afsted til at lære dem, for de er nødvendige at kende!

Som sagt. Jeg er ingen ekspert, men bliver mere og mere fortrolig med
funktioner sammenhæng og forståelsen, men jeg har stadig meget at lære.
Derfor er det fedt at kunne lære lidt her på usenet. Jeg har købt politikens
store fotobog som jeg har læst med stor interesse så jeg har lidt
basisviden.

> Det kommer lidt an på om du bruger negativ eller Diasfilm. Hvis ikke du er
> vant til Diasfilm, vil jeg anbefale negativfilm, da de har et større
> eksponeringsspillerum.

Jeg har aldrig filmet på dias så jeg holder mig til farvenegativ i denne
omgang..

en iso 200 ville være et rigtig godt valg. Skal du
> helt ned og have lukketider omkring 1/4000 sekund, skal du nok have en
> hurtigere film (alt afhængig af forholdene selvfølgelig)

Det var det jeg troede, men som jeg kan se på dine billeder er vi i omegnen
af 1/500 sekund så det kræver vel ikke så hurtig film.

> [...]
> som har en ret høj farvemætning.
>
> Specielle film kræver kendskab.... Det skal ikke opbygges på en skitur,

Det er det der er problemet. Indtil nu har jeg ikke eksperimenteret med
film, så jeg har ikke noget indtryk af forskelle og egenskaber. De film jeg
har brugt har været dem der lige var til rådighed, så der er nok ikke meget
erfaringsgrundlag at gøre godt med. Men i øjeblikket har jeg ingen film, så
jeg vil forsøge mig med den Superia som du nævner og så prøve at være mere
konsistent med filmbrugen, så jeg lærer egenskaberne bedre at kende.

> Regel nr 1: Du skal tæt på!
> Regel nr 2: Du skal tæt på!
> Get the point?

Skal jeg tæt på?

> [...]
> er helt skarpt, gerne med noget sne hængende i luften til at underbygge

Det ser supercool ud på dine hop-billeder!

> På pisten kan du med fordel bruge en lidt langsommere lukketid, og så
> panorere (så din bror bliver skarp og baggrunden får fartsstriber.

Ja, jeg må bruge den/de første film til at eksperimentere.

> Så er der jo også multieksponeringer! Det kommer lidt an på hvor godt dit
> kamera er (jeg kender det ikke). Men du skal i hvert fald bruge et stativ.

Der tror jeg kameraet står af.. Kan ikke helt huske det, men så vidt min tur
gennem manualen kan det ikke det. 300v er et forholdsvist grundlæggende
kamera.

> Mht eksponering. Har du et gråkort, så brug det!

Hvad er et gråkort? Noget i stil med hvidbalance på video?

> [...]
> sne på billederne. Det gør IMØ ikke noget hvis sneen bliver lidt udbrændt,
> det vigtigste er at boarderen er eksponeret korrekt!

Du skriver 1½EV. Her er jeg ikke helt med.. Er det i praksis en længere
lukkertid en kameraet vil lave på auto? Altså jeg forlænger lukkertiden så
lysmåleren i søgeren viser at jeg vil lukke for meget lys ind?

> [...]
finde
> ud af evt. problemer efter en film, end efter 20.

Det havde jeg ikke tænkt på, men det er da en rigtig god idé!

> Når du skal have fremkaldt filmene her hjemme, så vælg den dyre udgave,
hvor
> fotohandleren kigger efter og justerer billeder selv. Fremkaldemaskinerne
> går nemlig også efter 18% grå

Igen noget jeg ikke havde tænkt på...

> [...]
løs.

> Læs også her... Der står nogle nyttige ting

Jeg går i gang med at læse nu...

> God tur....

Tak! og tusind tak for alle de gode pointer som jeg som begynder ikke
umiddelbart tænker på.

Med venlig hilsen

Nikolaj

Fra : Sune Kjærgård

Dato : 12-02-04 23:28

Hej Igen

Det bliver lige lidt hurtigt den her gang.

> Der er sgu fede billeder! Jeg troede at man skulle op i langt højere
> lukkertider for at undgå udtværede billeder og fartstriber.
Tjaaa... Når man hopper mister man jo faktisk en del hastighed!

Mange tak!

> [...]
> kender det godt og er med på de fleste fuktioner. Jeg glæder mig meget til
> at prøve continuous - Det har jeg ikke før!

Det lyder helt fint. Jeg er skam heller ikke ekspert. Har også haft mit SLR
i et års tid!

> [...]
politikens
> store fotobog som jeg har læst med stor interesse så jeg har lidt

Så er du allerede et godt stykke af vejen. Mit råd til dig er at få tykket
dig igennem alle de bøger du kan få fat på. (du kan jo bare springe det ober
du ved i forvejen.) Det har jeg fået utrolig meget ud af! Især en bog (som
jeg ikke lige kan huske hvad hed) fra National Geographic har inspireret mig
meget. Omend den måske ikke handler så meget om actionfoto.

> Skal jeg tæt på?

gæt!

> Hvad er et gråkort? Noget i stil med hvidbalance på video?
Hvis du har læst den der artikel jeg linkede til, så ved du det!

Ellers.... et kort som er præcist 18% grå, og som du derfor kan indstille
dit kamera præcist efter. (Og som kodak kan sælge for 2-300kr)

> [...]
> lukkertid en kameraet vil lave på auto? Altså jeg forlænger lukkertiden så
> lysmåleren i søgeren viser at jeg vil lukke for meget lys ind?

Det vil sige at jeg overeksponerede med 1½ blænde. På de fleste SLR kameraer
er der sådan en +/- knap hvor man kan vælge at eksponere over og under...
Kig evt i din manual

> Tak! og tusind tak for alle de gode pointer som jeg som begynder ikke
> umiddelbart tænker på.

Selv tak!
Mvh Sune

Fra : Nikolaj

Dato : 13-02-04 18:43

"Sune Kjærgård" <sune@nejtaktilspamkjaergaard.com> skrev i en meddelelse

Hej igen

> Hvis du har læst den der artikel jeg linkede til, så ved du det!
>
> Ellers.... et kort som er præcist 18% grå, og som du derfor kan indstille
> dit kamera præcist efter. (Og som kodak kan sælge for 2-300kr)

Ja, jeg læste det efter jeg skrev i går...

> Det vil sige at jeg overeksponerede med 1½ blænde. På de fleste SLR
kameraer
> er der sådan en +/- knap hvor man kan vælge at eksponere over og under...
> Kig evt i din manual

Manualen skal lige pløjes igennem et par gange inden jeg tager af sted og så
skal der også købes en røvfuld film ind. Jeg glæder mig til at komme i gang.

> Selv tak!
> Mvh Sune

MVH

Nikolaj

Fra : Daniel Trads

Dato : 13-02-04 11:41

On Thu, 12 Feb 2004 22:55:35 +0100, "Nikolaj"
> [...]

>gennem manualen kan det ikke det. 300v er et forholdsvist grundlæggende

Det klarer snildt multieksponering. Du skal ned på FUNC-knappen og
vælge den 2. sidste option. Der kan du vælge at få op til 9
eksponeringer på samme billede. Læs i fotobogen, mht. undereksponering
osv.

[SNIP - Overeksponér med 1½ blænde]

>Du skriver 1½EV. Her er jeg ikke helt med.. Er det i praksis en længere
>lukkertid en kameraet vil lave på auto? Altså jeg forlænger lukkertiden så
>lysmåleren i søgeren viser at jeg vil lukke for meget lys ind?

Hvis du bare vælger en længere lukketid i enten P- eller Tv-mode, så
blænder kameraet jo bare ned. Det du skal gøre er at holde "Av +/-"
nede, og shifte den op til +1½.

Når det så er sagt, så vil jeg mene at det kun er i tåge eller ved
rene snebilleder at det er nødvendigt at tvinge en overeksponering
igennem. Så længe der er en blanding af sne og himmel, skal kameraet
nok finde ud af at ramme rigtigt. Jeg har for nylig fået fremkaldt et
par dias fra sidste snefald, og der er ingen fejleksponeringer.

Du kan også prøve et lille forsøg: Prøv at stille kameraet på fx
blænde 5,6 med Av. Fokuser nu på det nederste af en vindueskarm. Læg
mærke til lukkertiden, som kameraet nu beregner. Vend så kameraet på
hovedet og fokuser samme sted igen. Nu skulle der gerne være en
forskel. Kameraets automatik prioriterer simpelthen anderledes når
"bunden" er hvidere end "toppen".

>finde
>
>Det havde jeg ikke tænkt på, men det er da en rigtig god idé!

Nej for det hjælper dig ikke rigtigt, da fejleksponeringer snildt kan
reddes i kopieringen. Den eneste måde at lære det på er enten ved at
kikke på dine tidligere negativstrimler, eller tage et par dias-film.

Men med det kamera du har til rådighed er det ikke noget problem. Nu
har jeg taget 4 ruller dias med mit eget 300v, og alle er taget efter
hvad automatikken vælger (ellers kunne jeg jo ikke se hvornår kameraet
bliver snydt). Stort set ingen billeder er blevet fejleksponerede.

>hvor
>
>Igen noget jeg ikke havde tænkt på...

Det er så til gengæld rigtigt. Snebilleder bliver tit lidt gråfimsede
når man tager den billige fremkaldelse.

--
Daniel Trads <danielts@NOSPAMpost8.tele.dk>

Fra : Nikolaj

Dato : 13-02-04 18:33

"Daniel Trads" <danieltsNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vælge den 2. sidste option. Der kan du vælge at få op til 9
> eksponeringer på samme billede. Læs i fotobogen, mht. undereksponering

Ja, jeg fandt manualen frem i går og sørme om det ikke også er en mulighed,
men mon ikke jeg skal holde mig fra det i denne omgang. Min bror bliver nok
skuffet hvis der ikke er bare et par billeder der kan bruges.

> [SNIP - Overeksponér med 1½ blænde]

> Hvis du bare vælger en længere lukketid i enten P- eller Tv-mode, så
> blænder kameraet jo bare ned. Det du skal gøre er at holde "Av +/-"
> nede, og shifte den op til +1½.

Altså på lysmåleren i søgeren?

> [...]
> hvad automatikken vælger (ellers kunne jeg jo ikke se hvornår kameraet
> bliver snydt). Stort set ingen billeder er blevet fejleksponerede.

Det lyder jo godt!

Fremkaldemaskinerne

> Det er så til gengæld rigtigt. Snebilleder bliver tit lidt gråfimsede
> når man tager den billige fremkaldelse.

Ok. Hvis jeg bare vil have fremkaldt til negativer, skal jeg så være
opmærksom på noget. Er der noget specielt jeg skal bede om eller er selve
fremkaldelsen af filmen den samme. Dvs. er det i fremkaldelsen af positivet
der er forskel.
Jeg har tænkt mig at scanne negativerne og så udvælge de bedste og få dem
lavet, da der jo ingen grund er til at få papirbilleder af alle
fejlskuddene. (pengene er lidt begrænsede...)

Tak for svarene! Jeg er helt overvældet over alle de gode pointer!

Nikolaj

Fra : Daniel Trads

Dato : 14-02-04 11:49

On Fri, 13 Feb 2004 18:32:54 +0100, "Nikolaj"
<spamtrap020909@hommelgaard.com> wrote:

{SNIP - Kameraet kan multieksponere]

>Ja, jeg fandt manualen frem i går og sørme om det ikke også er en mulighed,
>men mon ikke jeg skal holde mig fra det i denne omgang. Min bror bliver nok
>skuffet hvis der ikke er bare et par billeder der kan bruges.

Ja det er heller ikke helt let. Og scanner du billederne ind bagefter,
kan du jo bare simulere multieksponering i photoshop.

[SNIP - Eksponeringskompensering]

>Altså på lysmåleren i søgeren?

Jaeh det kan vi godt kalde den. Kompensations-baren er også på
bagstykket. Tjek side 45 i manualen.

[SNIP - Vælg den dyre fremkaldelse/kopiering]

> [...]
>fremkaldelsen af filmen den samme. Dvs. er det i fremkaldelsen af positivet

Ja, negativerne kan de ikke gøre andet ved, end at fremkalde dem. Det
er først når de laver papirkopien at de kan justere.

>Jeg har tænkt mig at scanne negativerne og så udvælge de bedste og få dem
>lavet, da der jo ingen grund er til at få papirbilleder af alle
>fejlskuddene. (pengene er lidt begrænsede...)

Det er jo det. Og selv om der er mange gode skud blandt forsøgene er
det jo begrænset hvad der ryger i fotoalbummet.

>Tak for svarene! Jeg er helt overvældet over alle de gode pointer!

Selv tak. :)

--
Daniel Trads <danielts@NOSPAMpost8.tele.dk>

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 13-02-04 14:51

> [...]

> lukkertider for at undgå udtværede billeder og fartstriber. Derfor
> spørgsmålet om hurtigere film osv. Jeg tror at ISO 200 kan klare mosten

Selv med mindre hurtige lukketider kan man få fede billeder ved at bruge
panning, så din baggrund bliver udtværet mens hovedmotivet står rimelig
skarpt.

Se http://www.ephotozine.com/techniques/viewtechnique.cfm?recid=221

Et rigtig godt eksempel er her -> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?
forum=1005&message=6649903

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Nikolaj

Dato : 13-02-04 18:16

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse

> Selv med mindre hurtige lukketider kan man få fede billeder ved at bruge
> panning, så din baggrund bliver udtværet mens hovedmotivet står rimelig
> skarpt.

Jeg skal helt sikkert prøve om jeg kan få nogle billeder i kassen på den
måde, men jeg tror at det er noget man skal bruge noget tid på at blive god
til.

Glæder mig til at prøve!

MVH

Nikolaj