Solcelle
Fra : KGW

Dato : 12-02-04 00:35

Er der nogen der tør gøre sig kloge på solceller?

Kunne tænke mig at installere en celle på båden,- men bliver i tvivl om
hvorvidt det skal være en poly eller mono krystalinsk model. (Amorfe er
vist helt ude,- tilsyneladende for inefektive.)
Jeg kan orientere mig i retning af at mono er mere effektive (og
dyrere).
Men det der undslipper mig er om der er forskel på deres skygge
tolerence.

På en sejlbåd vil der, i sagens natur, nemt falde en lille skygge på
panelet,- hvilket tilsyneladende sætter hele panelet ud af kraft.

Findes der en type solcelle som er mindre sensible??

Mvh
KGW

--
Galvaniserede, transportvenlige bådstativer på: http://www.ornehoj.dk
Se i nederste højre hjørne.

Fra : Thomas

Dato : 12-02-04 17:16

Kig i det nyeste bådnyt, der står noget om det.

ThomasT

Fra : KGW

Dato : 13-02-04 13:18

Så jeg gik jo på stationen og købte båd-nyt,- selvom jeg egentligt er
lidt træt af at give 46.50 for en hoben annoncer.

Nu er der så tre muligheder:
1: jeg er blevet blind,- eller alternativt tidligt dement.
2: ThomasT har en aktie i et stort dansk blad hus.
3: Når ThomasT taler om det nyeste båd-nyt så mener han det fra Januar.

Jeg kan i alle tilfælde ikke finde noget der minder om en omtale af
solceller i februar nummeret af Båd-nyt.

Mvh
Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-02-04 13:53

Uheldigvis faldt KGW over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg kan i alle tilfælde ikke finde noget der minder om en omtale af
> solceller i februar nummeret af Båd-nyt.

Har du evt. prøvet at kigge på noge af de sider fra diverse
langturssejlere, de plejer at skive en del om netop solseller?

Her er også lidt....

http://www.napssystems.com/
http://www.dacon.dk/

Claus

Fra : Thomas

Dato : 13-02-04 14:59

Det må du meget undskylde. Det er mig der er en stor løgner!!!! Jeg havde
set det i et bådblad jeg lige havde fået af min far. Jeg troede det var nyt,
men det var model juni 2003 :-/ også var det ikke engang Bådnyt, men
Bådmagasinet, jeg fik sammen med det nye Bådnyt. Jeg ved ikke hvad jeg
tænkte på

Nu har jeg scannet de 3 sidder ind, og sendt dem til dig (ca. 2 mb), hvis
der er andre der kunne tænke sig et eksemplar kan de bare lige maile på:
t@vicki-thomas.dkFJERN-DETTE

Håber du kommer over udgiften du har haft

Venlig hilsen
ThomasT

Fra : KGW

Dato : 13-02-04 21:36

Tak for indlægne og tak for de indscannede sider.

Jeg er ikke sikker på, at jeg har fundet ud af om der findes en type
solcelle, som stadigt kan lade, selvom de er i delvis skygge. Men det
forhindre ikke at links og scannede sider var interesant læsning.

Måske skulle jeg simpelthen ringe til en producent og spørge....

Og jo... jeg kommer nok over det økonomiske,- måske indebærer det at jeg
må gå nogle gange frem og tilbage til arbejde på tom mave og bare
tæer......men hva´.....

Nææ,- faktisk var der en interesant artikel i båd-nyt der henledte min
opmærksomhed på at de små prisbillige walkie-talkies man kan få nu, også
kan bruges som baby alarm.... Og det er pt. relevant,- så nu kan jeg
købe en alarm som ungerne også kan have glæde af når de bliver lidt
større.Så alt i alt en gevinst. Tak Thomas,- havde det ikke været for
dig......

Mvh
KGW
www.wermus.dk

Fra : KGW

Dato : 13-02-04 22:03

Søg og du skal finde....

http://www.e-marine-inc.com/articles/art1.html
http://www.unlimited-power.co.uk/uni-solar%20brochure%20sept03.pdf

Mvh
kgw

Fra : Frede

Dato : 13-02-04 23:23

Vedrørende dine spekulationer mht. de prisbillige Walkie Talkies, kan jeg da
oplyse at Harald Nyborg netop nu kører tilbud på en af de bedre fra testen
(jf. min tolkning af diagrammerne i bådnyt).

Jeg har således netop købt 2 "Hoffer SP 3381" PMR til den voldsomme sum af
199 kr.

MVH

Frede

Fra : KGW

Dato : 14-02-04 00:27

And so did I...

KgW

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-04 17:32

> Nææ,- faktisk var der en interesant artikel i båd-nyt der henledte min
> opmærksomhed på at de små prisbillige walkie-talkies man kan få nu, også
> kan bruges som baby alarm.... Og det er pt. relevant

Det samme her... Jeg indkøbte et sæt Danita hos Thansen. De fungerer
glimrende. Se evt. under dk.fritid.børn eller hvad den hedder... Kostede
399,- kr. for et sæt. Bruger 2 x 3 AA batterier - husk at købe oplader og
nogle gode min. 1800 Mha batterier. De holder ca. 14 dage v/ "alm" brug.

Mvh
Allan

Fra : Olau

Dato : 14-02-04 23:15

"KGW" <KG@[move]Wermus.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke sikker på, at jeg har fundet ud af om der findes en type
> solcelle, som stadigt kan lade, selvom de er i delvis skygge.

De fleste typer jeg har set har bestået af enkeltceller som var delt op i 2
strømkredse, derfor gør det ikke noget hvis den ene kreds er i skygge,
cellen lader alligevel, men med mindre kraft.

Jeg er selv faldet over en type solceller, hvor de enkelte celler ligger i
18 parallelle baner, der strækker sig i hele solcellens længde. Hvis der
bare er en lysstreg på tværs af cellen, giver den strøm, (naturligvis med
nedsat effekt).

Hilsen Olau

Fra : KGW

Dato : 15-02-04 18:41

Hey Olau

Hvilket mærke er det,- hvis jeg må være så fri?
Og har du prøvet den praksis?

Mvh
Kim

Fra : Olau

Dato : 15-02-04 19:28

> Hey Olau
>
> Hvilket mærke er det,- hvis jeg må være så fri?
> Og har du prøvet den praksis?
>
> Mvh
> Kim

Mærket hedder Phoenix B108D.
Det er tyndfilm typen og leverer 14,0W og 14,0V
de er fra Englandog er købt hos :

Lavpris Elektronik
Vesterbrogade 21-29
8000 Aarhus C

Tlf. 8613 0655

www.elektronik-lavpris.dk

prisen var 1200 kr pr. stk. og 2 for 2000 kr

Jeg ved ikke omhan ar flere, men prøv at ringe. Det er nok 3 år siden jeg
købte dem og, med skam at melde, har jeg ikke fået bygget dem ind endnu. Men
de tests jeg har lavet tyder på at de nok skal virke.

www.conrad.com har en regulator til kun 13 Euro, varenummer 113344, det er
den samme der herhjemme bliver solgt til 400kr. De har også en forfærdelig
masse andre solceller!

Hilsen Olau

Fra : Olau

Dato : 15-02-04 21:29

> Jeg er selv faldet over en type solceller, hvor de enkelte celler ligger i
> 18 parallelle baner, der strækker sig i hele solcellens længde. >
> Hilsen Olau

Jeg har lige talt efter. Der er 28 baner !
Hilsen Olau