Har jeg fodret ham forkert? Hankat med str~
Fra : Ragna

Dato : 12-02-04 18:59

Hej gruppe!

Vores dejlige, kastrerede hankat, Fufu på godt 2½ år har fået konstateret
struvit-krystaller i urinen.
Vi har før haft en hankat med det samme problem, men hos ham startede det
allerede i 1½-års-alderen.
På grund af vores erfaringer med vores gamle kat har vi fodret Fufu med
Hill's C/D, bortset fra det sidste halve årstid, hvor vi gik over på Hill's
Light Adult, da han var ved at blive lidt for tyk.
Foruden ved det har vi givet ham Hill's Oral Care for at forebygge
tandproblemer, samt det meste af en foliepose pr. dag fra enten Pussi,
Kitekat eller Wiskas, fordi jeg har læst, at vådmaden var god til at sikre,
at netop en kastreret hankat fik vædske nok.

Dyrlægen siger nu, at vi skal give ham S/D (og intet andet) i 6-8 uger,
hvorefter han skal gå over til C/D og intet andet - ingen godbidder, intet
vådfoder.
Jeg har læst mig til, at for meget protein kan være medvirkende til
blæresten.
I så fald er det jo ikke et særlig godt råd at fodre med vådfoder, eller er
det fordi kvaliteten af de nævnte mærker har været for ringe? Med andre ord,
har jeg fodret ham forkert?

I kan læse Fufus historie under min profil ved hjælp af dette link:

Dette indlæg har jeg postet både her og på DeKatten i håb om mange svar fra
folk, der har erfaring med blæresten.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Pia Nave

Dato : 12-02-04 21:30

Ragna wrote:
> [...]
>
> I kan læse Fufus historie under min profil ved hjælp af dette link:
>
> Dette indlæg har jeg postet både her og på DeKatten i håb om mange svar fra

Hej Ragna

Min ene hankat (kastrat) har også gentagne gange haft struvitsten i
urinen. Hver gang det er kommet, har det skyldtes forkert fodring.
Ligesom dig fik jeg af dyrlægen af vide, at jeg i en kortere periode
skulle fordre med s/d og derefter skulle jeg gå over til c/d.
Dermed gjort!
Men efterhånden som tiden gik, synes jeg at jeg godt engang imellem
kunne tillade mig at give ham lidt andet. Han er nemlig _helt_ vild med
Whiskas både våd og tørkosten. Men hvis han for længe har fået det,
så ender vi altid oppe ved dyrlægen!!

Så nu får han udelukkende c/d og en _sjælden_ gang imellem (2-3x pr.
md.) får han Whiskas vådfoder (aluposerne).
Har også prøvet at give ham Eukanuba.....uden held! Det _eneste_ der
holder struvitterne for døren, det _er_ altså Hills' c/d!!
Så mht. denne debat der kører omkring billig vs. dyr foder.....tja, så
kan jeg kun sige at _en_ eller anden forskel må der altså være - eller
også er kattene bare ligeså forskellige med hvad de kan tåle, som vi
mennesker er
Jeg tør ihvert tilfælde _ikke_ skifte foder!

Men jeg synes dog det må være dødtræls for en mis _udelukkende_ at spise
det samme foder.....!! Jeg varierer det den smule jeg kan: Enten ved at
bløde det op med vand, blande lidt vådfoder i, blande lidt torskerogn i,
eller tun....et eller andet jeg lige kan komme på!
Men jeg saaaaaavner nogle godt råd mht. varieret kost til misser der
lider af urinvejsproblemer.........hvad kan man give han - og hvad kan
man selv lave?

--
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Kristina Weimer

Dato : 13-02-04 15:07

Pia Nave <pia_mig@nave.dk> wrote in message news:<402BE235.4000809@nave.dk>...
> [...]
---

---

> [...]
> Men jeg saaaaaavner nogle godt råd mht. varieret kost til misser der
> lider af urinvejsproblemer.........hvad kan man give han - og hvad kan

Hej Ragna, Pia og I andre

Jag kan inte svara på huruvida du Ragna har gett "forkert" mat
(möjligen kan de där alupåsarna vara ett problem?), men jag tänkte
dela med mig av mina erfarenheter gällande mat till katt med
urinvägsproblem.

Sigmund, numera bosatt hos mina föräldrar på landet, fick i
två-treårsåldern upprepade (kanske tre?) gånger urinsten. Efter det
fick vi också veta att han bara skulle äta specialmat resten av livet,
och *ingenting* annat. Sigmund får, för omväxlingens skull, olika
sorters torrmat som ska motverka bildning av nya stenar, Walthams,
Hills eller Specific.

Det finns också burkmat som har samma effekt, men den vägrar han
äta Han är överhuvudtaget inte intresserad av burkmat, och har
aldrig varit det. Om det inte är färskt får det vara Min vän, som
han bodde hos först, provade att laga egen mat åt honom, och tillsätta
div salter från apoteket, men Sigmund uppskattade inte ansträngningen,
så det fick vara. Men om någon (Pia?) är intresserad så kan jag
försöka leta rätt på receptet.

Sigmund är nu nästan nio år, och har inte haft skymten av problem på
flera år. Vid ett vetrinärbesök på Felina för ett par år sedan
diskuterade jag matproblemet med vetrinären. Hon var av den åsikten,
att så länge man är försiktig kan han få *lite* annat, så länge hans
huvudsakliga näringsintag är specialmaten. Sigmund brukar få en liten
smakbit då&då, kanske ett par ggr i veckan, kalkon, räkor, den typen,
utan att det har orsakat några problem. Dessutom får han en fem-sex
bitar Oral Care varje dag. Mer bör han inte få, sa vetrinären. Jag
frågade om det gör något att han äter möss, men då skrattade hon bara
och sa att "det är ju ekologisk mat" Inga problem med det alltså.
Jag skulle tycka att rått kött, grishjärta, daggamle kyllinger och
liknande borde vara bra, men vågar inte svära på det.

Observera att den specialmat han äter nu alltså är de
"upprätthållande", inte de "upplösande". Den mat som katten äter de
första veckorna *får absolut inte* blandas med nånting annat, vad jag
har förstått.

Och sen har ju Sigmund som sagt inte haft problem på många år. Han bor
sedan några år tillbaka på landet, springer ute, fångar möss och
älskar det! Jag saknar honom ännu, men han passade absolut inte som
innekatt, han kedede sig så förskräckligt

h. Kristina i Helsingfors - med en varm tanke till Sigmund på Åland

Fra : AEK

Dato : 12-02-04 21:46

Ragna wrote:

> Vores dejlige, kastrerede hankat, Fufu på godt 2½ år har fået
> konstateret struvit-krystaller i urinen.

Øv !

> I så fald er det jo ikke et særlig godt råd at fodre med vådfoder,
> eller er det fordi kvaliteten af de nævnte mærker har været for
> ringe? Med andre ord, har jeg fodret ham forkert?

Det der med foder, har jeg ikke styr på Det er der heldigvis andre i
gruppen, der har.
Fedeberg er nu 3,5 år.
Vi fik ham, da han var ca. 8 uger. Jeg fodrede ham med foder fra Bilka.
Ca. 2 mdr. efter fik han krystaller. Til dyrlæge, hvor vi fik specialfoder
til Herren.

Efter at være kommet igennem ca. 2 poser, valgte jeg at gå over på RC - og
har aldrig haft problemer med ovenstående.
Jeg har så prøvet at variere med foder fra Olivers , men det måtte jeg give
væk - da der var ingen, der gad det efter kort tid ;-(

Jeg ved, at jeg aldrig går tilbage til billig tørfoder igen.
Af vådkost, som de alle får hver morgen, køber jeg LUX i Aldi.

Ved godt, at du ikke kan bruge mit svar til noget.
God bedring til Fufu ( fedt navn ).

--
/ Anya.
Hvis du vil svare personligt, skal du skrive til hex (snabela) esenet.dk

" I denne verden er du måske kun et menneske, men for ét menneske, kan
du betyde en verden til forskel."

Fra : Mikkel \(2600\)

Dato : 12-02-04 22:48

Nu vi lige er ved det med krystallerne ... hvordan finder man ud af det
??

Mikkeline er nu 1½ år og det har været meget forskælliget hvad han har fået
af foder Det er dog mest tørkost, men han fortrækker ikke noget mærke bare
han får den mængde han kan spise hverdag om det så er den billige fra
Kvickly eller om det er fra den 15kg pose svigermor køber så er det lige
meget (bare ikke torskerogn det kan ham ikke li), men hvordan lægger jeg
mærke til om han har fået krystaller i urinen ??

--
Mikkel 2600

mtl_NOSPAM@person.dk
(husk at fjerne _NOSPAM)

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 23:10

"Mikkel (2600)" <mtl_NOSPAM@person.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget (bare ikke torskerogn det kan ham ikke li), men hvordan lægger jeg
> mærke til om han har fået krystaller i urinen ??

Hvis katten har svært ved at komme af med urinen (sidder fx længe på
bakken), virker som om den skal tisse ofte, går på bakken og ned igen, uden
at tisse, måske bliver urenlig, er alle tegn på, at der er noget galt, og
dyrlægen bør konsulteres.

Læs mit svar i denne trå om, hvad man selv kan gøre for at forebygge
problemer med urinvejene.

Tina

Fra : AEK

Dato : 12-02-04 23:15

Mikkel (2600) wrote:
> Nu vi lige er ved det med krystallerne ... hvordan finder man ud
> af det ??

Oscar tissede på min rygsæk, jakke og få andre ting, der havde " duft " af
mig.
Da han havde tisset en enkelt dag sådan, vidste jeg noget var galt - for
mine katte er 100 % renlige.
Straks blev han sat i behandling - efter , at vi havde afleveret en fin
lille urinprøve )

Jeg har siden et par x gange fået ham tjekket, for at se, om alt er ok.
Hans urin er meget fin

Det er så 3 år siden, men jeg glemmer aldrig den dag, hvor han tissede flere
steder ;-(
Jeg var helt " grøn " med katte, så jeg anede ikke en dyt om krystaller.

Fra : Ragna

Dato : 13-02-04 14:19

Tak for jeres svar alle sammen!

Til Pia Nave: Ja, det svære er nok at adskille vores eget behov for
variation fra kattens behov.
I hvert fald kan jeg ud af dine oplevelser se, at jeg er nødt til at stå
fast, når han spiller den stakkels, ulykkelige kat, der aldrig får noget,
han kan lide. Mit håb er, at det er både første og eneste gang, han skal
have blærebetændelse.

Til Anya: Navnet fik han, mens vi endnu troede, at han var en pige, og
han fik det, fordi det var et af vores gamle hunkats kælenavne.
Heldigvis viste han ikke sin blærebetændelse ved urenlighed, men ved
pludselig at gå i bakken og sjat-tisse den ene gang efter den anden.
Selvfølgelig skulle det vise sig hen mod aften om lørdagen! Man skulle somme
tider tro, at de kiggede i kalenderen, før de melder sig syge!

Til Tina: Forklaringen med urinrøret, der ændrer sig hos kastrerede
hankatte, har jeg aldrig hørt før; men det forklarer jo meget godt, hvorfor
problemet mest findes hos netop dem.
Tak for linket, som jeg har gemt, og som jeg vil studere grundigt.

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 22:45

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe!
>
> Vores dejlige, kastrerede hankat, Fufu på godt 2½ år har fået konstateret
> struvit-krystaller i urinen.

Struvit-krystaller, også kaldet urinsten og blæresten, skyldes hovedsageligt
for meget magnesium i kosten. Hos hankatte sker der det, at urinrøret ændrer
sig efter kastration. Det bliver kortere og smallere, hvilket gør, at
stenene har sværere ved at passere, end ved en ikke-kastrat.

Det du skal se på først og fremmest, er indholdet af magnesium i foderet.
Tallet der står ud for "Magnesium" bør være mellem 0,04 - 0,1 % i
tørstofindholdet. (Voksne katte. Katte i vekst har brug for et lidt højere
indhold af magnesium i kosten.) I langt de fleste foderprodukter man kan
købe i supermarkedet, er der mellem 0,1 og helt op til 2,0% i.
Den øvrige fordeling af de mineraler der også er medvirkende ved
nyresygdomme, er der som regel ikke noget i vejen med.

http://www.dmm.dk/ernaering.shtml står der de vigtigste ting om ernæring
til katten, i et sprog, der ikke kræver den helt store ledvogtereksamen.
Ernæring kan ellers godt være ret svært at finde rundt i. Læg også mærke til
de anbefalinger til kat der står på siden. De er udarbejdet af en særdeles
anerkendt dyrlæge, der virkelig ved hvad han laver.

For at fodre korrekt, er det nødvendigt at lære at kigge på
indholdsfortegnelsen, og ikke på navnet på foderet. Og så så vidt muligt
sørge for, at tallene på posen holder sig til anbefalingerne.

Tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-02-04 14:42

In article <402bf3d0$0$1572$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Tina wrote:

> Hos hankatte sker der det, at urinrøret ændrer
> sig efter kastration. Det bliver kortere og smallere, hvilket gør, at
> stenene har sværere ved at passere, end ved en ikke-kastrat.

Er du sikker på det? - spurgt af nysgerrighed *s*
Jeg ved godt at det har man sagt længe, men jeg synes jeg har set
undersøgelser / artikler, der viser, at det holder ikke helt. Alle
hanner har et længere og smallere urinrør end hunner - naturligt nok,
så derfor viser problemet sig først og fremmest hos dem. Det skulle
ikke blive værre efter en kastration.
Det irriterer mig at jeg ikke kan komme i tanker om, hvor jeg har set
det, øv! For jeg kan ikke huske om kastrater _har_ større tilbøjelighed
til at danne sten - og hvad grunden så er??
Nogen der kan huske det? Jeg tror jeg har det fra et katteblad - måske
*g*

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 12-02-04 16:46

Ann R skrev
[...]

Der var en artikel for et par år siden i Kattemagasinet,
skrevet udfra den undersøgelse Winn Feline Foundation
lavede omkring tidlig neutralisation, hvor de konstaterede
at der ikke skete ændringer i størrelse uanset hvilken alder de blev
kastreret i.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Denise

Dato : 13-02-04 18:14

Hej Marianne
Check lige din dato, havde nær overset dit indlæg
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 13-02-04 18:30

In article <402cf12c$0$29360$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Marianne
Hellemose <hellemose.som2@mail.dk> wrote:

> [...]
> lavede omkring tidlig neutralisation, hvor de konstaterede
> at der ikke skete ændringer i størrelse uanset hvilken alder de blev

Aha - ja det lyder rigtigt
Tusind tak.