Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af billeder til udprint senere
Fra : Niels T

Dato : 12-02-04 12:35

Hejsa NG!

Jeg har set, at hovedbibliotektet i Århus har en HP Scanjet 5550c med
photo-feeder til fri afbenyttelse
http://www.hp-expo.com/dk/dan/products/scanjet/c9919a.html
Jeg har derfor overvejet, at bruge den til at indscanne alle mine _mange_
gamle billeder fra ture til Australien. De er alle taget med 35mm og APS, og
de er næsten alle printet i 10x15.

Mine spørgsmål er: Vil jeg kunne opnå acceptable resultater med en sådan
scanner, eller vil det være optimalt med en negativ scanner?

Hvilket størrelse/format bør jeg scanner og gemme billederne i? De skal
umiddelbart ikke ligges ud på nettet; men bare kigges på på pc'en og måske
senere sendes til udprint hos en foto-forhandler.

Jeg kunne forstå på K.Nielsen tråd fra 10/2, at det ikke nødvendigvis bare
galt om at indstille scanner til max dpi og bit-dybde!? Hvilken dpi bør man
så vælge? Hvis det gør en forskel, så kører jeg næsten altid min skærm i
1280*1024, men jeg er mere interesseret i at få et godt udprint - frem for
et godt billede på skærmen.

Håber virkelig i kan hjælpe!Det ville være surt at have brugt evigheder på
at scanne dem alle ind - kun for at finde ud af, at resultatet er langt fra
optimalt.

På forhånd tak,
Niels T

PS: Hvis jeg vælger jpg, hvor stor kompression bliver i så at bruge? Eller
bør man holde sig til bmp?

Fra : Jensb

Dato : 12-02-04 16:30

"Niels T" <fjernDETTEniels_t79@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mine spørgsmål er: Vil jeg kunne opnå acceptable resultater med en sådan
> scanner, eller vil det være optimalt med en negativ scanner?

Nu kender jeg ikke lige den pågældne scanner, men normalt kan man sagtens
opnå et glimrende resultat.

> [...]
> 1280*1024, men jeg er mere interesseret i at få et godt udprint - frem for

Jeg ville scanne dem i 300 dpi, eftersom du regner med at de også senere
skal bruges til udprint. Normalt anbefaler man at et billede til print skal
være minimum 150 dpi, og helst 300 dpi for et godt resultat. Normalt vil den
eneste grund til at vælge 150 dpi være, at man ikke har mulighed for mere,
hvilket kan være tilfældet når billedet kommer fra et digitalkamera som jo
har et begrænset antal megapixels. Men da du jo ikke her er begrænset hvad
det angår, så ville jeg klart vælge 300 dpi.

Hvis du derimod har nogle billeder som du ved, at du udelukkende vil se på
computeren, kan man godt vælge en lidt lavere opløsning : 1280/(15/2,54) =
217 dpi

> PS: Hvis jeg vælger jpg, hvor stor kompression bliver i så at bruge?
Eller
> bør man holde sig til bmp?

Du kan sagtens vælge at gemme som .jpg. Med hensyn til kompression så kan du
prøve dig lidt frem, og det kommer vel også an på hvor mange billeder det
drejer sig om, samt hvordan du vil lagre dem. Ofte kan man sagtens vælge en
lidt højere kompression uden at det rigtig kan ses. Men prøv dig frem.

Har biblioteket også en cd-brænder? eller hvordan vil du få billederne med
hjem?

Jens

Fra : Niels T

Dato : 13-02-04 16:46

> Har biblioteket også en cd-brænder? eller hvordan vil du få billederne med
> hjem?
>
> Jens

Tak for svaret!!

Jeg har en 2½" usb-harddisk, som jeg håber jeg kan sætte til dernede

-Niels

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-02-04 17:19

Niels T wrote:

> PS: Hvis jeg vælger jpg, hvor stor kompression bliver i så at
> bruge?

Omkring 95 på skalaen fra 1-100. Hvis du går derover kan du lige så
godt vælge et tabsfrit format som f.eks. PNG.
http://www.faqs.org/faqs/jpeg-faq/part1/section-5.html

Vær opmærksom på at JPEG fejl ofte ses lettere på print end på skærmen
og lettere på en skarp TFT skærm end en almindelig CRT.

> Eller bør man holde sig til bmp?

Tjaeh... Det er op til dig at bedømme. Men eftersom du vil scanne
papirudgaverne i stedet for at gå hele vejen med negativer, er
højkvalitets JPEG nok ikke et dårligt bud. Ikke at resultatet bliver
dårligt af papirudgaverne, det er bare muligt at gøre bedre.

Tak for tippet om scanneren forøvrigt. Jeg kunne også godt overveje at
slæbe en bunke billeder med derned og få lavet JPEG udgaver af dem.
--
JPEGCrops 0.6.10 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Niels T

Dato : 13-02-04 16:49

> [...]
> højkvalitets JPEG nok ikke et dårligt bud. Ikke at resultatet bliver
> dårligt af papirudgaverne, det er bare muligt at gøre bedre.

Takker for svaret!

Er det ikke svært at skanne negativer? F.eks. mht. farvebalance etc? Ville
ellers være dejlig nemt bare sætte APS-kassetten i - og vupti - 40 skannede
billeder på en gang

> Tak for tippet om scanneren forøvrigt. Jeg kunne også godt overveje at
> slæbe en bunke billeder med derned og få lavet JPEG udgaver af dem.

Godt at høre, at andre kunne bruge min post til noget

Hygge,
Niels T

Fra : Henning

Dato : 14-02-04 22:21

> [...]
> gamle billeder fra ture til Australien. De er alle taget med 35mm og APS,

Hvor ser du den kan scanne APS?

Bor i Århus og har selv en 50 stk. jeg gerne vil have dem scannet.

mvh Henning

Fra : Niels T

Dato : 15-02-04 13:14

APS,
> og
> >
> Hvor ser du den kan scanne APS?
>
> Bor i Århus og har selv en 50 stk. jeg gerne vil have dem scannet.
>
> mvh Henning

Det ved jeg heller ikke, om den kan; men går det helt galt, kan man bare
bruge den som en normal flatbed

-Niels